forum.optyczne.pl

Warsztat foto, literatura, teoria, art - 6240x4160 72 dpi / 300 dpi ???

ANKR65 - Sro 31 Lip, 2019
Temat postu: 6240x4160 72 dpi / 300 dpi ???
Szanowni! Jestem fotograficznie zielony :) Poratujcie mnie proszę w takiej sprawie - kupiłem aparat z pełną klatką i wybrałem w ustawieniach najlepszą jakość dla plików jpg. W szczegółach plików zobaczyłem, że zdjęcie w rozmiarze 6240x4160 ma podane 72 dpi. Z kolei na stronie dpreview.com widziałem fotki zrobione tym samym sprzętem w tym samym rozmiarze tj. 6240x4160 i jest podane 300 dpi. W instrukcji aparatu (canon RP) nie znalazłem żadnego wyjaśnienia, ani o co tu chodzi, ani jak to zmienić. Czy może ktoś mnie poratować i wytłumaczyć (albo odesłać do jakiegoś miejsca, gdzie to jest wytłumaczone) o co tu chodzi i w czym różnica?
Wiem, że to dpi ma znaczenie przy jakości wydruków i przy skanowaniu, ale nie mam nawet zielonego pojęcia, jak to jest że zdjęcie może być to w tym samym rozmiarze ppi (6240x4160) a różnym dpi (72 lub 300) i co z tego wynika.

ppv - Czw 15 Sie, 2019

ten parametr dpi możesz kompletnie olać, jeśli jest podany/znany, to służy do określenia jaki wyjdzie rozmiar fizyczny wydruku jeśli wydrukujesz w takiej rozdzielczości DPI. ten parametr w pliku możesz dowolnie zmieniać, np. programem irfan view.
Jak otworzysz zdjęcie w irfanview, naciśnij na klawiaturze i, aby wyświetlić okno jak na załączonym obrazku.
Jak zmienisz tą wartość dpi, to program przeliczy fizyczny odpowiadający rozdzielczości rozmiar w cm/inch.

to że ktoś z tego samego aparatu ma zdjęcie w innym rozmiarze (piksele) i dpi, to może wynikać że zdjęcie było obrobione/zapisane przez inny program. być może nawet wrzucenie pliku do internetu to spowodowało, np. przetworzone przez program obsługujący tą stronę internetową, czy to w momencie uploadu czy wyświetlania.

sparblame - Wto 10 Paź, 2023