Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Odpowiednia kamera cyfrowa pod film dokumentalny
Autor Wiadomość
izeos 
Nowy


Posty: 1
Wysłany: Czw 26 Gru, 2013   Odpowiednia kamera cyfrowa pod film dokumentalny

Witam :)

Planuję zakup kamery i chciałbym prosić o pomoc przy wyborze. Szukam sprzętu odpowiedniego do nieco większego projektu. Chodzi o coś a'la film dokumentalny i pod kątem tego typu produkcji szukam czegoś sensownego wśród opcji dostępnych na rynku.
Niestety nie mam zbyt dużej wiedzy w temacie, a chciałbym osiągnąć efekt nieco lepszy niż typowe produkcje amatorskie (nie twierdzę że są złe). Skończyłem informatykę, jestem programistą - orientuję się więc trochę w formatach audio, video itd, nigdy jednak nie pracowałem przy żadnym etapie tworzenia filmu (a teraz chcę zrealizować prawie wszystko 'sam').

I tu lista przypuszczeń i pytań:
-jeśli dobrze rozumiem, wszelkie DSLRy odpadają.
-w porównaniu do typowych ujęć filmowych będę też potrzebował możliwości ciągłego nagrywania przez kilka -dziesiąt/-set minut. Na ile się orientuje to dyskwalifikuje część sprzętu amatorskiego. Dochodzi do tego kwestii czasu ładowania, wymienne akumulatory itd
-kolejny problem to typ kamery tj. MiniDV vs HDD+/-SD. Tu z tego co widziałem jest wiele kontrowesji jedni piszą że miniDV jest bardziej problematyczne, a import danych wymaga więcej 'zabawy', inni na odwrót. Zastanawiam się jaki format będzie lepszy w moim przypadku DV(HDV) czy AVCHD? Bardzo zależy mi na jakości - nie chcę by obraz wydawał się 'płaski', a kolory straciły głębie. Jest też kwestia rozdzielczości. HDV rejestruje do 1440x1080 (nie wiem czy to fakt, tak wyczytałem w kilku miejscach :) ). Z informacji, które widziałem między 1440x1080, a 1920x1080 nie ma 'zauważalnych' różnic dla ludzkiego oka - jest za to imho widoczna różnica formatu wynikowego (o ile się go nie przeskaluje sztucznie, czego nie chciałbym robić) :)
-oczywiście 'fajnie by było' gdyby sprzęt miał dobrą optykę z jakimś wartościowym dla użytkownika zoomem, możliwość nagrywania 24p, możliwość ręcznego dostowania balansu bieli i innych parametrów, ew. dodatkowe bzdury /feature'y typu timelapse.
-możliwość dokupienia dodatkowego sprzętu itd, serwis, jakość kamery i bezpieczeństwo (producent/serwis itd)
-nie twierdzę, że ma nagrywać pod wodą (od tego jest inny sprzęt), ale na pewno możliwość pracy w różnych warunkach jest zaletą w tym przypadku
Jest więcej aspektów, ale zdam się na Wasze opinie (i nie chcę stworzyć postu na stronę A4, bo nikt tego nie przeczyta ;) )

Pozostaje jeszcze ważny aspekt - cena.
Tu też pytanie - gdzie jest granica za którą mogę już myśleć o poważniejszym nagrywaniu na czymś dostosowanym do wspomnianych potrzeb, a jednocześnie zmieści się to w 'moim budżecie'.
Wątpię, że jest taka opcja, ale pierwszy przedział to 'do 3.5k' zł - myślicie, że można znaleźć coś w tej cenie? Propozycje?
Drugi - najbardziej interesujący z mojej perspektywy to 3.5 - 5.5k i pytanie jak wyżej. Tu już bardziej prosiłbym o konkretne modele, wskazówki.
Trzeci to 5.5-7.5k wiem, że dobry sprzęt kosztuje znacznie więcej, jednak chodzi o pierwszą kamerę i wciąż jednak amatorską produkcję (jakkolwiek chciałbym by wyszła dobrze). Tu się moje możliwości kończą [w zasadzie nawet nieco wcześniej]. Pytania jak powyżej.

Z góry dziękuję za odpowiedzi. Jeśli coś pominąłem w pośpiechu/napisałem coś głupiego itd nie odsyłajcie mnie, proszę, do google ;)

[ Dodano: Sro 01 Sty, 2014 19:43 ]
Temat do zamknięcia/usunięcia ;)
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






Wojmistrz 
Temu Panu już podziękujemy
Obserwator


Pomógł: 213 razy
Posty: 7560
Skąd: Halifax
Wysłany: Sro 08 Sty, 2014   Re: Odpowiednia kamera cyfrowa pod film dokumentalny

izeos napisał/a:
... zakup kamery ... do nieco większego projektu ... film dokumentalny...
...nie pracowałem przy żadnym etapie tworzenia filmu (a teraz chcę zrealizować prawie wszystko 'sam').
Czeka ciebie długa i nietania przygoda.
izeos napisał/a:
...lista przypuszczeń i pytań:
-jeśli dobrze rozumiem, wszelkie DSLRy odpadają.
Czy stać ciebie na coś lepszego?
izeos napisał/a:

-w porównaniu do typowych ujęć filmowych będę też potrzebował możliwości ciągłego nagrywania przez kilka -dziesiąt/-set minut. Na ile się orientuje to dyskwalifikuje część sprzętu amatorskiego. Dochodzi do tego kwestii czasu ładowania, wymienne akumulatory itd
Tak, aparatem z legalnym firmware nie nagrasz więcej niż 29'59", bo tak stanowi prawo. Z drugiej strony możliwe że nigdy nie będziesz potrzebował więcej, ale to dopiero jak dowiesz się co i jak. Niema dla montażysty nic gorszego niż kilkadziesiąt godzin materiału tego samego z różnych ujęć, kiedy to ma wszystko oglądać i składać "...a może lepiej to". Oczywiście wszystko należy dostosować do potrzeb danej produkcji.
izeos napisał/a:

-kolejny problem to typ kamery tj. MiniDV vs HDD+/-SD. Tu z tego co widziałem jest wiele kontrowesji jedni piszą że miniDV jest bardziej problematyczne, a import danych wymaga więcej 'zabawy', inni na odwrót.
Jeśli tylko twój budżet by na to pozwolił, to oczywiście miniDV, ze względu na najmniejszą kompresję. Co do importu danych nie widzę problemu. Niestety cena jest główną zaporą. Dzisiejsze kamery na karty CF(ast) czy SD(XC) też sobie nieźle radzą.
izeos napisał/a:
Zastanawiam się jaki format będzie lepszy w moim przypadku DV(HDV) czy AVCHD? Bardzo zależy mi na jakości - nie chcę by obraz wydawał się 'płaski', a kolory straciły głębie. Jest też kwestia rozdzielczości. HDV rejestruje do 1440x1080 (nie wiem czy to fakt, tak wyczytałem w kilku miejscach :) ). Z informacji, które widziałem między 1440x1080, a 1920x1080 nie ma 'zauważalnych' różnic dla ludzkiego oka - jest za to imho widoczna różnica formatu wynikowego (o ile się go nie przeskaluje sztucznie, czego nie chciałbym robić) :)
Zastanów się nad przeznaczeniem swojego dzieła i jego przyszłością. Dziś nawet dzieciaki kręcą podwórkowe filmiki w 1920x1080. Jeśli chodzi o sam zapis, to nie widzę problemu w żadnym kontenerem, byle nie był zbyt mocno skompresowany. Spora część oprogramowania radzi sobie doskonale z łączeniem materiału z różnych kontenerów, szczególnie, że na pewno będziesz rekompresował zawartość podczas renderowania. Znam takich co dla lepszego efektu slow motion, przestawiają specjalnie aparaty na NICAM 60p (cóż, pozostawiam to bez dalszego komentarza).
izeos napisał/a:
-oczywiście 'fajnie by było' gdyby sprzęt miał dobrą optykę z jakimś wartościowym dla użytkownika zoomem
Dobra optyka to zazwyczaj jasna i droga optyka i rzadko kiedy to "zoom". Kadrowanie przy filmie też wygląda nieco inaczej niż w fotografii, więc czasem da się nakręcić cały fajny film zaledwie jednym szkłem. Jeden z największych błędów i zmora filmowców to zoomowanie podczas ujęcia - o tak, przydaje się, szczególnie jako efekt, ale przy normalnym filmie używa się najazdów
izeos napisał/a:
możliwość nagrywania 24p
Tylko po co? Rozumiem, że chodzi ci o zaszłe 23.976fps. Absolutnie zbędna rzecz. Nie do dzisiejszych telewizorów. Z resztą, jak byś musiał oddać go gdzieś w 24fps, to załatwisz to przy renderowaniu.
izeos napisał/a:
możliwość ręcznego dostowania balansu bieli i innych parametrów
Bez tego się nie podchodzi do kamery, chyba, że to "obiad u cioci".
izeos napisał/a:
ew. dodatkowe bzdury /feature'y typu timelapse.
Wszystko jest dziś do zrobienia programowo.
izeos napisał/a:
-możliwość dokupienia dodatkowego sprzętu itd, serwis, jakość kamery i bezpieczeństwo (producent/serwis itd)
Sam rejestrator to pikuś, wydatki zaczynają się w raz z osprzętem.
izeos napisał/a:
-nie twierdzę, że ma nagrywać pod wodą (od tego jest inny sprzęt), ale na pewno możliwość pracy w różnych warunkach jest zaletą w tym przypadku
Jest więcej aspektów, ale zdam się na Wasze opinie (i nie chcę stworzyć postu na stronę A4, bo nikt tego nie przeczyta ;) )
Mało która normalna kamera jest odporna. Większość nawet nie ma uszczelnień.
izeos napisał/a:

Wątpię, że jest taka opcja, ale pierwszy przedział to 'do 3.5k' zł - myślicie, że można znaleźć coś w tej cenie? Propozycje?
Drugi - najbardziej interesujący z mojej perspektywy to 3.5 - 5.5k i pytanie jak wyżej. Tu już bardziej prosiłbym o konkretne modele, wskazówki.
Trzeci to 5.5-7.5k wiem, że dobry sprzęt kosztuje znacznie więcej, jednak chodzi o pierwszą kamerę i wciąż jednak amatorską produkcję (jakkolwiek chciałbym by wyszła dobrze). Tu się moje możliwości kończą [w zasadzie nawet nieco wcześniej]. Pytania jak powyżej.

Nie odrzucał bym opcji kupienia lustrzanki lub bezlustrowca. Aparat to małe piwo przy całej reszcie. Nie wiem co będziesz kręcił, ale bez dobrego obiektywu, statywu, riga, follow fkusa, oświetlenia, mikrofonu i wielu innych rzeczy po prostu ciężko jest nakręcić film.
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Sro 08 Sty, 2014   

Wojmistrz napisał/a:
statywu, riga, follow fkusa, oświetlenia, mikrofonu

Co rig jest?
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 08 Sty, 2014   

http://www.google.com/sea...o=u&source=univ
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Sro 08 Sty, 2014   

komor napisał/a:
http://www.google.com/sea...o=u&source=univ

Ja po tych antybiotykach słaby dość jestem i nie rozumiem - czy chodzi o kompendium , czy o statyw ramieniowy? Bo oba na obrazkach występują. I to dość wymiennie... :roll: :zalamany:
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 08 Sty, 2014   

Nie jestem filmowcem i nie znam dawnej polskiej terminologii „analogowej” z tej dziedziny. I w sumie nie wiem czy to ma sens, bo ze względu na inny rodzaj oklatkowania aparatu DSLR niż klasycznej kamery filmowej różni się to od dawnych rozwiązań. Trochę jest to połączenie rozwiązań filmowych i takich dla reporterskiej kamery TV, bo mikrofon czasem na górze jak w reporterce, czasem sama klatka do użycia ze statywem wideo, a czasem do wzięcia na ramię (lub przed twarzą), itd. Na zdjęciach widać, o co chodzi w wielu wariantach. Pojęcie klatki (cage) też jest używane, ale raczej nie do pracy naramiennej.
 
 
Andrzej.M.
[Usunięty]

Wysłany: Sro 08 Sty, 2014   

Jak rozumiem - chodzi o mocowanie "kamery" i osprzętu (w tym kompendium) - czyli ten rodzaj statywu-szyny-klatki. Nie filmowałem od 84 roku, a na planie bywam dość rzadko i tej nowej terminologii nie miałem okazji sobie przyswoić. :oops:
A odnośnie follow focus - czy sterowania ostrością - teraz są również silniki sterowane radiowo - sterowane przez operatora będącego przed monitorem, podczas gdy szwenkier z kamerą jest w centrum akcji (jeśli nadal tak się go nazywa).
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 10