forum.optyczne.pl

Cyfrowe lustrzanki - Fuji S5Pro

Amator79 - Pią 14 Paź, 2022
Temat postu: Fuji S5Pro
Kupiłem jeden z tych aparatów, o których kiedyś marzyłem. Głównie z uwagi na niezwykłą matrycę. I teraz sprawdzam, co ona może. Normalnie robiąc zdjęcia cyfrówką dba się o przepały, a potem wyciąga cienie, tu faktycznie można naświetlać na ciemne partie, a potem wyciągać cienie. Nie zauważyłem w testach, żeby pokazywały prawdziwy potencjał matrycy. Ciekaw jestem, jak to się ma do współczesnych matryc? Osobiście nie mam młodszej niż z 2010r.



Wywołane w Lightroomie tak jak się pokazuje:



Wywołane po przeciągnięciu suwakiem EV na -5



Złożenie 2 powyższych ekspozycji w SNS-HDR




Wywołanie w Lightroomie - EV -2, Highlights -100, Shadows +100, Whites -100, blacks - 0



Może bardziej doświadczeni użytkownicy podzielą się wiedzą, jak najlepiej dobierać ekspozycję i wywoływać RAF?

Negatyw - Nie 16 Paź, 2022
Temat postu: Re: Fuji S5Pro
Amator79 napisał/a:
...Ciekaw jestem, jak to się ma do współczesnych matryc?...
Wystarczy spojrzeć na dane techniczne. Współczesne matryce to w większości większy rozmiar fizyczny, rozmiar FF, duża ilość pikseli (w porównaniu z 6 Mpx Fuji S5Pro) i możliwość ustawienia wysokiego ISO. Wśród matryc APS-C 20 Mpx to chyba teraz minimum.
Amator79 - Pon 17 Paź, 2022

Ale MPX to nie wszystko, a i obraz z tej matrycy 6+6 ma wystarczająco dużą rozdzielczość. Zauważyłem różnicę w wywoływaniu RAFów - nie ma szumów w cieniach, bo nie wyciąga się cieni, tylko "ściąga" się światła. Porównałem z Pentaxem 16MPX - różnica w rozdzielczości mało zauważalna, ale cienie gorsze po wyciąganiu "za uszy" z Pentaxa niż tu z Fuji, gdzie często daję -3EV na światła, a cienie koryguję w niewielkim stopniu i bywa, że na minus.
Jak pisałem, może współczesne aparaty mają większy DR, ale chyba niewiele, za to podejrzewam, że mają problem z szumami w cieniach.

Negatyw - Pon 17 Paź, 2022

Amator79 napisał/a:
Ale MPX to nie wszystko, a i obraz z tej matrycy 6+6 ma wystarczająco dużą rozdzielczość. Zauważyłem różnicę w wywoływaniu RAFów

RAW, format surowy https://pl.wikipedia.org/wiki/RAW
Dla Ciebie 6 Mpx to wystarczająco dużo, dla mnie nie. Patrząc na zakres ISO tego Fuji nie sądzę by jakaś współczesna matryca FF lub APS-C miała w tym zakresie jakiś problem z szumem.

Amator79 - Pon 17 Paź, 2022

Pewnie masz rację co do pomijalnego szumu tych nowych matryc. Ja się świetnie bawię odzyskiwaniem świateł.
Czekam jeszcze na porady, jak najlepiej wywoływać te rafy.

Negatyw - Pon 17 Paź, 2022

Rafy to mogą być koralowe. https://pl.wikipedia.org/wiki/Rafa_koralowa
Napisałem Ci: RAW - format surowy
https://translate.google.pl/?sl=en&tl=pl&text=Raw&op=translate

Amator79 - Pon 17 Paź, 2022

RAF to jest RAW z aparatów Fuji i jestem pewien, że o tym wiesz. A dyskusja zaczyna przypominać tę pod artykułami.
Negatyw - Wto 18 Paź, 2022

Nie znam wszystkich sprzętów, nie mam pojęcia jak Fuji nazywa swoje pliki RAW. Raczej nie należy się spodziewać, że ktoś z tego Forum szczegółowo Ci odpowie bo Fuji S5Pro nie jest aparatem popularnym i pewnie oprócz Ciebie nikt nim nie fotografuje. Może ktoś z samych Optycznych? Kiedyś go testowali. Jak chcesz dyskutować z kimś kto zna Fuji S5Pro od podszewki to najszybciej na jakimś portalu specjalistycznym Fuji, najlepiej angielskojęzycznym.
Amator79 - Wto 18 Paź, 2022

Pewnie tak będzie trzeba zrobić. Ale spodziewałem się co najmniej tylu użytkowników, co Pentaksa :mrgreen:
Negatyw - Sro 19 Paź, 2022

Pentax jest popularny na tym Forum. Przypuszczam, że bardziej od Fuji. Ale gdyby zapytać na temat 645D to pewnie byłoby podobnie.
Amator79 - Sro 19 Paź, 2022

Wrzucę jeszcze porównanie, dla innych, którzy się interesują matrycą SR CCD. Wycinków z Samsunga NX30 nie robiłem, bo wypada znacznie gorzej od Pentaxa K-01.
CMOS naświetlane na światła, zaś Fuji - ekspozycja na cienie, czyli odpowienio S 1/500s vs 1/50s z małym moim błędem - Fuji ISO 125, zaś Samsung i Pentax - ISO 200.
Poprawić nie mogłem, bo oświetlenie się w międzyczasie zmieniło.



Fuji cropy 1:1


Pentax cropy 1:1

sektoid - Wto 15 Lis, 2022

Za to lubię moje S3Pro. Lubię też kolor z tego aparatu. Ciekawe jest to, że ludzie nie parający się fotografią wskazują zdjęcia z tego aparatu jako "lepsze" wśród innych.
Amator79 - Pią 18 Lis, 2022

Ja w ogóle nie rozumiem, o co chodzi z tymi kolorami, jeśli robi się w RAW? Przecież kolorystyka wtedy bardziej zależy od ustawień suwaków. Szczególnie te jakieś mityczne kolory z CCD. Mam sporo zdjęć z matryc CCD i nie widzę jakoś różnicy wobec CMOSów. Większe znaczenie chyba będzie miał dobór tłumienia światła przez filtr Bayera (szersze spektrum, czy bardzo wąskie, oraz co producent zdefiniuje jako czerwony, zielony i niebieski). Ale ja chyba jestem mało wrażliwy na kolory.
Dżozef - Sob 19 Lis, 2022

Te fotki na matrycy IPS wyglądają beznadziejnie. Czym to obrabiałeś? na jakimś starym lapku, i co chciałeś pokazać bo lepszą dynamikę uzyskasz smatrem za 5 stówek.
Amator79 - Czw 01 Gru, 2022

Smart za 5 stówek robi wielokrotną ekspozycję. Robi to szybko i sprawnie, dlatego powymierały proste aparaty cyfrowe.
Fotki może szału nie robią, ale chodzi o porównanie szumów kiedy wyciąga się cienie, a kiedy naświetla się na cienie, bo można powyciągać ze świateł.

Maciox - Czw 01 Gru, 2022

Amator79 - trochę racji masz, ale jeśli nawet pstrykasz w rawach to potem możesz w autorskim oprogramowaniu je obrobić i kolorystyka wyjdzie jak z puszki. Rawa z Sony w oprogramowaniu fuji nie obrobisz.
Smart za 500zł może i robi sklejki, ale wyobraź sobie lato, zielone liście, wysokie trawy i to wszystko rozbujane na wietrze.
Też cały czas wzdycham do S5Pro bo to na dodatek fajna puszka jest - zdaje się na bazie D200 Nikona, ale obecnie odrzuciło mnie od lustrzanek. Coś mi świta jeszcze, że na optycznych mieli problem w teście z dynamiką, bo ich oprogramowanie nie do końca obsługiwało tej matrycy. Dzisiaj to już stara technologia i jak widać z jednej strony wyparta przez megapiksele, z drugiej mały zysk w porównaniu do kosztów no i CMOS - mniejsze szumy, mniej ciepła itd.
Dzisiaj robi się to zgoła inaczej nie komplikując sobie życia z różnymi rozmiarami pikseli.
https://www.arri.com/en/l...gy/alev-sensors
Kamera Canon C70 też chyba korzysta z podobnego rozwiązania. Sony A7S ma ciekawą matrycę. Jak widać technologia dużo zmienia, do tego przetwarzanie sygnału czy już końcowa obróbka to przepaść. Oczywiście za technologię trzeba płacić i to sporo, ale zawsze któryś producent na rynku coś ciekawego opracuje i w tej kwestii Fuji jest dla mnie może nie liderem, ale innowatorem na pewno.
Wracając do telefonów, to jest to bardzo motywujący rynek i oby dalej podbijali stawkę by producenci aparatów szybciej wprowadzali nowe technologie.

Amator79 - Pią 15 Mar, 2024

Więcej zabaw z Fuji S5Pro i porównanie do Sony A7IIS (12mpx).

https://photos.app.goo.gl/DeLEfoUUH3TzFeAe9
Parametry zdjęcia:
ISO400
1/13s, F/8
Wywoływane Lightroom 5.1


Ponieważ pierwsze było trochę bardziej prześwietlone (co widać w postaci różowego zafarbu przy ściąganiu ekspozycji za bardzo w dół), skorygowałem parametry drugiego i wyszło tak:

https://photos.app.goo.gl/PeUF33PCSDRft99h7
ISO400
1/30s, F/8
Wywoływane Lightroom 5.1

Zaś Sony naświetlane +3EV na światła (pomiar punktowy na zoomie) i wyciągane cienie:

https://photos.app.goo.gl/x3BqHyaJpm2dBF2BA
Parametry:
- ISO 100
- 1/4000s, F/3.5
Wywoływane na Darktable, gdyż mój LR nie obsługuje rawów z A72.

Pewnie dało by się jeszcze mocniej naświetlić Sony na światła, gdyż nie było prześwietlenia. Dałoby to lepsze cienie. Ale co zaskakujące, to to, że Fuji nadal mocno się trzyma z dynamiką.

P.S.
Nie ładują się obrazki, mimo, że użyłem {img}xxx{/img}


A poniżej najbardziej ekstremalne wołanie z Sony - 1/90s, F/5.6, ISO 100.
Da się, ale wyciągane cienie są "brudne", co widać na ścianach.
https://photos.app.goo.gl/Wjm8pjoB5J6NboN68


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group