Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Na przykładzie jasnych stałek Nikona idealnie widać jak przesłanki ekonomiczne przeważyły nad ambicjami inżynierów. Zakładam, że jeśli kiedyś Nikon miał możliwości techniczne wyprodukowania danego modelu manualnego obiektywu o określonych właściwościach optycznych, to dziś był by w stanie wypuścić jego wersję AF-S. Ktoś naiwny mógł by sądzić, że w miarę postępów technicznych w optyce, na rynek będą trafiały coraz lepsze obiektywy w coraz niższych cenach. Nic bardziej mylnego. W ramach małego eksperymentu myślowego, zerknijmy jakie obiektywy mogły by być w ofercie Nikona dziś, gdyby nie księgowi...
Dla 14mm Nikon trzyma formę: 14mm f/2.8D ED AF jest w aktualnej ofercie. Dodatkowo świetny zoom 14-24mm f/2.8G ED AF-S. Dla 20mm jest Nikkor 20mm f/2.8D AF z systemem CRC - niezłe szkło. A dalej?
24mm:
W ofercie jest tylko 24mm f/2.8D AF. Dla 24mm Canon ma szło ze światłem f/1.4 (o całe 2EV jaśniejsze!). Swego czasu był Nikkor ze światłem f/2.0, dziś tylko f/2.8. Wpadka Nikona.
28mm:
Aktualnie w ofercie: 28mm f/2.8D AF. Canon daje f/1.8 - nie ma porównania. Nikon miał genialny model 28mm f/1.4 AF-D ale go wycofał.
35mm:
Dziś: 35mm f/2D AF. U Canona f/1.4. Jeśli ktoś ma wątpliwości na co swego czasu stać było Nikona to proszę: 35mm f/0.9 (!)
50mm:
Obecnie: 50mm f/1.4G AF-S o którym można powiedzieć tyle, że wprowadzenie go na rynek rewolucją nie było i zammiennik Sigmy jest prawdopodobnie optycznie lepszy, a Zeissa na pewno lepszy. Canon ma w ofercie wersje f/1.2 oraz f/1.0. W lepszych czasach był kapitalny Noct-Nikkor 58mm f/1.2, oraz Nikkor 50mm f/1.2. Dziś nie ma.
85mm:
W ofercie: 85mm f/1.4D AF - niezłe szkło, choć Canon daje f/1.2, a Nikon swego czasu produkował wersję f/1.0 - czyli da się.
>100mm:
Są 105mm i 135mm f/2D AF DC-Nikkor - ciekawe szkła ale to stare konstrukcje i pytanie czy zaraz ich nie wycofają. Dla dłuższych ogniskowych nie ma szczególnie na co narzekać (oprócz cen).
minimalguy [Usunięty]
Wysłany: Czw 11 Cze, 2009
Obstawiam, że chodzi o Nikona. Kto przyjmuje zakłady?
Zestawienie zrobione przez dragossani jest zastanawiające-czy tak trudno jest "wypuścić" wersję AF-S produkowanego wcześniej obiektywu, czy popyt na tej klasy obiektywy nie zachęca nikona do ich produkcji
dragossani - Repro i TV-nikkory to jednak nie sa normalne szkla i ciezko mowic o robieniu ich wersji z AF-em. Noct-Nikkor po trosze tez. Te wszystkie cudowne szkla mialy podloze przemyslowe - jasne Lki sa typowo dla reporterow.
O ile 35/1.4 Nikkor powinien zrobic, to robienie takiej popisowki jak 24L jest firmie niepotrzebne. 50/1.2 tez jest watpliwym zabiegiem. Obecnie lepiej miec to pol EV z iso niz z otworu.
f/1.2 zamiast f/1.4 przy 50mm to stosunkowo najmniejszy problem (chociaż Nikon mógł się bardziej przyłożyć do tego szkła). Jednak szczerze mówiąc, najbardziej brakuje mi właśnie jasnego 24mm lub 28mm. f/2.8, a f/1.4 to jak by nie patrzeć 2EV, a nie pół EV - trudno nadrobić czułością. Pisałem już o tym w wątku na temat Sigmy 20mm - przy fotografowaniu ludzi w pomieszczeniach lub nocą na ulicy, taki obiektyw jest niezastąpiony. Użycie lampy często jest niemożliwe lub zakłóca naturalną kolorystykę sceny. Ludzie się ruszają, fotografujemy z ręki, a we wnętrzach bywa zbyt ciasno na 50mm:
http://www.pbase.com/stefl/image/74380984 http://www.pbase.com/stefl/image/73465239
dragossani, bardzo fajne zestawienie. Jeden błąd: Canon nie ma od dawna w ofercie 50/1.0. Choć gwoli uczciwości trzeba napisać, że jest używana, z AF, a jakże.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 10