forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - Nowy Nikon D500 lub D750, czy inwestycja w stary D80...

MC_NEO - Pon 06 Sty, 2020
Temat postu: Nowy Nikon D500 lub D750, czy inwestycja w stary D80...
Witam,

Mam dylemat czy dalej brnąć w DX czy przejść na FF i prosiłbym o poradę.

Obecnie posiadam dość stary sprzęt:
Nikon D80 + AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135 mm f/3.5-5.6G IF-ED + AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED + Lampę Nikon SB-900
oraz analoga Canon EOS 300 V + Canon EF 28-90 mm f/4-5.6.

Mam dylemat czy kupić Nikona DX500 w wersji KIT z obiektywem AF-S DX NIKKOR 16-80 mm 1:2,8-4E ED VR
czy...
Nikona D750 w wersji Kit z obiektywem Nikkor AF-S Nikkor 24-120 mm 1:4.0, ewentualnie z innym obiektywem AF-S NIKKOR 24-70 mm 1:2.8E ED VR.

Ostatnia opcja to lekkie doinwestowanie do D80:
obiektyw Nikkor AF-S DX 16-80 mm f/2.8-4E ED VR + lampa SB-5000 + ewentualnie jakiś jeszcze obiektyw.
Ogólnie mój D80 jest całkowicie sprawny, miał tylko raz wymienianą matówkę i właśnie muszę go oddać drugi raz do czyszczenia.
Brak jakichkolwiek martwych pixeli.
Ogólie żona wybiera się na kurs fotografii teraz i nie jestem pewien, czy kupić drugiego Nikona D500 lub pełną ramkę D750, czy dalej inwestować w D80 i zostać już w DX.

W grę wchodzi raczej fotografia ogólna, może w proporcjach:
60% krajobraz, zabytki, wakacje, przyroda;
25% portret;
10% sport,
5% makro.
Funkcje video nie mają dla mnie żadnego znaczenia, według mnie od filmów są kamery.
Kiedyś na D80 zajmowałem się trochę fotografią sportową (żużel), ale teraz wolę z trybun mecze oglądać.


Pozdrawiam…
MC_NEO

Arek - Pon 06 Sty, 2020

Raczej nie inwestowałbym już w D80. To stary korpus, pewnie niedługo padnie, albo zacznie szwankować więc i tak będziesz musiał wtedy kupić coś nowego. Tak więc skoro dojrzałeś, to lepiej zainwestować w nowe body.

A dylemat czy D500 czy D750 jest naprawdę trudny. Dużo bawiłem się D500 i bardzo lubię ten korpus. Wszystko jest tam na najwyższym poziomie. D750 to jednak korpus który zawiera więcej kompromisów, ale jest pełną klatką i dla niektórych to bardzo ważne.

ryszardo - Pon 06 Sty, 2020

Patrząc na podane zastosowania:
D500 lepszy do zdjęć przyrodniczych (dzikie zwierzęta) i makro ze względu na większą gęstość pikseli. Lepszy/szybszy AF też w pierwszym z tych zastosowań się przyda.
Dużo lepszy będzie w przypadku sportu: im bardziej dynamiczna akcja, tym większa różnica.

W portrecie moim zdaniem dużo będzie zależało od użytych obiektywów. Z tymi, które wymieniłeś stawiam na D750.

Do krajobrazu, zabytków i na wakacje wolałbym D750.

Ogólnie zdecydowanie polecam przesiadkę. D80 to sprzęt strasznie przestarzały (jeszcze z matrycą CCD :shock: ). Nie bez znaczenia będzie fakt, że D500 ma jedną z najlepszych matryc APS-C na rynku, a D750 też jakością obrazu nie odstaje od innych opcji.
Na dniach ma się pojawić D780, co może wpłynąć na ceny starszego modelu (nie wiem, czy planujesz nowy, czy używany).

W sumie sam jestem w podobnej sytuacji, tylko w systemie Canona. Ciągle mam starego 40D i od paru miesięcy planuję przesiadkę (odkąd pierwszy raz robiłem zdjęcia na koncercie). Ze względu na jakość obrazu i aktualne ceny nie mam wątpliwości: idę w większą matrycę i używanego 6D.

Ogólnie z wyjątkiem D80 wszystkimi wymienionymi aparatami miałem okazję robić zdjęcia i możesz mieć pewność: po przesiadce zobaczysz ogromny skok jakości obrazu. W Nikonie nawet większy, niż ja w Canonie. Swoją drogą żałuję, że D750 nie jest w moim systemie :razz: :wink:

MC_NEO - Wto 07 Sty, 2020

Planuję nowy.
Nawet już się prawie przekonałem do Z6, ale...
Nikon Z6 nie ma wbudowanej lampy błyskowej :mrgreen: co to za ergonomia :?:

A już byłem bliski kupić :omatko: nawet zdzierżyłbym tą drogą kartę XQD.

MC_NEO - Czw 09 Sty, 2020

Panowie jaka jest maksymalna pojemność karty jaką obsłuży Nikon D750 ?
ryszardo - Czw 09 Sty, 2020

D750 obsługuje karty SDXC, więc maksymalna teoretyczna pojemność to 2 TB. W praktyce takich kart na rynku brak. Karty SDXC 512 GB powinny działać, a większych nie widziałem.
MC_NEO - Czw 09 Sty, 2020

Po podliczeniu wszystkiego na spokojnie pozostały mi dwie opcje na tą chwilę:

Opcja pierwsza:
Body D750 +
AF-S NIKKOR 24-70 mm 1:2.8E ED VR +
Nikon SB-5000 +
2*Sandisk SDXC Extrem Pro 512 GB, (V30/Cl.U3,UHS-I) +
Hama Schutzfilter UV, HD, 82 mm, ultraflache Metallfassung 3mm.
1250,83 + 1924,44 + 544,00 + 529,98 +71,99 = 4364,80 €

Moje przemyślenia dlaczego D750 ?
Plusy:
- mała różnica obsługi względem starego D80 (nie trzeba się uczyć nowego Menu i konfigurować na wyświetlaczu),
- sprawdzony i niezawodny sprzęt o dobrych opiniach,
- kompatybilność obiektywów w dwie strony (poza jednym ),
- zostyaje mi jeszcze około 400 €, które mogę zainwestować w coś zainwestować do zestawu, (proszę o ewentualne porady),
Minusy:
- waga i gabaryty (nie dla mnie tylko bardziej dla żony, w Styczniu idzie na kurs fotografii zaczyna zabawę z fotografią),
- mniej możliwości niż oferuje Nikon Z6 (choćby pomiar AF i śledzenie oka, ewentualne problemy z BF/FF, aczkolwiek w D80 nigdy tych problemów nie miałem).


Opcja druga:
Body Z6 +
FTZ +
XQD 64GB +
NIKKOR Z 24-70 mm 1:2,8 S +
Nikon SB-5000 +
Hama Schutzfilter UV, HD, 82 mm, ultraflache Metallfassung 3mm.
2149,00 + 2010,53 + 544 + 71,99 = 4775,52 €.

Moje przemyślenia dlaczego Z6 ?
Plusy:
- Waga i wymiary (nie dla mnie, tylko dla żony),
- AF fazowy i kontrastowy (chyba lepszy niż w D750, a na pewno więcej punktów),
- funkcja śledzenia oka,
- brak problemów z BF/FF, (aczkolwiek w D80 nigdy tych problemów nie miałem),
- nowy sprzęt, nowa technologia (procesor 6 generacji).

Minusy:
- elektroniczny wizjer i jego ewentualne przekłamania i słaby czas reakcji,
- możliwość podpięcia tylko jednego starego obiektywu AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED,
- ewentualne problemy ze zawieszaniem się Z6 (czytałem na forum).

Panowie, proszę porównajcie tylko te dwa modele i tylko te dwie konfiguracje i doradźcie wybór.
Planowana tematyka zdjęć to:
50% krajobraz, zabytki, wakacje,
25% (fotografia akwarystyczna), to chyba makro jak się nie mylę ,
20% portret,
5% sport.


Pozdrawiam...
MC_NEO

MC_NEO - Czw 09 Sty, 2020

ryszardo napisał/a:
D750 obsługuje karty SDXC, więc maksymalna teoretyczna pojemność to 2 TB. W praktyce takich kart na rynku brak. Karty SDXC 512 GB powinny działać, a większych nie widziałem.


Dzięki za info :)

ryszardo - Pią 10 Sty, 2020

Akwarystyka to specyficzna fotografia i niekoniecznie makro, ale makro też być może ;)

Do obu:
- Jeśli zależy Ci na masie i rozmiarach, to nie do końca rozumiem wybór dużego i ciężkiego 24-70/2,8
- Koniecznie chcesz filtr UV? Ma to jakiś konkretny cel?
- Lampę już masz SB-900. Jest jakiś konkretny cel zakupu nowej?

Opcja pierwsza:
- Nie rozumiem po co Ci dwie karty 512 GB. Nie wyobrażam sobie, żeby przy wymienionych zastosowaniach to zapełnić. Do tego wizja zgrywania 1 TB danych i późniejszego sortowania zdjęć... :zalamany:
Przy kręceniu filmów jeszcze miałoby to sens, ale bez tego 2x128 GB będzie moim zdaniem aż nadto (ja bym został nawet przy 2x64, ale ja nie robię masowo). I tak, lepiej dwie karty - jak jedna padnie, to zostaje druga. Można z jednej zgrywać, a drugiej używać itp.
- 24-70/2,8 VR jest ponoć gorszy optycznie od wcześniejszej wersji bez stabilizacji.

Opcja druga:
- Dużo mniejsza wydajność akumulatora
- 16 razy mniej pamięci :razz:
+ Dodatkowa zaleta w postaci stabilizacji matrycy
+ 24-70/2,8 z mocowaniem Z zgodnie ze wszystkimi informacjami, jakie widziałem jest wyraźnie lepszy od jakiejkolwiek wersji F
+ Dużo lepszy AF przy podglądzie na wyświetlaczu (ten sam, co w wizjerze, a D750 ma wolny, przestarzały system detekcji kontrastu) - dla mnie to oznacza znacznie wygodniejsze fotografowaniu ze statywu lub z niskiej perspektywy (wyświetlacz uchylany). Moim zdaniem to spory zysk przy krajobrazie i makro.

Jeśli chodzi o rozmiary, to moim zdaniem różnica duża nie jest:
https://camerasize.com/compact/#567,795,ha,t
W przypadku masy większa.

Polecam też przed zakupem przejść się do sklepu i wziąć oba aparaty do ręki. Sprawdzić rozmiary i ergonomię - to może któryś wykluczyć. Spojrzeć też przez wizjer elektroniczny i ocenić, czy Ci odpowiada. Może się okazać, że polubisz go nawet bardziej, niż optyczny (niektórzy tak mają).

Ogólnie różnic, wad i zalet jest sporo więcej, niż te wypisane powyżej. Wiele zależy od indywidualnych preferencji. Dla siebie chyba wolałbym D750. Przy Twoich zastosowaniach stawiałbym na Z6, ale to sam musisz ocenić.

MC_NEO - Pią 10 Sty, 2020

już mam mętlik w głowie :grin: :grin: :grin:
MC_NEO - Pią 10 Sty, 2020

ryszardo napisał/a:
Akwarystyka to specyficzna fotografia i niekoniecznie makro, ale makro też być może ;)

Do obu:
- Jeśli zależy Ci na masie i rozmiarach, to nie do końca rozumiem wybór dużego i ciężkiego 24-70/2,8
- Koniecznie chcesz filtr UV? Ma to jakiś konkretny cel?
- Lampę już masz SB-900. Jest jakiś konkretny cel zakupu nowej?

Opcja pierwsza:
- Nie rozumiem po co Ci dwie karty 512 GB. Nie wyobrażam sobie, żeby przy wymienionych zastosowaniach to zapełnić. Do tego wizja zgrywania 1 TB danych i późniejszego sortowania zdjęć... :zalamany:
Przy kręceniu filmów jeszcze miałoby to sens, ale bez tego 2x128 GB będzie moim zdaniem aż nadto (ja bym został nawet przy 2x64, ale ja nie robię masowo). I tak, lepiej dwie karty - jak jedna padnie, to zostaje druga. Można z jednej zgrywać, a drugiej używać itp.
- 24-70/2,8 VR jest ponoć gorszy optycznie od wcześniejszej wersji bez stabilizacji.

Opcja druga:
- Dużo mniejsza wydajność akumulatora
- 16 razy mniej pamięci :razz:
+ Dodatkowa zaleta w postaci stabilizacji matrycy
+ 24-70/2,8 z mocowaniem Z zgodnie ze wszystkimi informacjami, jakie widziałem jest wyraźnie lepszy od jakiejkolwiek wersji F
+ Dużo lepszy AF przy podglądzie na wyświetlaczu (ten sam, co w wizjerze, a D750 ma wolny, przestarzały system detekcji kontrastu) - dla mnie to oznacza znacznie wygodniejsze fotografowaniu ze statywu lub z niskiej perspektywy (wyświetlacz uchylany). Moim zdaniem to spory zysk przy krajobrazie i makro.

Jeśli chodzi o rozmiary, to moim zdaniem różnica duża nie jest:
https://camerasize.com/compact/#567,795,ha,t
W przypadku masy większa.

Polecam też przed zakupem przejść się do sklepu i wziąć oba aparaty do ręki. Sprawdzić rozmiary i ergonomię - to może któryś wykluczyć. Spojrzeć też przez wizjer elektroniczny i ocenić, czy Ci odpowiada. Może się okazać, że polubisz go nawet bardziej, niż optyczny (niektórzy tak mają).

Ogólnie różnic, wad i zalet jest sporo więcej, niż te wypisane powyżej. Wiele zależy od indywidualnych preferencji. Dla siebie chyba wolałbym D750. Przy Twoich zastosowaniach stawiałbym na Z6, ale to sam musisz ocenić.



Moją dotychczasową bolączką w D-80 był zawsze deficyt światła, więc teraz celuję w najjaśniejsze obiektywy jakie na daną chwilę mogę kupić.
Filtry UV tylko jako ochrona zewnętrznego szkła, nic poza tym.
Zgadza się SB-900 mam, ale zdecydowałem, że zostanie ona z D-80 do jej naturalnej śmierci.
Z kartami SD faktycznie przesadziłem, zejdę na 128 lub 64 :)
Z6 - zaleta w postaci stabilizacji matrycy, a która stabilizacja jest lepsza/ sprawniejsza i dokładniejsza w obiektywie, czy w Body ?
Właśnie boli mnie trochę to 24-70mm (obawiam się że 70mm to mało jak dla mnie, przyzwyczaiłem się do 18-135 mm :) ), bo do D-750 mogę też wziąć Nikkor AF-S 24-120mm 1:4G ED VR i mam większy zakres ogniskowych, tylko światło gorsze i nie wiem czy warto dodać sobie +50mm kosztem zjazdu z f1:2,8 na f1:4 :?: :?: :?:
No i jak wezmę D-750 to jaki by nie był obiektyw ze światłem 1:2,8 lub 1:4 + VR, to podratuję jeszcze czasami poczciwego D-80 :) i w drugą stronę AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED czasem zapnę do D-750, a przy Z6 tylko AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED zapnę poprzez FTZ :???:

Sam już nie wiem, czy się tą podmianą sugerować czy wziąć Z6, czy może tak zachwalane Sony lub wejść w Pentaxa, choć do Nikona mam sentyment :lol: .

ryszardo - Pią 10 Sty, 2020

Jeśli chodzi o stabilizację matrycy, to ma dwie zalety: działa z każdym obiektywem i z tego co widziałem jest skuteczniejsza przy filmowaniu (dla Ciebie mało istotne). Wydajność obecnie jest porównywalna - raz lepsza będzie stabilizacja matrycy, raz w obiektywie.

Jeśli chodzi o światło, to obiektyw f/4 i tak będzie jaśniejszy od Twoich obecnych. Do tego dochodzi gigantyczna poprawa jakości obrazu na wysokich czułościach. Do D80 z matrycą CCD nie ma co porównywać, bo to nie ta liga.

Trochę przeszkadza, że z mocowaniem Z nie ma jeszcze wyboru teleobiektywów. Jeśli chcesz się posiłkować posiadanym 70-300 przez adapter, to wziąłbym pod uwagę 24-70 f/4 S. Dużo mniejszy i lżejszy.

Jeśli oba aparaty nie będą z założenia używane jednocześnie z lampami, to nie kupowałbym nowej od razu. Jak się okaże, że jednak przydałaby się druga, to zawsze można dokupić.

Zmiana systemu to zupełnie inne możliwości i utrata zalet kompatybilności z 70-300 i SB-900.
Nie widzę przesadnych zalet przejścia z Nikona na Pentaxa.
Do Sony dorzuciłbym jeszcze alternatywę w postaci Fuji. Nie będzie co prawda matrycy małoobrazkowej, ale można zbudować naprawdę fajny i kompaktowy zestaw.
Na Twoim miejscu zostałbym jednak w Nikonie.

MC_NEO - Pią 10 Sty, 2020

Duża będzie różnica pomiędzy światłem 2,8 a 4,0 w Z-6 lub D-750 :?:
Jest jakiś symulator OnLinie :?:

ryszardo - Pią 10 Sty, 2020

W obu przypadkach różnica będzie dokładnie 1 EV, czyli spowoduje dwukrotne wydłużenie czasu naświetlania lub konieczność takiego samego zwiększenia czułości (zamiast ISO 800 trzeba będzie użyć 1600 na przykład).
Do tego dochodzi różnica w głębi ostrości.

MC_NEO - Sob 11 Sty, 2020

ryszardo napisał/a:
Do tego dochodzi różnica w głębi ostrości.


Możesz wyjaśnić precyzyjniej :?:

ryszardo - Sob 11 Sty, 2020

MC_NEO napisał/a:

Możesz wyjaśnić precyzyjniej :?:

Im bardziej otwarta przysłona, tym mniejsza głębia ostrości.
Głębia ostrości to zakres odległości w którym obraz jest ostry: przykładowo jeśli ustawisz ostrość w odległości 5 m, przysłonę na F/2,8 i ogniskową na 50 mm, to uzyskasz obraz ostry w odległości od 4,3 do 6 m (w przybliżeniu). Jak przymkniesz do F/4, to obraz będzie ostry od 4,1 do 6,5 m, a więc głębia ostrości wzrośnie z ~1,7 m do ~2,4 m.

Głębia ostrości zależy głównie od: ogniskowej (im większa, tym GO mniejsza), przysłony (im bardziej otwarta, tym GO mniejsza) i odległości ostrzenia (im mniejsza, tym GO mniejsza).

Znaczenie ma również wielkość krążka rozproszenia, która zależy od wielkości matrycy, jej rozdzielczości itp. W praktyce również od sposobu prezentacji (rozdzielczość matrycy nie ma znaczenia, jeśli obraz jest wyświetlany na ekranie o rozdzielczości o rząd wielkości mniejszej).
Moim zdaniem ten parametr ma drugorzędne znaczenie.

Do tego analogicznie im bardziej otwarta przysłona, tym bardziej rozmyte tło.
Oczywiście jaśniejszy obiektyw zawsze można przymknąć, a w drugą stronę ciężko.

Jak chcesz zobaczyć co i jak graficznie, to pobaw się tym:
https://dofsimulator.net/pl/

MC_NEO - Sob 11 Sty, 2020

To brać szkła 1:2,8, czy 1:4 ?
ryszardo - Sob 11 Sty, 2020

To zależy od Ciebie i Twoich preferencji.
Jeśli wybierasz między 24-70/2.8 i 24-120/4.0, to z jednaj strony masz jasność, a z drugiej mniejszą masę i wymiary oraz większy zakres.
Jeśli chodzi o 24-70 w systemie Z, to mamy tu duże różnice wielkości, masy i ceny przy identycznym zakresie.
Do powyższych dylematów należy dodać różnice w jakości obrazu. Tu trzeba poczytać testy, obejrzeć zdjęcia przykładowe itp.

Od kilku postów kusi mnie też wsadzenie kija w mrowisko i zaproponowanie jakiegoś obiektywu Tamrona lub Sigmy. Wiem, że od początku mowa była tylko o szkłach Nikona i pewnie masz ku temu jakiś powód, ale dopuszczenie tych rozwiązań znacząco zwiększa możliwości.

Moja decyzja też Ci raczej nie pomoże, ponieważ ja będąc w systemie Canona planuję zakup 24-70 F/4, a takiego szkła Nikon nie ma (jest niby w systemie Z, ale ten obiektyw nie ma trybu makro, który jest we wspomnianym Canonie, co jest dla mnie dużą zaletą).
Żeby było śmieszniej dla mnie to szkło będzie uzupełnieniem 70-200 F/2.8, które jest moim podstawowym wyborem do portretów i w każdej sytuacji, kiedy chcę mieć rozmyte tło, więc tym bardziej nijak ma się to do Twojego dylematu.

MC_NEO - Sob 11 Sty, 2020

ryszardo napisał/a:


Głębia ostrości zależy głównie od: ogniskowej (im większa, tym GO mniejsza), przysłony (im bardziej otwarta, tym GO mniejsza) i odległości ostrzenia (im mniejsza, tym GO mniejsza).


Czyli robiąc zdjęcie na ogniskowej około 100mm w obiektywie zmiennoogniskowym powiedzmy 24-120mm, to bardziej rozmyje tło, niż na ogniskowej 30mm :?: :?: :?:
Hmm... myślałem, że z ogniskową obiektywu jest dokładnie odwrotnie :lol:

ryszardo - Sob 11 Sty, 2020

MC_NEO napisał/a:

Czyli robiąc zdjęcie na ogniskowej około 100mm w obiektywie zmiennoogniskowym powiedzmy 24-120mm, to bardziej rozmyje tło, niż na ogniskowej 30mm :?: :?: :?:
Hmm... myślałem, że z ogniskową obiektywu jest dokładnie odwrotnie :lol:


Tak, im większa ogniskowa tym bardziej rozmyte tło (jeśli pozostałe parametry zostaną niezmienione).

Co ciekawe większe rozmycie tła nie jest tożsame z mniejszą głębią ostrości. Można zrobić eksperyment:
Zdjęcie pierwsze: ogniskowa 50 mm, odległość 2,5 m, przysłona f/2,8 (lub dowolna inna, byle taka sama, jak w pozostałych przypadkach)
Zdjęcie drugie : ogniskowa 100 mm, odległość 5 m, przysłona f/2,8
Zdjęcie trzecie: ogniskowa 200 mm, odległość 10 m, przysłona f/2,8

We wszystkich trzech przypadkach głębia ostrości będzie identyczna, ale największe rozmycie tła uzyskamy przy ogniskowej 200 mm, mniejsze przy 100 mm i najmniejsze przy 50 mm.

MC_NEO - Sob 11 Sty, 2020

ryszardo napisał/a:
Co ciekawe większe rozmycie tła nie jest tożsame z mniejszą głębią ostrości. Można zrobić eksperyment:
Zdjęcie pierwsze: ogniskowa 50 mm, odległość 2,5 m, przysłona f/2,8 (lub dowolna inna, byle taka sama, jak w pozostałych przypadkach)
Zdjęcie drugie : ogniskowa 100 mm, odległość 5 m, przysłona f/2,8
Zdjęcie trzecie: ogniskowa 200 mm, odległość 10 m, przysłona f/2,8

We wszystkich trzech przypadkach głębia ostrości będzie identyczna, ale największe rozmycie tła uzyskamy przy ogniskowej 200 mm, mniejsze przy 100 mm i najmniejsze przy 50 mm.


Heh, to do Portretów powinny być teleobiektywy :grin: :grin: :grin:

Jeszcze dwa pytania:

Do czego można zastosować obiektyw szerokokątny, przyda się ?
(tylko krajobraz) :?:

I jaki dokładnie jest sens kupowania obiektywów stałoogniskowych, mając obiektyw zmiennoogniskowy ze światłem 1:2,8 :?:
No bo ze światłem 1:4 i gorszym, mogę zrozumieć, ale 1:2,8 lub lepszym ?
Czy w grę wchodzi tylko jasność obiektywu :?:

ryszardo - Sob 11 Sty, 2020

MC_NEO napisał/a:
Heh, to do Portretów powinny być teleobiektywy :grin: :grin: :grin:

Zdecydowanie się zgadzam. Ze wszystkiego, czym kiedykolwiek robiłem zdjęcia najbardziej podobały mi się efekty uzyskiwane przy zdjęciach całej postaci obiektywem 300 f/2,8. Jedynym problemem jest odległość :P

Co do szerokiego kąta: moim zdaniem najbardziej przydaje się przy krajobrazie (do tego zaliczam też szczególne kategorie, takie jak zdjęcia nieba/drogi mlecznej itp.), architekturze i fotografii wnętrz. W innych zastosowaniach może być bardziej lub mniej przydatny w zależności od tematu fotografii, stylu i koncepcji fotografa.
Ja ogólnie jestem fanem długich szkieł i obecnie nie mam nic szerszego, niż 50 mm :P

Sens kupowania obiektywów stałoogniskowych może być różny. Przykładowo:
- większa jasność (zoomów jaśniejszych niż f/2,8 jest bardzo mało, a f/1,4 i jaśniejszych nie ma wcale).
- jakość obrazu. Stałka po przymknięciu do podobnej wartości przysłony będzie przeważnie miała lepszą rozdzielczość i mniejsze wady optyczne od szkła zmiennoogniskowego. Co prawda współczesne zoomy wysokiej klasy (przeważnie drogie) mają często jakość obrazu nieosiągalną dla wielu starszych stałek, ale rekordy rozdzielczości ciągle bite są przez obiektywy stałoogniskowe (współczesne).
- funkcje specjalne. Na przykład obiektywy makro, T-S itp.
- "stałki" mogą być mniejsze i lżejsze.

Wszystko zależy od potrzeb. Ja obecnie mam 2: 60 mm makro i tanie 50 F/1,8 do zdjęć w bardzo słabym świetle.

MC_NEO - Sob 11 Sty, 2020

No to ostateczny dylemat:
1 :arrow: Z-6 + NIKKOR Z 24-70 mm 1:2,8 S i potem dokupię inne obietywy,
2 :arrow: D-750 + AF-S NIKKOR 24-70 mm 1:2.8E ED VR (tylko czy jest sens 1:2,8 przy tak małym zakresie zmiennoogniskowych :?: (plusem jest zapięcie czasem tego 1:2,8 do starego D-80, ale czy wato :?:
3 :arrow: D-750 + Nikkor AF-S 24-120mm 1:4G ED VR :?:

Ogólnie, czy w opłaca mi się kupować D-750 bez względu na konfigurację, sugerując się tym, że sobie czasem jasne szkło podepnę do D-80, czy od razu to olać i przejść na Z-6 :?: :?: :?:

ryszardo - Sob 11 Sty, 2020

Na pewno nie podejmowałbym tej decyzji przed wzięciem wymienionych aparatów do ręki. Może się okazać, że to będzie wystarczające do podjęcia decyzji.
Do tego wypadałoby spojrzeć przez wizjer elektroniczny Z6 i ocenić, czy to coś dla Ciebie :wink:

Tutaj chyba już nic więcej nie mogę pomóc, bo wszystko sprowadza się do indywidualnych preferencji i nie wydaje mi się, żeby którykolwiek z tych aparatów był obiektywnie lepszy.

Mam nadzieję, że jak podejmiesz decyzję, to się nią podzielisz - informacja zwrotna może się przydać w przyszłości, gdy ktoś inny będzie miał zbliżony dylemat :idea:

MC_NEO - Nie 12 Sty, 2020

Decyzja podjęta :!:
Sprzęt został zamówiony, teraz muszę czekać, aż 3 tygodnie na dostawę w tej konfiguracji.
W późniejszym czasie podzielę się wrażeniem, opinią i fotkami.

Wybrałem:
Body Z6 + FTZ + XQD 64GB + NIKKOR Z 24-70 mm 1:2,8 S + Nikon SB-5000 +
Hama Schutzfilter UV, HD, 82 mm, ultraflache Metallfassung 3mm. :lol:

Jeszcze raz dzięki za pomoc :!:


Pozdrawiam...
MC_NEO


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group