Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Dynamika tonalna dla matryc z przetwornikiem 12 i 14 bitowym
Autor Wiadomość
papatki 
Rozmowny



Pomógł: 2 razy
Posty: 486
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

d.prowadzisz napisał/a:
Rekonstruuje, niejako domyśla się utraconych danych z przepalonego kanału (najczęściej czerwony) na podstawie pozostałych


moim zdaniem najczęściej przepala się zielony bo jest ze środkowego zakresu widma w którym najwięcej sygnału aparat łapie :)
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






d.prowadzisz
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

papatki napisał/a:
moim zdaniem najczęściej przepala się zielony bo jest ze środkowego zakresu widma w którym najwięcej sygnału aparat łapie


Może też tak być.

Przeczytaj proszę uważnie mojego wcześniejszego posta.
 
 
papatki 
Rozmowny



Pomógł: 2 razy
Posty: 486
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

niestety nie jest tak jak pokazujesz na wykresikach, ogólnie to tak, że wielkość matrycy w tym przypadku nie ma aż tak dużego znaczenia a 5D jest tylko przykładem. Znaczenie ma to o czym piszemy wcześniej/ wyżej czyli wielkość piksela S/N i jeszcze kilka innych kwestii.
Tylne ścianki mają zazwyczaj przetwornik 16bitów i zazwyczaj ccd i zazwyczaj większy piksel a na dokładkę pewnie pakują tam lepsze sensory :)
 
 
d.prowadzisz
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

OK.

Zróbmy więc 8 bitowy skan negatywu o bardzo dużej rozpiętości tonalnej (z 11EV). Czy będzie ona gorsza niż RAW z 14 bitowej matrycy? Światła będą szybciej przepalone w teoretycznie gorszym, 8bitowym obrazie? Przecież według Ciebie liczba bitów wpływa na DR.

Otóż w jasnych obszarach obydwu zdjęć, więcej szczegółów będzie miał obraz 14bit, co jednak powiesz o obszarze, którego nie zarejestruje cyfra, a będzie on miał 8bit na skanie?

Lepiej mieć większy, 8 bitowy zakres, czy mniejszy, ale opisany bardziej szczegółowo (14bit)?


papatki napisał/a:
wielkość matrycy w tym przypadku nie ma aż tak dużego znaczenia a 5D jest tylko przykładem. Znaczenie ma to o czym piszemy wcześniej/ wyżej czyli wielkość piksela S/N i jeszcze kilka innych kwestii.

Może nieco skrótowo, ale w moich rozważaniach, zawsze FF utożsamiałem z większym pikselem. Dobrze więc, mówmy zatem o większym pikselu.

Czy FF z 5Mpx i 12bitami będzie miało większy DR niż 40D?
 
 
lama 
Rozmowny


Pomógł: 6 razy
Posty: 205
Skąd: Tychy
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

d.prowadzisz, odniosłem się do ACR'a, który wg Ciebie wymyśla "co tam mogło być".
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

d.prowadzisz napisał/a:
komor napisał/a:
te dodatkowe 2-bity (czyli czterokrotne zwiększenie ilości dostępnych wartości liczbowych!!!!) to… :)


W opisie obrazu otrzymanego z matrycy!! Ludzie!! Nie dostrzegacie subtelnej różnicy?

14bit, 8EV
|--------------------*-|

12bit, 9EV
|- - - - - - - - - - - * -|

W drugim przypadku, jak słusznie zauważyliście sygnał jest "rzadszy", ale (co ciągle podkreślam) obejmuje on większe spektrum świateł i cieni.


A tym się zgadzam, jeśli to było niejasne to wszystko przez moje dzieci, które siedziały mi na głowie podczas pisania postu. :) Z tym się chyba zresztą wszyscy zgadzamy, że jakości obrazu rejestrowanego przez matrycę nie przeskoczymy żadnymi bitami, ale przy zadanej jakości rejestratora większa ilość bitów pozwala na wyciągnięcie większej ilości informacji.
Pytanie tylko, i tutaj zgody nie ma: co ma większe znaczenie dla ostatecznego zakresu - dynamika matrycy (czyli te Twoje 8 lub 9 EV) czy możliwości wynikające z większej ilości bitów (12 a 14).


d.prowadzisz napisał/a:
hijax_pl napisał/a:
O ile zagwarantujemy identyczny mechanizm demozaikowania.


Ten sam program, te same ustawienia. Myślę że powinno wystarczyć.


To nie jest dobre podejście. Każda matryca może mieć swoje specyficzne cechy (charakterystykę) wymagające odpowiedniego podejścia przy wywołaniu. Porównanie dwóch matryc poprzez użycie jednych ustawień, które nie są optymalne nic nam nie da. To tak jakbyśmy porównywali dwa auta sportowe poprzez wlanie do obydwu jednakowej benzyny 86-oktanowej. Dobrze zapamiętałem z czasów Syrenki?
 
 
ghost 
Optyczny
związkowiec :)



Pomógł: 69 razy
Posty: 3214
Skąd: Silesia
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

Cytat:
To tak jakbyśmy porównywali dwa auta sportowe poprzez wlanie do obydwu jednakowej benzyny 86-oktanowej. Dobrze zapamiętałem z czasów Syrenki?


to była już zielona. syrenki chyba chodziły już na niebieskiej (78)
 
 
d.prowadzisz
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

Cytat:
Pytanie tylko, i tutaj zgody nie ma: co ma większe znaczenie dla ostatecznego zakresu - dynamika matrycy (czyli te Twoje 8 lub 9 EV) czy możliwości wynikające z większej ilości bitów (12 a 14).


Przykład ze skanowaniem kliszy w 8bitach pokazuje że kluczowy jest tutaj analogowy etap "łapania" danych czy to przez kliszę czy też matrycę.

Klisza w 8bitach - słabo opisany, szeroki zakres
40D w 14bitach - dobrze opisany wąski zakres

komor napisał/a:
jakości obrazu rejestrowanego przez matrycę nie przeskoczymy żadnymi bitami

Właśnie jakość obrazu z 40D jest świetna właśnie przez bity. Jakość obrazu, tego zarejestrowanego, mieszczącego się w DR.
Ostatnio zmieniony przez d.prowadzisz Nie 18 Paź, 2009, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

d.prowadzisz napisał/a:
Przykład ze skanowaniem kliszy w 8bitach pokazuje że kluczowy jest tutaj analogowy etap "łapania" danych czy to przez kliszę czy też matrycę.


Coś w tym jest. Być może 14-bitowe korpusy są lepsze dla amatorskich fajansiarzy takich jak ja, którzy w postprocesie z RAW wyciągną sobie z przepałów to, co zepsuli podczas ekspozycji. :) Dla nieomylnych pro lepsza jest 12-bitowa matryca o większej dynamice i zapisywanie plików JPG. I w sumie to nawet nie żartuję. :)
 
 
d.prowadzisz
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

komor napisał/a:
jakości obrazu rejestrowanego przez matrycę nie przeskoczymy żadnymi bitami

Właśnie jakość obrazu z 40D jest świetna właśnie przez bity. Jakość obrazu, tego zarejestrowanego, mieszczącego się w DR.

komor napisał/a:
Coś w tym jest. Być może 14-bitowe korpusy są lepsze dla amatorskich fajansiarzy takich jak ja, którzy w postprocesie z RAW wyciągną sobie z przepałów to, co zepsuli podczas ekspozycji. :) Dla nieomylnych pro lepsza jest 12-bitowa matryca o większej dynamice i zapisywanie plików JPG. I w sumie to nawet nie żartuję. :)


To też nie tak, choć już blisko :) Z tego wychodzi, że 40D jest trudniej bo trzeba dokładniej naświetlić, ale więcej można później wyrzeźbić. Co tu jest dla zawodowców? ;)

40D ma lepszą jakość zarejestrowanego obrazu.
5D rejestruje więcej, ale zapisuje to ze słabszą jakością.
Oczywiście mowa o niższych czułościach, tam gdzie szum nie jest decydujący.
 
 
ghost 
Optyczny
związkowiec :)



Pomógł: 69 razy
Posty: 3214
Skąd: Silesia
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

ale przecież zdolność wyciągania zależy od rozpiętości tonalnej, nie od bitów.

od bitów zależy zdolność rozróżnienia drobnych zmian jasności / naciągania krzywych w postprocesie.
----------
no właśnie.
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

To ja dam inny przykład. Muzyka i zapis danych w 8, 14 czy 16 bitach na kanał. Która metoda daje większą dynamikę? ;)
 
 
ghost 
Optyczny
związkowiec :)



Pomógł: 69 razy
Posty: 3214
Skąd: Silesia
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

16 bit oczywiście
tylko to się nijak ma do matryc :P
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

Do matryc - nijak. Ale jakoś ten wątek meandruje pomiędzy pojęciem dynamiki matrycy a dynamiki zapisu n-bitowego.

To nie jest tak że wartość 4096 (dla 12 czy 14 bit) oznacza maksymalne nasycenie. Przetwarzanie n-bitowe ma granice czerni w 0, a bieli w 2^n-1. Czyli wartość 'n' dyskryminuje jedynie ilość przejść tonalnych pomiędzy sygnałem o najniższej i najwyższej amplitudzie. To znaczy 'n' daje nam rozdzielczość. Nie zmniejszy i nie zwiększy dynamiki matrycy. Większa rozdzielczość sygnału to bardziej elastyczny materiał do obróbki w postprocesie. Tylko tyle.
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009   

ghost, jeśli dynamika to różnica między najgłośniej a najciszej (przekładając na foto: rozróżnienia najgłębszych czerni a bieli) to ilość bitów nie ma nic do tego. To są dwie różne rzeczy. Ilość bitów decyduje o tym ile poziomów jest rozróżnianych między tymi maksimami.

Dobrze to pokazał d.prowadzisz przy pomocy ASCII-art :) Matryca o większej dynamice rozróżni więcej czerni blisko czarnej-dziury oraz wyżej się wespnie przy bielach. To przecież właśnie to pokazują wykresy w testach lustrzanek, nie?





edit, o, już widzę hijax_pl mnie uprzedził :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 10