Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Planuję zakup obiektywu i aparatu do fotografii architektury. Jestem z zawodu architektem, zajmujemy się projektowaniem budynków i wnętrz. Po długich namysłach uznałem, że najlepszym wyborem będzie Canon 17mm TS-E. Jest to rozwiązanie drogie, ale lepiej dołożyć niż kupować coś z czego nie będę zadowolony.
Mam do Was 3 pytania:
1. Czy odpowiednim aparatem do tego obiektywu będzie Canon 6D? Canon 5d mark III wykluczyłem ze względu na cenę całego zestawu.
2. Czy będąc amatorem (od 7 lat używam Canon 450+kit 18-55 I) odczuję różnicę i będę w stanie opanować technikę fotografii tym sprzętem, aby wykonywać prawie zawodowe zdjęcia architektury - jak np: https://images.adsttc.com/media/images/53b1/7a70/c07a/80eb/1c00/015a/large_jpg/00portada.jpg?1404140104?
3. Czy potrzebne są duże umiejętności i znajomość do robienia bardzo dobrych zdjęć architektury i czy ten zestaw na to pozwoli.
Zestaw absolutnie pozwoli, a opanowanie techniki to tylko kwestia determinacji. Natomiast "bardzo dobre zdjęcia" to już kwestia związana z wyobraźnią i spostrzegawczością. Wrażliwością pozwalającą uchwycić ciekawą perspektywę, właściwy kolor i światło. Krótko mówiąc kwestia indywidualna.
Ja również fotografuję architekturę (patrz galeria) i zastanawiałem się przez chwilę nad tym obiektywem.
Jednak niemożność zastosowania filtrów ze wzsgledu na wypukłośc przedniej soczewki praktycznie wyklucza go z mojej "narzędziowni".
Zastanawiam się jednak nad Laowa 12mm. Zaletą tego obiektywu jest praktycznie zerowa dystorsja oraz konwerter, ktory umożliwia shift o 10mm.
No i najważniejsze dla mnie - moge założyć filtry ND i IR.
fatman - pod wrażeniem jestem galerii - zdjęcia z Dubaju to wielkie WOW. Chciałbym zapytać , w jaki sposób budynki Twoje mają pion bez obiektywu TS ? Czy to obróbka w PS? Genialne zdjęcia.
Trochę z opóźnieniem, ale do tego, co napisali koledzy dodałbym jeszcze koniecznie w miarę przyzwoity statyw z precyzyjną głowicą, która pozwoli wygodnie i dokładnie wypoziomować aparat. 6D jak najbardziej do takiej fotografii się nada. Nie da się ukryć, że przyda się też trochę pracy w postprodukcji, np. w Lightroomie (lub Photoshopie, jeśli jako architekt i tak go używasz).
Tak bardziej ogólnie – nie jestem pewien, czy w dzisiejszych czasach, nie robiąc tego zawodowo (w sensie innym podmiotom za pieniądze), trzeba koniecznie sięgać aż po TS za takie pieniądze. Zdarza mi się robić wnętrza lub architekturę Tamronem 15-30 z 6D (za pieniądze) i pomimo okazjonalnej potrzeby prostowania (co robię głównie w Lightroomie) nie widzę potrzeby szukania tilt-shifta. Jakość, ostrość i ilość megapikseli z takiego zestawu pozwala uzyskać bardzo dobry efekt oprogramowaniem.
Dziękuję za odpowiedzi: dragossani, fatman, komor.
Fatman, gratuluję pokoju na 42 w Dubaju, trochę zazdroszczę .
Co do całej tej fotografii architektury, to dopiero ostatnio doszedłem do wniosku, że zaprezentowanie wybudowanego budynku należy przedstawić na zdjęciach. Nikt z przechodniów, przejezdnych nie ma czasu się zatrzymać i przyglądać się temu co zostało zrealizowane. Ale na oglądanie zdjęć w internecie zawsze czas się znajdzie.
Chciałbym robić takie zdjęcia jak tutaj - https://www.archdaily.com...rchitecte-photo .
Teraz spróbuję wytłumaczyć dlaczego TS nie inny szeroki kąt.
Jak robię wizualizacje, staram się modelować również otoczenie. Mam dużo więcej pracy na początku, ale sam proces renderowania się upraszcza, ponieważ nie muszę montować widoków w PS i wiele przerabiać renderingów.
Podobnie pomyślałem o obiektywie TS. Dopłacę do obiektywu a mniej pracy będzie mnie czekało przy obróbce. Wolałbym juz tego unikać bo czasu zawsze za mało. Najlepiej kupić taki sprzęt, żeby zdjęcia na gotowo były takie jak w załączonym wyżej linku
[ Dodano: Sob 28 Paź, 2017 23:03 ]
Ps. statyw mam TREQ TRI - 14. Wydaje mi się, że jest całkiem przyzwoity.
kuback, spokojnie dasz radę bez TS. Kup dobre UWA, naprawdę szerokie, abyć miał z czego ciąć kadrując szeroko.
Wszystkie zdjęcia z linku, który załączyłeś w swoim poście były prostowane w postprocesie.
Zwróć uwagę na kształt lamp na suficie na zdjęciach 6 albo 11.
No OK. Chyba się przekonałem do innego rozwiązania. Zainstalowałem również DXO , który automatycznie przerabia zdjęcie. Z tego co zobaczyłem to jego cena wynosi tylko 49 dol. Jest to świetne rozwiązanie.
kuback, to zależy ile kasy masz do dyspozycji.
Jeżeli robisz wnętrza to musisz mieć szeroko. Wybór jest jeden: Canon 11-24.
Ale jeżeli tylko z zewnątrz to Canon 16-35/4 powinien Ci spokojnie wystarczyć.
Tamron 15-30 jest o milimetr szerszy niż Canon 16-35, a bardzo dobry optycznie, więc wolałbym, pomimo że ciężki i duży kloc. Ale jeśli budżet pozwoli na 11-24, to jest to „ultimate solution”.
Czytałem test tego 11-24 ale cena nie do przyjęcia. Nie robię zdjęć komercyjnie tylko na własne potrzeby. To już wolałbym chyba tego 17 TS. Pościągałem trochę z netu pełno-wymiarowych zdjęć 16-35mm o ogniskowej 16mm i poprzerabiałem w DxO. Całkiem sporo przycina dokonując korekty do pionu. Zastanawiam się czy taki 17mm TS nie będzie i tak szerszy od tego 16 ponieważ piony mam od razu.
Poza tym, 16-35 ma same zalety, zmianę ogniskowej, stabilizację i cenę.
17 TS ma ustawienie prostych ścian, ale nic poza tym, wyłącznie do fotografii architektury.
11-24 to cena z kosmosu.
A może 10-18 (4,5-5,6) za 1000 zł ?
Kompletnie nie wiem co wybrać. Zależy mi przede wszystkim na zdjęciach swoich budynków które powstają. Większość bo 80% to ujęcia zewnątrz, i 20% to wnętrza. Powiedzmy rocznie jest jedna fajna realizacją do fotografowania.
Najlepiej mieć 3 obiektywy ale wolałbym na razie 1 porządny, który pozwoli mi uzupełnić stronę www o zdjęcia realizacji.
Całkiem sporo przycina dokonując korekty do pionu. Zastanawiam się czy taki 17mm TS nie będzie i tak szerszy od tego 16 ponieważ piony mam od razu.
Przy większych korektach – na pewno.
kuback napisał/a:
Poza tym, 16-35 ma same zalety, zmianę ogniskowej, stabilizację i cenę.
Dla porządku tylko przypomnijmy, że przy dobrej fotografii architektury ta stabilizacja będzie zupełnie niepotrzebna, choć oczywiście może się przydać przy innych okazjach.
kuback napisał/a:
A może 10-18 (4,5-5,6) za 1000 zł ?
Przy okazjonalnym fotografowaniu to wcale nie jest śmieszny pomysł, z tym że ten obiektyw przeznaczony jest do aparatu z mniejszą matrycą APS-C, więc z pełnoklatkowym 6D lub czymś lepszym – nie wykorzystasz.
kuback napisał/a:
Powiedzmy rocznie jest jedna fajna realizacją do fotografowania.
Naprawdę chcesz w tym celu inwestować 5-cyfrową sumę, zamiast wynająć do tego raz na rok fotografa? No chyba nawet jak te realizacje są w Dubaju…
Zawodowcy od fotografii architektury za 1 budynek biorą ok 500 zł + dojazd. Miałbym do sfotografowania ok 6 budynków które powstały przed laty. Nie da się tego załatwić przy 1 wyjeździe, ponieważ najlepsze zdjęcia robi się o zmierzchu jak niebo jeszcze niebieskie.
Poza tym, co będzie jak zdjęcia mi się nie spodobają ..... ?
Sprzęt foto ma to też do siebie, że nie traci dużo na wartości z upływem lat.
6D kupić muszę (5,5K) no i teraz obiektyw. Różnica (3-4k) nie jest już aż tak istotna.
Oto ostatnio zrobione zdjęcie 450D + 18-55 I (Napis nad wejściem dodany w PS)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 15