Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Ostatnio zabralem się za rozbieranie staerego japońskiego vintage'a, którego kiedyś ktoś mi podarował za darmo bo był rozkolimowany po upadku. Zrobiłem to ot tak z ciekawości, bo ceny niektórych usług trochę mi nie odpowiadają i sam chciałem sprawdzić ile jest z tym roboty. I tak rozebranie prawie na części pierwsze lornetki typu porro wraz z wyczyszczeniem okularów, obiektywówi pryzmatów oraz zmyciem starego smaru oraz ponowne złożenie zajęło mi jakieś 2,5 godziny. Lornetkę złożyłem na sucho bez, żadnych smarów bo nie byłem do tej roboty przygotowany. Okularów i obiektywów nie rozczłonkowywałem bo są poskręcane pierścieniami , do których odkręcenia nie posiadam odowiednich narzędzi. Jednak będę to musiał zrobić ponownie bo praca mechanizmów na sucho ,,aż boli''. Drugi raz zapewne pójdzie mi nieco szybciej bo już nie będę musiał myć tych oklejonych smarem przypominającym klej tulej, gwintów itp. Teraz tylko odpowiedni smar i troszkę zabawy z kolimacją i lorneteczka zostanie przywrócona do życia. Jednak w tym miejscu jestem zmuszony poprosić o pomoc bardziej doświadczonych kolegów. Do kolimacji nie odkryłem, żadnych śróbek w obudowie. Pryzmaty po wczyszczeniu włożyłem w ich gniazda możliwie najdokłdniej jak się dało i przykręciłem z powrotem blaszkami, najpierw lekko, tak abym mógł je jeszcze troszkę pokołysać palcem, przed ostatecznym dociągnięciem śrub, tak aby ewentualnie mogły wskoczyć na swoje miejsce. Krótki rzut okiem przez same pryzmaty na odległą latarnię i kolimacja wydaje się prawidłowa. Po złożeniu lornetki okazuje sie, że nie jest. Jednak odkryłem, że wykręcając lekko obiektywy można ją doprowadzić do stanu na oko idealnego, jednak obiektywy, a w zasadzie jeden pozostaje leko wykręcony, czego nie można nazwać stanem gotowym do użytkowania, bo jest zbyt luźny. Gdybym miał narzędzie do odkręcania tych pierścieni to pewnie bym coś wymodził okręcając samą soczewkę. Zastanawia mnie dlaczego japończycy nie umieścili żadnych śrubek w obudwie do regulacji zmany kąta pryzmarów. Czy kolimację można ustawić za pomocą samych obiektywów? No jakim smarem posmarować tuleje okularów, aby w upał się nie rozpłynął i nie upaprał optyki?
Soczewki obiektywów są pewnie osadzone w mimosrodzie.
Smary jakich ja używam to nyogel 760g( prowadzenie okularow)
Smar tlumiacy do głowic wideo ( sruba od ustawiania ostrosci)
Jak się dokładnie nazwa ten drugi? Producent? Nazwa handlowa produktu?
[ Dodano: Nie 25 Gru, 2016 12:04 ]
Pytanie dla zawodowych ,, rozbieraczy'' lornetek: czy to jest normalne, że lornetka nie posiada śrubek do regulacji kąta pryzmatów? Na you tubie jest wiele filmików pokazujących rozebrane lornetki i wszyscy pokazują te śrubki. Przyglądałem się kilku lornetkom pod tym kątem i faktycznie w niektórych widać te śrubki lub są pod gumą, a w niektórych, zwłaszcza tych starych, z wykończeniem o fakturze ,,skórki'' tych śrunek nie widać.
Jak się dokładnie nazwa ten drugi? Producent? Nazwa handlowa produktu?
[ Dodano: Nie 25 Gru, 2016 12:04 ]
Pytanie dla zawodowych ,, rozbieraczy'' lornetek: czy to jest normalne, że lornetka nie posiada śrubek do regulacji kąta pryzmatów? Na you tubie jest wiele filmików pokazujących rozebrane lornetki i wszyscy pokazują te śrubki. Przyglądałem się kilku lornetkom pod tym kątem i faktycznie w niektórych widać te śrubki lub są pod gumą, a w niektórych, zwłaszcza tych starych, z wykończeniem o fakturze ,,skórki'' tych śrunek nie widać.
Lornetki małe z nieruchomymi obiektywami (nie dotyczy takich konsrukcji jak Prostaff 7, Dialyt 8x30, Nikon H-Line) mają obiektywy osadzone na mimośrodowych tulejach do kolimacji. W takich lornetach pryzmaty są dociśnięte na sztywno do metalowego odlewu. Wszelkie nieosiowości reguluje się obracając oba obiektywy w mimośrodach.
W lornetkach dużych (80mm i więcej) popularniejsze jest kolimowanie pryzmatami. Każdy z torów optycznych ma jedną śrubkę zapewniającą przesunięcie obrazu w jednym kierunku. Niemal zawsze kierunki przesunięć w torze lewym i prawym są prostopadłe do siebie
RoboBat ja mam go w zwyklej bialej tubie, zamawiany u producenta statywow ( nie bede wymienial marki robiac antyreklamy) po tym jak smar stracil lepkosc w glowicy video.
Goornik lornetka jest mała bo to klasyczne 8x30 i tę kolimację przez obracanie obiektywów sam odkryłem. Tylko, że prawdłwo skolimowana w moim przypadku ma lużne obiektywy. Musiałbym obrócić same soczewki przy wkręconych na maxa obiektywach, tylko nie mam odpowiedniego narzędzia do odkręcania tych oringów co trzymają soczewki w obiektywach. Czym to się robi w profesjonalnym warsztacie?
Normalnie jest tak, że oprawa z obiektywem ma rowek, w który wchodzi pierścień mimośrodowy, a ten z kolei do obudowy lornetki dociśnięty jest kolejnym pierścieniem. W prostszych modelach sama oprawa obiektywu może być mimośrodowa. Np Nikon (stary dobry: A, E, EII, SE, Tropical, SP), Zeiss Jena, Zeiss Oberkochen i KOMZ stosują schemat: obiektyw / mimośród / docisk.
Ja takie oringi zawsze odkrecam dwoma cienkimi srubokretami,tylko uwazac by nie porysowac obiektywow,pierwszy raz jest ciezko odkrecic jesli to nie bylo odkrecane przez lata,WD 40 kropelka i poszlo.Ale jak na tych mimosrodach sie rozkolimuje to potem kilka dni mozna ustawiac,bardzo zmudna czynnosc.
najprostszy klucz do obiektywów możesz zrobić z paska stalowej blachy o grubości ok 1 mm
doszlifowując tak żeby długość wycięcia była minimalnie mniejsza od średnicy wewnętrznej tubusa obiektywu
Do okularów był używany smar ciężki losoid 8084 potocznie nazywany budyniem ze względu na różowy kolor.
Co do kolimacji to będzie ją ciężko ustawić bo w tego typu lornetkach wstępnie justowano przesuwając pryzmaty w gniazdach, a dopiero później na mimośrodach.Wedłg mnie bez przyżądów można skolimować na tzw. księżyc ale tylko dla danego rozstawu lornetki po zwiększeniu lub zmniejszeniu kolimacja się rozjeżdża
najprostszy klucz do obiektywów możesz zrobić z paska stalowej blachy o grubości ok 1 mm
doszlifowując tak żeby długość wycięcia była minimalnie mniejsza od średnicy wewnętrznej tubusa obiektywu
Do okularów był używany smar ciężki losoid 8084 potocznie nazywany budyniem ze względu na różowy kolor.
Co do kolimacji to będzie ją ciężko ustawić bo w tego typu lornetkach wstępnie justowano przesuwając pryzmaty w gniazdach, a dopiero później na mimośrodach.Wedłg mnie bez przyżądów można skolimować na tzw. księżyc ale tylko dla danego rozstawu lornetki po zwiększeniu lub zmniejszeniu kolimacja się rozjeżdża
Nie zgodzę się - idea kolimacji jest tak naprawdę równoległe ustawienie do siebie nie dwóch, ale trzech osi: oś lewego toru optycznego oś prawego toru optycznego oraz oś mostka lornetkowego. Gdy wszystkie osie są równoległe, lornetka trzyma kolimację przy każdym rozstawie okularów.
Ja z powodzeniem kolimuję lornetkę na narożniku budynku typu "blok" - najpierw wzdłuż osi mostka celuję w narożnik, potem się upewniam, czy krawędź dachu biegnie w połowie góra/dół a krawędź ściany w połowie lewo/prawo. No i zaczyna się zabawa z mimośrodami.
Najdokładniej kolimację robię na punktowych źródłach światła, najczęściej na lampach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 14