forum.optyczne.pl

Lampy błyskowe i oświetlenie - Zestaw do fotografii bezcieniowej

damianGR83 - Sob 07 Lis, 2009 20:47
Temat postu: Zestaw do fotografii bezcieniowej
Witam,
czy mógł by mi ktoś polecić jakiś zestaw(stół plus lampy) do fotografii bezcieniowej do kwoty mniej więcej 600 zł. Wykonywane będą na nim zdjęcia eksponatów muzealnych o maksymalnych gabarytach 50x50 cm.


Edycja

Znalazłem coś takiego Czy ktoś korzystał z tego zestawu? Są lepsze w kwocie do 600 zl.?

palindrom - Sob 07 Lis, 2009 21:04

Zobacz tutaj:
http://forum.optyczne.pl/viewtopic.php?t=8642

szczególnie post komora (Czw 08 Paź, 2009 20:18) linkujący do Strobist'a

damianGR83 - Sob 07 Lis, 2009 21:29

Czytałem ten post a link jakoś umknoł mojej uwadze. Ciekawe i skuteczne rozwiązanie tylko jest mały problem, mam do wykorzystania około 6 stów na ten cel i wolał bym je wydać na jakiś firmowy sprzęt bo później musze zwrócić niewykorzystane pieniądze.

Chciał bym aby ktoś mi konkretnie wskazał sprzet którym powinienem się zainteresować.

komor - Sob 07 Lis, 2009 22:07

damianGR83, możemy Ci tu wspólnie z Palindromem wystawić fakturę na 600 zł za konsultacje technologiczne i budżet będziesz miał dopięty :D
damianGR83 - Sob 14 Lis, 2009 00:32

Fakturka to nie problem, gorzej z fachową poradą :)
komor - Sob 14 Lis, 2009 23:28

damianGR83, poza ogólnie dostępną ofertą chińskich produktów z Allegro nie wiem czy da się coś zwojować za 600 zł. Firma Quantuum ma też akcesoria do fotografii bezcieniowej, w tym stół: http://quantuum.pl/index....&kat=103&off=k4. Ceny jak widać mieszczą się w założonym przedziale, być może da się kupić też komplet stół plus lampy. Niestety nie wiem czy te akurat produkty Quantuuma różnią się czymś od tych chińskich z Allegro.
damianGR83 - Pon 16 Lis, 2009 00:46

Popatrzyłem na allegro i znalazłem coś takiego:

http://allegro.pl/item813...m_z_4_tlami.htm
http://allegro.pl/item814...osz_statyw.html

Namiot gabarytowo bardzo mi odpowiada ale czy te lampy będą dobre? Światło ma być ciągłe czy błysk? Czy temperatura 5400k bedzie wystarczająca?

hijax_pl - Pon 16 Lis, 2009 05:40

W sumie to bezcieniowy więc światło powinno być mocno rozproszone. Czyli czy błysk czy ciągłe nie ma znaczenia.

A co do temperatury... No cóż... Nie rozumiem pytania :cool:
To cze to będzie 5400 czy 6000 czy 6500 - nie ma absolutnie znaczenia. Ustawiasz taką na aparacie i biel będzie biała :)

dzideku - Sob 28 Lis, 2009 22:17

nie mam doświadczenia w temacie ale przymierzam się do zakupu
http://www.cyfrowe.pl/wyp...ezcieniowy.html
do tego myslałem o conajmniej dwóch halogenach 150W
Chyba powinno byc OK - co na to fachowcy?
Pozdr

jaad75 - Nie 29 Lis, 2009 09:18

hijax_pl napisał/a:
A co do temperatury... No cóż... Nie rozumiem pytania :cool:
To cze to będzie 5400 czy 6000 czy 6500 - nie ma absolutnie znaczenia. Ustawiasz taką na aparacie i biel będzie biała :)
Nie do końca. Jeśli jest to świetlówka kompaktowa, to z dużą dozą prawdopodobieństwa, będzie miała spore braki w paśmie czerwonym, co kompletnie nie sprawdzi się w fotografii eksponatów muzealnych, czy też produktów, gdzie reprodukcja kolorów jest istotna. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wtedy halogen o niższej temperaturze barwowej, czy też światło błyskowe.

[ Dodano: Nie 29 Lis, 2009 09:38 ]
dzideku napisał/a:
nie mam doświadczenia w temacie ale przymierzam się do zakupu
http://www.cyfrowe.pl/wyp...ezcieniowy.html
do tego myslałem o conajmniej dwóch halogenach 150W
Gdybym kupował namiot bezcieniowy, to szedłbym w takie, które maja tylko dziurę na obiektyw. Przydają się, gdy trzeba sfotografować coś błyszczącego...
palindrom - Nie 29 Lis, 2009 09:58

jaad75 napisał/a:
Jeśli jest to świetlówka kompaktowa, to z dużą dozą prawdopodobieństwa, będzie miała spore braki w paśmie czerwonym, co kompletnie nie sprawdzi się w fotografii eksponatów muzealnych, czy też produktów, gdzie reprodukcja kolorów jest istotna.


Słusznie!
http://pl.wikipedia.org/wiki/Metameryzm

komor - Nie 29 Lis, 2009 11:06

jaad75 napisał/a:
Gdybym kupował namiot bezcieniowy, to szedłbym w takie, które maja tylko dziurę na obiektyw.


Racja. Ja mam taki, pochodzi z Allegro, przednia część jest złożona z takich zasłonek na rzepy, co pozwala dostosować wielkość dziury do posiadanego obiektywu lub wymaganego kąta widzenia, gdy obiektyw jednak odsuwamy od dziury.
Trzeba tylko uważać, żeby wewnątrz namiotu była wystarczająca ilość punktów przyczepienia tła. Mój namiot ma tylko klipsy na górze i sztywny karton z tłem (który na codzień jest zwinięty w tubie) lubi się czasem podwinąć na dole, przy podstawie. Muszę sobie pomagać taśmą klejącą.

hijax_pl - Nie 29 Lis, 2009 18:34

jaad75 napisał/a:
hijax_pl napisał/a:

A co do temperatury... No cóż... Nie rozumiem pytania
To cze to będzie 5400 czy 6000 czy 6500 - nie ma absolutnie znaczenia. Ustawiasz taką na aparacie i biel będzie biała
Nie do końca. Jeśli jest to świetlówka kompaktowa, to z dużą dozą prawdopodobieństwa, będzie miała spore braki w paśmie czerwonym, co kompletnie nie sprawdzi się w fotografii eksponatów muzealnych, czy też produktów, gdzie reprodukcja kolorów jest istotna. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wtedy halogen o niższej temperaturze barwowej, czy też światło błyskowe.

Zgadza się, ale nie stosuje się pierwszej lepszej świetlówki do takich celów. Są przecież takie które mają całkiem dobre widmo, mimo iż nadal mu dużo brakuje do idealnego. ;) To o ci mi chodziło to o ustawienie balansu bieli, a nie o właściwości samego źródła światła.

henk - Sro 09 Gru, 2009 09:53
Temat postu: Zestaw bezcieniowy
Właściwie jestem już zdecydowany na namiot bezcieniowy (ze względu na możliwość składania = wygoda przechowywania).
Moje pytanie dotyczy oświetlenia - czy potrzebuję dodatkowych lamp?
Nie wystarczy światło z okna i statyw?
Jak będzie się rozkładać światło z okna (czyli z jednej strony) w namiocie?
Rozproszy się we wszystkie strony zgodzie z przeznaczeniem namiotu, czy jednak pojawi się jakiś lekki cień po przeciwnej stronie od okna?

edmun - Sro 09 Gru, 2009 23:14

Potrzebujesz dodatkowe lampy, moim zdaniem minimum dwie, ale najlepiej mieć trzy.

Światło zastane w takim namiocie... hmm.. jeśli latem wyjdziesz na dwór w słoneczny dzień to może to mieć sens

hijax_pl - Czw 10 Gru, 2009 08:26

edmun, ale nie jest powiedziane że czas migawki musi być poniżej 1/100s ;)

Tyle że przy długich czasach może niepostrzeżenie zajść słońce i się nie doświetli :???: :lol:

jaad75 - Czw 10 Gru, 2009 14:46

henk napisał/a:
Rozproszy się we wszystkie strony zgodzie z przeznaczeniem namiotu, czy jednak pojawi się jakiś lekki cień po przeciwnej stronie od okna?
A jak myślisz?... :razz:
henk - Pią 11 Gru, 2009 18:57

edmun, Gdybym miał wychodzić z tym na dwór to chyba wolałbym w dzień pochmurny - światło bardziej rozproszone.
To może inaczej - namiot niedaleko okna, aparat od strony pomieszczenia (po przeciwnej stronie namiotu niż okno) i dla zrównoważenia kierunkowego światła z okna błysk z lampy odbity od przeciwnej ściany niż okno.
Da to jakiś lepszy efekt?
Próbował ktoś takich kombinacji?

lama - Pią 11 Gru, 2009 20:26

henk, zauważ, że nie musisz mieć kilku lamp błyskowych, wystarczy kilka żarówek :wink:
jaad75 - Sob 12 Gru, 2009 08:52

henk, a Ty w ogóle rozumiesz jak zachowuje się światło, czy nie bardzo? Zadajesz takie pytania, że sugeruję, byś najpierw przeczytał jakąkolwiek książkę o świetle w fotografii - przyda Ci się... Zresztą, nie tylko do "obsługi namiotu bezcieniowego"... :twisted:
henk - Sob 12 Gru, 2009 10:33

jaad75, wiem jak zachowuje się światło, ale nie wiem jak zachowuje się namiot bezcieniowy.
Mogę przeczytać książkę o świetle a mimo to nie dowiem się jak namiot bezcieniowy rozprasza światło, myślałem że tutaj ktoś mi odpowie.

jaad75 - Sob 12 Gru, 2009 11:11

Światło pada z jednej strony, a odbija się z drugiej, zgodnie z ogólnie znanym prawem, że kąt padania równy jest kątowi odbicia. Jeśli trafia na płaszczyznę dyfuzyjną (np. ścianę namiotu), to rozprasza się tak, że padając i odbijając się w różnych kierunkach wypełnia cienie tworzone przez promienie, które zachowały pierwotny kierunek padania i dzięki temu cienie te mają miękkie krawędzie o łagodnym, gradientowym przejściu. Dla uproszczenia przyjmujemy, że to płaszczyzna dyfuzyjna staje się wielkopowierzchniowym źródłem światła. Po stronie osłoniętej przedmiotu pada wyłącznie światło odbite od przeciwległych ścian namiotu, ale dodatkowo rozjaśnia ono cienie, czyniąc jej jeszcze mniej kontrastowymi. Namiot jest wiec "softboksem" zintegrowanym z autowypełniającą białą "blendą" i tłem jednocześnie, ale wszystkie ogólnie znane zasady działają w nim jak zawsze. Coś jeszcze trzeba Ci wyjaśniać?
henk - Sob 12 Gru, 2009 14:39

Noooo ... właściwie miałeś rację jaad75, tego co napisałeś sam mogłem się domyślić.
Ale przynajmniej mam już potwierdzenie - dodatkowe oświetlenie jest wskazane.
I tu wracam do mojego wcześniejszego pytania: czy da się zrównoważyć cień od okna błyskiem lampy odbitym od białej ściany po przeciwnej stronie niż okno?

jaad75 - Sob 12 Gru, 2009 20:13

henk napisał/a:
czy da się zrównoważyć cień od okna błyskiem lampy odbitym od białej ściany po przeciwnej stronie niż okno?
To można zrobić nawet bez namiotu bezcieniowego, mając namiot, nie musisz szukać białej ściany... :smile: Nie wiem tylko skąd to dążenie do całkowitej eliminacji cieni - najczęściej to właśnie one pozwalają zbudować złudzenie przestrzenności...
edmun - Sob 12 Gru, 2009 23:00

henk zrób tak. kup ten namiot - na razie bez lamp. wydatek nie jest duży. szybko się nauczysz co i jak i zobaczysz że bezcieniowy, nie oznacza że obraz z tego namiotu ma być całkowicie płaski.
henk - Nie 13 Gru, 2009 13:01

Może to i racja.
Kupię namiot, pokombinuję z oknami, ścianami, a w razie potrzeby dokupię dodatkowe światła.
Dzięki za podpowiedzi.

lama - Nie 13 Gru, 2009 13:21

henk, poeksperymentuj zanim kupisz:
http://www.diyphotography...mple-light-tent
Jak się spodoba, to wtedy możesz kupić, a może takie coś wystarczy?

Wojteo - Nie 13 Gru, 2009 17:59

lama napisał/a:
henk, poeksperymentuj zanim kupisz


Racja.
Od jakiegoś czasu fotografuje małe przedmioty bez wykorzystania namiotu. Jest to trochę nieporęczne (zestaw jakiego używam to lampa na aparacie + statyw + krzesło + około 7 kartek papieru A4) ale na moje skromne potrzeby wystarczy.

bez cieni.


z cieniami

komor - Wto 15 Gru, 2009 11:56

henk, do korzystania z namiotu bezcieniowego nie musisz mieć super wypasionego światła. Dwie-trzy zwykłe lampki biurkowe (ale żeby miały w miarę tę samą temperaturę barwową), balans bieli ustawiony na białą/szarą kartkę i jedziesz. Po prostu czas naświetlania będzie nieco dłuższy przy słabych lampkach, ale statyw załatwia sprawę.

A jeśli chodzi o wersję minimal to jeśli masz ze dwie lampy błyskowe to możesz pokusić się o zbudowanie namiotu bezcieniowego z czterech kartek papieru, dwóch książek i kawałka taśmy klejącej :) Aha, jeszcze pudełko z syropem dla dzieci jest potrzebne :P

O takie coś:


daje w efekcie np. takie coś:

ziebol1 - Nie 10 Sty, 2010 00:54

Witam,
Czy 2 lampy błyskowe o mocy 100ws starczą mi do porządnego doświetlenia przedmiotu i uzyskanie białego tła (namiot)? Zdjęcia będą ilustrowały aukcje allegro, ew. wrzucę parę na istocka. Mój główny dylemat to: "czy mam kupić trzecią lampę?".
Dzięki za odpowiedź.
Pozdr,
Tomek

hijax_pl - Nie 10 Sty, 2010 10:03

ziebol1, a spójrz na przykład który wstawił post wyżej komor ;)

Lampy typu SB-800 czy Speedlite 580EX II mają energię błysku około 60Ws. Jak na tym zdjęciu widać, użyte są dwie lampy błyskowe, czyli sumaryczna energia to powiedzmy 100Ws - i jest to w zupełności wystarczające aby oświetlić kredki ;) Ale... jeśli będziesz chciał oświetlać tak, np pralki czy samochody - będziesz potrzebował duuuużo więcej lamp, lub dużo silniejsze lampy (100Ws to najmniejsza lampa dostępna w handlu)

Tak przy okazji - nie ma bezpośredniego przelicznika z Ws na GN. Istotą problemu jest to, że Ws to jednostka energii zmagazynowanej (1J=1W*1s) i wypromieniowanej w postaci ciepła światła itd. A GN - to liczba przewodnia - usystematyzowana jednostka dla celów fotograficznych oznaczająca umiejętność lampy oświetlenia motywu ;)

ziebol1 - Nie 10 Sty, 2010 13:16

Hijax: dzięki za odpowiedź.
Czyli światła będę miał dostatek (zamierzam robić małe przedmioty codziennego użytku, biżuterię itp.). Tylko czy przy dwóch źródłach światła, będzie ono wystarczająco rozproszone, żeby zlikwidować ewentualny cień i uzyskać śnieżnobiałe tło (tło kredek kormora jest moim skromnym zdaniem mocno niedoświetlone- jest szare).
Pozdr,
Tomek

jaad75 - Nie 10 Sty, 2010 13:54

ziebol1 napisał/a:
tło kredek kormora jest moim skromnym zdaniem mocno niedoświetlone- jest szare
Tło u komora jest ok - nikt nie powiedział, że musi być śnieżno białe. Żeby uzyskać bielsze musiałby świecić na tło lub podświetlać od spodu (np. przez mleczne pleksi).
hijax_pl - Nie 10 Sty, 2010 14:02

ziebol1 napisał/a:
Tylko czy przy dwóch źródłach światła, będzie ono wystarczająco rozproszone, żeby zlikwidować ewentualny cień i uzyskać śnieżnobiałe tło (tło kredek kormora jest moim skromnym zdaniem mocno niedoświetlone- jest szare).


Z dwóch to da się już dużo zrobić ;) 2x100J to już sporo jak na biżuterię.

Prawdę mówiąc zamiast skupiać się na oświetlaniu skupiłbym się na kątach oświetlania i eliminacji odbić (aparatu) na błyszczących kulistych powierzchniach.

jaad75 - Nie 10 Sty, 2010 14:17

hijax_pl napisał/a:
2x100J to już sporo jak na biżuterię.
Powiedziałbym, że nawet trochę za dużo, bo setki mają zwykle cienkie możliwości regulacji... :smile:
hijax_pl - Nie 10 Sty, 2010 15:43

jaad75 napisał/a:
Powiedziałbym, że nawet trochę za dużo, bo setki mają zwykle cienkie możliwości regulacji...


Fakt niezaprzeczalny. Najwięcej co widziałem to zejście do 1/8 mocy.
Ale czy szkodzi biżuterii przymknięcie przesłony do f/11? ;)

jaad75 - Nie 10 Sty, 2010 15:48

Pewnie nie... :smile:
komor - Nie 10 Sty, 2010 23:11

ziebol1 napisał/a:
tło kredek kormora jest moim skromnym zdaniem mocno niedoświetlone- jest szare


Tam użyta jest 580EXII oraz Nissin 622Di. Nie pamiętam już dokładnie, ale wątpię, żeby obydwie lampy były na pełną moc. Parametry ekspozycji to ISO 100, f/8, czyli w zależności od aparatu i wymagań jakościowych możesz podbić do ISO 400 i mieć o 2EV światła więcej.

kazhiu - Sro 26 Gru, 2012 23:32
Temat postu: Stół bezcieniowy, oświetlenie - zestaw
Witam,

Potrzebuje kupić zestaw do fotografii bezcieniowej do biżuterii sztucznej. Interesuje mnie stół oraz lampy, niestety nie bardzo wiem czym się mam sugerować czy mają być to lampy błyskowe czy może dające światło stałe, czy warto podświetlać stół od spodu itp. Na allegro znalazłem gotowe zestawy czy może ktoś się wypowiedzieć na temat tych zestawów lub polecić coś innego. Dodam że do tego będę miał aparat canon 60d.

Oferty:
http://allegro.pl/zestaw-...2889607781.html
http://allegro.pl/zestaw-...2889607771.html
http://allegro.pl/409-zes...2892859123.html

komor - Czw 27 Gru, 2012 00:19

kazhiu, scaliłem Twoje pytanie do podobnego tematu, który już był.
Wojmistrz - Czw 27 Gru, 2012 00:33

Duża ta biżuteria będzie? Bo taka pierwsza myśl, przerost formy nad treścią :) Przy okazji nie przydało by ci się tam jakieś lustrzane odbicie?
kazhiu - Czw 27 Gru, 2012 12:03

Wojmistrz napisał/a:
Duża ta biżuteria będzie? Bo taka pierwsza myśl, przerost formy nad treścią :) Przy okazji nie przydało by ci się tam jakieś lustrzane odbicie?


Jeżeli chodzi o wielkość to rożna, począwszy od pierścionków kończąc na popiersiach z zawieszonym naszyjnikiem :) Ale stawiam max 50 cm wysokości postumentu. Jestem początkujący i nie wiem co masz na myśli mówiąc lustrzane odbicie :) może tego potrzebuję ale tego nie wiem


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group