Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Obawiam się Panowie, że zaczynamy rozmawiać trochę o czymś innym. Dla mnie fotografia to nieco coś innego od fotografiki. Wspolczesna grafika komputerowa opierająca się o fotografię jest bardziej zbliżona do malarstwa realistycznego. Widziałem w swoim życiu już tak wyretuszowane portrety oparte na fotografii analogowej, że... tez trudno było rozpoznać model(a/lkę). IMHO cyfra to narzędzie, które da się wykorzystać podobnie jak analog do podobnych celów ale znacznie łatwiej osiągać nim bardziej złożone rezultaty. Czy wprowadzenie komputera tak wiele zmieniło matematykę? Nie, tylko można znacznie więcej osiągnąć przy jego uzyciu niż by się to komuś nawey śniło w epoce przedkomputerowej. Podobnie jest w FOTOGRAFICE i w fotografii też chociaż tu jest to znacznie mniej widoczne.
Ale jak już napisał Blaine, nie mieszajmy retuszy i montaży do fotografii. Retusze i montaże zostały wymyślone w czasach analoga, choć oczywiście w cyfrze są łatwiejsze. Ale retusze i montaże to domena zawodowców lub entuzjastów grafiki. Fotografowie hobbyści nadal głównie tylko pstrykają, cyfrowo czy nie. Zresztą zeskanowaną kliszę możemy retuszować i montować tak samo jak cyfrowy obraz. To jest dyskusja o czymś innym.
Nie sądzę, aby czas fotografii analogowej minął. To, że ludzie wyprzedają sprzęt jest raczej normalne: kupili bo była taka moda, ale okazało się, że za drogie lub zbyt czasochłonne lub po prostu za trudne. Ci co się napalili bo była taka moda na pewno nie szukali dobrych materiałów, tylko kupowali po supermarketach czy przeterminowane na ebay za chore pieniądze. Teraz ceny sprzętu powinny wrócić do normy. Ceny negatywów czy papierów rosną w sumie podobnie do inflacji a na horyzoncie nie widać jakiegoś załamania.
Osobiście więcej zdjęć robię aparatami tradycyjnymi niż cyfrą, ale dostrzegam plusy dodatnie i plusy ujemne obydwu rozwiązań i cieszę się, że mogę sobie tak przebierać.
TS [Usunięty]
Wysłany: Czw 18 Lut, 2016
Preskaler napisał/a:
Fotografia cyfrowa wyparła analogową podobnie jak (...) tranzystor (półprzewodnik) lampę.
Czyli nie wyparła To chyba jest świetna analogia. Mam kolegę, który sobie pogrywa na gitarze elektrycznej, a kiedyś grał w zespole. No i dobór lamp do wzmacniacza to jest z tego co mówi podstawa. Lampy potrzebne mu są dwie, ale można też mieszać je w parze pomiędzy różnymi producentami i dostawać inną barwę dźwięku. To jest tak samo jak z doborem materiału w procesie analogowym. Pewnie można to wszystko identycznie zasymulować cyfrowo, ale to nie to samo, bo wybór tego z góry zmienia proces fotografowania. Jak mam kontrastowy film czarno-biały, to kwiatów nim robić nie będę, chyba że chcę mieć nietypowy efekt (który chyba jednak szerzej się nie przyjął). Faktycznie to utrudnienie, ale zabawa super
blaine napisał/a:
retrofokus, ale czy to znaczy, że każda fotografia cyfrowa musi być od razu "przetworzona, zfiltrowana, zmontowana"? Czy używając cyfrowych aparatów nie da się pokazać świata?
Fotografia to fotografia, nie można umniejszać jej wartości tylko dlatego, że autor "wywołał" zdjęcie Lightroomem zamiast w ciemni.
Co za różnica w czym. Ja chyba rozumiem, co ma retrofokus na myśli, nie chodzi o montowanie, ale obróbkę, która może podkreśla jak fotograf widział scenę, ale na innych sprawia wrażenie sztuczności. Trudno tu rozmawiać bez przykładów, więc dodam, że większość cz-b zdjęć z wątku na Forum jest tak właśnie pojechana. Dla mnie - każdy ma swój gust. To co muzyk zalinkował wyżej powiedziałbym, że też, ale nie mówię, bo akurat oglądam ze słabego monitora. Kadrowo super w każdym razie
TS,
No właśnie, ... piszesz "oglądam ze słabego monitora" wczoraj pół wieczoru oglądałem fotografie na papierze bromowym, tak bez monitora, bez wymówek i bez "wywołania" w Lightroomie.
Łatwo nie było je zrobić ale jak piszesz - zabawa super
Czemu zatem odmawiamy sobie takiej zabawy ...
Jeszcze raz, to czy ktoś cyfrowo robi zdjęcia, czy analogowo, nie ma dla mnie znaczenia.
Liczy się efekt końcowy w postaci ciekawego, przykuwającego uwagę kadru.
Jak to jest obrobione, czy szum, czy nie... to jest sprawa drugorzędna.
retrofokus, ale kto mówi o braku warsztatu? To znowu jakaś sugestia, że ludzie nie mający analogowego doświadczenia są jacyś gorsi od tych, którzy zaczynali od cyfry?
Tu w zasadzie nie ma nic wielkiego do objaśniania.
Napisanie książki o tym jak się fotografuje, jakie techniki itd., żeby to dało się czytać, a kombinowanie w np. LR czy zwykłej ciemni, to jednak dwie różne rzeczy.
muzyk, wydaje mi się że trochę źle zrozumiałes to co retrofokus chciał przekazać.
Wydaje mi się że chodziło o to, że nie da się zrobić genialnego zdjęcia nie mając odpowiedniego warsztatu - i to generalnie prawda.
W erze cyfrowej każdy amator może napstrykać "milion" zdjęć w trybie Auto i trafić jeden genialny kadr, bez posiadania żadnej wiedzy i umiejętności. W erze analoga mało kto mógł sobie pozwolić na pstrykanie tysiąca zdjęć, więc siłą rzeczy widząc zdjęcie przykuwające uwagę można było z dużą dozą pewności stwierdzić, że nie jest ono dziełem przypadku.
Ale to nie oznacza, że ludzie którzy fotografią się fascynują nie mają ani wiedzy, ani odpowiedniego warsztatu tylko przez to że mogą pozwolić sobie na robienie zdjęć serią i liczyć na łut szczęścia.
Jeśli źle zrozumiałem intencje retrofokusa, to przepraszam
blaine,
Bardzo dobrze mnie zrozumiałeś dzięki !!!!!!!!!!!!!!!!!
muzyk,
Wiesz proponuję rozmowę z właścicielem jakiegokolwiek studia foto - wynajmujący potrafią na jednej kilkugodzinnej sesji zrobić kilka tysięcy błysków , to jest norma !!!!
Twe założenie, choć szlachetne - nieprawdziwe. Wydaje mi się , że to właśnie dzięki cyfrze powstało przekonanie że przepustką w świat wielkiej fotografii jest kupienie gratów za kilka lub kilkanaście tysięcy złotych.
A mi się wydaje, że za bardzo ulegasz nostalgicznemu myśleniu o tym, że "kiedyś było lepiej" i fotografia była bardziej elitarnym zajęciem niż jest teraz.
Czasy się zmieniają, według mnie fotografia jest teraz w dużo lepszym miejscu niż kiedykolwiek. Właśnie przez to, że jest powszechna, że dobry sprzęt jest ogólnie dostępny i dużo większa ilość osób niż kiedykolwiek zaczyna się fotografią interesować. Jeśli chociażby 10% tych ludzi, którzy kupują te "graty za kilkanaście tysięcy" nie pozostanie na foceniu w Auto, tylko zacznie się interesować, uczyć i rozwijać, to nie zostaje nic innego tylko się cieszyć.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 14