Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
mavierk Temu Panu już podziękujemy never knows best
Pomógł: 93 razy Posty: 7364 Skąd: Lubin / Wrocław
Wysłany: Sro 14 Paź, 2009
komor napisał/a:
mavierk, dziś zostałeś moim bohaterem narodowym.
przecież wystarczy pomyśleć Gdyby dół ruszał się z taką samą prędkością, to nazywalibyśmy ten samochód sankami No i do tego najprostsze rozwiązania zazwyczaj są najodpowiedniejsze
mavierk, jak koło się kręci, to każdy jego kawałek się kręci i nie ważne, czy jest on na dole, czy na górze.
PS
W ogólności, możemy rozważać tutaj dwa przypadki:
1. Jeżeli obiektyw aparatu był nieruchomy i nie podążał za przemieszczaniem się samochodu, to względem obserwującego go aparatu, możemy wyróżnić trzy prędkości:
a. punkt styku koła z jezdnią ma prędkość 0 km/h
b. oś koła posiada prędkość taką jak cały samochód, powiedzmy A km/h
c. górna część koła przemieszcza się z chwilową prędkością 2xA km/h
2. Jeżeli obiektyw aparatu podążałby (z zachowaniem jego prędkości) za przemieszczaniem się samochodem, wtedy względem obserwującego go aparatu, mielibyśmy odpowiednio prędkości:
a. -A km/h
b. 0 km/h
c. A km/h
Jak widać w tym wypadku powinniśmy uzyskać taki sam efekt ruchu dla górnej i dolnej części koła (kierunek nie jest ważny), a środek koła byłby ostry, jak cały samochód.
A co do teorii gradacji to może rysunek. Koła w istotnej części są nomen-omen z... gumy.
I to jest bardzo dobre wyjaśnienie. Można tylko dodać, że na rozmycie składa się ruch obrotowy koła wokół własnej osi i ruch względem asfaltu. Razem daje to taki właśnie efekt.
Nauka z tego taka, że jak zobaczymy na zdjęciu równo rozmyte koło, to znaczy, że to jest jakiś pic na wodę, albo fotka robiona jest z samochodu jadącego obok z podobną prędkością
Nauka z tego taka, że jak zobaczymy na zdjęciu równo rozmyte koło, to znaczy, że to jest jakiś pic na wodę, albo fotka robiona jest z samochodu jadącego obok z podobną prędkością
B o g d a n,
widziałem podobny schemat odpowiedzi na którymś wydaniu "nowej" matury z fizyki.
Jesteś "ścisłowcem"?
Jestem mocno "ściśnięty" i mam tak chyba ... od małego
A dodatkowo dzisiaj się dowiedziałem, że jestem troche nie rozgarniety.
PS. Ostatnio z maturą, już nie swoją, miałem styczność, jakieś 25 lat temu, gdy w zamknietej sali obok rozwiązywałem zadania, a inni przepisywali te rozwiązania na sciągi i roznosili dalej. Presja czasu i odpowiedzialność, wiadomo.
mavierk Temu Panu już podziękujemy never knows best
Pomógł: 93 razy Posty: 7364 Skąd: Lubin / Wrocław
Wysłany: Czw 15 Paź, 2009
B o g d a n napisał/a:
mavierk, jak koło się kręci, to każdy jego kawałek się kręci i nie ważne, czy jest on na dole, czy na górze.
to zależy, ale nie kłóćmy się, w końcu widać na zdjęciu, że góra koła się porusza a dół już nie tak bardzo.
Ogumienie ani ABS nie mają nic do rzeczy. Fragment opony który styka się z jezdnią nie porusza się względem niej (chyba że mamy do czynienia z poślizgiem). Chwilowy środek obrotu znajduje się na styku opony z jezdnią i dlatego tak, a nie inaczej wygląda to rozmycie. Gdyby zdjęcie zostało zrobione z panoramowaniem, nieruchome byłyby osie, a koła rozmyte w "normalny" sposób.
Jedyne, matematyczne wyjasnienie ktore rozwiazuje zagadke, dal Bogdan.
Kazdy, dowolny punkt dolnej czesci kola porusza sie z predkoscia mniejsza w stosunku
do obserwatora ze statywem niz gorna czesc kola a w granicznym przypadku
nawet stoi w miejscu w momencie styku z jezdnia.
Najostrzejszym wiec punktem na fotografii powinien byc punkt styku kola z jezdnia
a ostrzejszym obszarem dolna czesc kola.
Zaryzykowal bym tez teze ze kazdy punkt z dolnej czesci kola ma mniejsza predkosc
w stosunku do jezdni niz dowolny punkt gornej czesci kola:) a srednia roznica predkosci
wszystkich punktow gornej polowki do dolnej jest 2:1
ale to juz trzeba by pobawic sie rozniczkami czego nie mam zamiaru teraz robic.
Jedyne, matematyczne wyjasnienie ktore rozwiazuje zagadke, dal Bogdan.
Tak uscislajac to od polowy kola w gore to ruch liniowy samochodu dodaje sie do ruchu katowego kola, a dokladnie to widac jak rozrysujemy ruch katowy na dwie skladowe pozioma i pionowa (najwieksza predkosc gora kola), natomiast od polowy w dol ruch kotowy (skladowa pozioma) jest w przeciwna strone do ruchu liniowego calego samochodu wiec predkosci sie odejmuja.
Predkosc kazdego punktu to wektorowo:
V = Vs + Vk (Vs predkosc samochodu, Vk predkosc obrotu kola)
dla punktu A i B mamy tylko skaldowa pozioma
V = Vs - Va (skalarnie, nie wektorowo )
dla B
V = Vs+Vb
dla C
V = Vs +Vch (Vch - pozioma skladowa wektora Vc) - to predkosc pozioma
V = Vcv - predkosc pionowa
Ot i cala teoria roznej predkosci kola
[ Dodano: Pią 16 Paź, 2009 14:12 ]
hijax_pl napisał/a:
FotoTomek napisał/a:
Nauka z tego taka, że jak zobaczymy na zdjęciu równo rozmyte koło, to znaczy, że to jest jakiś pic na wodę, albo fotka robiona jest z samochodu jadącego obok z podobną prędkością
Albo panoramowanie
Nie. Panoramowanie z predkoscia samochodu da nam ostry srodek kola i bedzie sie rozjezdzac w gore i w dol (przy panoramowaniu jescze wchodzi w gre promien obrotu fotografa, przy jezdzie obok jest juz tak jak powyzej)
Jak cale kolo jest ostre to ktos jechal obok i jeszcze krcil aparatem z predkoscia kola, albo uzyl PSa
[ Dodano: Pią 16 Paź, 2009 16:45 ]
Jeszcze tak dla uzupelnienia, zeby bylo jasne do konca
Va = Vb = Vs - skalarnie
czyli Va = 0, Vb = 2*Vs
[ Dodano: Pią 16 Paź, 2009 16:49 ]
mialo byc jasniej a zamieszalem bardziej
Usjwo, dla mnie Twoje wyjaśnienie problemu jest najbardziej przekonywujące. Być może na zdjęciu został zarejestrowany moment kiedy Vs=Va tylko kierunki mają przeciwne i dla fotografującego względna prędkość dolnych promieni kołpaków jest w przybliżeniu równa zero, a promienie sąsiednie mają prędkość zbliżoną do zera. Promienie w górnej części koła przemieszczają się za to szybko względem fotografującego, bo kierunek Vs i Vb jest ten sam
Być może na zdjęciu został zarejestrowany moment kiedy Vs=Va
Z mala uwago ze nie byc moze a na pewno, w innym przypadku powstawalby poslizg miedzy kolem a podlozem.
Co do wartosci to Vs=Vb=Va, niezaleznie od predkosci samochodu, jezeli nie ma poslizgu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 10