Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Możecie napisać jak dobierać przysłonę do czasu ? Piszecie, że jeśli wydłużam czas to powinienem przymknąć obiektyw.
Ja twierdzę odwrotnie. To podstawy pracy z lampą. Przeczytaj co napisałem w poprzednim poscie i moim przedostatnim.
Przy pracy z błyskiem (o ile nie chcemy dodać zastanego) czas ekspozycji nie wpływa zasadniczo na samą ekspozycję. Tylko czułość, przysłona i energia błysku. Czas powinien być stały, o wartości X-sync, czyli właśnie tej problematycznej wartości, z którą się borykamy w tym wątku.
Zanim będziesz testował naświetlenie kadru błyskiem na danym czasie np. 1/80s , zrób na tym ustawieniu aparatu zdjęcie bez błysku. Powinno być zupełnie czarne, jeśli nie jest to test niewiele pokaże, zaciemnij studio.
Przestaw w aparacie błysk na tryb ręczny
Wcale nie musisz dbać o prawidłową przysłonę do tego testu, ustaw tak aby przepalić kadr, uwidoczni to lepiej granicę między pojawiającym się pasem a resztą kadru. Pas przy zbyt krótkim czasie synchronizacji będzie zawsze czarny niezależnie jak jasna jest pozostała część kadru, więc dla dobra testu wal całą mocą!.
Najkrótszy czas przy którym nie ma czarnego pasa powinien zgadzać się z tym co gwarantuje producent w specyfikacji. Kabel czy fotocela nie powinny opóźniać błysku.
Zanim będziesz testował naświetlenie kadru błyskiem na danym czasie np. 1/80s , zrób na tym ustawieniu aparatu zdjęcie bez błysku. Powinno być zupełnie czarne, jeśli nie jest to test niewiele pokaże, zaciemnij studio.
Dokładnie tak.
Dżozef napisał/a:
Najkrótszy czas przy którym nie ma czarnego pasa powinien zgadzać się z tym co gwarantuje producent w specyfikacji.
Z tym w przypadku niektórych pełnoklatkowych Canonów mogą być problemy, ale nie powinny być większe niż jedna kreska naświetlania, czyli 1/3 EV. Jeśli byłoby więcej, to ja bym nie chciał takiego egzemplarza.
Z tym w przypadku niektórych pełnoklatkowych Canonów mogą być problemy
6D nie testowałem ale np. dla C650D biurokracja dała 1/200 i puszka krócej nie pozwala, trzeba włączyć HSS. Omijając ograniczenia softu (poprzez YN622C) bez problemu jest 1/250 a przy 1/320 pasek jest minimalny. Szacuję że rzeczywisty czas x-sync to ~1/300.
dizba, pewnie dlatego, że żaden Canon obecnie nie oferuje krótszego czasu X niż 1/250 s.
Jak pamiętam to 1D chyba miały krótsze
dizba napisał/a:
Ktoś tu błądzi, ale to nie ja.
Czyżbyś się obraził?. Błyskanie nie jest trudne ale zacząć trzeba od podstaw a jest tego sporo. Potem czas na poznanie różnych sztuczek pozwalających na ominięcie ograniczeń i blokad w sprzętach amatorskich, w przeciwnym razie będziesz dysponował tylko tym co oferuje tryb z zieloną główką.
W moim domowym studio jest 7 lamp jakie się uzbierały przez lata (a każdy pies z innej budy) więc trochę muszę kombinować aby to wszystko naraz wypaliło z sensem.
dizba napisał/a:
Przeczytałem oryginalną instrukcję obsługi od 622 i nakrótszy czas synchronizacji lamp studyjnych jest 1/250.
Właśnie używam YN622c a ostatnio i TX . Bez problemu synchronizuję studyjnego Quantuma PT300 z każdym czasem do najkrótszego jaki mam 1/4000 jednak pod warunkiem że lampa błyska na 1/1 mocy. Żadne to arkana dla znających podstawy, więc sobie zdecyduj czy wolisz wędkę czy rybę?
No ale to już efekty specjalne, a nie normalna synchronizacja z lekkim naciągnięciem czasu X.
"normalna" to była w analogach. W cyfrakach mamy oprogramowanie i chamowatych producentów blokujących rzeczywiste możliwości tańszych puszek. Przecież płacę za migawkę która ma x 1/300s (za darmo mi tego nie dają) a ci beszczelnie ograniczają programowo mi czas X do 1/200s.
Wykorzystanie więc rzeczywistych możliwości migawki nie jest żadnym "naciąganiem czasu x" a jedynie ominięciem (sory za słowa) chamskiej blokady producenta.
Dżozef, sądzisz, że migawki w tańszych korpusach są równie szybkie co w tych mocno drogich? Nie wydaje mi się, żeby akurat ten parametr był sztucznie obcinany. To wynika z możliwości mechanicznych i użytych materiałów. Aparat budżetowy, który robi 3-4 klatki na sekundę na pewno ma inną migawkę niż ten, który robi 10-11 kl/s i ma gwarantowany przebieg 100 tysięcy klapnięć i 4-cyfrową cenę dolarową z szóstką na pierwszej cyfrze.
Eee nie no, daruj sobie. Ja to używam i to działa. Co nie zmienia faktu że ominięcie tego jest trochę upierdliwe i nadaje się raczej do studia niż np. pleneru czy reportażu. Ponadto nie mam nastawy czasu 1/300 tylko 1/250 lub 1/320 przy której zaczyna już minimalnie pasek wyłazić.
Nie wiem dlaczego pozwalają tylko na X 1/200 skoro nawet przy 1/250 jest jeszcze spory zapas, mam co najmniej niskie mniemanie o takim postępowaniu.
komor napisał/a:
To wynika z możliwości mechanicznych i użytych materiałów.
...i długości do pokonania jaką ma migawka. 24mm w FF i tylko 14.8mm w APSc. Zenith miał 36mm bo migawka szła po dłuższym boku klatki. Długość przebiegu migawki jest tu najistotniejszym parametrem gdy chodzi o osiągi X-sync.
Eee nie no, daruj sobie. Ja to używam i to działa.
Co używasz i co działa? Jeśli masz na myśli, że możesz trochę naciągnąć czas X, to wcale nie znaczy, że wykryłeś spisek producentów. Dobra firma zawsze zakłada jakąś tolerację na wartości wyższe/lepsze/szybsze niż to, co nominalnie gwarantują. U mnie też w pewnych kombinacjach mogę użyć 1/320.
Dżozef napisał/a:
...i długości do pokonania jaką ma migawka. 24mm w FF i tylko 14.8mm w APSc.
Ale w APS-C też masz migawki, które dają 1/250, inne 1/200, a np. w Pentaksie 1/180. Mechanizmy są różne, w zależności od ceny modelu i producenta.
Dżozef napisał/a:
Długość przebiegu migawki jest tu najistotniejszym parametrem gdy chodzi o osiągi X-sync.
No jakoś 1D X ma 1/250, pomimo, że nie jest APS-C. Starsze jedynki APS-H miały 1/320, jak sam zauważyłeś. 5DIII ma 1/200, a 6D 1/180. Więc chyba jednak nie długość przebiegu jest najistotniejsza (pomijając konstrukcje o poziomym przebiegu).
Jeśli masz na myśli, że możesz trochę naciągnąć czas X
Trochę mi brakuje do prędkości światła więc nie ma mowy o naciąganiu czasu, takie rzeczy to literatura sf.
komor napisał/a:
Co używasz i co działa?
-Używam pełnego otwarcia migawki. To taki moment kiedy pierwsza kurtyna już jest otwarta a druga jeszcze się nie zamyka.
-Działa z najkrótszymi błyskami jakie mogę osiągnąć(~1/10 000s) więc błąd pomiarowy jest tu pomijalny, i o żadnych sztuczkach nie ma mowy.
komor napisał/a:
No jakoś 1D X ma 1/250, pomimo, że nie jest APS-C. Starsze jedynki APS-H miały 1/320,
Właśnie potwierdzasz że im krótszy odcinek pokonuje migawka tym prędzej to robi.
Linię 1D możemy przyjąć jako nie posiadającą ograniczeń softowych dla X-sync.
Im niższa półka tym bardziej obcięta, co sam zauważasz i cytujesz.
X sync.1/300s to fakt a nie jakieś domysły.
Natomiast teoria spiskowa jest taka że: ta sama migawka co w 650D może obskoczyć wszystkie półki APSc Canona bo i te 5kl/s to pewnie ograniczenie tylko procesora albo i samego tylko softu.
Dżozef, możesz trochę precyzyjniej określić o czym mówisz? Mówisz o migawce 1/10 000 czy o czasie trwania błysku? Przez sztuczki rozumiem wtedy, gdy nie ma ani czasu X, ani trybu HSS, tylko wykorzystuje się długi czas wyładowania lampy, na tyle długi, że zdąży „obsłużyć” cały przebieg szczeliny z niewielką różnicą naświetlenia. Przez naciąganie czasu X mam na myśli używanie radia z migawką nieco krótszą niż nominalny czas X, czyli np. 1/320 s, 1/400 s.
Dżozef napisał/a:
Używam pełnego otwarcia migawki. To taki moment kiedy pierwsza kurtyna już jest otwarta a druga jeszcze się nie zamyka. -Działa z najkrótszymi błyskami jakie mogę osiągnąć(~1/10 000s)
No to dość oczywiste, że każdy błysk, który trwa krócej niż czas X, zdąży się zarejestrować w tej sytuacji.
Dżozef napisał/a:
Właśnie potwierdzasz że im krótszy odcinek pokonuje migawka tym prędzej to robi.
To proponuję, przeczytaj jeszcze raz to, co napisałem w poprzednim poscie i do której Twojej wypowiedzi się odnosiłem.
Dżozef napisał/a:
Natomiast teoria spiskowa jest taka że: ta sama migawka co w 650D może obskoczyć wszystkie półki APSc Canona bo i te 5kl/s to pewnie ograniczenie tylko procesora albo i samego tylko softu.
Wątpię. To jest mechanika, więc nawet jak konstrukcja jest ta sama, to może być selekcja lepszych i gorszych sztuk, które trafiają potem do innych konstrukcji. Jak z procesorami w fabryce.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 14