Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Filtr połówkowy szary a połówkowy szary ND
Autor Wiadomość
slavo83 
Nowy


Posty: 8
Wysłany: Wto 13 Maj, 2008   Filtr połówkowy szary a połówkowy szary ND

Jest różnica, załóżcie bodajże heliopana czy tiffena ND i zwykly a zobaczycie roznice,
na jednym będą chmury bardziej burzowe, na drugim nie bedzie zmiany kolorystyki zdjęcia.

FILTRY POŁÓWKOWE:

-Filtry szare (grey) – występują w 2 stopniach gradacji (1 i 2), a w przypadku gradacji 2 również w 3 rodzajach przejść (L/S/F) np. Gradual Grey G2 L – to filtr połówkowy szary o 2 stopniu gradacji (ciemniejszy) w wersji light, czyli z miękkim przejściem.
-Filtry ND (neutralna gęstość) – popularnie nazywane szarymi połówkami, co powoduje często niedomówienia i mylenie ich z filtrami rzeczywiście szarymi (grey). Filtry te występują w gradacjach podawanych w cyfrach od ND 0,1 do ND8, co też powoduje nieporozumienia, bowiem filtr ND 0,6 często nazywany jest czasem ND4. filtry ND występują w 3 rodzajach przejść (L/S/H).

ND 0,1 – transmisja światła 80%, przyciemnia o 1/3 przysłony
ND 0,2 – transmisja światła 63%, przyciemnia o 2/3 przysłony
ND 0,3 – transmisja światła 50%, przyciemnia o 1 przysłonę
ND 0,6 – transmisja światła 25%, przyciemnia o 2 przysłony
ND 0,9 – transmisja światła 12%, przyciemnia o 3 przysłony
ND 1,2 – transmisja światła 6,3%, przyciemnia o 4 przysłony


-Filtry połówkowe szare (grey), i kolorowe – tu mogę polecić również filtry tańszych firm z zastrzeżeniem jw.
-Filtry połówkowe ND – ze względu na trudność ich produkcji tylko niektóre firmy produkują tą odmianę. Mogę polecić filtry ND firmy Hitech – są bardzo wysokiej jakości przy umiarkowanej cenie.

- Czym różnią się filtry grey (szare) od filtrów ND?
Filtry ND (Neutral Density – czyli neutralnie gęste) są neutralne i nie wpływają na kolorystykę zdjęcia, natomiast filtry gradual grey (szare) mają pewien wpływ na kolory (dają lekko brunatno/magnetową dominantę). Filtry ND stosujemy wtedy, gdy niebo jest choćby lekko zachmurzone zaś filtry grey, gdy niebo jest całkowicie lub prawie całkowicie wyprane. Filtry grey można również stosować dla podniesienia kontrastów na niebie – dadzą efekt zbliżony do ND, ale nieco bardziej dramatyczny. Ze względu na bardzo różne odcienie nieba, ilość chmur, jasność i kontrasty, warto mieć kilka filtrów ND oraz 2-3 filtry grey o różnych stopniach gradacji i różnych przejściach.
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






edmun 
Optyczny
Niemarkowy



Pomógł: 46 razy
Posty: 4761
Skąd: UK
Wysłany: Pią 16 Maj, 2008   

hmm... w takim razie kupując neutralny wydłużamy czas ekspozycji bez ściemniania samego zdjęcia (lub jego fragmentu) a filtr szary (najlepiej połówkowy) do zaciemniania połowy zdjęcia.

Tak na mój rozum to wygląda. Tak samo można spotkać w sklepach.


P.S. Przede wszystkim nie znajdziesz takiego filtra jak połówkowy neutralny (chyba że się mylę)... mija się to z celem i aparat zacząłby wariować ze wskazaniami ( połowa zdjęcia o naświetleniu wyższym niż druga ?....)
Dlatego używamy szarych połówkowych które nie wpływają na pomiar światła mierzonego przez aparat.

Jeśli się mylę niech mnie ktoś poprawi.
 
 
slavo83 
Nowy


Posty: 8
Wysłany: Pią 16 Maj, 2008   

Witam, tu masz np. z HITECHa filtr neutralny
http://www.fotoabc.eu/ind...odukt=72&wysw=2

U taniego producenta ciężko taki filtr znaleźć.

Filtr nie wpływa na kolory, eliminuje prześwietlenie jasnych partii obrazu, umożliwia dłuższe naświetlenie ciemnej części kadru, pozwala na wydobycie z cienia większej ilości szczegółów. Umożliwia również sterowanie głębią ostrości.

http://www.raysfoto.pl/op..._polowkowe.html
 
 
edmun 
Optyczny
Niemarkowy



Pomógł: 46 razy
Posty: 4761
Skąd: UK
Wysłany: Pią 16 Maj, 2008   

no właśnie całkowicie mnie to dziwi. jak wtedy ustawiasz aparat ? czujnik z kadru nie objętego neutralnym czy jak ?
pomiar punktowy?

dziwi mnie to, bo już sam fakt filtra neutralnego powoduje wydłużenie ekspozycji.
teraz biorąc pod uwagę fakt, że jest połówkowy - to może i efekt być dobry, ale jak to pomierzyć bez światłomierza zewnętrznego ?

p.s. wybaczcie za błedy stylistyczne. kilka piwek źle na mnie dzisiaj wpłynęło... dobrze że się do fotografii nie zabierałem dzisiaj :D
 
 
mavierk 
Temu Panu już podziękujemy
never knows best



Pomógł: 93 razy
Posty: 7364
Skąd: Lubin / Wrocław
Wysłany: Pią 16 Maj, 2008   

edmun napisał/a:
teraz biorąc pod uwagę fakt, że jest połówkowy - to może i efekt być dobry, ale jak to pomierzyć bez światłomierza zewnętrznego ?
a czy czasem nie mierzysz światła tam, gdzie chciałbyś mieć dobrze, a szara połówka wykasza Ci potencjalne przepalenia w obszarze zagrożenia - czyli punktowo? :)
 
 
edmun 
Optyczny
Niemarkowy



Pomógł: 46 razy
Posty: 4761
Skąd: UK
Wysłany: Sob 17 Maj, 2008   

do tego nie wystarczy czasami połówkowy szary?
wyobraź sobie robienie zdjęcia wodospadu,gdzie połowa jest krystaliczna (czas 1/500 s) a połowa rozmyta (czas 1/30s)

Moim zdaniem filtr neutralny połówkowy jest jakimś nieporozumieniem.
Do takich przepaleń właśnie wystarczy połówkowy szary.

Neutralny w swej istocie ma za zadanie wydłużyć nam czas ekspozycji, więc łamanie zdjęcia na pół moim zdaniem mija się z celem jeśli chodzi o czas.

Czekam na jakieś solidne wytłumaczenie czy nawet testy :???:
 
 
MM 
Temu Panu już podziękujemy
GORSZY SORT POLAKA



Pomógł: 115 razy
Posty: 7589
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 17 Maj, 2008   

Czy tylko ja czytając co tutaj jest napisane mam wrażenie bycia w jakimś matriksie?
Dla mnie udowadniacie różnicę pomiędzy Fiatem 125p i FSO 1500 :???:
 
 
komor 
Moderator



Pomógł: 370 razy
Posty: 19879
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 19 Maj, 2008   

Różnica między Fiatem a FSO jest istotna i niepomijalna, i to zupełnie na poważnie. :)
A co do filtrów to dziękuję Slavo83 za wykład, znowu okazuje się, że prosta z pozoru sprawa zamienia się na spory kawałek wiedzy.
No ale powracając do wypowiedzi MM, też się zastanawiam co kolega Edmun ma na myśli pisząc:

nie znajdziesz takiego filtra jak połówkowy neutralny (chyba że się mylę)... mija się to z celem i aparat zacząłby wariować ze wskazaniami ( połowa zdjęcia o naświetleniu wyższym niż druga ?....)

Filtr połówkowy nie powoduje wariowania światłomierza, obojętnie czy w trybie spot czy matrycowym (choć w tym drugim przypadku oczywiście wpływa na jego wskazania). Po prostu, jak zauważył Mavierk, nie pojawią się przepalenia, lub fragment kadru będzie ciemniejszy niż bez filtra. Kwestia „ND kontra szary” to jak rozumiem kwestia kolorów. No i oczywiście nie mylimy filtrów połówkowych od pełnych, to jest akurat proste, nie?
 
 
edmun 
Optyczny
Niemarkowy



Pomógł: 46 razy
Posty: 4761
Skąd: UK
Wysłany: Pon 19 Maj, 2008   

Chyba dokładnie o to mi chodzi.
Tyle, że kwestia rozchodzi się tylko o kolory czyż nie ?
Przy pomiarze matrycowym jestem pewien że nastąpi błąd pomiaru przy neutralnym połówkowym.
 
 
MM 
Temu Panu już podziękujemy
GORSZY SORT POLAKA



Pomógł: 115 razy
Posty: 7589
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 19 Maj, 2008   

edmun napisał/a:

Przy pomiarze matrycowym jestem pewien że nastąpi błąd pomiaru przy neutralnym połówkowym.


A przy szarym połówkowym nie zafałszuje? Co wy się tak z tym neutralnym uparliście?
 
 
edmun 
Optyczny
Niemarkowy



Pomógł: 46 razy
Posty: 4761
Skąd: UK
Wysłany: Pon 19 Maj, 2008   

bo szary nie wpływa na czas ekspozycji a neutralny jak najbardziej ?
 
 
MM 
Temu Panu już podziękujemy
GORSZY SORT POLAKA



Pomógł: 115 razy
Posty: 7589
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 19 Maj, 2008   

Szary nie wpływa na czas ekspozycji? Brawo. Czekam na inne złote myśli.
 
 
edmun 
Optyczny
Niemarkowy



Pomógł: 46 razy
Posty: 4761
Skąd: UK
Wysłany: Wto 20 Maj, 2008   

hmm tak właściwie nad wszystkim się teraz zastanawiam i całkowicie się pogubiłem.
zignoruj proszę mój poprzedni post w tym temacie... całkowicie się pomyliłem...
nie wiem... muszę chyba kupić obydwa filtry.... :/

strasznie mnie męczy ta sprawa... teoretycznie patrząc mam wrażenie że coś jest nie tak... bez praktycznych testów nie mam jak tego sprawdzić
 
 
Wujek_Pstrykacz 
Moderator
canonik



Pomógł: 73 razy
Posty: 5256
Skąd: Tychy
Wysłany: Wto 20 Maj, 2008   

To nawet mało doświadczony fotograf wie że szare filtry kupuje się po to aby wydłużyć czas ekspozycji lub bardziej otworzyć przysłone przy zadanym czasie. Robiłem kiedyś taki kręcący się wir z liści za progiem wodnym. Przy przymknięciu przysłony do jeszcze w miarę zadawalającej przysłony "16" czas wychodził około 3-4s. Zgadnijcie jaki filtr założyłem aby uzyskać czas rzędu 30-40s. Oczywiście szary i to dosyć gęsty.
 
 
sławek_38 
Rozmowny



Pomógł: 9 razy
Posty: 441
Skąd: Lublin
Wysłany: Wto 20 Maj, 2008   

MM napisał/a:
Szary nie wpływa na czas ekspozycji? Brawo. Czekam na inne złote myśli.


Chyba podobnie jak POL CIR, ale powiem szczerze że dowiedziałem się tu o istnieniu drugiego filtra (neutralnego połówkowego bo o szarym zwykłym coś mi się o uszy obiło). No ale trochę prościej byście powiedzieli:
- połówkowy szary elegancko przyciemni niebo i przeważnie z tym się kojarzy
- połówkowy neutralny przyciemni co? i czy przyciemni a jak nie to co zrobi?

Bo nie jestem do końca poinformowany po tych kilku linijkach o różnicy w działaniu obu :roll:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 15