Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
problem z kolorystyką odbitek
Autor Wiadomość
caleb
[Usunięty]

Wysłany: Pon 24 Paź, 2011   problem z kolorystyką odbitek

Witam!
Przejdę od razu do meritum sprawy.
Odbitki zamawiam w http://www.fotonet.info/
Pliki przygotowuje w Photoshopie, konwertuję do profilu labu bezpośrednio w nim.
Zdjęcia podczas przeglądania w IrfanView z wyłączonym zarządzaniem koloru mają czerwone zabarwienie, jeśli włączę ICC w Irfanie to wyglądają poprawnie.
Podczas wysyłania zdjęć aplikacją Foto E-Net wybieram opcję "Zdjęcia bez profilu ICC" - opis

Uploaded with ImageShack.us
Czyli jeśli dobrze rozumiem - wybieram odpowiednią dla mnie opcję. Swoją drogą tutaj mam pewien dylemat - lepiej jest zapisywać pliki w przestrzeni sRGB (tudzież Adobe RGB) i wysyłać je do konwersji w labie czy od razu przygotowywać w profilu labu?

Zdjęcia, które miałem odebrać wyglądały niestety jakbym wyłączył zarządzanie kolorem w IrfanView - czyli zbyt czerwone. Umieszczam tutaj zdjęcie, żeby było jasne - może z moim monitorem jest coś nie tak - istotne jest włączenie zarządzania kolorami w przeglądarce graficznej - w przeciwnym razie zdjęcie będzie czerwone!

Zdjęcie - klik

W czym tkwi problem - co źle robię?
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Pon 24 Paź, 2011   

caleb, po pierwsze - czy masz skalibrowany monitor? A po drugie (po raz enty), profil labu służy do softproofa w PS - standardowo wysyłasz do labu i używasz w większości przypadków zdjęć w sRGB. Konwersja do profilu labu jest zbędna, a tym bardziej, podglądanie, jak zdjęcie wygląda wtedy w niezarządzanym środowisku... Używanie profilu labu, przy obróbce na nieskalibrowanym i nie oprofilowanym monitorze, to jedna wielka pomyłka.
 
 
caleb
[Usunięty]

Wysłany: Pon 24 Paź, 2011   

jaad75: po to umieściłem zdjęcie, żebyś sam mógł zobaczyć czy jest złe ze względu na moją kalibrację czy jakiś inny błąd.
btw. dlaczego lepiej jest softproofować niż konwertować do profilu labu (lab daje taką możliwość).
No i jak do jakiej przestrzeni mam konwertować - zdjęcie w Lightroomie mam w ProPhoto 16 bit - do sRGB czy AdobeRGB i dlaczego któryś z tych profili? Gdybym konwertował do profilu labu tak jak to robiłem do tej pory to omija mnie jedna konwersja - czy to nielepiej dla zdjęcia?
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 24 Paź, 2011   

caleb napisał/a:
btw. dlaczego lepiej jest softproofować niż konwertować do profilu labu (lab daje taką możliwość).
Bo lab z reguły ma węższy gamut. Robiąc soft-proofa de facto widzisz mniej więcej jak będzie wyglądać obrazek wypluty z maszyny (pomijając kwestie sposobu prezentacji obrazka) i dzięki temu możesz wprowadzić odpowiednie korekty by np wzmocnić czerwienie czy zielenie.
caleb napisał/a:
lab daje taką możliwość
Nie - lab daje Ci opis jak działa maszyna.
caleb napisał/a:
No i jak do jakiej przestrzeni mam konwertować - zdjęcie w Lightroomie mam w ProPhoto 16 bit - do sRGB czy AdobeRGB i dlaczego któryś z tych profili?
Rozumiesz w ogóle do czego są profile i jak wygląda zarządzanie barwą?

W skrócie:
Tak samo jak profil monitora jest opisem pracy monitora, profil aparatu opisuje pracę matrycy tak samo profil drukarki opisuje pracę tej drukarki. A pomiędzy tymi elementami przepływa sobie Twoje zdjęcie.

Ten samo kolor - czerwień (ta referencyjna) w AdobeRGB ma wartość: 152,48,58 podczas gdy w sRGB to jest 177,44,56 a ProPhotoRGB 122,57,45.

Upraszczając teraz tylko do składowej R jeśli teraz jakiś piksel na Twoim zdjęciu będzie "referencyjnie" czerwony to w ProPhoto będzie miał wartość 48%, czyli po przekształceniu do 16bit wartości 31457. Jak teraz skonwertujesz do profilu AdobeRGB program przeliczy tą wartość i wynikowo powinna wyjść 152.
I teraz ciekawostka: często niektórzy nie rozróżniają przypisania profilu od skonwertowania profilu. Przykładowo, mamy tą swoją czerwień o wartości 152 i przypisujemy plikowi profil sRGB. I co się dzieje? Czerwień jest dużo bledsza. Bo przecież mamy 152 a powinno być 177! To właśnie się dzieje, kiedy program wyświetlający obrazem nie rozumie CMS i zawsze podpina sRGB...
 
 
mozer 
Temu Panu już podziękujemy
bo Pentax



Pomógł: 86 razy
Posty: 8591
Wysłany: Pon 24 Paź, 2011   

hijax_pl napisał/a:
Bo lab z reguły ma węższy gamut.

Jesteś tego pewny? Wielokrotnie czytałem, że odbitka fotograficzna ma mniejszy zakres tonalny niż monitor sRGB...
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 24 Paź, 2011   

mozer napisał/a:
Wielokrotnie czytałem, że odbitka fotograficzna ma mniejszy zakres tonalny niż monitor sRGB...
Mhm. Dlatego polecam stosować soft-proof na profilu laba właśnie.
 
 
caleb
[Usunięty]

Wysłany: Wto 25 Paź, 2011   

a co oznacza druga opcja do wyboru w tym programie do zamawiania odbitek i jakie ma zastosowanie? (w pierwszym poście jest obrazek)
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 25 Paź, 2011   

sRGB. To taki profil, który jest nawet jak nie jest zdefiniowany ;)
 
 
caleb
[Usunięty]

Wysłany: Pią 02 Gru, 2011   

Ok, zrobiłem jak pisaliście - modyfikuję zdjęcie w ProPhoto, 16-bit z softproofem na profil labu, na koniec konwertuję do sRGB, 8-bit i odbitki wyglądają dobrze. Czy ma sens konwertowanie finalnie do AdobeRGB przed wysłaniem do labu - maszyna rozpozna, że ma do czynienia z profilem czy może będę miał wyprane z kolorów zdjęcia?

Zdziwiło mnie to co przeczytałem tu:
Cytat:
Jeżeli chcielibyśmy podczas obróbki pliku cały czas mieć podgląd tego jak nasz plik będzie wyglądał po skonwertowaniu go do profilu labu możemy ustawić to w menu View Photoshopa. Ustawiając w "Proof Setup/Custom" profil naszego labu możliwe jest użycie opcji "Proof Colors" [Ctr+Y] do przełączenia między obrazem wyświetlanym w naszym domyślnym profilu lub profilu labu. Jeżeli plik skonwertowany do profilu labu obejrzymy w przeglądarce, która profili nie czyta zobaczymy, że nasze zdjęcie pełne jest przebarwień - to naturalne; zostało przecież skonwertowane do profilu nienaturalnego dla monitorów. Dopiero maszyna w labie potrafi te przebarwienia "wykorzystać" do skompensowania jej własnych niedoskonałości. Nie znam fotolabu, którego maszyny czytałyby zawarty w pliku profil. Właśnie dlatego zdjęcie konwertujemy do profilu labu i takie podajemy maszynie jak na tacy, właśnie dlatego zdjęcie wysłane w przestrzeni Adobe zawsze będzie "wyprane" z kolorów. Podkreślam słowo konwertujemy, bo samo przypisanie profilu zostanie przez maszynę zignorowane. Zachęcam, by nie wierzyć mi na słowo; warto samemu przygotować kilka odbitek w różnych przestrzeniach kolorystycznych i wysłać do labu, wydatek niewielki, a doświadczenie bardzo cenne.
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 02 Gru, 2011   

To zależy od maszyny, ale wiele firm mówi: sRGB i koniec.
 
 
mozer 
Temu Panu już podziękujemy
bo Pentax



Pomógł: 86 razy
Posty: 8591
Wysłany: Pią 07 Wrz, 2012   

A ja mam takie pytanie. Co należy myśleć o labie, który na prośbę o profil urządzenia drukującego do softproofingu pisze, że "pracują w standardowym profilu sRGB"? Ja jestem głupi, czy oni?
 
 
paul80 
Maniak
Optyczny


Pomógł: 9 razy
Posty: 971
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 07 Paź, 2012   

jaad75 napisał/a:
Konwersja do profilu labu jest zbędna, a tym bardziej, podglądanie, jak zdjęcie wygląda wtedy w niezarządzanym środowisku... Używanie profilu labu, przy obróbce na nieskalibrowanym i nie oprofilowanym monitorze, to jedna wielka pomyłka.


Hmmm, czy aby na pewno to prawda?

A co się stanie z kolorami - zapyta dociekliwy czytelnik - jeśli do labu oddamy plik surowy z kolorami zapisanymi w przestrzeni sRGB, czyli jak będzie wyglądała odbitka, gdy świadomie lub nie, pominiemy wszystkie te konwersyjno-profilowe zawiłości? No cóż, tragedia się nie stanie, krańcowych zmian nie będzie, żółty nie stanie się nagle niebieskim, ale kolory, które zobaczymy na odbitce będą dla nas niespodzianką jeśli wcześniej oglądaliśmy je tylko w wersji sRGB.

http://www.phototrip.pl/p...le/profile.html zobaczcie obrazek nr.8


Widzimy, że kolory zostały wirtualnie przetłumaczone na jezyk labowy, czyli mamy podgląd na wyobrażenie odbitki zrobionej z użyciem labowego profilu, ale jeśli chcemy - bo ciekawość nas zżera - zobaczyć jak wyglądałaby odbitka bez poddawania jej kolorów konwersji, lub inaczej: jak wyglądałaby odbitka, gdybyśmy z lenistwa oddali do labu plik zapisany z użyciem profilu sRGB, wystarczy zaznaczyć opcję Preserve RGB Numbers, by swoją ciekawość zaspokoić.
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 07 Paź, 2012   

Laby są z reguły kalibrowane do przestrzeni sRGB. Zmierzony profil pokazuje ich gamut.
Przydaje sie on właśnie do softproofu by zobaczyc jak będzie nasze zdjęcie wyglądało. A skoro laby są w sRGB to najlepiej też w takiej przestrzeni wysyłać im pliki.

BTW - by robić softproof potrzebujemy skalibrowanego monitora i - co chyba oczywiste - zarządzalnego środowiska pracy...
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Nie 07 Paź, 2012   

paul80 napisał/a:
Hmmm, czy aby na pewno to prawda?
Aby na pewno.
 
 
paul80 
Maniak
Optyczny


Pomógł: 9 razy
Posty: 971
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 07 Paź, 2012   

jaad75, czy mógłbyś szerzej to wytłumaczyć i skonfrontować to z artykułem, bo albo artykuł przeterminowany tzn. stary, albo ktoś plecie :wink:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 9