Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Od czego zależy kolorystyka zdjęć?
Autor Wiadomość
dulu 
Nowy


Posty: 6
Wysłany: Nie 30 Paź, 2022   Od czego zależy kolorystyka zdjęć?

Mam taką zachciankę, żeby robić zdjęcia w takiej kolorystyce jak z filmu analogowego.

Chodzi mi o tą charakterystyczną "żółtość". Z początku myślałem że to po prostu cecha filmu analogowego, ale przeglądając zdjęcia z cyfrowych aparatów zacząłem się zastanawiać czy to nie jest jednak cecha starych obiektywów.

Kiedy popstrykałem trochę zdjęć jupiterem 8 i nexem, zauważyłem że kolorystyka zbliżona do tej "żółtej" pojawia się kiedy skoryguję balans bieli zdjęcia za pomocą czegoś co wiem że na 100% jest białe - na przykład biel ze znaków drogowych. Mogę się mylić, ale wnioskuję że to charakterystyczne zabarwienie pochodzi od starych powłok antyrefleksyjnych.

https://chadwadsworth.com/2015/08/30/913/

Zdjęcia z linku powyżej mają dokładnie taką kolorystykę jaką bym chciał osiągnąć. Jeżeli dobrze przeczytałem to były one robione a7 i obiektywem planar od aparatu analogowego contaxa. Wniosek - te kolorki zależą od użytego obiektywu, bo przecież zdjęcia z a7 i szkła współczesnego tak nie wyglądają.

https://jacktaka.com/voigtlander-50mm-f2

Z kolei zdjęcia z linku powyżej pomieszały mi w głowie. Są zrobione leicą M10 i współczesnym szkłem voightlandera. Mimo to, też mają te charakterystyczne retro kolory. Najlepiej to widać na zdjęciu gdzie dziewczyna stoi na plaży.

https://www.photosynthesi...ontax-g-primes/

na koniec, w linku powyżej, ktoś przedstawił sample z a7 i planarem od contaxa i tutaj już zdjęcia wyglądają "współcześnie". Nie widzę tej charakterystycznej kolorystyki na żadnym z nich

No i pytanie - to skąd się w końcu te kolory biorą? :neutral:
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






Saphrii 
Początkujący



Posty: 30
Wysłany: Nie 30 Paź, 2022   

Słowo klucz - balans bieli (WB)

Spróbuj wykonać zdjęcie ustawiając WB na "chmurkę" lub "cień".
Pobaw się WB Shift, jeśli masz taką opcję w aparacie.
Możliwe, że masz też filtry cyfrowe w aparacie, często spotykane to: czarno-białe, sepia, chłodne, ciepłe itd...

W dalszej kolejności idzie ew. obróbka w programie i zabawa suwaczkami/filtrami cyfrowymi etc.

Zabarwienie na kliszach wynika z wielu powodów. Jaki dana klisza ma profil barwny, jak została wywołana, w jakich warunkach naświetlona, czy wreszcie na jakim papierze odbita...
Zażółcone obiektywy występowały i działały na odwzorowanie kolorów jak najzwyklejszy filtr fotograficzny, a że klisza nie posiada regulacji balansu bieli, jak cyfrówka, to kolor optyki był nanoszony na kliszę.
 
 
dulu 
Nowy


Posty: 6
Wysłany: Nie 30 Paź, 2022   

Próbowałem. Różne ustawienia balansu bieli i w aparacie i w LR. Próbowałem się też bawić w presety imitujące portre, velvie. To nawet nie stało koło tego co widzę na tych zdjęciach w sieci. Chociaż możliwe że robię coś źle..
 
 
wagant 
Nowy


Posty: 12
Wysłany: Nie 30 Paź, 2022   

Ja też próbował bym WB , może bawiąc się temperaturą ? Na 2 miejscu obróbka . Na 3cim .... żółty filtr o małej gęstości na obiektyw ??? Może da się filtru nakładać w jakimś programie ?
 
 
Saphrii 
Początkujący



Posty: 30
Wysłany: Nie 30 Paź, 2022   

@dulu.
1. Posiadając LR masz dostęp do nieprzebranej ilości presetów. Nie wierzę, że nic nie znalazłeś bliskiego swoim oczekiwaniom, co wymagałoby może delikatnego dopasowania suwaczkami.
2. pierwszy wynik szukania w google hasła lightroom presets warm tones daje https://presetlove.com/warm-presets/
3. Jak WB to za mało to spróbuj split toning i różne zafarby dla świateł i cieni

@wagant
ad1. składnikiem balansu bieli jest temperatura (barwowa).
 
 
wagant 
Nowy


Posty: 12
Wysłany: Nie 30 Paź, 2022   

@saphrii :) wiem , w niektórych aparatach ( np fuji X-S10) temp można ustawić dużo dokładniej niż na ikonkach i o to mi chodziło .
 
 
Maciox 
Początkujący


Pomógł: 2 razy
Posty: 37
Wysłany: Czw 03 Lis, 2022   

Optyka nie ma i nie miała aż takiego wpływy na kolorystykę jak użyty film . Popatrz na symulacje filmów w Fuji albo aplikacjach jak to wygląda i jak łatwo się stosuje. DxO oferuje takie filtry i działają rewelacyjnie - można je zintegrować z DxO PL i wtedy wygodnie się tego używa. Jeśli chodzi o puszkę to np Canon tutaj leży - oferują filtry twórcze w tym Stary aparat ale pozostawia to wiele do życzenia. W DPP jest funkcja ziarnistości. Można pobawić się z wgrywaniem własnych stylów utworzonych w Style Editor. Nie wiem jak u innych. Ja pstrykam w rawach i pożądany przez ciebie efekt uzyskuję w DxO PL5. Pakiet symulacji filmów trochę kosztuje ale dają darmowego trial - do zabawy i testowania jak znalazł. Sam balans bieli i regulacja nasycenia nie zawsze wystarczy by osiągnąć ww efekt a wymaga mnóstwa zabawy. Dodam jeszcze, że poziom symulacji filmu można płynnie regulować w DxO.
 
 
Maciox 
Początkujący


Pomógł: 2 razy
Posty: 37
Wysłany: Czw 03 Lis, 2022   

 
 
Preskaler 
Entuzjasta



Pomógł: 7 razy
Posty: 713
Wysłany: Nie 20 Lis, 2022   

Przy zdjęciach analogowych WSZYSTKO miało wpływ na kolorystykę. Zaczynając od tego, ze np. materiały odwracalne były wykonywane w dwu wersjach. Jedna dla światła sztucznego a druga - naturalnego. Odwracalne nie musiały bo można je było korygować podczas naświetlania przy pomocy odpowiednich ustawień korekcji. Obiektyw mógł mieć jedynie wpływ na kolorystykę jeśli robiło się na materiale odwracalnym. Na zdjęciach papierowych tego niemożna stwierdzić bo korekcją spowodować można było wszelkie efekty kolorystyczne. Trafiłem kiedyś na partie papieru, która miała odcień kremowy i tego w żaden sposób nie dało się skorygować. Obecne programy graficzne (Gimp, DPP, PS itd.) posiadają możliwości uzyskania dowolnych efektów i także kolorystycznych. Ustawiając np. "temperaturę barwową" czy "tintę" lub na trójkącie Newtona - możemy uzyskać dowolny efekt barwny. Fakt, że nie jest to proste i nie da się w prosty sposób tego nauczyć ale praktyka robi swoje. Mnie osobiście bardzo przydało się doświadczenie z analogowej fotografii a także kolorowej telewizji. Obecnie to nawet w telefonach istnieją gotowe efekty w postaci mozaiki, z której wybieramy ten nam najbardziej odpowiedni. Jeśli nawet nie znajdziemy tego czego oczekujemy to można ręcznie sobie taki efekt zrobić.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 16