forum.optyczne.pl

Edycja zdjęć cyfrowych i oprogramowanie - konwersja RAWów z EOS'a 40 D do jpg i problem z b.bieli

kufel - Sob 23 Maj, 2009
Temat postu: konwersja RAWów z EOS'a 40 D do jpg i problem z b.bieli
ostanio odkrywam dobrodziejstwa plików raw. wszystko byłoby ładnie pięknie gdyby nie to ze RAW przekonwertowany do jpg (posrednio przez tiff) daje zupełnie inne kolory niz odpowiednik tego rawa w formacie jpg. dodam ze problem występuje tylko przy konwersji za pomocą LR lub ACR (ADOBE) . przy konwersji za pomocą DPP problem ten nie istnieje i barwy sa dobrze odwzorowane. co do przekłamania barw to widać dużo fioletu (magenty?) i jakby żółtego. czy ktos spotkal sie z takim czyms? jak rozwiązać ten problem by poprawnie oddac barwy? dodam ze balans bieli ustawiam wg ustawień aparatu,a przy podglądzie RAWa wszystko jest ok, problem następuje dopiero PO konwersji . za pomoc bede wdzieczny.
edmun - Sob 23 Maj, 2009

nie miałeś ustawione w picture style's niczego ?
kufel - Sob 23 Maj, 2009

edmun, mam ustawiony picture style "standard i wszystko na "0" poza ostroscią. wiec raczej nie w tym przyczyna. jpg i rawy wywolywane za pomoca dpp pod względem barw wygladaja podbnie i wg poprawnie. problem pojawia sie przy konwersji za pomocą ACR lub LR , a tych wlasnie wole uzywac... edmun, widze tez masz 40D. nie zauwazyles roznicy w barwach przy korzystaniu z roznych programów jesli chodzi o RAWy?
edmun - Sob 23 Maj, 2009

U mnie bywa tak, że wczytuje mi się plik w LR to najpierw widzę wersję podstawową (czyli taką ładnie nasyconą), po czym po chwili kiedy już mi się wyostrza (doczytuje zdjęcie do końca) to zdjęcie traci na nasyceniu i bywa wyprane. wtedy zazwyczaj sprawdzam czy czasami w picture style nie miałem czegoś ustawionego.
nie wiem czy to dokładnie, musiałbym podejrzeć, ale ostatnio właśnie robię dochodzenie w tej sprawie :D

kufel - Sob 23 Maj, 2009

jesli sie nie myle to najpierw jest zczytywany jpg zaszyty w rawie, a potem sam RAW i stad takie roznice. gdzies tak wyczytalem :)

edmun, a jesli tego samego rawa wywolujesz np za pomocą dpp i acr ( na ustawieniach podstawowych,wg aparatu) to nie ma u Ciebie żadnej różnicy w barwach?

czy ktos poza mną spotkal sie z tym i wie jak rozwiazac ten problem ?? :???:

jaad75 - Sob 23 Maj, 2009

kufel, zmień sobie profil w zakładce Camera Calibration w ACR/LR.
kufel - Sob 23 Maj, 2009

jaad75, wszystkie suwaki w tej zakladce mam na "0" . i nie wiem ktore i jak ruszyc zeby bylo OK. :neutral:
jaad75 - Sob 23 Maj, 2009

kufel, a co masz ustawione jako profil?
kufel - Sob 23 Maj, 2009

w zakaldce camera calibration : "nazwa - ACR 4.2 " i wszystko na 0 . jaad75, czy o to chodzi?
jaad75 - Sob 23 Maj, 2009

kufel, powinieneś tam mieć kilka profili do wyboru. Którą masz wersję LR?
edmun - Sob 23 Maj, 2009

nie patrz czy jest na 0. kliknij w listę - powinieneś mieć wszystkie profile podstawowe od PictureStyle oraz ACR 4.4 lub ACR 4.2

edit: właśnie dlatego najpierw wczytywał mi jpga ładnego a później tego brzydkiego z RAW'a (gdzie był zapisany picturestyle nostalgia - nie wyłączyłem aparatu i niosłem obijając o brzuszek to się przestawiło kiedyś :D )

jaad75 - Sob 23 Maj, 2009

edmun, oprogramowanie Adobe nie czyta Picture Style zapisanych w exifie... Trzeba ręcznie ustawić...
kufel - Sob 23 Maj, 2009

jaad75, w ADOBE CAMERA RAW suwaki na zero i nazwa profilu ACR 4.2 . i tu nic nie moge zmienic. edmun, LR mam 2.0 a w nim profile acr 4.2 i 4.4.

zamieszce pozniej moz ejakies zdjecia zebyscie sami ocenili.

jaad75 - Sob 23 Maj, 2009

kufel, w jeśli masz wersję Lightrooma wcześniejszą niż 2.3, musisz ręcznie zainstalować profile z Adobe Labs.
kufel - Sob 23 Maj, 2009

jaad75, a jesli chodzi o adobe c.r w PSie to jak sie z tym uporac? bo przyznam ze ten program o wiele bardziej mi odpowiada. mozna cos wgrac?np profile z DPP canon'a. czy trzeba ustawiac recznie ?
jaad75 - Sob 23 Maj, 2009

Po zainstalowaniu profili z Adobe Labs będziesz miał je zarówno w LR, jak i w ACR (o ile oczywiście masz kompatybilną wersję). Nowe profile Adobe są przygotowywane tak, by jak najlepiej zasymulować charakterystykę kolorystyczną zaprojektowaną przez producentów, natomiast poprzednie (np. ACR 4.4) miały być jak najbardziej "kolorymetrycznie poprawne", co niekoniecznie przekładało się na przyjemniejszy dla oka wynik.
kufel - Sob 23 Maj, 2009

dzieki jaad75, znalazlem acr 4.6 ,zainstaluje i zobaczymy co z tego bedzie. jeszce pytanie , czy mozna wykluczyc wade matrycy/softu. spotkalem (na forum) sie z sytuacją gdzie pewien uzytkownik EOSa 40D mial zle skalibrowany WB co objawialo sie fioletowym zafarbem. kalibracja w serwisie naprawila usterke. jest szansa ze i mnie sie cos takiego przytarafilo?

http://canon-board.info/showthread.php?t=30646 tu chyba podobna sytuacja,o ktorej wczesniej wspomnialem.

jaad75 - Nie 24 Maj, 2009

kufel, obawiam się, że z ACR 4.6 (tym z CS3) profile nie zadziałają, chociaż nie pamietam teraz... Mówiąc o powyżej o ACR 4.4 miałem na myśli profil w zakładce Camera Calibration, a nie wersję plug-inu...
kufel - Nie 24 Maj, 2009

jaad75 napisał/a:
kufelMówiąc o powyżej o ACR 4.4 miałem na myśli profil w zakładce Camera Calibration, a nie wersję plug-inu...


ahaa :smile: juz rozumiem.
poszukam tych profili kolorów , moze pomoze. na chwile obecna dzieki za pomoc. :)

jaad75 - Nie 24 Maj, 2009

Sprawdziłem, działają od ACR 4.5 i LR 2.0. W ostatnich wersjach LR i ACR nie trzeba ich ręcznie doinstalowywać.
Możesz sobie sciągnąć stąd:
http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

edmun - Nie 24 Maj, 2009

Ja tam mam na liście profile z picture style a nie kojarzę abym cokolwiek doinstalowywał do LR
jaad75 - Nie 24 Maj, 2009

edmun napisał/a:
Ja tam mam na liście profile z picture style a nie kojarzę abym cokolwiek doinstalowywał do LR

Instalują się wraz z programem od wersji 2.2

edmun - Nie 24 Maj, 2009

faktycznie.. mam wersje 2.2
kufel - Nie 24 Maj, 2009

przeszukalem siec i natknalem sie na podobną przypadlosc. w wielu przypadkach problemem byl profil kolorow monitora i programow adobe a dokladnie niezgodnosc miedzy nimi. w adobe cemera raw mialem ustawione adobe1998 a w monitorze srgb. czy to moze byc powodem tego fioletowego zafarbu i żółtej zieleni? teraz w monitorze mam srgb a w adobe camera raw sRGB IEC61966-2.1. czyli jest zgodnosc. choc jakies ogromnej roznicy nie widac. zdjecia wywyolane za pomoca dpp i photoshop ACR dalej (choc nie jakos bardzo) roznia sie balansem bieli.


edmun, w jaki sposob dodac profile z canona do LR ? czy da sie dodac te profile do PS adobe camera raw?

jaad75 - Nie 24 Maj, 2009

kufel napisał/a:
edmun, w jaki sposob dodac profile z canona do LR ? czy da sie dodac te profile do PS adobe camera raw?
Nie da się. Te profile Adobe są właśnie po to by symulować profile firmowe.
kufel napisał/a:
w adobe cemera raw mialem ustawione adobe1998 a w monitorze srgb. czy to moze byc powodem tego fioletowego zafarbu i żółtej zieleni?
To nie o to chodzi.
Plik RAW ma przypisany ogólny profil ICC aparatu i ewentualnie informację o użytym Picture Style, którą firmowe oprogramowanie jest w stanie odczytać i skonwertować odpowiednio kolory (najczęściej na bazie ICC danego stylu zaszytym w oprogramowaniu typu firmowym). To co miałeś ustawione w ACR jako AdobeRGB, to przestrzeń w jakiej mają być pliki po zdemozaikowaniu i wyeksportowaniu do PS-a. Taki plik nie ma wtedy dopisanego profilu, tylko informację, że wszystkie wartości RGB odnoszą się do standardowej przestrzeni AdobeRGB. W prawidłowo skonfigurowanym systemie nie ma znaczenia, czy na wyjściu masz sRGB, czy AdobeRGB (to znaczy ma znaczenie, ale powinieneś widzieć to samo), bo PS współpracuje z systemem zarządzania kolorem i przelicza te wartości zgodnie z profilem ICC monitora (dlatego tak ważnym jest by profil monitora był stworzony na bazie konkretnego egzemplarza i najlepiej kalibratorem sprzętowym). Profile z Adobe Labs, o których mówiliśmy wcześniej, to po prostu tablice przeliczeń, które pozwalają LR, czy ACR na przetłumaczenie ICC zaszytego w RAW-ie na ICC monitora, tak, byś widział odpowiednie kolory, a przy demozaikowaniu pozwalają na wygenerowanie odpowiednich wartości RGB dla zadanej przestrzeni (AdobeRGB, ProPhoto, czy też sRGB).

kufel - Nie 14 Cze, 2009

no i problem powraca . konwersja za pomocą ACRw PS zmienia mi kolory nawet jesli nic nie zmieniam i konwertuje plik RAW z ustawieniami domyslnymi, czyli takimi jak przy robieniu zdjecia. i co ciekawe ,zdjecie juz otwarte ( czyli przed konwersją) w PS ACR MA INNE KOLORY niz oryginalny plik jpg tego samego zdjecia( robie raw+ jpg) . tak wiec program ACR PS inaczej odczytuje kolory RAW juz na samym stracie . o co kaman??? :???:
jaad75 - Nie 14 Cze, 2009

Ustawienia "domyślne", to nie są takie jak "przy robieniu zdjęcia", bo takie jest w stanie odtworzyć wyłącznie oprogramowanie producenta - profil w zakładce Camera Calibration odpowiada za relacje miedzy poszczególnymi kolorami, ale nie za ustawienia suwaków w pierwszej zakładce, czy krzywej. Nawet WB nie będzie wyglądał dokładnie tak samo.
kufel - Nie 14 Cze, 2009

dzieki jaad75, zatem musze dokonac kalibracji suwakami w zakaldce "camera calibration" albo rawy konwertowac do tiff za pomoca dpp canona i reszta obrobki w PSie. czy to jedyne rozwiązania zeby kolory zostaly nie zmienione?

[ Dodano: Nie 14 Cze, 2009 15:26 ]
jesli dobrze pamietam to tiffy z dpp canon'a maja "icc canon" :roll: czy jakos tak

jaad75 - Nie 14 Cze, 2009

kufel napisał/a:
zatem musze dokonac kalibracji suwakami w zakaldce "camera calibration"
Nie, tamtych suwaków nie ruszasz. Chodzi mi o pierwszą zakładkę, tę gdzie zmieniasz WB.

[ Dodano: Nie 14 Cze, 2009 15:42 ]
kufel napisał/a:
albo rawy konwertowac do tiff za pomoca dpp canona i reszta obrobki w PSie. czy to jedyne rozwiązania zeby kolory zostaly nie zmienione?

Ale co to znaczy niezmienione? To nie jest tak, że kolory JPG-a z puszki, to jest jakiś "wzorzec metra"... Wydaje mi się, że zbyt dużą wagę przykładasz do skopiowania JPG-a - wołaj tak, żeby Ci się podobało, a nie tak, żeby było podobne do tego, co wypluwa puszka.

kufel - Nie 14 Cze, 2009

hmm, wychodze z zalozenia ,pewnie mylnego, ze kolory takie jakie są na jpg z puszki sa najbardziej optymalne a nie takie jakie ustawi mi PS :) no i teraz pojawia sie kwestia : moze to JPG przeklamują kolory i PS je "poprawia" :roll: ehh ta fotografia cyfrowa :zalamany: jesli mialbym to opisac to na jpg i tiff wywolanych z raw za pomoca PS jest wiecej fioletu ( np niebo) i zóltego. w zasadzie te dwa kolory staja sie bardziej (nie jakos przesadnie nadmiernie) widoczne.
jaad75 - Nie 14 Cze, 2009

Podstawowe pytanie - masz skalibrowany monitor?
kufel - Nie 14 Cze, 2009

hmm, skalibrowany na tyle ile sie da i na tyle ile potrafie. kalibrowalem wg tego : http://www.lagom.nl/lcd-test/ moj monitor to Iiyama prolite 19 ale nie powiem zeby byl wzorcowo ustawiony :roll: jest problem z gammą - sa tylko trzy opcje do wyboru off,mode 1 mode 2. wybralem off .a temp mam :

R-100
G-100
B-98.

skoro juz o kalibracji mowa to jest jakies dobre narzedzie do kalibracji? ktore akurat nadawaloby sie do mojego monitora??

jaad75 - Nie 14 Cze, 2009

Dowolny porządny kalibrator sprzętowy. Polecam Eye One Display2 lub Spyder3.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group