forum.optyczne.pl

Teleskopy, lunety i celowniki optyczne - Czy to wada optyczna czy zwykła refrakcja?

scooby14444 - Pią 19 Lis, 2021
Temat postu: Czy to wada optyczna czy zwykła refrakcja?
Witam wszystkich.

Kupiłem lunetę Kowa Prominar 883 z okularem TW-11WZ i extenderem 1.6x.

Na największych powiększeniach przy teście rozdzielczości - kartka z czcionką o wysokości 1 mm (wordowska - 5) w odległości 30 metrów - da się rozpoznać znaki, ale ostrość nie jest zachowywana cały czas. Raz znaki są bardziej czytelne raz gorzej - zmienia się to cały czas, np. przez sekundę lub kila sekund da się przeczytać, a za chwilę nie.

Teraz pytanie - czy to normalna refrakcja atmosferyczna ze względu na ruchy powietrza (odległość 30m) - było dzisiaj dość wietrznie, czy może coś być nie tak z lunetą, że nie trzyma ogniskowej.

Luneta jest nowa, ale wolę się upewnić kogoś kto ma doświadczenie, bo szczerze mówiąc jestem zielony w temacie.

Pozdrawiam.

scooby14444 - Pią 19 Lis, 2021

Ok. Przetestowałem w pomieszczeniu na dystancie 16 metrów i obraz cały czas ostry jak żyleta. To jednak była refrakcja związana z ruchem powietrza.
Arek - Pią 19 Lis, 2021

Dobrze, że się wyjaśniło.
Jar - Nie 21 Lis, 2021

Arek, ten wątek należałoby przyszpilić na górze działu jako pomoc dydaktyczną. [b]scooby14444[/b], dzięki za cenne i poglądowe doświadczenie naukowe. Piszę serio, nie wygłupiam się, ani nie drwię.
Wprawdzie prawie każdy, kto miał trochę doświadczenia z obserwacją na duże odległości lub astro, zna te efekty atmosferyczne, ale przeważnie mówimy o dystansach raczej >100 metrów czy nawet kilometrów. Dobra, poza przypadkiem obserwacji przez otwarte okno w sezonie grzewczym lub otwartych drzwiach balkonowych :mrgreen: