Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Witam. Mam do was prośbę. Jestem początkującym "filmowcem". Posiadam Lumix G7 14-42 i nagrywam filmy w 25p i pytanie:
1.Jakie używać do tego naświetlnie? Słyszałem że najbardziej naturalne to 50? (przy 25p)
2.Czy przy słabym oświetleniu da sie pozbyć ustawieniami szum i "ziarno"? Czy jedyny ratunek to nowy jaśniejszy obiektyw?
3.Czy w każdym przypadku używać tego samego naświetlenia a ratować się jedynie ISO i przysłoną?
Pozdrawiam
1. Poczytaj o zasadzie 180 stopni.
2. A po co? Będziesz z tego materiału robił film w 4K czy FullHD? Jaki rodzaj filmu będziesz kręcił, bo taki byle fabularny, ma specjalnie spore rozmycie.
3. Poczytaj o filtrach szarych, faderze ND itd.
Tak
Ja widzę pewne błędne koło, które jest na forum wokoło filmowania. Albo tworzymy film, przez który rozumiem pewne dzieło posiadające fabułę, emocje itd i tam się kręci z pełną kontrolą parametrów, więc nikt nie kręci na ISO25600 tylko ISO200 w celu korekcji przepałów, albo robimy filmiki bezmyślnie z automatu, szukamy nasyconych kolorków, wysokich kontrastów, stałego poziomu jasności i wysokich rozdzielczości. To są dwa skraje filmowania i ten drugi można robić kombajnami pokroju GH4 jak i smartfonami, a ten pierwszy wymaga myślenia gdzie ostatnim z problemów jest zaszumienie, bo nawet jeśli zmuszeni jesteśmy do użycia wysokich czułości matrycy, ginie ono przy profilach pokroju V-Log, a i ręcznym dodaniu gaussa.
Wojmistrz, sorry, ale między dziełem posiadającym fabułę i emocje a filmikiem bezmyślnym z automatu jest jeszcze cała gama możliwości. W tym ograniczone możliwości budżetowe. Zupełnie nie rozumiem, czemu – wybacz – troszeczkę się nadymasz na ten profesjonalizm. Filip1996 zadaje zupełnie podstawowe pytania, to trzeba mu udzielić podstawowych wskazówek, a nie pouczać o fabule i emocjach. To nie ktoś, kto pisze, że ma studio filmowe ale mu kamery szumią tylko początkujący entuzjasta z Lumiksem G7 i kitowcem 14-42.
No dobra, to inaczej. Skąd ma się wziąć ten szum? Powstanie przy nieodpowiedzialnym rozjaśnianiu obrazu Jak jest ciemno i sfilmujesz to ciemno na niskim ISO, to masz ciemno i nie ma szumów, a jak ktoś (lub typowe dla automatu) chce w ciemnej piwnicy robić ujęcia jak w dzień, to i zamiast obrazu jest wielka plama z szumów.
Filip1996, szumu przy słabym oświetleniu możesz pozbyć się albo… polepszając oświetlenie (polecamy) albo stosując jaśniejszy obiektyw. Z tym że wtedy maleje głębia ostrości, co może być pożądane lub nie. Pewnym półśrodkiem może być zwiększenie czasu naświetlania powyżej zwyczajowego 180°, czyli dłużej niż powiedzmy 1/25 s (dla 50 kl/s).
Albo poczytać jak filmować
To jest podobna historia, jak z ujęciami nocnymi miasta, gdzie niedoświadczony fotograf idzie po zmroku ze statywem i wkurza się, że pomimo mieszania parametrami ma czarną plamę z konturami, a jak poczyta, to wie co to złota godzina i jak ją wykorzystać do takiej fotografii.
Co do zwiększenia ilości światła się zgadzam, bo podobnie jak w fotografii, w filmie też jest to podstawa i tak o ile filmować da się z powodzeniem nawet smartfonem, tak bez światła wykładają się nawet kamery kosztujące w milionach złotych, chyba że z noktowizorem
Znowu pozostaje pytanie co filmujemy, bo nie wszystko da się doświetlić, a niektóre rzeczy nie powinny wcale zostać doświetlane, bo tracą wtedy "to coś". Np filmując we własnym domu imprezę rodzinną, zamiast walić ludziom światłem po oczach, warto wymienić żarówki na mocniejsze i w miarę możliwości dostawić dodatkowe lampki z niekierunkowym światłem lub jeśli mają półotwarty klosz, skierować go na ścianę. Każdy wat zainwestowany w światło, zwraca się w postaci lepszej jakości na filmie
Jasne obiektywy i głębia to faktycznie potrafi być problem przy filmowaniu. Nie zawsze głębia jest fajna i poza np scenami gdzie chce się nią wyraźnie wydzielić osobę aktualnie mówiącą jest mało pożądana.
komor napisał/a:
Pewnym półśrodkiem może być zwiększenie czasu naświetlania powyżej zwyczajowego 180°, czyli dłużej niż powiedzmy 1/25 s (dla 50 kl/s).
Chyba odwrotnie. Dla 25fps standardem jest naświetlanie z czasem 1/50s, a dla 24fps 1/48s, w którą niestety aparaty cyfrowe nie są wyposażone i także używają także 1/50s. Jeśli filmujesz z ręcznymi ustawieniami, przełączenie na 24fps i zmiana na 1/40s może dać ci odrobinę jaśniejszy obraz. Przy 24 i 25fps w aparatach da się zejść do 1/30s ale już takiego skracania nie polecam, chyba, że masz statyw i robisz w miarę nieruchome miejsce np krajobraz w którym tylko wiatr delikatnie rusza roślinkami.
Pamiętaj, że klatkaż to "świętość" i jest to ostatnia rzecz jaką się dotyka przy filmie. Chociaż oko świadomie tego nie dostrzega, to nasz umysł jest bardzo wyczulony w tej kwestii i dlatego czasami twórcy grzebią w nim specjalnie w filmach grozy, czy dramatycznych/krwawych scenach w filmach sensacyjnych, aby jeszcze podbić nasze emocje. Dla przykładu musiałem się na nowo uczyć obsługi aparatów Canona, bo domyślnie górne kółko zmienia czas, a dolne przysłonę. Ja zamieniam to w ustawieniach i blokuję dolne koło przez lock. aby przypadkiem nie tknąć klatkażu. W drugą stronę warto od początku filmowania uczyć się korzystać z filtrów (Fader) ND.
Tzn. widzę jak nagrywa Krzysztof Gonciarz za pomocą GH4 + Voigtlander 0,95 to obraz jest bardzo dobry przy ujęciach nocnych ( jasny, bez szumów) , i on sam zapewnia że to za sprawą tego obiektywu i też się zastanawiam nad jakimś fajnym obiektywem.
To jest podobna historia, jak z ujęciami nocnymi miasta, gdzie niedoświadczony fotograf idzie po zmroku ze statywem i wkurza się, że pomimo mieszania parametrami ma czarną plamę z konturami, a jak poczyta, to wie co to złota godzina i jak ją wykorzystać do takiej fotografii.
Niebieska godzina.
Wojmistrz napisał/a:
Chyba odwrotnie.
Oczywiście, że odwrotnie.
Filip1996 napisał/a:
widzę jak nagrywa Krzysztof Gonciarz za pomocą GH4 + Voigtlander 0,95 to obraz jest bardzo dobry przy ujęciach nocnych ( jasny, bez szumów)
Ale nie mając bezpośredniego porównania nie wiesz, jak jasne/ciemne było to miejsce, w którym on się poruszał. Wiele też zależy od jakości światła, popróbuj fotografować przy lampach sodowych, choćby mocnych, i porównaj to do czegoś o innej charakterystyce widma.
komor, tak, ale na koniec złotej się szykujesz z parametrami, ostrzeniem i innymi bajerami, potem czekasz. Jedno przechodzi w drugie i wiesz o czym piszę.
Filip1996, żebyś ty widział, co potrafi speedbooster z jasnym szkłem, np z Canonem 50/1.0
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 14