Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Mnie się wydaje, że po prostu masz nowy aparat i musisz go rozpracować. Nawet po kadrowaniu widać różnicę.
Tak, D80 miałem rozpracowany od lat. Tutaj ręce mi opadają jak mam zrobić zdjęcie. Nie wiem który "guzik nacisnąć" Cyfrowy wizjer też mi nie leży, ale cóż. Gabaryty D80 z dodatkowym tele i lampą zew. zrobiły swoje. Przy dwójce dzieci i coraz bardziej wymagających wyjazdach potrzebowałem czegoś kompaktowego... o podobnych bądź lepszych osiągach.
snufkin napisał/a:
PS Tu inna wersja. Zamiast przyciemniania edycja krzywej tonalnej, zwiększony mikrokontrast i trochę przesadnie zwiększone nasycenie - czyli kilkanaście sekund na ewentualna poprawkę. Trochę szkoda tego zbyt białego śniegu. W tym przypadku w właśnie użyłbym tych krzywych w aparacie do przygaszenia śniegu. Albo (bardziej prawdopodobne) matrycowego pomiaru światła z ewentualną małą dodatnią korektą.
http://wstaw.org/m/2016/03/01/a012b0c50dc9da3d.jpg
Dziękuję.
[ Dodano: Sro 02 Mar, 2016 17:07 ]
szafir51 napisał/a:
Profil Natural
Wyostrzanie (S) +1
Kontrast (C) +1
Nasycenie (RGB) +1
Gradacja Normal
Kompensacja ekspozycji od -0.3 do -0.7 bo czasem lubi prześwietlić
Trochę "strzelam" z tymi ustawieniami, bo robię w RAW, ale powinno być lepiej
Tak, D80 miałem rozpracowany od lat. Tutaj ręce mi opadają jak mam zrobić zdjęcie. Nie wiem który "guzik nacisnąć"
Spoko, to jest do ogarnięcia. Ja mam E-M10 II, Panasa G2 i analogowe lustrzanki - każdy inaczej działa. Koleżanka przesiadła się rok temu z D80 na E-M10 (tylko jedynkę) i też było trudno. Główny problem - gdzie on ostrzy? Kolega, z którym często chodzę na zdjęcia ma D80, dlatego znam ten aparat. Moim zdaniem notorycznie prześwietla, a do tego jego pomiar matrycowy jest bardzo przypadkowy i lepiej używać centralnie ważonego. W nowych aparatach zapomniałem o innych pomiarach niż matrycowy, jest super pewny, trzeba tylko czasem wprowadzić korektę. Nie wspomnę już, że w D80 maksymalne użyteczne ISO (dla mnie - 800) jest dwie działki niżej niż w nowych Olkach i gorsze nawet niż w starym G2 (ale nie podejmuję się szacować o ile)...
Tak, D80 miałem rozpracowany od lat. Tutaj ręce mi opadają jak mam zrobić zdjęcie. Nie wiem który "guzik nacisnąć"
Spoko, to jest do ogarnięcia. Ja mam E-M10 II, Panasa G2 i analogowe lustrzanki - każdy inaczej działa. Koleżanka przesiadła się rok temu z D80 na E-M10 (tylko jedynkę) i też było trudno. Główny problem - gdzie on ostrzy? Kolega, z którym często chodzę na zdjęcia ma D80, dlatego znam ten aparat. Moim zdaniem notorycznie prześwietla, a do tego jego pomiar matrycowy jest bardzo przypadkowy i lepiej używać centralnie ważonego. W nowych aparatach zapomniałem o innych pomiarach niż matrycowy, jest super pewny, trzeba tylko czasem wprowadzić korektę. Nie wspomnę już, że w D80 maksymalne użyteczne ISO (dla mnie - 800) jest dwie działki niżej niż w nowych Olkach i gorsze nawet niż w starym G2 (ale nie podejmuję się szacować o ile)...
Wyjąłeś mi to z ust, zwłaszcza z tym ISO dla D80-tki - tragedia powyżej 800, dokładnie I cieszę się, że w końcu ktoś był w podobnej sytuacji.
szafir51 przekazał mi pomysł na "coś lepszego". Będę dzisiaj eksperymentować.
Z uporem maniaka będę jednak dalej prosił o kolejne pomysły ustawień. Może szanowna koleżanka jest w stanie przekazać mi swoje ustawienia "cud" (można na priv)? Wiem i pamiętam, że nie ma czegoś takiego jak ustawienia idealne, ale burza mózgów zawsze się przydaje. Dzięki.
Wiem i pamiętam, że nie ma czegoś takiego jak ustawienia idealne
Idealne są, ale nie ma jednych ustawień „cud” na wszystkie sytuacje. Dlatego lepiej nauczyć się pracy swojego aparatu i możliwości wyciskania soków z różnych ustawień JPG (lub obróbki RAW), zamiast szukać jednej gotowej receptury (która nie istnieje).
Idealne są, ale nie ma jednych ustawień „cud” na wszystkie sytuacje. Dlatego lepiej nauczyć się pracy swojego aparatu i możliwości wyciskania soków z różnych ustawień JPG (lub obróbki RAW), zamiast szukać jednej gotowej receptury (która nie istnieje).
To jedno
Drugie - nie za bardzo rozumiem czego inicjator wątku tak naprawdę chce. Podane na początku przykłady są bardzo różne pod względem światła, jestem głęboko przekonany, że jakkolwiek ustawiając parametry jpg'a w zdjęciu 2) nie zbliżymy się do tego z 1).
Idealne są, ale nie ma jednych ustawień „cud” na wszystkie sytuacje. Dlatego lepiej nauczyć się pracy swojego aparatu i możliwości wyciskania soków z różnych ustawień JPG (lub obróbki RAW), zamiast szukać jednej gotowej receptury (która nie istnieje).
To jedno
Drugie - nie za bardzo rozumiem czego inicjator wątku tak naprawdę chce. Podane na początku przykłady są bardzo różne pod względem światła, jestem głęboko przekonany, że jakkolwiek ustawiając parametry jpg'a w zdjęciu 2) nie zbliżymy się do tego z 1).
Ja sobie z tego doskonale zdaję sprawę Panowie i Panie. Ale chyba się nie rozumiemy do końca Staram się przedstawić problem, który mam. Poniższe zdjęcie zrobiłem dzisiaj przy (wydaje mi się podobnym świetle) jak zdjęcie nr 2 (z grupką ludzi). Oba są jakieś takie "pożółkłe", "płaskie", mimo że ustawiłem wstępnie jak radzono:
"Profil Natural
Wyostrzanie (S) +1
Kontrast (C) +1
Nasycenie (RGB) +1
Gradacja Normal
Kompensacja ekspozycji od -0.3 do -0.7 bo czasem lubi prześwietlić"
Ja tam dzisiaj nie widziałem pożółkłego krawężnika. Ściany kamienicy (w tym przypadku klasztoru) też nie były tego koloru. Cokoły czy figura nad głównym wejściem również nie posiadały żółtawego zabarwienia. Jakieś doświadczenie w robieniu zdjęć mam. A patrząc na kolory z OLY mam średnie odczucia. Proszę nie zwracać uwagi na kadr, tylko na kolorystykę właśnie.
Jutro postaram się zrobić dwa te same ujęcia (zdjęcia) D80 i OLY.
Zdjęcie wrzuciłem totalnie nie obrobione.
Ustawienia jak niżej:
File
Comment
Camera
Make OLYMPUS CORPORATION
Model E-M10MarkII
Orientation Upper Left
X resolution 350/1
Y resolution 350/1
Resolution unit inches
Software Version 1.0
Date/time 2016-03-05 09:41:33
YCbCr positioning co-sited
Image
Image description OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Artist
Copyright
Exposure time 1/60 s
F-number f/10
Exposure program Aperture priority
ISO speed ratings ISO 100
Date/time original 2016-03-05 09:41:33
Date/time digitized 2016-03-05 09:41:33
Component config YCbCr
Exposure bias value -0.30 eV
Max. aperture value f/3.5
Metering mode Pattern
Light source unknown
Focal length 12 mm
User comment
Colorspace sRGB
Pixel X dimension 4608
Pixel Y dimension 3456
Interoperability IFD 944
Custom Rendered Normal process
Exposure mode Manual exposure
White balance Auto white balance
Digital zoom ratio 1
Scene capture type Standard
Gain control None
Contrast Hard
Saturation High saturation
Sharpness Hard
Miscellaneous
Exif version 2.3
FlashPix version 1.0
File source DSC
GPS Version ID (2,3,0,0)
TS [Usunięty]
Wysłany: Nie 06 Mar, 2016
pitcop napisał/a:
"Profil Natural
Wyostrzanie (S) +1
Kontrast (C) +1
Nasycenie (RGB) +1
Gradacja Normal
Kompensacja ekspozycji od -0.3 do -0.7 bo czasem lubi prześwietlić"
Ja nigdy nie podbijam w aparacie kontrastu ani nasycenia, a wyostrzanie zmniejszam. To mam na stałe, nie ruszam.
Może zrób tak. Weź ten budynek i zrób zdjęcia na różnych ustawieniach. Wszystkie parametry domyślne, a ruszaj tylko jednym (plus kompensacja ekspozycji). Wyostrzanie nie wpływa na kolorystykę, na początek zostaw 0.
[ Dodano: Nie 06 Mar, 2016 11:00 ]
pitcop napisał/a:
Może szanowna koleżanka jest w stanie przekazać mi swoje ustawienia "cud" (można na priv)?
To bez sensu, bo ona ręcznie obrabia swoje foty, zarówno z D80, jak i E-M10. Co ciekawe wcale nie robi raw
Myślę, że tu najbardziej szkodzi podwyższony kontrast i trochę za duża przesłona f 11, która już zmniejsza ostrość.
Do zmniejszania wyostrzania nigdy się nie posunąłem, raczej często też zwiększam o jeden stopień. Ale o ile mogłem to bezkarnie robić w Pentaksach, to w E-PM2 miałem z tym kłopot, bo automatycznie włączyło się ustawienie enhanced z podwyższonym kontrastem i nasyceniem i końcowy rezultat był taki jak zamieszczone wyżej zdjęcie. Muszę oczywiście poczytać instrukcję, ale wciąż to odkładam.
Na kolory wpływa również ustawienie balansu bieli.
Poza tym dziwnie robisz te zdjęcia.
Po co programowe ISO100? Po co tak mocno przymknięta przysłona?
Jaki bym balans bieli nie ustawił w OLY to efekt jest taki sam, kolory totalnie z d...
A czy zrobię na ISO 100 czy 800, czy ustawię przysłonę 5,6 czy 11 - to jakie to ma znaczenie dla kolorystyki zdjęcia? Wg mnie praktycznie znikome. W D80 czy mam ISO wysokie, czy niskie, balas auto czy słoneczny itp, zdjęcia oddają realne kolory!
To może jeszcze ciut z innej beczki - piwo dla tego co mi wyjaśni poniższy fenomen OLYMPUSa... (bo to mi pokazuje, że definitywnie z tym aparatem jest coś nie tak!). I powtórzę, chodzi mi o kolory a nie o ostrość, ISO, nasycenie i inne. Rzućcie proszę okiem na poniższe 4 zdjęcia i zastanówcie się proszę co widzicie? Opiszę problem na samym dole, żeby nie psuć zabawy
ZDJĘCIE 1 z NIKON D80 (bez zoom)
ZDJĘCIE 2 z NIKON D80 (zoom - nic nie zmieniałem w ustawieniach)
ZDJĘCIE 3 z OLYMPUS (bez zoom)
ZDJĘCIE 4 z OLYMPUS (zoom - nic nie zmieniałem w ustawieniach)
Ja decydując się na ten aparat nie wyczytałem nigdzie (tym bardziej na testach Optyczne ), że wraz ze zmianą ogniskowej zmienia się... uwaga - balans bieli. Kolory liści i kwiatów ze zdjęcia nr 1 i 2 dla D80 są praktycznie takie same! Zgoła inaczej ma się sprawa w przypadku zdjęć nr 3 i 4 dla OLYMPUS (zwłaszcza dla liści i kwiatów w doniczce lewej). Po prostu WTF... Wczoraj robiłem również zdjęcia podczas "urodzin ciotki" i obraz przechodził przez odcienie fioletu do w miarę normalnych. W tym samym pomieszczeniu, przy tym samy sztucznym świetle. Nie mam pytań...
Rozwiązanie zagadki jest dość proste. Przy zbliżeniu nie łapie się w kadrze bezpośrednie światło słoneczne z okna, które zmienia temperaturę w stosunku do żarowego (?) światła z pomieszczenia.
Czemu Nikon nie zmienił balansu pomimo zoomowania – nie mam pojęcia. Ale to lustrzanka, z optycznym czujnikiem od ekspozycji i balansu chyba też. Bezlustro bazuje już tylko na sygnale z matrycy do decyzji w zakresie ekspozycji i balansu bieli. Podejrzewam, że to może czynić jakąś różnicę.
Ciekawa obserwacja tak czy owak.
TS [Usunięty]
Wysłany: Nie 06 Mar, 2016
Szczerze mówiąc tym razem bardziej podoba mi się zachowania Olka. Zzoomowane kwiatki lepiej wyglądają z ocieplonym balansem, ale w szerszym ujęciu wolę zimniejsze, bo wtedy deski i doniczka wyglądają lepiej. Nikon zrobił za żółto, jak dla mnie...
Rozwiązanie zagadki jest dość proste. Przy zbliżeniu nie łapie się w kadrze bezpośrednie światło słoneczne z okna, które zmienia temperaturę w stosunku do żarowego (?) światła z pomieszczenia.
Czemu Nikon nie zmienił balansu pomimo zoomowania – nie mam pojęcia. Ale to lustrzanka, z optycznym czujnikiem od ekspozycji i balansu chyba też. Bezlustro bazuje już tylko na sygnale z matrycy do decyzji w zakresie ekspozycji i balansu bieli. Podejrzewam, że to może czynić jakąś różnicę.
Ciekawa obserwacja tak czy owak.
Samo światło słoneczne było (bez dodatkowego żarowego), padające z pobliskiego okna.Więc jak, zachowanie OLKA normalne w tym przypadku?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 9