forum.optyczne.pl

Filmowanie cyfrowe - Jak nagrywać wywiady do 4 osób?

jaryszek - Pią 25 Maj, 2018
Temat postu: Jak nagrywać wywiady do 4 osób?
Hej,

posiadam lumixa gh4 z obiektywem G 25mm 1.7 II asp czarny.
Oraz posiadam iphone 6.

Kręciłem wywiad jeden tym aparatem i zrobiłem to tak, że 3 osoby były obejmowane lumixem.
Obraz żyła, bardzo jasny. Problem w tym, że obiektyw ten musi stać bardzo daleko (około 3 metry) aby objąć 3 osoby w kadrze (do połowy).

Na naszego rozmówcę skierowany był iphone , niestetey ciemniejszy.
Mikrofon to by l rode micro podłączony do apratu - i on dobrze złapał głos choć szału nie ma.

Myślałem o tym, aby krótkie sceny na wszystkich były kręcone na nas, a długie wypowiedzi odpowiadajćego były nakręcone lumixem.

Pytanie do Was, Drodzy Profesjonaliści.

Jak podejśc do tematu?
Jesli krecic iphonem wszystkich to jaki mikrofon do tego? Jakiś na kabelku do iphone adapter/konwerter/recorder (jak to sie nazywa) a z niego mikrofony bezprzewodowe dla kazdego uczestnika?

Albo rozwiazanie na teraz, najtansze to mikrofon blue yeti (ktorego mam) podlczayc przejsciowka do iphone i dac na stole posrodku rozmawiajacych, pewnie lepiej zlapie glos niz rode z 3 metrow. (a jest przyciszony).

Niestety nie mam finansow aby szalec z nowym obiektywem, ale mam starego canona ef eos 550 z obiektywem 18-55 z jasnocia 5 chyba i mozna by bylo moze kupic przejciowke do mickro 4/3?

Proszę o podpowiedzi, każda bedzie cenna,
Pozdrawiam,
Jacek Antek

komor - Pią 25 Maj, 2018

Dźwięk zbieraj osobno i nagrywaj osobno, tym bardziej jeśli masz mikrofon. Jeśli masz możliwość podpięcia tego mikrofonu przez mini-jacka do iPhona i wystarczająco długi kabel, który nie zdegraduje jakości, to oczywiście możesz podpiąć ten dźwięk do iPhona, ale jak rozumiem i tak czeka Cię montaż, żeby przeplatać to ujęciami z GH4, tak?

jaryszek napisał/a:
Na naszego rozmówcę skierowany był iphone , niestetey ciemniejszy.

Potrafisz korzystać z kompensacji ekspozycji i blokowania ekspozycji na iPhonie? Jakim programem nagrywasz? Oczywiście dobre światło to podstawa, obojętnie jakim sprzętem byś nie kręcił to zawsze pomaga osiągnąć lepsze efekty.

Wojmistrz - Sob 26 Maj, 2018

Jaką jakość tego materiału potrzebujesz? Przy materiale 4K można robić fajne "wycinanki" jeśli i tak koniec końców będziesz miał HD czy nawet FullHD.
jaryszek - Wto 29 Maj, 2018

Cześć!

Dziękuję !

Dokładnie, i tak czeka mnie montaż tego dźwięku.
Nagrywałem wbudowanym programem w iphonie, czy są jakieś inne godne polecenia?

Używałem rozjaśnienia ekranu tylko.

MAteriał powinien być w 4k.

Pozdrowienia,
Jacek

Wojmistrz - Wto 29 Maj, 2018

No to przyznam, że tego nie widzę. Co innego jeśli jest operator kamery i scenariusz rozmowy, co innego jeśli jest to dynamiczna dyskusja, wtedy nawet jeden operator tego nie udźwignie, a jeszcze co innego jeśli ma się to nagrać automatycznie. Jeszcze przy materiale do 5 minut dałoby się to ogarnąć tanio, po prostu przy pomocy smartfonów skierowanych na rozmówców. Oczywiście mówimy o dynamicznej dyskusji i przejściach na twarze rozmówców w stylu telewizyjnym, bo postawić kamerę by nagrała całość statycznie to można zawsze.
jaryszek - Sro 30 Maj, 2018

Sluchajcie,

wymyslilem na podstawie opinii znajomego co wesela nagrywa oraz dostałem odpowiedź z supportu Rode.

Albo mikrofony krawatowe + rejestrator do nich z podłączeniem do zooma np. h4n.
Dodatkowo mozna dać shotguna do aparatu lub iphone.

I wtedy mamy kilka sladow muzycznych, później montujemy bazując na tym nagranym dzwieku z iphon'a.

I juz :)

Pozdrowienia,
Jacek

komor - Sro 30 Maj, 2018

Wojmistrz, mając smartfona statycznie na szerokim kącie plus operatora z kamerą robiącego twarze/zbliżenia/przejazdy – da chyba radę sensownie to zmontować?

jaryszek napisał/a:
Nagrywałem wbudowanym programem w iphonie, czy są jakieś inne godne polecenia?

Całe mnóstwo. https://filmora.wondershare.com/film-with-mobile/best-iphone-camera-apps.html

Osobiście używałem FilmicPro, dawniej, teraz poleciłbym ProCamera, do filmów też. To z takich normalnie nagrywających, dających kontrolę nad obrazem, bez filtrów i insta-wynalazków, które są zbędne przy tym, o czym rozmawiamy.

Wojmistrz - Sro 30 Maj, 2018

jaryszek, ja robię tak, by mieć po prostu dobry dźwięk i robię na czuja.

Opowiem ci jak robię z dźwiękiem i jak do tego doszedłem.
Pracowałem w małej wytwórni filmowo-fotograficznej, która była (i chyba nadal jest) zarejestrowana w UK jako instytucja charytatywna, zbierająca kasę na bezdomnych. Miała bardzo ograniczony budżet bo faktycznie za większość zdobytych środków utrzymywała tych ludzi. Robiliśmy filmy na zamówienie, reklamy do TV, różne okazjonalne eventy, teledyski itd. Było trochę sprzętu jakim dysponowaliśmy, głównie ugryzione jabłka do montażu, mikrofony Rode, mikroporty i trochę innego sprzętu wspomagającego, ale jako kamera zaledwie jeden aparat Canon 5D Mark II z obiektywem 24-105mm. Jako, że była potrzeba bym kręcił swoim sprzętem, więc zacząłem go kolekcjonować, zresztą teraz jestem od kilku lat na swoim i też pracuję głównie charytatywnie. Ale wracając do dźwięku, kupiłem kilka modeli mikrofonów i porównałem je z posiadanymi w pracy Rode i tak dorobiłem się TakStara SGC-598. Krawatówki też zaryzykowałem, kupiłem sporo tanich no-name z różnych źródeł i okazało się, że niektóre sztuki dają dźwięk na bardzo wysokim poziomie pomimo śmiesznie niskiej ceny - niestety to loteria.
Dźwięk zgrywam shotgunem na kamerze, albo którą operuję, albo która obejmuje całość, po prostu zależy co ma być filmowane. To jest najczęściej dźwięk do synchronizacji. Jeśli nie mogę postawić normalnych mikrofonów na stół podpiętych do dobrego rekordera (w moim przypadku TASCAM DR-07 MKII), czy pracować z dźwiękowcem, daję ludziom mikrofony krawatowe podpięte pod cokolwiek, czyli albo jakiś dyktafon cyfrowy albo jakiś smartfon np teraz testuję ZTE Open C z FirefoxOS które kupiłem w komisie aż po £2,50 :mrgreen:
Jeśli masz kasę na inwestycje i nie chcesz kombinować, to kup mikrofony Rode, ale bez rekorderów, nawet starych dyktafonów będzie ci po prostu ciężko. Podpowiem też, że puszczenie w tle jakiegoś podkładu muzycznego, nawet dość cicho, świetnie niweluje dla uszu wszelkie szumy i zakłócenia, a kiedy masz chociaż chwilę dłuższą wzmacniaj płynnie ten podkład.
Powiadają, że dźwięk to druga połowa filmu i faktycznie tak jest. Można nim skopać nawet najfajniejszy film, a usługi dźwiękowców i muzyków potrafią pochłonąć naprawdę sporą część budżetu, zwłaszcza jeśli wszystko robisz legalnie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group