Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Sro 20 Kwi, 2016 Błysk wypełniający;Aparat w trybie M
Cześć, Potrzebuje porady na temat wypełnienia cieni, przy użyciu Lampy reporterskiej
Opiszę sytuacje:
Ogólnie stosuje blendy,lecz chciałbym po eksperymentować z Lampą na sankach aparatu
Opisze co chcę zrobić
Zdjęcie portretowe :
1. Pod światło
2. Aparat w trybie M: przykładowo f. 2.8 iso 100 i czas niech będzie 1/4000.
-ustawiam parametry na światłach, bo jeśli ustawie na cieniach(policzek), to włosy np;wyjdą przepalone, i bardzo oświetlone części ubrania tez wyjdą na przepałach.
3. czyli jak pisałem wyżej: Parametry ustawiam na światła
4. Doświetlam cienie, za pomocą blendy
- Używam blendy,
lecz chciałbym to zmienić.
Powód jak każdy wie, Uchwyty nie zawsze zdają egzamin(wiatr, drogie itd) i trzymać też nie ma kto.
5. Pstryk i fotka.
...........................
Teraz to samo tylko zakładam lampę Metz 52 + Pentax Ks2 w trybie "M"
Dwa pytanka:
Dziękuje wam Za pomoc wszelaką
1. Jeśli włączę lampę(metz 52), system Pentax, Lampa w Trybie TTL i ustawię ekspozycje na aparacie na -2 ev , to czy powinno to rozświetlić cienie (szyja, buzia ), dodam , że
Lampa skierowana jest na wprost modela ( nakładka na palnik- dyfuzor).
2. Czy Lampa ma być skierowana na wprost, czy lekko podniesiona .
3. Czy podniesiona , ale wysunieta tak zwana biała karteczka na palniku
Jeszcze raz dziękuje Wam.
[ Dodano: Sro 20 Kwi, 2016 15:25 ]
jeszcze jedno.
Oczywiście ustawie lampę w tryb HSS
Pewnie powinien doradzić Ci ktoś z systemu Pentaksa (ciekawe czemu Andrzej M. nie udziela się w takich wątkach…), ale zamiast korekty ekspozycji, powinieneś robić raczej korektę lampy, ekspozycji lampy, czy jak to się tam w systemie P nazywa. Czyli pracując w M + TTL instruujesz lampę: zmierz ile trzeba błysnąć, ale potem obniż to o (przykładowo) 2 EV. Trzeba wyeksperymentować konkretne wartości. Pomiar dla lampy trzeba wtedy robić zapewne na cieniach (znaczy na twarzy). Ekspozycję światła zastanego i tak masz na M, czyli pomiar tego w tym momencie Cię nie interesuje.
dexdorma310878 napisał/a:
2. Czy Lampa ma być skierowana na wprost, czy lekko podniesiona.
3. Czy podniesiona , ale wysunieta tak zwana biała karteczka na palniku
To zależy czy mówimy o pomieszczeniu i jak wygląda sufit. Oczywiście odbijając światło od sufitu zmienia się charakter oświetlenia, wtedy nie ma mowy o doświetlaniu cieni, tylko budujesz nowe światło główne, które cienie nawet nieco podkreśli (czemu można przeciwdziałać właśnie białą karteczką, przekierowującą część światła na wprost).
Nie popadaj w skrajności i zacznij od podstaw przy doświetlaniu.
dexdorma310878 napisał/a:
2. Aparat w trybie M: przykładowo f. 2.8 iso 100 i czas niech będzie 1/4000.
Tryb Av i w lampie włączone automatyczne przejście na HSS- wystarcza w większości przypadków. Dopiero gdy automatyka świruje można przejść na manual.
To ważne bo niepotrzebne skracanie czasu ekspozycji zwiększa potrzebną siłę błysku HSS, która topnieje pod słońce baardzo szybko i może okazać się zbyt mała przy silnym świetle zastanym nawet z odległości 1m.
dexdorma310878 napisał/a:
2. Czy Lampa ma być skierowana na wprost, czy lekko podniesiona .
Jeśli nie ma od czego odbić światła to na wprost. Błyskanie w niebo nie ma sensu.
dexdorma310878 napisał/a:
3. Czy podniesiona , ale wysunieta tak zwana biała karteczka na palniku
Karteczka to dodatkowe odblaski w oczach gdy lampa jest odchylona tak że palnik się w nich nie odbija.
dexdorma310878 napisał/a:
Oczywiście ustawie lampę w tryb HSS
Unikaj tego jak tylko się da aż do momentu gdy nie będzie innych możliwości i trzeba użyć czasu krótszego od x-sync
To zależy czy mówimy o pomieszczeniu i jak wygląda sufit. Oczywiście odbijając światło od sufitu zmienia się charakter oświetlenia, wtedy nie ma mowy o doświetlaniu cieni, tylko budujesz nowe światło główne, które cienie nawet nieco podkreśli (czemu można przeciwdziałać właśnie białą karteczką, przekierowującą część światła na wprost).[/quote]
Interesuje mnie tylko i wyłącznie na Zewnątrz i tylko doświetlenie Cieni, wieć lampa tylko musnąć chcę,
Ale kruczek polega na tym że chciałbym to robic przy np: f2.8 i w słońcu, gdzie czasy faktycznie będą króciutkie, więc TRYB HSS , przychodzi mi z pomocą ...
PO to kupiłem taka lampę, znaczy chciałem mieć tryb HSS, by z niego korzystać .
W pentaxie jest tak, że body jeśli jest w trybie M, lampa na sankach w trybie PTTL , lub PTTL HSS, to za pomocą korekty ekspozycji mogę regulować siłą lampy i nie muszę grzebać w ustawieniach lampy, bo w tym modelu to nie jest nazbyt wygodne, więc dlatego chcę korzystać, z trybu "M", a nie AV.
Myślę, że nie ma problemu z tym jeśli mam lamę na sankach, bo HSS mi doskonale działa , ale używam szkła 50 1.4, i chciałem odejść od modela na parę kroków, i ten HSS sobie juz z tym nie poradzi mając go na BODY, wiadomo jest słabsze światło, i myślałem tez by lampę ustawić gdzieś na statywie, ale problem zaczyna się bo musiałbym mieć Lampę Pentaxa systemową , Tak się zastanawiam po co w tym METZ 52, jest ten HSS, skoro nie mogę z niego korzystać w pełni.....
czy za pomocą kabla tego metza 52, da się wyzwolić , oczywiście chodzi mi tylko od HSS, bo wyczytałem że transmiterów nie ma Pentax do tego, znaczy trzeba mieć Lampę systemową, a ja takiej nie mam.
Przyszedł mi jeszcze jeden pomysł, czy szary filtr np. 6x , by tu nie zdał egzaminu.
Ta sama sytuacja : zdjęcie portretowe pod słońce , gdzie wtedy łapać pomiar jeśli mam założony szary filtr
Dziękuje za waszą pomoc
[ Dodano: Czw 21 Kwi, 2016 10:31 ]
[quote="Dżozef"]Nie popadaj w skrajności i zacznij od podstaw przy doświetlaniu.
dexdorma310878 napisał/a:
2. Aparat w trybie M: przykładowo f. 2.8 iso 100 i czas niech będzie 1/4000.
Tryb Av i w lampie włączone automatyczne przejście na HSS- wystarcza w większości przypadków. Dopiero gdy automatyka świruje można przejść na manual.
To ważne bo niepotrzebne skracanie czasu ekspozycji zwiększa potrzebną siłę błysku HSS, która topnieje pod słońce baardzo szybko i może okazać się zbyt mała przy silnym świetle zastanym nawet z odległości 1m.
Z tego trybu Av + lampa PTTL/HSS nie korzystałem , bo bez lampy wiem że często jeździ się po drabince w zależności od kolorów i odbicia od obiektów .
Nie mam teraz możliowści tego sprawdzić osobiście, ale czy wyjaśnisz mi jak to działa :
Czyli :
Portret pod słońce
f 2.8
iso 100
czas jaki nam tu aparat zaproponuje zwykle lubie ostrzejsze słońce, więc niech bedzie proponuje 1/ 3000
Lampa w trybie PTTL HSS lampa z wysuniętą karteczką lub palik na wprost.
oczywiście Lampa na sankach
łapie pomiar , ale gdzie ?.....
na czym
1. na swiatłach (włosy modelki)
2. na cieniach policzek
Zmieniam korektę ekspozycji w body , czy na lampię ?
nteresuje mnie tylko i wyłącznie na Zewnątrz i tylko doświetlenie Cieni, wieć lampa tylko musnąć chcę,
Ale kruczek polega na tym że chciałbym to robic przy np: f2.8 i w słońcu, gdzie czasy faktycznie będą króciutkie, więc TRYB HSS , przychodzi mi z pomocą ...
PO to kupiłem taka lampę, znaczy chciałem mieć tryb HSS, by z niego korzystać .
Na razie wszystko wygląda dobrze i z wszystkim się zgadzam. Ale skoro pod gołym niebem to oczywiście podnoszenie lampy do góry nie ma sensu (tak, widziałem fotografów, którzy tak robią). Niestety tryb HSS tym się charakteryzuje, że błysk jest znacznie słabszy i przy większych odległościach i słabszych lampach czasem nie wystarczy.
dexdorma310878 napisał/a:
Przyszedł mi jeszcze jeden pomysł, czy szary filtr np. 6x , by tu nie zdał egzaminu.
Ćwiczyłem to, ale to jest dobre o zjechanie o 1–2 EV, czyli powiedzmy z 1/500 czy 1/1000 to 1/250, ale jak warunki masz na 1/4000, to taki mocny filtr, który zjedzie do czasu X, zabije też błysk, pomimo nieużywania HSS.
Zmieniam korektę ekspozycji w body , czy na lampię ?
Drabinką w body korygujesz światło zastane tzn. w miarę jak będziesz schodził na "-" coraz lepiej będą widoczne chmurki nad głową aż do wrażenia że było to wieczorem a nie w biały dzień.
Pomiar światła lampy odbywa się oddzielnie i zwykle są dwa warianty(wybór w ustawieniach menu) czyli "pomiar matrycowy" lub "centralnie-ważony uśredniony" ja używam tego drugiego. nie jest to jakiś dokładny pomiar punktowy i tu korekta mocy lampy jest wskazana , służy ona już do bezpośredniej regulacji światła na twarzy modela.
To ile chcesz mieć przepału w słońcu a ile rozświetlonych szczegółów w cieniach dowolnie ustawiasz tymi dwoma parametrami według własnego widzimisię
Jeśli chcesz zwiększyć wydolność HSSu to w przypadku portretu można wydłużyć zum lampy ew użyć modyfikatorów skupiających całe światło tylko na twarzy
Ostatnio zmieniony przez Dżozef Czw 21 Kwi, 2016, w całości zmieniany 1 raz
zacytuje kolego Cię :
" Ćwiczyłem to, ale to jest dobre o zjechanie o 1–2 EV, czyli powiedzmy z 1/500 czy 1/1000 to 1/250, ale jak warunki masz na 1/4000, to taki mocny filtr, który zjedzie do czasu X, zabije też błysk, pomimo nieużywania HSS.[/quote]"
Tego filtra szarego używałbym ale już bez lampy, czy on zda egzamin
[ Dodano: Czw 21 Kwi, 2016 12:25 ]
Dżozef napisał/a:
Pomiar światła lampy odbywa się oddzielnie i zwykle są dwa warianty(wybór w ustawieniach menu) czyli "pomiar matrycowy" lub "centralnie-ważony uśredniony" ja używam tego drugiego. nie jest to jakiś dokładny pomiar punktowy i tu korekta mocy lampy jest wskazana , służy ona już do bezpośredniej regulacji światła na twarzy modela.
To ile chcesz mieć przepału w słońcu a ile rozświetlonych szczegółów w cieniach dowolnie ustawiasz tymi dwoma parametrami według własnego widzimisię
dzięki za pomoc,
Jednak nie rozumiem, albo rozumiem, ale napisze jak ja to widzę
przy AV w APARACIE
-Pomiar łapię z świateł w tym przypadku jak piszesz"chmurki" , lub na przykład w tle oświetlone drzewo
ustawiam tak by nie było na nich przepałów!
czyli korekta ekspozycji ( i tutaj wchodzi w grę od czego łapię pomiar jak to kolor np biały to mniej więcej powinno być na około +2.3 ev, jeśli niebo to pewnie inna wartość) - czy dobrze kumam.
czemu mam zjechać niżej drabinką - tak robiłem gdy kolor od którego światłomierz odbijał było np czarne(-2.5 ev)?
Teraz przejdźmy do pomiaru światła , robię to na "centralnie ważonym".
blokuje pomiar *, i przekadrowuje. Strzelam !!!!
Zdjęcie wychodzi na pierwszym planie nie doświetlone z poprawnym naświetlenie tła!
np czas 1/4000 -bo tyle aparat pokazał i f 2.8, iso 100 , tryb AV
Teraz Lampa
włączam
Tryb PTTL HSS palnik na wprost + założony dyfuzor na ten palnik
blokuje pomiar na światłach jak wyżej
Strzelam zdjęcie .
Jeśli wyjdzie prześwietlone to chyba muszę na lampie zmienić siłę błysku?
Tak to rozumiem.
Natomiast
Tryb "M" ułatwia mi sprawę, bo odpada blokada pomiaru i reguluje siłę błysku lampy z pozycji body
Czy dobrze rozumiem
Filtr szary....
Pytałem tez o filtry szare- oczywiście bez lampy, czy to zda egzamin by te cienie wyszły ok a nie było przypałów w tle?
Czy ktoś z was się orientuje czy jeśli Aparat połącze z lampą kablem( nie wiem jak wyszukać taki kabel w necie) , lampa metz 52, to zadziała mi ten HSS , bo nie ukrywam ale interesuje mnie tez ta wersja
dexdorma310878, filtr szary zmniejsza ilość światła dla całego kadru i ekspozycji, więc jest odpowiednikiem skracania czasu lub zwiększania liczby przysłony lub zmniejszania ISO. Potrzeby stosowania lampy więc on nie wyeliminuje. Chyba że masz na myśli filtr gradientowy, ale zastosowanie go do portretu to już trochę akrobatyka, bo musiałbyś bardzo dziwnie kadrować.
dexdorma310878, filtr szary zmniejsza ilość światła dla całego kadru i ekspozycji, więc jest odpowiednikiem skracania czasu lub zwiększania liczby przysłony lub zmniejszania ISO. Potrzeby stosowania lampy więc on nie wyeliminuje. Chyba że masz na myśli filtr gradientowy, ale zastosowanie go do portretu to już trochę akrobatyka, bo musiałbyś bardzo dziwnie kadrować.
Nie ma tego filtra wiec tylko z opowiadań i netu, próbuje coś się dowiedzieć.
Skoro w całym kadrze będzie mniej światła, jakie to ma zastosowanie do portretu?
możesz mi to łopatologicznie wyjaśnić
Skoro w całym kadrze będzie mniej światła, jakie to ma zastosowanie do portretu?
możesz mi to łopatologicznie wyjaśnić
Jak była już mowa wyżej zasadniczym powodem użycia filtra z lampą jest wydłużenie czasu x-sync., w przypadku Penaxsa będzie to chyba 1/180 s. Jest to czas pozwalający na użycie pełnego błysku (bez potrzeby HSS) Prosty błysk jest dużo mocniejszy i można użyć wielu prostych i tanich lamp naraz.
[ Dodano: Czw 21 Kwi, 2016 15:59 ]
Cytat:
Czy ktoś z was się orientuje czy jeśli Aparat połącze z lampą kablem( nie wiem jak wyszukać taki kabel w necie) , lampa metz 52, to zadziała mi ten HSS , bo nie ukrywam ale interesuje mnie tez ta wersja
Tak, zadziała bez łaski, wszystko tak jak z lampą w sankach. Ale wygodne to to nie jest, a na statywach to nawet niebezpieczne jest dla sprzętu bo łatwo o wywrotkę.
Jak była już mowa wyżej zasadniczym powodem użycia filtra z lampą jest wydłużenie czasu x-sync., w przypadku Penaxsa będzie to chyba 1/180 s. Jest to czas pozwalający na użycie pełnego błysku (bez potrzeby HSS) Prosty błysk jest dużo mocniejszy i można użyć wielu prostych i tanich lamp naraz.
Dokładnie. Chcesz użyć lamp i słońca jednocześnie, ale do jako-takiej ekspozycji przy zaplanowanej przysłonie i bazowym ISO wychodzi Ci np. 1/500 s. Czyli nici z błysku, albo konieczność użycia HSS (jeśli mamy/używamy lampy/lamp wyposażonych w taką funkcjonalność). Po założeniu filtru np. ND4 (czyli obniżającego ekspozycję o 2 EV) słońce i światło zastane zbijesz o te 2 EV, czyli z czasu 1/500 zrobi Ci się 1/250 -> 1/125. Przy takim czasie możesz już używać normalnie lamp bez HSS, lamp manualnych itd. Oczywiście ich błysk będzie też osłabiony o te 2 EV, ale zakładając, że posiadają jeszcze zapas mocy, możesz to skompensować. Taki sposób sprawdza się wtedy, gdy światło błyskowe tylko dopełnia/wzbogaca/dodatkowo modeluje, a główna ekspozycja pochodzi ze światła zastanego.
No można tez lamę odpalić za pomocą Fotoceli, ale czy to na zewnątrz zda egzamin.
Czy lampa będzie widziała błysk z aparatu .
Oczywiście mam dyfuzor na lampie + zakleiłem na czarno by nie było bezpośredniego błysku od strony Body.
Lampę metz chciałbym odbić od parasolki białej, wiec będzie całkowice zasłonięta
[ Dodano: Pią 22 Kwi, 2016 13:37 ]
komor napisał/a:
dexdorma310878 napisał/a:
Czy filtr hoya ndx8 wystarczy?
Moim zdaniem za dużo. 1 lub 2 EV to jest optimum, jak mam jeden filtr ND8 i jest to za dużo. 2 EV lepiej.
dexdorma310878 napisał/a:
Jedni piszą.ze ten ndx8 obniża 8 krotnie a inni ze o trzy dzialki, jak z tym jest
Mam jednak pytanie jak to normalnie działa taki filtr.
Wiem ze obniża w przypadku ndx4 4x dłuższy czas.
Ale chodzi mi o zastosowanie go w portrecie
skoro on przyciemni mi cały obraz o te 2 ev, i pomiar złapie z świateł czyli bardzo jasne Tło i zrobię zdjęcie, to będę miał nadal ciemne zdjęcie.
tylko mnie zakatujcie ale tego nie rozumiem
Kurcze nie mam tego filtra i nie mogę tego zrozumieć, no chyba że poprawnie on zadziała ale tylko z lampą,,,,
nie to już głupoty pisze
[ Dodano: Pią 22 Kwi, 2016 15:19 ]
zamykam temat, już wszystko wiem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,72 sekundy. Zapytań do SQL: 14