Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
10-cio bitowa informacja o kolorze - pomoc w wyborze sprzętu
Autor Wiadomość
caro 
Początkujący
Caro


Posty: 43
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   10-cio bitowa informacja o kolorze - pomoc w wyborze sprzętu

Witam serdecznie,

Przymierzam się do kupna nowego monitora. Wybór padł na EIZO ColorEdge „CG247X” lub „CG248-4K”.

Ogólnie komputer ma mi służyć do obróbki RAW z PS i LR i późniejszego wydruku odbitek do albumów (20x30) w profesjonalnym labie (profile ICC itd.).
Zważywszy, że czasem "wskakuję" również do gier wiec wymienię moje stare karty graficzne GTX 660 (SLI) na GTX 1080 Ti.

Spędziłam kilka dni na zbieraniu informacji i wertowaniu opinii, forum etc. na temat tej całej 10-bitowej informacji o kolorze i wiem, ze tylko karty pro mogą taki sygnał wypuścić (Quadro w Nvidii) i zastanawiam się czy dokupić jeszcze kartę „PNY NVIDIA Quadro P2000 5G”. Normalnie od strony technicznej (przynajmniej po moim sprawdzeniu), moja płyta główna przyjmie te dwie karty naraz.
(MSI Z97 MPOWER MAX AC).

Tutaj pojawia się moje główne pytanie, jak to jest z tym „kolorem 10-cio bitowym”?, jedni piszą, że to przyszłość, inni że to zabawa, trzeci że i tak człowiek nie widzi więcej niż tyle i tyle milionów kolorów.

Czy wogole istnieją drukarki, które przelewają te wszystkie „odcienie 10-cio bitowe” na papier pro itd?

Jeżeli ktoś miał do czynienia, od kalibrowania, po wywołanie i obróbkę RAW, aż do wydruku zdjęć na profesjonalnych drukarkach to proszę o wypowiedzi jak to jest z tym „10-cio bitowym ludzkim okiem i odróżnianiu odcieni”.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za ewentualną pomoc.

Caro

[ Dodano: Sro 27 Gru, 2017 15:07 ]
Dzisiaj przeczytałam artykuł Tomka Pluszczyka, na pewno niektórzy z Was go znają.

https://tomaszpluszczyk.pl/mac-vs-pc-w-fotografii-i-retuszu/

Piszę on np., że „w systemie Microsoftu nie ma w pełni sprawnego systemu zarządzania barwą i tym samym, grafiki i zdjęcia z przypisanymi profilami kolorystycznymi w Windowsie, nie są wyświetlane zgodnie z nimi, no chyba że użyjemy programów tak jak np. PS etc.”

- i jeżeli dobrze zrozumiałam artykuł, to nawet mając skalibrowany monitor.

„Windows to nie zawsze problemy z zarządzaniem barwą, a dokładniej – niekoniecznie muszą one być widoczne i uciążliwe. Nie widzę przeciwwskazań w używaniu Windowsa, gdy jego użytkownik ma PC z tylko jednym monitorem. Miałby on standardową rodzielczość (nie UHD), ew. UHD/4K ale w rozmiarze minimum 31,5″. Gamut monitora musiałby być ograniczony do sRGB (natywnie lub za sprawą kalibracji sprzętowej).”

Drugą rzecz, którą właśnie opisuje, to skalowanie obrazu:

„Z tego powodu nie byłbym w stanie polecić nikomu kupna monitora o bardzo wysokiej rozdzielczości, jeśli korzysta z Windowsa”

- czyli co?
W moim przypadku jest bez sensu kupować EIZO CG248-4K? I tzn., że wszyscy Pro używają tylko OS’a?

Jeżeli chodzi o kartę graficzną to pisze, „że nie ma ona wpływu na jakość wyświetlanego obrazu (kalibrację, odwzorowanie barw itd).”

„nVidia Quadro w obróbce zdjęć  nie daje przewagi...” i „Oczywiście zostaje jeszcze odwieczna kwestia, uruchomienia 10 bitowego koloru, ale jest to tak bardzo bezcelowe w fotografii, że po prostu temat pominę.

To jest właśnie to, że jedni piszą tak, a drudzy inaczej - oby dwoje są jako tako „znani” i jedno co narazie mam w głowie...
... to jeden wielki znak zapytania!

Wracając do tematu, jeżeli jest ktoś na tym forum lub zna kogoś, który fizycznie miał do czynienia z monitorami Eizo i drukiem, to proszę o pomoc:
- czy Windows 10 jest dobry aby podłączyć 24’ monitor EIZO (nawet ten 4K)?
- czy warto dokupić kartę Quadro aby mieć 10-bitowe informacje o kolorze i jak to się ma do jakości wydrukowanych zdjęć na profesjonalnych drukarkach i papierze (Endura itd)?
- czy moze lepiej kupić tylko GTX1080Ti (i ewentualnie tez pociągnie 4K ale bez 10-bit)?

P.S. Jeżeli chodzi o mój sprzęt to posiadam:

- i7-4770k
- RAM CORSAIR Dominator Platinum Series - 16GB (2 x 8GB) DDR3 DRAM 2400MHz C10
- Płyta: MSI Z97 MPower MAX AC
- 2x MSI GTX660 (SLI): przestarzałe, ale do Flight Simulatora (FSX) mi starczały, a teraz i tak wymienię, bo muszę uruchamiać tez nowocześniejsze gry.
- Dysk 1T SSD 960 PRO M.2 PCIe NVme (system + programy + gry).

Dzięki z góry
Caro
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






unesco 
Uczestnik


Posty: 78
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Ale żeś mętlik porobił ;-) ... Ale rozumiem, że wynika on z mętliku w Twojej głowie.

Po kolei:
JA: Mam Win7, Eizo CX240, jakiegoś starego, taniego GeForce'a, wcześniej był najtańszy ATI za 150 zł, P800 i inne takie, druk fine art, też na wystawy i dla innych, wszystko działa wyśmienicie

TY: masz dobry zestaw, jakikolwiek Eizo będzie dobre.

10biowe przetwarzanie kolorów w torze monitora przydaje się przy obrazowaniu medycznym. W grafice rzadko na 8bitach widać banding, a już jeśli, to na obrazach syntetycznych z renderingu i w bardzo wrednych przypadkach (zakładając, że źróło jest 16 bitowe, np na w delikatnych jasnych gradientach nieba). W przypadku zdjęć zawsze jest szum, który doskonale maskuje bandowanie (nawet na ISO100). Moim zdaniem i grafików których znam, nie ma sensu praca na 10bitach, poza bardzo szczególnymi przypadkami (ale o nich byś już wiedział przed zakupem ;-) ).

Wątpię, że Windows ma problemy z pracą w UHD... (ale sam nie testowałem).

Windows rzeczywiście dość słabo zarządza kolorem, niemniej jednak w aplikacjach posiadających color management (używam PS i LR oraz QImage), wszystko jest ok. U mnie też poprawnie wyświetla barwy na monitorze szerokogamutowym w standardowej przeglądarce zdjęć z systemu (chyba że przełączę w pokaz slajdów pełnoekranowy, wtedy rozjeżdża się).

Powszechna opinia jest taka, że więcej jest problemów z zarządzaniem kolorami pod monitor na Windowsie, a pod drukarkę na Mac'u, mimo, że Win prawie nie obsługuje druku w 16 bitach, a Mac tak (co ma w praktyce małe znaczenie).

Drukarki są w stanie przelać dużo na papier, wszystko zależy jak dobrze zrobione masz profile, lub krzywe do druku cz.b., oraz czy używasz papieru o odpowiednim zakresie tonalności. Co do monitora, nie ma to znaczenia, bo jeśli plik masz 16 bitowy, obraz 8 lub 10 bitowy, to druk i tak pójdzie z 16bitów źródła (windows do drukarki wyśle w 8miu). Tor druku i tor wizji są rozdzielne, ważne, żeby źródło było wystarczająco dobre.

Nie wszyscy Pro uzywają Maców, ale wielu tak.
Karta graficzna nie ma wpływy na wyświetlanie barw (zakładając ze wyłączysz w niej wszystkie ulepszacze).

Moje zdanie jest takie, że nie warto kupować dla grafika/fotografa 10bitowych kart, lepiej te pieniądze przeznaczyć w lepsze papiery, dodatkowe kartridże tuszu lub większy monitor.
Warto sprawdzić jakie porty ma karta graficzna, i jakie maks rozdzielczości z jakim odświeżaniem obsługuje.
 
 
caro 
Początkujący
Caro


Posty: 43
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Dzięki za odpowiedź.
Reasumując:
Jeżeli do obróbki zdjęć będę używać ACR i PS na Windowsie, z katrą graficzną normalną (GTX 1080Ti) i skalibrowanym monitorze i mając profile .ICC (otrzymane od drukarni) - to ta 10-bitowa informacja o kolorze jest „zbędna” (mówimy tu oczywiście do użytku dla fotografa) gdyż banding jest trudno zauważalny w praktyce. Dobrze to zrozumiałam?

Teraz jak to jest z tymi profilami?
Kalibruje monitor EIZO i mam jego profil ICC (w zależności od oświetlenia zewnetrznego itp), po skalibrowaniu pokazuje mi, ze „czerwony to czerwony” itd :)
Od labo profesjonalnego otrzymuje profil ICC maszyny, który „wklepuje” do PS (poprzez wcześniej zainstalowanego w systemie Win).
I teraz jeżeli dobrze zrozumiałam różne fora i artykuły, to żeby widzieć zdjęcie na monitorze takie jakie będzie na wydrukowanej odbitce, to powinnam pracować w PS na „włączonym” profilu tejże drukarki?
Kolejna zagwozdka dla mnie, to co jest z tym profilem ICC monitora po skalibrowaniu? Czy ten profil trzeba jakoś też wgrać gdzieś do PS itd żeby te oby dwa profile ze sobą się „komunikowały”?

Sorki za tyle pytań, ale powoli próbuję dojść o co w tym wszystkim chodzi. Naczytałam się o kalibrowaniu aparatu, poprzez monitor, a na koniec jeszcze zakręcili mnie z profilem ICC papieru na którym się drukuje. Proszę opisać w skrócie, jaki profil ICC do czego służy i kiedy go używać. Wiem, ze jak skalibrujemy Chekerem aparat to potem możemy go „uaktywnić” w PS, ale potem się gubię, gdzie resztę tych profili powciskać i na którym pracować obrabiając fotki i z którym profilem ICC wysłać fotki do labu, żeby wydrukowali tak jak powinnam widzieć to na swoim ekranie?

Dzięki za wyrozumiałość :) )))
 
 
unesco 
Uczestnik


Posty: 78
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

caro napisał/a:
Dzięki za odpowiedź.
Reasumując:
Jeżeli do obróbki zdjęć będę używać ACR i PS na Windowsie, z katrą graficzną normalną (GTX 1080Ti) i skalibrowanym monitorze i mając profile .ICC (otrzymane od drukarni) - to ta 10-bitowa informacja o kolorze jest „zbędna” (mówimy tu oczywiście do użytku dla fotografa) gdyż banding jest trudno zauważalny w praktyce. Dobrze to zrozumiałam?

dokładnie tak
banding szybciej zobaczysz na 8bitowym pliku mocno forsowanym w obróbce, niż na 16 bitowym pliku wyświetlanym na "8bitowym monitorze"

caro napisał/a:
Teraz jak to jest z tymi profilami?
Kalibruje monitor EIZO i mam jego profil ICC (w zależności od oświetlenia zewnetrznego itp), po skalibrowaniu pokazuje mi, ze „czerwony to czerwony” itd :)

w bardzo dużym przybliżeniu, tak

caro napisał/a:
Od labo profesjonalnego otrzymuje profil ICC maszyny, który „wklepuje” do PS (poprzez wcześniej zainstalowanego w systemie Win).
I teraz jeżeli dobrze zrozumiałam różne fora i artykuły, to żeby widzieć zdjęcie na monitorze takie jakie będzie na wydrukowanej odbitce, to powinnam pracować w PS na „włączonym” profilu tejże drukarki?

w PSie pracujesz nad zdjęciem bez żadnego profilu drukarki (zakładając, że monitor jest skalibrowany, jest tylko profil osadzony w zdjęciu taki, jaki został przyjęty w trakcie wywoływania ACRem) - bo nie wiesz na czym będziesz kiedyś drukował. to będzie zdjęcie referencyjne. potem możesz zrobić jego kopie i pod daną maszynę (i jej profil ICC jaki dostałeś np od labu), włączysz Soft Proof (Widok->Ustawienia próby->Własne). Będziesz miał w dużym przybliżeniu na ekranie symulację wydruku. Możesz wtedy zacząć korygować zdjęcie pod wydruk, widząc ograniczenia wydruku. Oczywiście, jak będziesz bardziej zaawansowany, nikt Ci nie zabroni robić własnej obróbki od razu pod wydruk na danej maszynie i danym papierze (papier zmienia wszystko).
NIE należy konwertować swojego pliku do profilu drukarki oraz/lub NIE podstawiać tego profilu zamiast profilu na którym obrabiane było zdjęcie.

caro napisał/a:
Kolejna zagwozdka dla mnie, to co jest z tym profilem ICC monitora po skalibrowaniu? Czy ten profil trzeba jakoś też wgrać gdzieś do PS itd żeby te oby dwa profile ze sobą się „komunikowały”?

PS nie ma wiele wspólnego z profilem monitora (nie wchodząc za bardzo w szczegóły, żeby nie robić Ci jeszcze większego mętliku). W przypadku Eizo, do monitora dostajesz (kiedys trzeba było dokupić) ColorNavigator'a, który przeprowadza proces pomiarowy (musisz mieć kolorymetr lub spektrofotometr, w przypadku najwyższych modeli Eizo, są wbudowane w monitor), zapisuje dane kalibracyjne do monitora, oraz tworzy profil icc i podsawia go we właściwe miejsce w systemie. Nic nie musisz robić.

caro napisał/a:
Sorki za tyle pytań, ale powoli próbuję dojść o co w tym wszystkim chodzi. Naczytałam się o kalibrowaniu aparatu, poprzez monitor, a na koniec jeszcze zakręcili mnie z profilem ICC papieru na którym się drukuje. Proszę opisać w skrócie, jaki profil ICC do czego służy i kiedy go używać. Wiem, ze jak skalibrujemy Chekerem aparat to potem możemy go „uaktywnić” w PS, ale potem się gubię, gdzie resztę tych profili powciskać i na którym pracować obrabiając fotki i z którym profilem ICC wysłać fotki do labu, żeby wydrukowali tak jak powinnam widzieć to na swoim ekranie?

Dzięki za wyrozumiałość :) )))

jak będziesz miał Eizo, to w praktyce kalibrowanie monitora jest prawie bezobsługowe, poza wyborem przestrzeni docelowej barwnej i jasności monitora (+ ew. kilku innych cech) reszta robi się sama.
Z drukarką, jeśli sam nie musisz robić profili do niej (masz jakąś drukarkę?), to też jest prosto. Jest gotowy profil, np. z labu, używasz go TYLKO do SoftProofa w PS lub LR, swoje zdjęcie obrabiasz po swojemu. Resztę robi drukarnia (zakładam że mają wiedzę. Jak nie mają to d... blada).
Kalibrowanie aparatu zostaw na koniec. Narzędzia X-Rite'a czytające ColorCheckera są dość słabe i efekty takie sobie. Istnieją lepsze i bardziej zaawansowane, ale najpierw ogarnij wiedzę związaną z monitorem i drukarką.
 
 
caro 
Początkujący
Caro


Posty: 43
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Dzięki bardzo za pomoc, wyjaśniłeś mi bardzo dużo i zaczynam teraz „ogarniać” i sklejać różne informację z netu. Powiedz mi tylko jeszcze taką rzecz, monitor EIZO CG248-4K posiada następujące wejścia sygnałowe:
- 2 x DisplayPort (z HDCP Ver.1.x),
- 2 x HDMI (z HDCP Ver.1.x, Deep Color).

Moja przyszła karta ma wyjścia:
- 2 x DisplayPort (Version 1.4),
- 2 x HDMI (Version 2.0),
- DVI-D dual-link

Moje pytanie sprowadza się do tego, czy monitor trzeba podłączyć dwoma kablami DP do karty graficznej? Czy poprostu są dwa wejścia sygnałowe po to, żeby było można podłączyć np. drugą stację roboczą pod ten sam ekran?
 
 
Wojmistrz 
Temu Panu już podziękujemy
Obserwator


Pomógł: 213 razy
Posty: 7560
Skąd: Halifax
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Caro jesteś kobieta czy mężczyzną? To nie jest jakieś głupie czy seksistowskie pytanie, tylko chodzi o ilość chromosomów X. 10bit kolor nie mówi absolutnie nic, poza szansą na wyświetlenie z większą precyzją barw przejściowych między kolorem a A kolorem B i tu zaczyna się przygoda z genami. Faceci są ślepi w porównaniu do kobiet. Jak pewnie wiesz z fizyki, światło widzialne to fala o długości od 380 do 740 nm. Za ich widoczność odpowiadaj w naszych oczach czopki, a tych są 3 rodzaje. Znacznie upraszczając można stwierdzić, że jedne czopki "widzą" niebieski, drugie zielony i trzecie czerwony kolor. Potencjalny mężczyzna widzi między 50 a 70 przejść między najciemniejszym a najjaśniejszym kolorem. Podwojenie chromosomu X powoduje, że te czopki, które są odpowiedzialne za zielony i czerwony, są w stanie wychwycić ponad 4x więcej informacji, czyli od 200 do różnie, zależy od kobiety nawet 400. Niby takie 4x to nic, ale zobaczmy to w konkretnych liczbach.
50x50x50=125.000
70x70x70=343.000
Jak wdać faceci widzą od 125 do 343 tysięcy barw.
50x200x200=2.000.000
70x400x400=11.200.000
Jak widać ilość widzialnych barw jest powalająco większa. Chociaż to skrajne wyliczenia, ale przyjmuje się, że potencjalna kobieta widzi między 4 a 5.6 M barw. Jakie to ma znaczenie Ano takie, że nawet najlepszy męski wzrok nie nie jest w stanie sprecyzować wszystkich barw jakie daje 8 bitowy monitor czyli 256x256x256=16.777.216 barw, jak i potencjalna kobieta tego też nie dostrzeże. 10bit kolor pozwala na zapis 1024 przejść tonalnych wiec jest to 1024x1024x1024=1.073.741.824 kolorów. Nie ma ludzkiego wzroku, który by to wyselekcjonował :)
Podobnie ma się sprawa drukarek. Tu też nie masz szans na rozróżnienie barw. Drukarka wylewa na papier mikro kropelki tuszu, które mieszają się tworząc odpowiedni kolor. Tu też drukarka ma wiele do zmiany, bo na jedną kropkę jaką widzisz na papierze, ona wypluwa minimum kilka kiedy materiał jest przyszykowany np w 600 czy 720dpi do kilkuset, np przy druku teksu.
 
 
unesco 
Uczestnik


Posty: 78
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Wydaje mi się, że podłacza się jednym, najlepiej DisplayPort, ale nie podłaczałem monitora 4K do komputera.
Na prawdę potrzebujesz monitor 24 cale który ma 4K? Widziałeś go na zywo? JA bym wybrał w zamian 27 calowego Eizo z górnej półki. Ale oczywiście nie namawiam. Każdy ma inne preferencje.
 
 
caro 
Początkujący
Caro


Posty: 43
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Dzięki za wytłumaczenie :lol:
Teraz rozumiem dlaczego mój mąż rozróżnia tylko 3 kolory...

P.S. Jeżeli chodzi o 4K to myślę ewentualnie o grach i o „przyszłości...”
Widziałam ten ekran tutaj u mnie we Francji w sklepie ze sprzętem foto, no i robi wrażenie. A na CG318 to już trzeba wywalić prawie jeszcze raz tyle.

F37F815C-8D07-4651-8C52-43EB27D53947.jpeg
Plik ściągnięto 4589 raz(y) 85,64 KB

 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

caro napisał/a:
czy monitor trzeba podłączyć dwoma kablami DP do karty graficznej? Czy poprostu są dwa wejścia sygnałowe po to, żeby było można podłączyć np. drugą stację roboczą pod ten sam ekran?

Nie wiem jak w Eizo, ale generalnie monitory mają przynajmniej dwa wejścia sygnałowe, często więcej, po to żeby podpinać więcej urządzeń pod monitor.


unesco napisał/a:
Narzędzia X-Rite'a czytające ColorCheckera są dość słabe i efekty takie sobie. Istnieją lepsze i bardziej zaawansowane, ale najpierw ogarnij wiedzę związaną z monitorem i drukarką.

Ja, z polecenia Hijaxa używam ciągle Adobe DNG Profile Editor do generowania profili z Passporta do Lightrooma. Zdaje się generuje dokładniejsze profile wg wyższej specyfikacji niż narzędzia XRite, zgadza się?
 
 
unesco 
Uczestnik


Posty: 78
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 29 Gru, 2017   

komor napisał/a:
unesco napisał/a:
Narzędzia X-Rite'a czytające ColorCheckera są dość słabe i efekty takie sobie. Istnieją lepsze i bardziej zaawansowane, ale najpierw ogarnij wiedzę związaną z monitorem i drukarką.

Ja, z polecenia Hijaxa używam ciągle Adobe DNG Profile Editor do generowania profili z Passporta do Lightrooma. Zdaje się generuje dokładniejsze profile wg wyższej specyfikacji niż narzędzia XRite, zgadza się?


Adobe DNG Profile Editor daje rzeczywiście lepsze rezultaty od narzędzia X-Rite'a ale ciągle daje tylko jedną metodę generacji profilu i dla jednego wzorca. Na początek jest dobry. Jak ktoś chce głębiej poeksperymentować godnym uwagi jest Lumariver Profile Designer, posiadający bardzo wyrafinowane i sterowalne metody konwersji + obsługuje różne wzorce, nie tylko ColorCheckera oraz umożliwia na generowanie również profili icc. Nie jest darmowy, ale nie jest drogi.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,15 sekundy. Zapytań do SQL: 17