Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Zanieczyszczenia na zdjęciu po wywołaniu kliszy
Autor Wiadomość
Oskar Knut 
Nowy


Posty: 2
Wysłany: Pon 15 Maj, 2017   Zanieczyszczenia na zdjęciu po wywołaniu kliszy

Witam, ostatnio zacząłem przygode z analogiem, oddałem swój pierwszy film do wywołania po czym zeskanowałem go. Obraz zupełnie odbiegał od czystego, pojawiły sie 3 rzeczy (zamieszczam zdjecie). Pierwsze to cos w rodzaju białych rysek oraz punktów, drugie zaznaczyłem w czarnym polu - poziome linie, trzecie zazanczone w białym polu pewnego rodzaju plama z kolorowa otoczką. Skąd powstaja takie rzeczy i jak sie ich pozbyć (oprócz stamp tool w PS)? Byłbym wdzieczny za jak najwiecej informacji oraz odpowiedzi. Pozdrawiam.

img281.jpg
Plik ściągnięto 18961 raz(y) 84,33 KB

 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pon 15 Maj, 2017   

Białe ryski i kropki, to kurz. Albo na filmie, albo na płycie skanera. Najpewniej i na jednym i na drugim
Długie poziome kreski najczęściej powstają podczas transportu filmu, albo przy wyjściu z kasety, albo za migawką na blaszce dociskowej mógł być jakiś paproch.
Ta "benzyna", którą zaznaczyłeś białym kolorem, to pewnie mora powstała podczas skanowania filmu. Zeskanuj jeszcze raz ten fragment filmu i zobacz, czy mora nadal się pojawia, albo czy jest w tym samym miejscu. Skanując spróbuj mocniej docisnąć pokrywę skanera.

Oskar Knut napisał/a:
Skąd powstaja takie rzeczy i jak sie ich pozbyć (oprócz stamp tool w PS)? Byłbym wdzieczny za jak najwiecej informacji oraz odpowiedzi.

Jak się tego pozbyć? Pierwsze, co przyszło mi na myśl, to robić zdjęcia cyfrówką. Ale skoro chcesz analogowo, to pewnie trzeba bardziej zadbać o czystość skanera, filmu, komory aparatu. Raczej masz mały wpływ na proces wołania filmu, no chyba, że robisz wszystko sam.
 
 
Oskar Knut 
Nowy


Posty: 2
Wysłany: Pon 15 Maj, 2017   

Dzięki za pomoc, cieszy mnie to że pozbycie sie tego zależy ode mnie, już mysłalem ze to kwestia wywołania
 
 
Mariusz Lemiecha 
Uczestnik
Mariusz Lemiecha



Pomógł: 2 razy
Posty: 66
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Maj, 2017   

Prążki to pierścienie Newtona https://pl.wikipedia.org/wiki/Pier%C5%9Bcienie_Newtona
Nie wiem jaki masz skaner, ale może ma funkcję Digital ICE. Ona dość skutecznie (w zależności od marki) usuwa paproszki.
 
 
Lukasz580 
Uczestnik


Posty: 50
Wysłany: Pią 19 Maj, 2017   

Tutejszyn napisał/a:

Długie poziome kreski najczęściej powstają podczas transportu filmu, albo przy wyjściu z kasety, albo za migawką na blaszce dociskowej mógł być jakiś paproch.


Jesteś pewien? ja gdzieś wyczytałem, że to może być wina brudnego skanera. Po czyszczeniu zazwyczaj tych poziomych kresek nie ma.
 
 
Tutejszyn 
Optyczny


Pomógł: 54 razy
Posty: 2954
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 19 Maj, 2017   

Lukasz580 napisał/a:
Jesteś pewien? ja gdzieś wyczytałem, że to może być wina brudnego skanera.
Bez dokładnego zbadania skanera, aparatu, kliszy i wypstrykania kilku filmów trudno mieć pewność, a więc nie, nie jestem pewny. Peny jednak jestem tego, że to nie brud na płycie skanera. Jeśli winny jest skaner to zabrudzony może być element światłoczuły skanera, a wtedy zawsze będzie widoczna pozioma kreska w tym samym miejscu, oczywiście do chwili rozebrania skanera i oczyszczenia światłoczułej listwy.
 
 
Lukasz580 
Uczestnik


Posty: 50
Wysłany: Pią 19 Maj, 2017   

Mi wystarczało przeważnie porządne wyczyszczenie płyty szklanej, przeczyszczenie kliszy i paski znikały.
 
 
Dynax 
Uczestnik



Pomógł: 2 razy
Posty: 61
Skąd: 100lica
Wysłany: Pią 19 Maj, 2017   

polecam skanowanie w miejscu wolnym od kurzu, bo filmy łatwo się elektryzują i go przyciągają. Warto przedmuchać gumowa gruszką, albo specjalnym gazem pod ciśnieniem w pojemniku (sa do nabycia- jak każdy "spray" tyle że w środku jest sam gaz).

Na rysy powstające w trakcie przewijania filmu w aparacie i być moż e wtrakcie wołania- nie mamy za bardzo wpływu....

Niestety dopiero funkcja sprzętowego usuwania zanieczyszczeń - wspomniany ICE lub FARE (skanery Canona) rozwiązuje sprawę. W trakcie skanowania robiony jest osobny skan w podczerwieni i tworzona maska zanieczyszczeń, a następnie plamki, kreski i uszkodzenia są korygowane automatycznie przez klonowanie sąsiadującego otoczenia. Systemy te nie działają na filmach cz-białych z obrazem srebrowym.
 
 
Lukasz580 
Uczestnik


Posty: 50
Wysłany: Pią 19 Maj, 2017   

ewentualnie można to poprawić w LR, ale to ciut więcej robi, ale się da ;)
 
 
szperacze 
Nowy


Pomógł: 3 razy
Posty: 24
Wysłany: Pią 02 Cze, 2017   

Te kropki kurz, ryski, kreski i inne babole to wina takiej a nie innej konstrukcji skanera, producentowi jest "łatwiej" taniej, stosować kontrastowe a do tego "wędrujące" oświetlenie które to uwidacznia ryski i kurz, w normalnym świetle, niewiele z tego bałaganu jest widoczne. Jakoś tak się składa że negatyw w powiększalniku nie wymaga kosmicznej czystości a drobne niewidoczne gołym okiem ryski czy drobinki kurzu niewiele przeszkadzają, tym mniej, im światło powiększalnika jest bardziej rozproszone.
Drugi dowód to skanery Hasselblad tam nie ma ice a skany są dobre lub bardzo dobre.
Trzeci dowód, cenne negatywy nie są skanowane przy pomocy skanera, opis techniki i zdjęcia.

http://resources.conserva...08_Estrada.html
 
 
Dynax 
Uczestnik



Pomógł: 2 razy
Posty: 61
Skąd: 100lica
Wysłany: Wto 13 Cze, 2017   

szperacze napisał/a:
Jakoś tak się składa że negatyw w powiększalniku nie wymaga kosmicznej czystości a drobne niewidoczne gołym okiem ryski czy drobinki kurzu niewiele przeszkadzają, tym mniej, im światło powiększalnika jest bardziej rozproszone.


Chyba mało czasu spędziłeś w ciemniach :-)
Każdy paproch na kliszy widać w powiększeniu, niezależnie od metody obróbki. Rozproszone oświetlenie trochę to łagodzi , ale nie usuwa- wszystko zależy od skali powiększenia i stanu filmu. No ale wtedy tez spada kontrast zdjęcia.....

Link do techniki przefotografowania negatywów - to po prostu metoda alternatywna a nie metoda dla "szczególnie cennych filmów". Zapewniam cie że paprochy i rysy wyjdą tak samo jak ze skanera :-)
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Sro 14 Cze, 2017   

Pierścienie Newtona to żadna nowość - powstają na styku gładkiej powierzchni negatywu i szyby - dlatego najlepiej stosować w powiększalniku ramki formatowe bez szyb.
Paprochy - normalna rzecz - negatyw się elektryzuje i zbiera paprochy , trzeba je dokładnie czyścić ściereczką antystatyczną.
Rysy - powstają często już w aparacie podczas tarcia o twardy paproch w aparacie albo o osadzony na uszczelnieniu kasety. Czystość, czystość , czystość...
Co do paprochów - dodam że lubią się też zebrać w trakcie suszenia i przykleić niemal na stałe do emulsji - ciężkie do usunięcia - stąd ważne by płukać przed suszeniem w płynie antystatycznym i suszyć w suszarce wyposażonej w filtr.
 
 
szperacze 
Nowy


Pomógł: 3 razy
Posty: 24
Wysłany: Pon 31 Lip, 2017   

Dynax napisał/a:
szperacze napisał/a:
Jakoś tak się składa że negatyw w powiększalniku nie wymaga kosmicznej czystości a drobne niewidoczne gołym okiem ryski czy drobinki kurzu niewiele przeszkadzają, tym mniej, im światło powiększalnika jest bardziej rozproszone.


.....

Link do techniki przefotografowania negatywów - to po prostu metoda alternatywna a nie metoda dla "szczególnie cennych filmów". Zapewniam cie że paprochy i rysy wyjdą tak samo jak ze skanera :-)


Tak ta metoda (fotografia) czy jak piszesz "przefotografowanie negatywów" to często jedyna metoda która prowadzi do poprawnych rezultatów, skaner to prosty półśrodek.

http://digitalizacja.nimo..._NIMOZ_2012.pdfhttp://
 
 
Dynax 
Uczestnik



Pomógł: 2 razy
Posty: 61
Skąd: 100lica
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

mam przeczytać 300 stron jakiegoś wewnętrznego opracowania na temat digitalizacji zborów muzealnych na poparcie twojej błędnej tezy?

"skaner to prosty półśrodek" jedynie w wypadku tanich płaskich skanerów dostosowanych jedynie do skanowania materiałów transparentnych. Poczytaj sobie o skanerach bębnowych, które są używane do profesjonalnego skanu, to może zrozumiesz różnicę.

Digitalizacja przez fotografowanie ma jedną niezaprzeczalną zaletę w porównaniu ze skanerami - jest dużo szybsza a przez to tańsza. Dlatego stosuje się ją w masowych projektach np. muzealnych. Ciekawe jak slajdy obrabia NG dla osiągnięcia najlepszych rezultatów ? Skanuje czy przefotografowuje ?
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

szperacze napisał/a:
to często jedyna metoda która prowadzi do poprawnych rezultatów, skaner to prosty półśrodek

No cóż , takim "prosty" półśrodek potrafi kosztować tyle co lustrzanka FF , o bębnowym nie wspominając.
Cytat:
Ciekawe jak slajdy obrabia NG dla osiągnięcia najlepszych rezultatów ? Skanuje czy przefotografowuje ?
Jeśli dobrze pamiętam - używali bębnowego Heidelberga, jak chyba większość zawodowych wydawnictw.
Dynax napisał/a:
jedną niezaprzeczalną zaletę w porównaniu ze skanerami - jest dużo szybsza a przez to tańsza.

Nieprawda, jak zapełnisz bęben skanera - też będzie szybko. No i nie masz limitu klapnięć... Jeśli ktoś decyduje się na cyfryzację slajdów i negatywów amatorską - czyli fotograficzną - to z "oszczędności" - "bęben" kosztuje i muzeów na niego nie stać - a raczej nie mają dośc materiałów w stosunku do reszty zbiorów.
Co zaś się tyczy załączonego linku - - proszę zwrócić uwagę że w muzeach slajdy czy negatywy to margines zbiorów - głównie są tam obrazy , rzeźby, grafiki, księgozbiory, oraz inne obiekty dwu i trójwymiarowe nie zawsze nadające się do skanowania - zawsze się je fotografowało tyle że teraz robi się to cyfrowo. Oczywiście opracowanie wykonane przed 2012 rokiem jest już deczko nieaktualne jeśli wziąć pod uwagę obecne lustrzanki średnioformatowe czy nawet FF - jedno pozostaje jednak nadal aktualne - w tych warunkach nadal najlepiej sprawdza się ostrzenie manualne i kalkulator. :cool:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 18