Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Tak sobie pomyślałem, że byłby to niezły pomysł na rozruszanie serwisu i na zwiększenie ilości odwiedzin oraz komentarzy.
Fotografowanie starym analogowym sprzętem jest dosyć modne.
Chętnie bym przeczytał testy Pentacona 50mm i porównał na przykład z inną zabytkową 50.
Jest dostępna masa sprzętu za niewielkie pieniądze więc nie mielibyście zbyt wiele probpemów ze zdobyciem sprzętu do testów.
Trend jest też popularny za granicą więc i na LensTip było by to popularne.
Taki pomysł nie tylko był rozważany, ale nawet z 10 lat temu kilka takich testów zostało zrobionych. Niestety
wyniki były fatalne ze względu na przejściówki, które są najsłabszym ogniwem zestawu.
No tak, przejściówki potrafią sporo namieszać. Na Nikonie to dopiero mam problem z nimi...
Ale może teraz (10 lat po wcześniejszym podejściu do tematu) było by to łatwiejsze dzięki bezlusterkowcom? Nie wiem wprawdzie z własnego doświadczenia ale czytałem, że do Sony można wszystko podpiąć. Aparat z matrycą wielkości pełnej klatki byłby wskazany bo te stare obiektywy to chyba w znacznej większości były na rozmiar filmu 35mm
Barnie [Usunięty]
Wysłany: Sob 19 Maj, 2018
Też uważam, że to bardzo fajny pomysł, a bezlusterkowy FF soniacz się do tego świetnie nadaje. Pytanie jeszcze tylko, jakbyście się w te zabytki zaopatrywali. Contaxa, Rollei ani Minolty raczej o przysłanie szkła do testów nie poprosicie . Bierzecie pod uwagę pożyczanie od czytelników?
Chłopaki, ale co wam dadzą te testy, z których się dowiecie, że MTF-y są bardzo niskie w przypadku większości szkieł (szczególnie tych, cytuję, dostępnych za niewielkie pieniądze), występuje koma, poprzeczna i podłużna aberracja, poza tym egzemplarz A różnił się od egzemplarza B ilością grzybka, stanem powłok oraz miał 30-procentową różnicę w MTF-ach między egzemplarzami? Po czym w komentarzach ktoś da link do pięknych zdjęć zrobionych tym zabytkowym złomem, których piękno nie wynika z osiągów ostrości, tylko z umiejętnego użycia w określonym celu, a potem fajnej obróbki przez finalnym przeskalowaniem i wyostrzeniem do internetu?
Dobre obiektywy zabytkowe, które rzeczywiście prezentują jakiś fajny poziom i wykonania, i parametrów, i są w dobrym stanie technicznym, kosztują dziś niemało, bo rynek i popyt na nie przez ostatnie lata wzrósł, a nie zmalał.
Barnie [Usunięty]
Wysłany: Nie 20 Maj, 2018
komor napisał/a:
Chłopaki, ale co wam dadzą te testy, z których się dowiecie, że MTF-y są bardzo niskie w przypadku większości szkieł (szczególnie tych, cytuję, dostępnych za niewielkie pieniądze), występuje koma, poprzeczna i podłużna aberracja, poza tym egzemplarz A różnił się od egzemplarza B ilością grzybka, stanem powłok oraz miał 30-procentową różnicę w MTF-ach między egzemplarzami?
Żeby mieć porównanie do nowoczesnych obiektywów. MTFy mogą nie być strasznie niskie i jak najbardziej mieścić się na poziomie przyzwoitości. Aberracje chromatyczne też mogą wcale nie być o wiele większe (dopóki nie mówimy o tele bez szkieł APO/ED). Koma nawet dziś w mało którym szkle jest korygowana...
Ogólnie, wspominając rozrzut jakościowy, kolega chyba pije do radzieckich i enerdowskich, masowych wynalazków. Chciałbym zauważyć, że w czasach minionych inne firmy też produkowały obiektywy, a niektóre z nich te same formuły oferują do dziś - vide Nikon i część szkieł AI-s, które są wciąż w sprzedaży.
Cytat:
Dobre obiektywy zabytkowe, które rzeczywiście prezentują jakiś fajny poziom i wykonania, i parametrów, i są w dobrym stanie technicznym, kosztują dziś niemało, bo rynek i popyt na nie przez ostatnie lata wzrósł, a nie zmalał.
Zainteresowanie wzrosło, dlatego może warto robić testy?
Nie kosztują może tyle, co Helios 44 albo wspomniany przez kolegę wyżej Pentacon, ale jeszcze nie oznacza to, że kosztują majątek. Contax Planar 50mm 1.7 to jakieś 400-500 zł. Micro-Nikkor 55mm 3.5 podobnie. SMC Takumar 50mm 1.4 400 zł. Konica Hexanon AR 40mm 1.8 200-300 zł. Można długo wymieniać fajne szkła w zasięgu 500 i 1000 PLN.
Następnym razem, jak będę gadał z ludźmi z ASP, to im wspomnę, z czego wynika piękno, dzięki
Ale to chyba nie tak działa. Masz tylko informację z czego piękno w pewnych przypadkach nie wynika. A z czego wynika i w jakiej sytuacji jest rzeczą, co do której ciężko się dogadać. Szczególnie na forum o sprzęcie fotograficznym.
A co do tematu: pomijając wszystko inne wprowadzenie takich testów oznaczałoby zmniejszenie liczby testów współczesnych konstrukcji. Jestem przeciw
Ale to chyba nie tak działa. Masz tylko informację z czego piękno w pewnych przypadkach nie wynika. A z czego wynika i w jakiej sytuacji jest rzeczą, co do której ciężko się dogadać. Szczególnie na forum o sprzęcie fotograficznym.
Ano prawda. Pospieszyłem się trochę z oceną.
ryszardo napisał/a:
A co do tematu: pomijając wszystko inne wprowadzenie takich testów oznaczałoby zmniejszenie liczby testów współczesnych konstrukcji. Jestem przeciw
Wszystko zależy. Nie wiem, jak bardzo czasochłonna jest procedura, i czy Optyczni mają czasem 'sezon ogórkowy'.
Arek, dzięki za linki. Tylko jeden z nich chyba nie działa...
Ogólnie, wspominając rozrzut jakościowy, kolega chyba pije do radzieckich i enerdowskich, masowych wynalazków.
Nie, nie tylko. Zeissy czy stare Nikkory po 30-40 latach też mogą wyglądać jak nowe, albo jak po przejściu gradobicia. Ich osiągi mogą się sporo różnić między takimi egzemplarzami. Same powłoki na przedniej soczewce mogą być już starte od eksploatacji.
Barnie [Usunięty]
Wysłany: Nie 20 Maj, 2018
komor napisał/a:
Zeissy czy stare Nikkory po 30-40 latach też mogą wyglądać jak nowe, albo jak po przejściu gradobicia. Ich osiągi mogą się sporo różnić między takimi egzemplarzami. Same powłoki na przedniej soczewce mogą być już starte od eksploatacji.
Świadomy użytkownik chyba nie będzie wymagał cudów od szkła, które wygląda, jakby ktoś nim grał w piłkę. A osiągi w przyzwoicie zachowanych egzemplarzach oczywiście mogą się między sobą różnić, ale czy sporo, to nie byłbym tego taki pewien.
Poczytałem te starsze artykuły i spodobały mi się, zwłaszcza ten porównujący Nikkora AF 50mm 1.8D ze stareńkim pre-AI Nikkorem-S 50mm 2.0.
Cytat:
Znów możemy potraktować nasz pojedynek jak mecz i przyznać dwa punkty za zwycięstwo w każdej kategorii i jeden punkt za remis. Stary Nikkor-S może poszczycić się lepszym wykonaniem, lepszą korektą aberracji chromatycznej, komy i astygmatyzmu. Nowy obiektyw daje nam za to lepszą rozdzielczość, mniejsze winietowanie, lepszą pracę od ostre światło i transmisję. Kategorie dystorsji oraz ustawiania ostrości można uznać za remisowe. W efekcie cały pojedynek kończy się także remisem 8:8.
Co do wyników rozdzielczości, to od pełnego otworu do F/2.8 włącznie, szkła idą jak równy z równym. Ciekawa sprawa.
Chłopaki, ale co wam dadzą te testy, z których się dowiecie, że MTF-y są bardzo niskie w przypadku większości szkieł (szczególnie tych, cytuję, dostępnych za niewielkie pieniądze), występuje koma, poprzeczna i podłużna aberracja, poza tym egzemplarz A różnił się od egzemplarza B ilością grzybka, stanem powłok oraz miał 30-procentową różnicę w MTF-ach między egzemplarzami? Po czym w komentarzach ktoś da link do pięknych zdjęć zrobionych tym zabytkowym złomem, których piękno nie wynika z osiągów ostrości, tylko z umiejętnego użycia w określonym celu, a potem fajnej obróbki przez finalnym przeskalowaniem i wyostrzeniem do internetu?
Dobre obiektywy zabytkowe, które rzeczywiście prezentują jakiś fajny poziom i wykonania, i parametrów, i są w dobrym stanie technicznym, kosztują dziś niemało, bo rynek i popyt na nie przez ostatnie lata wzrósł, a nie zmalał.
Myślę, że można by tutaj zrobić nieco inne podejście do tematu. Część testowa mogła by być nieco mniej rozbudowana i przydawała by się do wyboru lepszego starego szkła dla siebie. Można by za to skupić się troche bardziej na tym jak właśnie uzyskać tym starym złomem fajne efekty. Lubię się bawić fotografią a używanie starych szkieł to jest całkiem fajna zabawa. Może więcej ludzi chciało by o tym poczytać a to miało by pozytywne efekty dla oglądalności serwisu.
Jeśli chodzi o wasze testy to zwykle czytam tylko o tym, co mogę podpiąć do swojego aparatu. W wrzypadku staroci mógłbym czytać o wszystkim bo to zarówno tanie (na pewno tańsze niż nowości) jak i wysoce kompatybilne.
Nie chciałbym oczywiście, żeby to wpłynęło negatywnie na testowanie współczesnych konstrukcji i żeby zabierało cenny czas. Ale tak raz na kwartał jeden stary słoik i po jakimś czasie uzbiera się trochę tych testów.
Jak 10 lat temu się nad tym zastanawialiście i powstrzymały was głównie problemy z adapterami to co was powstrzymuje dzisiaj?[/list]
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 14