Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----


 Ogłoszenie 

Zapraszamy na XVI Zlot Czytelników Optyczne.pl

Impreza odbędzie się w dniach 25-28 lipca 2024 roku w Hotelu Cukrowna Żnin
Szczegóły i zapisy TUTAJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Jak i czym doświetlić wnętrze
Autor Wiadomość
Gdańszczanin 
Nowy


Posty: 10
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   Jak i czym doświetlić wnętrze

Fotografując wnętrza pojawia mi się problem doświetlenia, kątów lub osłabienia cieni. Zwracając się o porady w internecie generalnie wszyscy doradzają korzystanie ze światła błyskowego. Przyznaję "bez bicia", że przed stosowaniem błysku czuję pewien opór.
Uważam że takie światło jest twarde i spłaszcza ekspozycję. Może miałoby to większy sens przy wnętrzach nowoczesnych ale w moim przypadku niemal zawsze są to wnętrza typu rustykalnego dużo drewna , nasycone kolory. Fotografuje w świetle dziennym ale też wieczorem w świetle zastanym. Punktami świetlnymi ( żyrandol, lampa stojąca na podłodze, kinkiet itp ) buduję atmosferę wnętrza. Pojawia się jednak problem doświetlenia kątów, części planu do których światło nie dociera. Zaznaczam że chodzi mi o delikatne muśnięcie, doświetlenie, rozproszenie cieni a nie walnięcie błyskiem jak leci.

Zastanawiam się czy przydadzą mi się do tego celu lampy ze światłem stałym z parasolkami. Spotykam się z opinią , że parasolki sprawdzają się w studiu do oświetlania przedmiotu czy osoby i z tego powodu są "za krótkie" w fotografowania wnętrz. Czy na pewno? Przecież gdy stosuję obiektyw szerokokątny w pokoju, kuchni czy salonie to odległość aparatu ( a tym samym parasolki z lampą światła stałego) jest od 3 do 6 metrów.

Oczywiście fotografuję ze statywu i stosuję długie czasy naświetlania.

Proszę o paradę i podanie stron internetowych, for gdzie jest ten problem opisany.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za porady.
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

Gdańszczanin napisał/a:
Przyznaję "bez bicia", że przed stosowaniem błysku czuję pewien opór. Uważam że takie światło jest twarde i spłaszcza ekspozycję.

Mówimy o stosowaniu światła błyskowego, a nie wbudowanej w aparat atrapy... To czy światło jest miękkie, czy twarde, zależy od sposobu jego modyfikacji, a nie od tego, czy jest ciągłe, czy błyskowe.
Gdańszczanin napisał/a:
Fotografuje w świetle dziennym ale też wieczorem w świetle zastanym. Punktami świetlnymi ( żyrandol, lampa stojąca na podłodze, kinkiet itp ) buduję atmosferę wnętrza. Pojawia się jednak problem doświetlenia kątów, części planu do których światło nie dociera. Zaznaczam że chodzi mi o delikatne muśnięcie, doświetlenie, rozproszenie cieni a nie walnięcie błyskiem jak leci.

Chodzi Ci więc o typowe szerokie światło wypełniające. Najprościej jest je uzyskać strzelając lampą przez parasolkę lub po prostu odbijając błysk od dużej powierzchni. Jeśli chcesz kombinować zastane światło żarówkowe z błyskiem, to temperaturę błysku musisz skorygować do tej którą dają żarówki, czyli ok. 3200K - takie obniżenie temperatury daje żel 3/4 CTO. Możesz też zrezygnować całkowicie z zastanego i włożyć w kinkiety żarówki błyskowe lub speedlighty. Sposobów jest naprawdę mnóstwo.
Gdańszczanin napisał/a:
Zastanawiam się czy przydadzą mi się do tego celu lampy ze światłem stałym z parasolkami.

No owszem, można świecić stałym światłem przez parasolki, tylko po co? Zauważ też, że pozbawiasz się całkowicie narzędzia kontroli światła wypełniającego - mając światło błyskowe którego ekspozycja kontrolowana jest wyłącznie przez przysłonę, czułość i siłę błysku, możesz dowolnie balansować ilość zastanego długością naświetlania...
 
 
k1caj_ns 
Optyczny



Pomógł: 5 razy
Posty: 1138
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

Na to raczej nie ma jednej reguły bo każde wnętrze jest inne ,a każda scena będzie miała inny stosunek zastanego do błyskowego. Ja w takiej sytuacji pewnie bym błysną z flesza za sobą i pobawił się kompensacją żeby dodać błysk jako subtelne wypełnienie ( kompensacja na minusie) Jest to na pewno o wiele prostszy sposób niż ten opisany przez Jaada ale co za tym idzie efekt może być gorszy.

Bardzo dużo możesz przeczytać w tym poradniku:

http://foto.jasiu.pl/index.html

Warto przeczytać kilka razy ten poradnik. Masz tam opisane podstawowe zagadnienia więc może o trochę poszerzy to Twoją wiedzę. W każdym bądź razie przeczytać nie zaszkodzi. Wpływ ISO przysłony i czasu jest tam bardzo dobrze wytłumaczony na podstawie przykładów.
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

k1caj_ns napisał/a:
Ja w takiej sytuacji pewnie bym błysną z flesza za sobą i pobawił się kompensacją żeby dodać błysk jako subtelne wypełnienie ( kompensacja na minusie)

Podstawowy błąd tkwi w tym, że nie opieramy się w takich przypadkach na pomiarze TTL, a na ustawieniach manualnych lamp.
 
 
krisv740
[Usunięty]

Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

jak pisałem wielokrotnie nie znam się na robieniu zdjęć z lampą błyskową , ale temat ciekawy wię pociągnę jaad75 za język :mrgreen:
czy w tym przypadku nie warto było by zastosować kilku lamp błyskowych z filtrem żelowych (jak pisałeś) dla korekcji temp. światła dla właściwego doświetlenia pomieszczenia?
 
 
k1caj_ns 
Optyczny



Pomógł: 5 razy
Posty: 1138
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

jaad75 napisał/a:

Podstawowy błąd tkwi w tym, że nie opieramy się w takich przypadkach na pomiarze TTL, a na ustawieniach manualnych lamp.


No faktycznie nie pomyślałem ,że scena statyczna i lepiej w manualu. W każdym bądź razie poradnik warto przeczytać.

Jaad mam takie pytanko jak już jest temat związany z lampami. Na czym polega synchronizacja błysku z 1 zasłoną i z 2? Kiedy warto korzystać z pierwszej i drugiej opcji?
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

krisv740 napisał/a:
czy w tym przypadku nie warto było by zastosować kilku lamp błyskowych z filtrem żelowych (jak pisałeś) dla korekcji temp. światła dla właściwego doświetlenia pomieszczenia?
Jasne, że można - jak już pisałem możliwości jest bardzo wiele. Można też oprzeć się wyłącznie na błysku i np. użyć różnych modyfikatorów i żeli na poszczególnych źródłach światła - ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i ilość akcesoriów do dyspozycji w danym momencie... :smile:

k1caj_ns napisał/a:
Na czym polega synchronizacja błysku z 1 zasłoną i z 2? Kiedy warto korzystać z pierwszej i drugiej opcji?

Na tym, w którym momencie ekspozycji zastanego następuje ekspozycja błyskowego - czyli czy lampa błyska tuż po otwarciu migawki, czy tuż przed jej zamknięciem. Klasyczne zastosowanie, to fotografowanie obiektów ruchomych i kontrolowanie jak zachowa się rozmazany ślad w stosunku do zamrożonego błyskiem obiektu. W sytuacji gdy czas naświetlania jest bardzo długi, lepiej korzystać z opcji na pierwszą kurtynę, bo kontrolujesz moment błysku naciśnięciem migawki, a przez pozostały czas naświetlasz zastanym. Ślady poruszenie przy naprawdę długim czasie nie będą widoczne i pozostanie tylko tło i naświetlony błyskiem obiekt, zatrzymany w jakiejś fazie ruchu.
 
 
k1caj_ns 
Optyczny



Pomógł: 5 razy
Posty: 1138
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

jaad75 napisał/a:
Ślady poruszenie przy naprawdę długim czasie nie będą widoczne i pozostanie tylko tło i naświetlony błyskiem obiekt, zatrzymany w jakiejś fazie ruchu.


Ślady poruszenia przy obiekcie doświetlonym lampą rzecz jasna? bo tło pewnie będzie poruszone ale jeśli znajdzie się poza GO to będzie to chyba niezauważalne?
Czyli druga kurtyna w momencie kiedy chcemy rozmazania obiektu oświetlonego lampą (bardziej smugi niż rozmazania).

Dzięki Jaad :wink:
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

k1caj_ns napisał/a:
Ślady poruszenia przy obiekcie doświetlonym lampą rzecz jasna? bo tło pewnie będzie poruszone ale jeśli znajdzie się poza GO to będzie to chyba niezauważalne?
Czyli druga kurtyna w momencie kiedy chcemy rozmazania obiektu oświetlonego lampą (bardziej smugi niż rozmazania).

Chodzi mi o poruszenie obiektów znajdujących się w ruchu (zakładamy, że zdjęcie robisz powiedzmy na statywie). Przy odpowiednio długim czasie naświetlania, obiekty znajdujące się chwilowo w kadrze znikną. Będzie widoczne wyłącznie tło. Ponieważ ekspozycja błyskiem jest niejako drugą ekspozycją na tej samej klatce, a sam błysk trwa nie dłużej niż 1/800s (przy pełnej mocy), to naświetlisz błyskiem nieruchomy/nieporuszony obraz poruszającego się obiektu. Mam nadzieję, że napisałem to jasno... :smile:
 
 
k1caj_ns 
Optyczny



Pomógł: 5 razy
Posty: 1138
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

Jak najbardziej jasno :wink: Wszystko rozumiem . Dzięki jeszcze raz.
 
 
Gdańszczanin 
Nowy


Posty: 10
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

jeszcze jedno pytanie. Jeżeli błysk to lampa błyskowa dedykowana do aparatu czy warto się pobawić z lampami błyskowymi na stojakach z parasolkami? Czym się w tym przypadku różni regulacja błysku? Pytam bo mam możliwość wypożyczenia takiej studyjnej lampy.
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

Gdańszczanin napisał/a:
jeszcze jedno pytanie. Jeżeli błysk to lampa błyskowa dedykowana do aparatu czy warto się pobawić z lampami błyskowymi na stojakach z parasolkami? Czym się w tym przypadku różni regulacja błysku? Pytam bo mam możliwość wypożyczenia takiej studyjnej lampy.

Studyjna lampa nie jest konieczna chyba, że jest to wyjątkowo duże wnętrze. W większości przypadków wystarczą lampy na stopkę - je też możesz ustawić na stojakach z parasolkami, czy jakimikolwiek innymi modyfikatorami. Jeśli chciałbyś pobawić się w umieszczanie lamp w różnych miejscach kadru (np. w abażurach), to lampy studyjne z wiadomych względów odpadają... Regulacja błysku w trybie manualnym jest dokładnie taka sama jak dla lamp studyjnych, z wyjątkiem tego, że te ostatnie z rzadka można ograniczyć powyżej 1/32 mocy, a zwykle co najwyżej do 1/8...
 
 
Gdańszczanin 
Nowy


Posty: 10
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

jaad75 napisał/a:
Jeśli chciałbyś pobawić się w umieszczanie lamp w różnych miejscach kadru (np. w abażurach), to lampy studyjne z wiadomych względów odpadają...


BROŃ BOŻE ;)

precyzując: mając lampę studyjną będzie ona pracowała w trybie TTL ?

Gdzie w necie można kupić filtr żelowy?
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

Gdańszczanin napisał/a:
precyzując: mając lampę studyjną będzie ona pracowała w trybie TTL ?

Nie.
 
 
Gdańszczanin 
Nowy


Posty: 10
Wysłany: Nie 06 Lip, 2008   

Czy zamiast filtru żelowego taki sam efekt da ustawienie WB na 3200 - 3500 K ?

[ Dodano: Nie 06 Lip, 2008 23:50 ]
odpowiadam sam sobie; NIE
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 14