Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
czornyj, ten argument jest nieprawdziwy, dłubiąc na rgb też można z kaszanić plik, wszędzie gdzie nie będzie umiaru w wesołej zabawie suwaczkami czy krzywymi doprowadzamy do degradacji.
Pracuje przy tym prawie 15lat i jeżeli ktoś na samym wstępie przed obróbką nie bierze pod uwagę zapasu podczas generowania gradientu czy przejścia tonalnego albo jeżeli przygotowuje sobie materiał do druku mając (powiedzmy fotografię) za słaby materiał wyjściowy to własnie znajduje takie wytłumaczenia, że to nie ja, że to po zamianie na cmyk'a.
Generalnie, nie przypominam sobie, żebym gdzieś przeczytał równie absurdalne rady jak twoje. W końcu na tego cmyka musisz zamienić i podciągnąć tu i ówdzie dokonując w jakis sposób korekcji.... zawsze bedzie mozna twierdzić z uporem maniaka, że dłubiac na krzywych cmykowych mozna zaszkodzić plikowi.
czornyj, niezależnie ile przykładów wstawisz, nie ma to sie nijak do rzeczywistosci, równie dobrze można taką samą maniane odwalić na rgb robiąc taki padliniasty gradient z małą gęstością liniową
Generalnie, nie przypominam sobie, żebym gdzieś przeczytał równie absurdalne rady jak twoje. W końcu na tego cmyka musisz zamienić i podciągnąć tu i ówdzie dokonując w jakis sposób korekcji.... zawsze bedzie mozna twierdzić z uporem maniaka, że dłubiac na krzywych cmykowych mozna zaszkodzić plikowi.
Trochę grasz vabank, zakładając, że dzięki 15 latom pracy zjadłeś wszystkie rozumy. Mnie następujący opis jak najbardziej się zgadza i przekonuje, tylko, że nigdy nie zdarzył się w mojej praktyce, bo innego rodzaju prace wykonuję/wykonywałem:
czornyj napisał/a:
przygotowując zlecenie często miewałem sytuacje, gdzie np. zlecenie szło do druku na papier gazetowy drukowany heatsetem lub coldsetem, a jego lokalne mutacje szły na papier powlekany lub LWC drukowany arkuszowym offsetem.
Inaczej się pracuje przy książkach, inaczej w reklamie, a inaczej w czasopismach, gdzie jest w miarę stały obieg, zamknięta i wąska grupa drukarń. Tam kalibracje oraz przewrócenie sposobu pracy do góry nogami ma największe szanse na powtarzalny sukces.
Ja nigdy tak nie pracowałem (że CMYK na samym końcu), choćby z powodu tego, że bardzo rzadko wiem z góry, gdzie i na czym będzie drukowane, pozostaje mi więc trzymanie się standardowego profilu CMYK, typu Euro Un/Coated czy teraz obowiązujących Fogra.
dodam jeszcze że konwersja fotek w plikach ps z rgb na cmyk parę lat temu wywalała soft naświetlarki (chociaż instrukcja obsługi podawała że można i co trzeba kliknąć), nie pamiętam jakie to były maszyny ale tak było wszędzie, sam tak nie puszczałem ale widziałem różne rzeczy jak pracowałem w studio które miało naświetlarnię. To oczywiście skrajność, bo chyba najbardziej zagorzały fan rgb
(mnie bardziej kręci HSL albo LAB ) nie puszcza ps ze zdjęciami w rgb...
kozidron - narysuj sobie szary gradient w CMYK i RGB, machnij parę razy krzywą w prawo i w lewo i porównaj skutki.
Przestrzenie CMYK nie są przestrzeniami edycyjnymi i jest to fakt bezdyskusyjny. Jak np. można kontrolować TACkę dłubiąc w CMYK-u?
Szarość w RGB ma równy rozkład w kanałach - np. 50% w AdobeRGB to 119,119,119 - a jak jest w CMYKu? ISOcoated v2 - 49,40,39,27. I weź teraz rozjaśnij/przyciemnij to tak, by nie poleciała w chłodny/ciepły odcień, co tak pięknie widać na moich przykładach...
sigmiarz napisał/a:
dodam jeszcze że konwersja fotek w plikach ps z rgb na cmyk parę lat temu wywalała soft naświetlarki (chociaż instrukcja obsługi podawała że można i co trzeba kliknąć), nie pamiętam jakie to były maszyny ale tak było wszędzie, sam tak nie puszczałem ale widziałem różne rzeczy jak pracowałem w studio które miało naświetlarnię. To oczywiście skrajność, bo chyba najbardziej zagorzały fan rgb
(mnie bardziej kręci HSL albo LAB ) nie puszcza ps ze zdjęciami w rgb...
Prostym jest, że nie wysyłam treści RGB na naświetlarkę - po prostu dokonuję konwersji dopiero na finalnym etapie, po obróbce wykonanej w czystym RGB z podglądem docelowej przestrzeni CMYK.
Ostatnio zmieniony przez czornyj Wto 03 Kwi, 2012, w całości zmieniany 1 raz
potam naświetlacz się nauczył i puszczał każdego .ps-a do distillera, ten zawsze raportuje co jest w pliku, cofał "cwaniaków" z rgb
[ Dodano: Wto 03 Kwi, 2012 12:09 ]
i właśnie, jak robisz szary z triady sam się prosisz o problemy, chcesz szary ?
K = 30, proszę ! co?
kto jak kto ale czornyj, takich rzeczy pisać nie powinien
i właśnie, jak robisz szary z triady sam się prosisz o problemy, chcesz szary ?
K = 30, proszę ! co?
kto jak kto ale czornyj, takich rzeczy pisać nie powinien
A jaką uzyskasz dmax czerni przy zdjęciach skonwertowanych do czystego K?
[ Dodano: Wto 03 Kwi, 2012 12:40 ]
Oczywiście, problem dotyczy nie tylko szarości - w szarościach najłatwiej go zaobserwować - ale i w kolorach potrafi dać się we znaki: gradient z oranżu 0,50,100,0 do bieli, poniżej potraktowany krzywą:
i właśnie, jak robisz szary z triady sam się prosisz o problemy, chcesz szary ?
K = 30, proszę !
Uła! Grubo. Szary robiony tylko z K to ja stosuję głównie w druku czarno-białym, a nie CMYK-owym. Zawsze lepiej jest coś zmieszać z 4 składowych, ale faktem jest, że niesie to ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jak pan Ziutek na maszynie doda któregoś koloru żeby podkręcić ważne zdjęcie na arkuszu, to neutralne szarości idą się gonić.
czornyj, z kolorami trzeba wiedzieć jak postepować
wybierz sobie tylko M albo tylko Y, efekty będą lepsze, właśnie po to jest ten CMYK
wiedzę masz ale nie potrafisz jej użyć.
komor, to zależy co chcesz osiągnąć, jeśli chcesz mieć np. okładkę w pięknej głębokiej czerni to robisz dodatkowy kolor, jak chcesz mieć mieć po prostu szary a budżet jest taki że idziesz do najtańszej drukarni to robisz z K..
Uła! Grubo. Szary robiony tylko z K to ja stosuję głównie w druku czarno-białym, a nie CMYK-owym. Zawsze lepiej jest coś zmieszać z 4 składowych, ale faktem jest, że niesie to ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jak pan Ziutek na maszynie doda któregoś koloru żeby podkręcić ważne zdjęcie na arkuszu, to neutralne szarości idą się gonić.
Trzeba ukręcić sobie cmyczka ze skrajnie agresywnym GCR. Fakt-faktem wymaga to niestety albo bardzo kosztownego oprogramowania (i1Profiler itp.), albo nauczenia się zaklęć w Argyllu, ale ładnie stabilizuje gradację szarości w światłach i śródtonach (gdzie krzywa przyrostu punktu rastrowego najbardziej lubi odjechać) i czyni ją mniej podatną na defekty metameryczne.
komor, to zależy co chcesz osiągnąć, jeśli chcesz mieć np. okładkę w pięknej głębokiej czerni to robisz dodatkowy kolor, jak chcesz mieć mieć po prostu szary a budżet jest taki że idziesz do najtańszej drukarni to robisz z K..
Sęk w tym, że spora część (większość?) „życia” odbywa się pomiędzy tymi dwiema skrajnościami.
Jak sam napisałeś:
sigmiarz napisał/a:
z kolorami trzeba wiedzieć jak postepować
kozidron [Usunięty]
Wysłany: Wto 03 Kwi, 2012
komor napisał/a:
rochę grasz vabank, zakładając, że dzięki 15 latom pracy zjadłeś wszystkie rozumy.
komor ale ja to specjalnie napisałem w kontekście tego:
czornyj napisał/a:
ożesz uwierzyć mi na słowo, że w kwestii przestrzeni barwnych, teorii barwy i CM naprawdę mam pewną świadomość i wiedzę praktyczną, a bzdury przeze mnie głoszone znajdują swoje odzwierciedlenie w zaleceniach Bundesverband Druck und Medien/Fogra/UGRA
\
Moje 15 lat jest jak kogoś "możesz uwierzyć mi na słowo"
czornyj, każdą robotę da się "zarżnąć". Ja nie mówie o wesołym napieraniu suwaczkami, nigdy nie spotkała mnie taka maniana jaką ty tutaj opisujesz.
Jaką stosujesz rozdzielczość renderowania, albo inaczej: jakie zastosowałeś pasmo wypełnienia ?
czornyj, z kolorami trzeba wiedzieć jak postepować
wybierz sobie tylko M albo tylko Y, efekty będą lepsze, właśnie po to jest ten CMYK
wiedzę masz ale nie potrafisz jej użyć.
komor, to zależy co chcesz osiągnąć, jeśli chcesz mieć np. okładkę w pięknej głębokiej czerni to robisz dodatkowy kolor, jak chcesz mieć mieć po prostu szary a budżet jest taki że idziesz do najtańszej drukarni to robisz z K..
W tym wypadku używam wiedzy by pokazać pewne niebezpieczeństwa pracy w czystym CMYK-u i rozmyślnie użyłem gradientu o nieproporcjonalnym rozkładzie wartości w kanałach, by pokazać jak w trakcie edycji powstają przekłamania barw.
Nie jest moją intencją udowodnienie komukolwiek, że praca w CMYK to czyste zło, występek i że nie da się tak pracować - pewnie, że się da, sam tak kiedyś pracowałem, chciałem jedynie zwrócić uwagę na pewne ograniczenia i niekorzystne aspekty.
Punktem wyjścia tej dyskusji było raczej stwierdzenie, że nie da się przygotowywać do druku treści w RGB - otóż da się, wiele osób tak robi, a z pewnych obiektywnych przyczyn tego typu obieg pracy jest nawet zalecany przez b. poważne instytucje i preferowany przez wielu operatorów i projektantów.
[ Dodano: Wto 03 Kwi, 2012 13:29 ]
kozidron napisał/a:
czornyj, każdą robotę da się "zarżnąć". Ja nie mówie o wesołym napieraniu suwaczkami, nigdy nie spotkała mnie taka maniana jaką ty tutaj opisujesz.
Jaką stosujesz rozdzielczość renderowania, albo inaczej: jakie zastosowałeś pasmo wypełnienia ?
Chodzi ci o głębie bitową? To bez znaczenia, chodziło mi raczej o niekontrolowane powstawanie przebarwień, niż posteryzację (choć oczywiście jak wspomniałem posteryzacja w profilach tablicowych powstaje prędzej niż w macierzowych).
kozidron [Usunięty]
Wysłany: Wto 03 Kwi, 2012
czornyj napisał/a:
Chodzi ci o głębie bitową?
no i wszystko jasne
Nie ma takiej możliwości jeżeli zastosujesz odpowiednią rozdzielczość gradientu do wielkości pliku. Oczywiście przy rozsądnym napieraniu na krzywych. Na razie w naszej rozmowie nie określamy ani dokładnie o jakiej rozmawiamy rozdzielczości renderowania ani o pasmie wypełnienia. Za to na zrzucie z krzywych widzę, że nie pieścisz się ze składowymi, mógłbym zaryzykować ze gradient rgb też mógłby na tym "ucierpieć" przy niskiej rozdzielczosci.
edit.
Nie przypominam sobie, żebym tak manipulował krzywymi kończąc projekt, przecież ty dość mocno ingerujesz w obrazek, własciwie to już nie jest ten sam projekt co przed ingerencją.
co do Agrylla, fakt że nikt nie pokusił się o sklecenie interface'u
może sugerować dla kogo są takie zabawki, zabawa bardziej dla zabawy niż dla efektu
np. zgadywanie ile luminacji koloru zabierze papier, jak mam zmierzyć ile papier mi zabierze ? mogę mieć profil papieru, zdarza się że jest, ale to wszystko można w photoshopie.
[ Dodano: Wto 03 Kwi, 2012 14:01 ]
ile dpi a potem lpi robisz ?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9