Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015 Co jest jeszcze zdjęciem, a co już nie?
Poczytałem trochę literatury i pooglądałem videotutoriali dotyczących upiększania swoich fotek, a ponieważ nie za bardzo się na tym jeszcze znam powiedzcie proszę gdzie jest granica retuszu, której przekroczyć nie można? Tzn. wywołując RAWy wiem, że można korygować ekspozycję czy balans bieli i podejrzewam, że takie zabiegi nie są niczym nagannym, ale jeśli np. zdjęcie miałoby trafić na konkurs czy do szanującego się czasopisma (powiedzmy, że National Geographic), to czy fotografowie mogą stosować jakieś filtry nałożone w programie graficznym, światła których nie było w momencie robienia zdjęcia itp.?
Czy zdjęcia wykonane techniką HDR nie są traktowane jako fotomontaż, bo w końcu są zmontowane z kilku ekspozycji, z których na każdej mogły zostać zarejestrowane obiekty inne niż na pozostałych jeśli jakieś obiekty były w ruchu?
Na konkursach obowiązują określone dla nich zasady, czasem mniej, a czasem bardziej rygorystyczne. Publikacja w czasopismach to coś zupełnie innego. Nie uzyskasz ogólnej odpowiedzi na takie pytanie. Generalnie poprawianie ekspozycji, kolorystyki, świateł i cieni jest dopuszczalne, retusz (usuwanie drobnych niedoskonałości) przeważnie też, natomiast ingerencje w formie montażu czy łączenia/wycinania – raczej nie. HDR jako technika nie ma na celu przekłamywania rzeczywistości, tylko omijanie niedoskonałości rejestracji fotograficznej.
Dzięki za odpowiedzi. Ciekawi mnie jak to się przyjęło w świecie współczesnej fotografii, czy są jakieś standardy wspólne dla jej wszystkich rodzajów.
Wiadomo, że w świecie mody solidny retusz jest stosowany aż do przesady, ale np. w takim świecie reportażu czy zdjęć przyrody nie wiem do czego można by się posunąć, aby nie zostać oskarżonym o oszustwo.
Zakładając czysto teoretycznie, fotograf robi zdjęcie jak ktoś podaje rękę dzikiemu zwierzęciu i nie jest przez nie atakowane, zdjęcie zdobywa uznanie, publikują je najznamienitsze czasopisma, a potem się okazuje że zmontował je z dwóch ekspozycji zrobionych przy pomocy statywu w odstępie kilku godzin. Czy to jest już coś absolutnie niedopuszczalnego w pewnych kręgach czy to tylko rzecz umowna, o ile wcześniej fotograf przyzna się jak wykonał zdjęcie?
ozesz_kurnasz, często to właśnie sprawa sumienia. Jeśli wykonałem takie zdjęcie przy pomocy kilku oświetleń sceny, dla mnie będzie nadal zdjęciem, ale jeśli zmontowałem je w programie graficznym z kilku zdjęć, to już fotomontaż. Na konkursach albo się dopuszcza fotomontaże albo nie.
W konkursach foto przyrodniczego raczej pod tym względem zasady są surowe. Tzn. absolutnie fotomontaże są niedozwolone. Jeśli zdjęcia mają dotyczyć dzikiej przyrody to zwierzęta nie mogą być tresowane. Tu masz przykładową aferkę:
http://fotoblogia.pl/4822...sowanym-wilkiem
(w środku linki do wcześniejszych doniesień o tej sprawie)
Wojmistrz, a jeśli do takiej potrójnej ekspozycji użyć odpowiedniego trybu w aparacie, takiego który nie sumuje tła (czyli nie trzeba się pałować z osłabianiem ekspozycji tła), to jaka w sumie jest różnica, czy montowałeś w komputerze czy nie? Zadaję to pytanie, bo często dyskusje o tym co wolno, a co nie, kończą się właśnie takimi filozoficznymi dylematami.
Wojmistrz, a jeśli do takiej potrójnej ekspozycji użyć odpowiedniego trybu w aparacie, takiego który nie sumuje tła [...] Zadaję to pytanie, bo często dyskusje o tym co wolno, a co nie, kończą się właśnie takimi filozoficznymi dylematami.
Moim zdaniem to jest trochę tak, jak z pornografią, której po prostu nie da się precyzyjnie zdefiniować, a jednak każdy wie co już nią jest.
Moim zdaniem Lightroom nie zmienia fotografii w nic innego, pomimo jeżdżenia suwakami od lewa do prawa.
Moim zdaniem Lightroom nie zmienia fotografii w nic innego, pomimo jeżdżenia suwakami od lewa do prawa.
Zapomniałeś o pędzelku klonującym. Można nim komuś dorobić trzecie oko, albo usunąć drugie. Często używam do usuwania pie przy ków i innych przebarwień. Lub okruchów w foto jedzenia.
Nie zapomniałem, ani o stemplu, ani o łacie. Oczywiście, że można dorobić trzecie oko, ale generalnie to są narzędzia do naprawiania uszkodzeń. Zamalowanie skrzynki elektrycznej będącej w tle pary zakochanych, to też jest swego rodzaju naprawa uszkodzenia. Rzeczywistość jest przecież uszkodzona
To są niuanse.. i podtrzymuję, że Lr nie zmienia fotografii w nic innego.
Dodam tylko, że usuwanie skrzynek elektrycznych w reportażu nie powinno mieć miejsca.
Fotografia dokumentacyjna nie pozwala na retusze, czy inne zabawy ze zmianą rzeczywistości. Fotografia artystyczna to mieszanina fotografowania oraz tworzenia grafiki komputerowej. Ament.
Jeśli modelka na zdjęciu wygląda np. jak normalna dziewczyna na spacerze w parku to to jest zdjęcie. A jeśli wygląda jak plastikowa lala z twarzą w wojennych barwach na tle landrynkowego krajobrazu to to już jest grafika albo RAW z Nikona.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 17