Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Co innego fotografia, a co innego filmowanie jeśli chodzi o swiatłosiłę. Podobnie problem z ogniskowa, gdzie do filmowania, używa się dość szerokich kątów, a wąskich jedynie do specyficznych ujęć. Kolejna sprawa to ostrzenie, tu AF jest wrogiem więc fajnie by miał specyficzną budowę i był przygotowany pod np follow focus. Ty pewnie chcesz się pobawić w filmowanie i to na AF, więc szkła pokroju Samyang V-DSLR 14mm T3.1 ED AS IF UMC, czy 12mm T2.2 NCS CS w grę nie wchodzą.
Z drugiej strony może warto kupić adapter m42 i pobawić się ze szkłami od starych analogów, które da się kupić nawet za naście, czy dziesiąt zlotych.
Hmm nie wygląda to źle, z dostępnością też nie jest ciężko, na sam początek się chyba nada, przemyśle jeszcze takie pytanie: widzę że one mają "C-mount"" do tego tez trzeba przejściówke? To są obiektywy standardowe czy szerokokątne? EDIT: Doczytalem większość sprzedających dołącza przejściówki.
Ok, rozgladne się gdzie korzystniej. Pojawiają pytanie do jakiej grupy należą te obiektywy standard czy szerokokatne? Dlaczego w wielu filmikach z tym CCTV w rogach są takie czarne "plamy" https://youtu.be/DhKvQch7xKI ?
Kuba, obiektywy na C-mount były/są robione na przestrzeni dziesięcioleci pod bardzo różne systemy obrazowania (od filmowych kamer na taśmie 8 i 16 milimetrowej po telewizję przemysłową (przetworniki w standardzie od bodaj 1/3" przez 2/3" po 1"). Zasadniczo obsługują mniejsze formaty niż 4/3, z czasem coraz bardziej miniaturowe. To, czy będą winietować, zależy od dwóch rzeczy:
-na jaki przetwornik (rozmiar klatki) były oryginalnie projektowane
-ogniskowa danego obiektywu
Wnioski praktyczne:
1. Zapomnij definitywnie o stosowaniu (o ile chcesz wykorzystać pełny rozmiar klatki m4/3) czegokolwiek na C-mount, co ma ogniskową poniżej 25mm. Dwa zastrzeżenia:
-nie dotyczy kamer filmowych Black Magic itp. na bagnecie m4/3, bo one mają mniejszy detektor niż aparaty foto
-Panasonic ma możliwość pracy w formacie 19:16 oraz tryb tzw. sprzętowego cropa (czy jak tam zwał, cyfrowy telekonwerter), czyli wykadrowuje część matrycy, co zwiększa pole manewru
2. Obiektywy z ogniskową 25mm będą się zachowywać różnie: nowe jasne od kamer przemysłowych (te F/1.4, mam taki bodaj Pentaxa) będą lekko winietować w rogach (o ile nie były robione wyłącznie pod jakieś ekstremalnie małe przetworniki), natomiast względnie stare obiektywy telewizyjne i filmowe (często ze światłem F/1.9, kilka sprawdzonych pewniaków przewinęło się na allegro) już nie winietują na m4/3.
3. Większość obiektywów o ogniskowej >25mm kryje całą klatkę m4/3; mimo to uważałbym na niektóre obiektywy od kamer przemysłowych z powodu j.w. (wielkość przetwornika) i sprawdzał u sprzedawcy lub po prostu w internecie, czy były testowane z m4/3.
Przykładowo ten Fujian 35/1.7: można znaleźć tu i ówdzie specyfikacje, z której wynika, ze projektowano go do kamer z matrycą 2/3", podobnie jak jego bracia 25 i 50mm. Nie znalazłem żadnej konkretnej informacji ani o braku winietowania na m4/3, ani o jego występowaniu w przypadku tej 35-tki. Dla 25-tki możesz w ciemno założyć winietowanie w rogach, 50-tka z dużym prawdopodobieństwem będzie od niego wolna, nawet jak 35 nie daje rady (ale to też tylko domysł na podstawie ogólnych reguł). Mam od niedawna 40mm Meopta od czeskiej kamery na film 16mm i tu jest O.K., niewątpliwie po części dlatego, że to obiektyw do szerszej taśmy filmowej (16 a nie 8mm).
Pozdrawiam
-J.
Adapter do manuali to wydatek rzędu 15-20$ na eBayu. Nie bawię się w filmy ale używam starych manuali do fotografii i spisują się znakomicie. Mam od niedawna olka M4/3 a ponieważ mam sporą kolekcję starych manuali - wykorzystuję je. Czasami zabawnie to wygląda. E-PL5 podpięty do Sonnara 300/4.0 wygląda jak zaślepka do obiektywu . Jak będziesz szukał adaptera szukaj takiego który ma stopkę pod statyw (przy większych i cięższych obiektywach nie będziesz obciążał bagnetu puszki a jedynie adaptera).
Typowym obiektywem do filmu dla M4/3 jest Olympus M Zuiko Digital 12-50 1:3.5-6.3. Manualny zoom po przesunięciu pierścienia zooma zamienia się w zoom z napędem który bardzo płynnie zmienia ogniskową. Działa to fantastycznie. Dodatkowo ma funkcję macro (1:2). Kupiłem go za 180$ zamiast olkowego kita.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 10