Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
KOMPENSACJA EKSPOZYCJI LAMPY czy tryb MANUALNY
Autor Wiadomość
dexdorma310878 
Bywalec



Posty: 144
Wysłany: Czw 01 Paź, 2015   KOMPENSACJA EKSPOZYCJI LAMPY czy tryb MANUALNY

Witam.

Tylko mnie nie fejtujecie, bo więcej poradników w necie nie znalazłem.

KOMPENSACJA EKSPOZYCJI LAMPY .
Bardzo was proszę
przeczytałem co się dało, tylko mi się już tak miesza : ćwiczę na Pentaxie K-S2 i metz 52.

Tylko mnie nie fejtujecie, bo więcej poradników w necie nie znalazłem.
Foto .jasiu tłumaczy nawet, ale wszystko mi się pomieszało w głowie
http://foto.jasiu.pl/08.html


Dziękuje również za wszelaka pomoc.


Ogólnie kumam o co biega z tym trybem "M",(bo na nim robię), kontroluje fotki w miarę, ale głownie chodzi mi o zasadę działania tego trybu z podpiętą lampą do aparatu w trybie PTTL.

Próbuje czasami mi wychodzi, ale myślę ze to tak zwany FUKS, chciałbym bardziej kontrolować, to co mi się na LCD pojawi.

Ogólnie ludzie na początku polecają prace z lampą w trybie "TTL"(w przypadku Pentax PTTL), bo nie trzeba ciągle zmieniać jak w trybie "manualnym", mocy lampy, ale w tym TTL, tez przecież się zmienia (kompensacje mocy błysku)


Nawet coś tam wiem:

1. odbijamy światło od czego tylko się da. - i ładnie mi to wychodzi, nie myślałem że światło odbite daje tak świetne efekty, mimo tego że to tylko lampa na sankach.(używam tez odbłyśnika na lampie i dyzuzora Sto-Fen.

2. Wiem ze dla lampy (w TTL)różnica, czy robimy fotkę białego czy czarnego tła i tak dalej
I właśnie jest ta " KOMPENSACJA EKSPOZYCJI" - której nie kumam......:( .

3. Wiem też, że im dłuższy czas tym więcej wpuszczam światła zastanego, im krótszy tym bardziej działa Lampa , chyba ze otworze otworzę szeroko dziurę i chciałbym tylko lekko doświetlić cienie i tez uzyskać małą głębie( na dowrze w słoneczny dzień), to wtedy przestawiam w PTTL HSS i ustawiam krótkie czasy


W trybie „M” na body ,tryb pomiaru punktowy
Bez lampy robię tak, że próbuje wtedy tak pomiar ustawić by :
-na Białym było na ok. :+2.0ev,
-na czarnym ok.: -2.3 ev,
-np. policzek na: 0 ev itd.
Ćwiczę i mi to coraz lepiej wychodzi.
Ale sprawa się komplikuje gdy zakładam lampę
I tego właśnie nie rozumiem:

- Czy pomiar robię jakbym nie miał lampy(lampa w TTL), ustawiam idealnie ekspozycje i potem w tej lampie zmieniam kompensacje eskpozycji Lampy albo na (+ lub na -).
(Oczywiście odbijam światło od ściany, sufitu).






Bo skoro robię fotkę np.:

Kobieta w jasnym ubraniu na ciemniejszym tle;

-To pomiar łapie na jej policzku na „0” bo jest ładnie opalony.
- przysłona F/4.0 bo w tej wartości mam najwięcej detali
-Iso 100 lub 200
I CYK ale bez lapy wychodzi ok.
Oczywiście robę ta fotkę w ładnym świetle zastanym, bym nie musiał zjeżdżać bardzo z czasu.


Po włączeniu lampy:
Lampa w TTL, aparat w trybie „M”
Lampa odbijana od sufitu, ściany.

- Kompensacje mocy błysku lampy, mam ustawić na plus, czy na minus (kobieta w jasnym ubraniu na ciemniejszym tle/ kobieta w ciemniejszym ubraniu na jasnym tle).

Miesza mi się to strasznie, więc proszę poradźcie mi coś.



Cyt:
jeśli lampa błyskowa ma dostarczyć jedynie błysku wypełniającego, wówczas kompensacja mocy błysku może zmieniać się znacznie bez większego wpływu na jakość końcowego zdjęcia.

Czyli kiedy jest bardzo jasno i ustawiam na krótki czas ?, np. ;1/750, 1/1000.
Czy błysk wypełniający może być przy czasie np.:1/50
Jeżeli lampa błyskowa byłaby głównym źródłem światła, wówczas 1 działka niepoprawnego naświetlenia to dużo i może oznaczać, że zdjęcie jest niewypałem w kwestii naświetlenia.
Czyli kiedy?
_________________
Bardzo dziękuje za pomoc.
Pozdrawiam.
Miłego i spokojnego dnia wam życzę.

[ Dodano: Czw 01 Paź, 2015 14:00 ]
KOMPENSACJA EKSPOZYCJI LAMPY .


W przypadku błysku wypełniającego (z fleszem w trybie TTL lub Auto), najczęściej będziesz wprowadzał ujemną kompensację mocy błysku, aby uzyskać jedynie kilka fotonów światła. W takiej sytuacji, kompensacja mocy błysku będzie na poziomie -1 EV do -3 EV. Lecz zależy to także od tonalności obiektu.

Ale jeśli lampa błyskowa jest Twoim głównym źródłem światła, zazwyczaj zastosujesz jednak kompensację na poziomie od 0 EV do +0,7 EV w zależności od aparatu... i oczywiście od tonalności obiektu i sceny. A więc kompensacja mocy błysku może nadal zawierać się w przedziale od -2 EV do +3 EV.

Po raz kolejny chcę podkreślić konkretną rzecz - nie ma określonych lub stałych ustawień. Po prostu jest za dużo zmiennych, aby podać konkretne, wszystkomogące parametry.

Jest kilka czynników, które wpływają na sposób, w jaki aparat i lampa błyskowa dokonują pomiaru mocy błysku i dlatego mają wpływ na poziom kompensacji mocy flesza, który trzeba zastosować:
- światło odbite od obiektu
- jak dużą część kadru zajmuje obiekt
- jak daleko obiekt jest od tła
- czy obiekt jest w centrum kadru, czy poza nim
- indywidualne algorytmy pomiaru w aparacie, które wymyślił projektant aparatu
- światło zastane (wiążę się to ze sposobem pracy algorytmów pomiaru światła)
- tylne światło (mocne tylne światło zawsze wymaga dużo większej kompensacji mocy błysku)




Czyli tak naprawdę tylko Doświadczenie coś zmienia.
Nie ma twardych zasad stosowania Kompensacji :evil:
_________________
Bardzo dziękuje za pomoc.
Pozdrawiam.
Miłego i spokojnego dnia wam życzę.
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






Spinq 
Bywalec



Posty: 100
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 02 Paź, 2015   

Troszkę mieszasz. Odbicie jest rzeczą wtórną, która nie do końca ma związek z kompensacją ekspozycji.

By to możliwie najbardziej łopatologicznie opisać. Załóżmy, że w aparacie masz ustawiony punktowy pomiar światła. Punkt ostrości ustawiasz na twarzy fotografowanej osoby i robisz zdjęcie. Gdy światomierz w aparacie ustawiony jest na 0 otrzymasz poprawnie doświetloną twarz. I jeszcze doprecyzowanie - nie znaczy to, że będzie to oświetlenie jakiego oczekujesz. Będzie poprawnie.

W teorii TTL działa tak, że pobiera odczyt ze światłomierza aparatu i w zależności od ustawionej kompensacji dobiera moc błysku. Czyli rozpatrując taką samą sytuację jak opisana powyżej, lampa powinna Ci doświetlić obiekt na jaki jest skierowana. Jeżeli ustawisz w aparacie przesłonę/iso/czas tak by wskaźnik światłomierza wskazywał -2 a moc lampy zostanie ustawiona na 0, to to na co lampa jest skierowana powinno być doświetlone poprawnie, a reszta powinna być dość ciemna. Gdy lampę ustawisz na powiedzmy -1EV to dostaniesz rozświetlenie darków, -2EV rozświetlenie cieni. +1 rozświetlenie świateł, +2 przepalenia.

Tyle, że cały czas mówimy o TTL, więc o tym, że lampa oświetla jakiś obiekt (niekoniecznie to na co patrzy obiektyw) ustawiając się w zależności od tego z czego idzie pomiar światła z obiektywu. Czyli TTL jest fajny, jeżeli fotografujesz to co fotografujesz i na to skierowane jest światło lampy. Wtedy da Ci wymierny poziom kontroli, bo wiesz już jak to poustawiać by uzyskać efekt jaki chcesz. Ale gdy kierujesz lampę w sufit, w praktyce nie wiesz do końca co dostaniesz nim nie sprawdzisz.
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 02 Paź, 2015   

Spinq napisał/a:
Ale gdy kierujesz lampę w sufit, w praktyce nie wiesz do końca co dostaniesz nim nie sprawdzisz.

Z tym bym się nie zgodził. Skierowanie lampy w sufit zmienia oczywiście sposób oświetlania, ale nadal jest tak, że w TTL przedbłysk pomiarowy pozwoli aparatowi ocenić, ile światła dociera do wybranego kadru i jaką energię błysku ustawić, żeby zgodnie z parametrami ekspozycji (i ewentualnym ustawieniem kompensacji błysku) osiągnąć zamierzony poziom oświetlenia. Pewnie problem zaczyna się, gdy chcesz w takim trybie nadal stosować punktowy pomiar światła. Nie wiem, bo nie stosuję.
Istotne jest to, że przy słabszych lampach światło odbite od sufitu niekoniecznie pozwoli osiągnąć prawidłowy poziom oświetlenia, stąd mogą pojawić się zbyt ciemne zdjęcia, na które żadna kompensacja już nie pomoże, bo lampa po prostu wali z pełną mocą.

dexdorma310878 napisał/a:
Czyli tak naprawdę tylko Doświadczenie coś zmienia.
Nie ma twardych zasad stosowania Kompensacji

Ale to nie powinna być dla Ciebie w zasadzie jakaś nowa wiadomość. Kompensacja błysku lampy z „filozoficznego” punktu widzenia jest bardzo podobna do zwykłej kompensacji ekspozycji. Czyli nie ma twardych zasad, bo zależy od efektu jaki chcesz osiągnąć.
 
 
tores 
Rozmowny


Pomógł: 3 razy
Posty: 269
Wysłany: Sob 03 Paź, 2015   

Niestety uzycie błysku w znacznym stopniu odbitego niesie ryzyko wprowadzenia barwy z powierzchni odbicia.
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 03 Paź, 2015   

To prawda, przy odbijankach często jest problem z kolorem, szczególnie jeśli jesteśmy blisko ściany i poza sufitem (przeważnie białym) pojawia się zafarb od ściany. W edycji RAW można z tym walczyć, ale jest to dodatkowa upierdliwość. Ale moim zdaniem lepsze to niż ciemność bez lampy lub lampa waląca na wprost.
 
 
tores 
Rozmowny


Pomógł: 3 razy
Posty: 269
Wysłany: Sob 03 Paź, 2015   

Są lampy mające podziąl błysku na frontalny i odbity, Przykladem ta o której pisalem w postach o cullmannie AF34/c ,Nie ma wielkiej siły ale plastyka światła jest interesujaca, Można dać "doświetlenie w twarz" jako częściowe a główne jako odbite, skierować cały strumień jako odbity z 90St , lub z pośredniego kąta 0-90.Wada tej -ma ręcznie ustawiany zoom

2015-10-03-1293mod.jpg
Plik ściągnięto 4295 raz(y) 214,85 KB

2015-10-03-1287mod1.jpg
Plik ściągnięto 4296 raz(y) 202,87 KB

 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 371 razy
Posty: 19881
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 04 Paź, 2015   

tores napisał/a:
Są lampy mające podziąl błysku na frontalny i odbity

Wiele modeli ma wysuwane białe karteczki, które część błysku kierują bezpośrednio na wprost. Sporo osób używa też niewielkich modyfikatorów, które optymalizują błysk w zależności od sytuacji.
 
 
dexdorma310878 
Bywalec



Posty: 144
Wysłany: Pon 05 Paź, 2015   Wyświetlanie poprawnej ekspozycji.

Nie rozumiem jednego zdania :

"Kiedy zdjęcie jest odpowiednio oświetlenie w trybie pracy TTL, prawidłowa ekspozycja zostaje pokazana poprzez podświetlenie przycisku przez ok 3 sekundy"

Czy to nie jest tak, że ten pomiar jest wyświetlany tylko i wyłącznie przy opuszczonym palniku.
Nie dostrzegłem by mi coś się wyświetlało

Przechwytywanie.JPG
Plik ściągnięto 4241 raz(y) 17,87 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,22 sekundy. Zapytań do SQL: 15