Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Fotografia cyfrowa a analogowa
Autor Wiadomość
maziek 
Optyczny
zdjęcia robię głową



Pomógł: 22 razy
Posty: 5163
Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Nie 21 Cze, 2020   

Igła się złamie to przenośnia do pracy układu płyta-wkładka poza zakresem przewidzianych standardem, dopuszczalnych wychyleń. Tak jak płyta CD ma z góry ustalony zakres próbkowania (który jednakże można bez przeszkód zwiększyć - akurat taką wybrano na standard CD) - tak, skoro amplituda rowka mechanicznie decyduje o amplitudzie dźwięku to nie jest ona nieograniczona. Z jednej strony jest ograniczona szumem własnym układu (o kilku składowych - najcichszy dźwięk musi być głośniejszy niż szum własny), a z drugiej wyżej wymienioną maksymalną amplitudą. Przy czym przejście od ciszy do maksymalnej głośności na płycie winylowej zawsze jest poprzedzone "duszkiem" nadchodzącego dźwięku obrót wcześniej. Sama płyta (materiał, winyl) stanowi większe ograniczenie, płyta osiąga ok 70 dB (dla dobrej płyty) a CD ma w pakiecie 96 dB i w ramach formatu można ten zakres jeszcze powiększyć (kosztem jednakże jakości dźwięku). Mówimy o konkretnych standardach a nie o tym, co teoretycznie można by z płyty analogowej wyciągnąć, jakby ją wymyślić od nowa. Zresztą takie coś już wymyślono dawno - płyty odczytywane laserem a analogowym kodowaniu (takie wyglądające a la CD własnie, nie winylowe). To co piszesz o próbkowaniu w kwestii zakresu częstotliwości w ogóle nie ma związku z DR.

Tyle mówi technika, natomiast że ktoś woli tembr z analoga czy tym bardziej lampy lub wydaje 5 tysięcy na wkładkę bo tak chce albo udowadnia po forach, że jednak magicznie DR czarnej płyty jest większe bo on to słyszy - to już nie jest technika. Mój braciszek, o słuchu absolutnym i do pewnego momentu czynny muzyk twierdził, że słyszy braki w rozmaitych symfoniach z CD. Możliwe. Miał też całą ścianę głośników bo twierdził, że każda kolumna też coś wycina, a jak ma się ich kilka różnych, to się uzupełniają. Tym niemniej nie słuchał jednak głównie z gramofonu właśnie ze względu na DR (co prawda raczej nie miał wkładki za 5 tysi choć też nie był to piezoelektryk).

Nie wiem do czego piszesz to co piszesz, że z negatywu nie da się z cieni wydobyć itd? Oczywiście jest możliwe takie niedoświetlenie, aby po wywołaniu zostaje tylko sama błona, jak również takie prześwietlenie, żeby negatyw był całkowicie zaczerniony. Ale ja piszę o czym innym - zwykle jak jest dzień, weźmiesz film 100, czas ustawisz na 1/50 a przysłonę na 8 - to zdjęcie wyjdzie i nie będzie miało ani całkowitych przepaleń, ani całkowitych niedopałów. Spróbuj tak z cyfrą.

To nie podważa tego, że w cyfrze można ustawić hiper-czułość i robić zdjęcia przy świetle gwiazd, tylko jest po prostu inaczej. Ani nie podważa tego, że cyfra pod przytłaczającą liczbą względów ma większe możliwości i generalnie "robi" na ogół lepsze zdjęcia.
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






Negatyw 
Optyczny



Pomógł: 17 razy
Posty: 1057
Skąd: Reda
Wysłany: Nie 21 Cze, 2020   

maziek napisał/a:
Igła się złamie to przenośnia do pracy układu płyta-wkładka poza zakresem przewidzianych standardem, dopuszczalnych wychyleń. Tak jak płyta CD ma z góry ustalony zakres próbkowania (który jednakże można bez przeszkód zwiększyć - akurat taką wybrano na standard CD) - tak, skoro amplituda rowka mechanicznie decyduje o amplitudzie dźwięku to nie jest ona nieograniczona...

Rozumiem, że jakby amplituda rowka miała max. pół kilometra to zakres amplitudy i tak byłby ograniczony, tylko do pół kilometra. No i oczywiście w swoim sprzęcie bez przeszkód zwiększyłeś częstotliwość próbkowania. Gratuluję pomysłu i wykonania.
maziek napisał/a:

Nie wiem do czego piszesz to co piszesz, że z negatywu nie da się z cieni wydobyć itd? ...
Robię zdjęcia nie od dzisiaj, a od lat 60-tych. Tak jak z całkowitego przepału na matrycy nie da się nic wydobyć tak z dużego niedoświetlenia na kliszy także.
maziek napisał/a:

weźmiesz film 100, czas ustawisz na 1/50 a przysłonę na 8 - to zdjęcie wyjdzie i nie będzie miało ani całkowitych przepaleń, ani całkowitych niedopałów. Spróbuj tak z cyfrą...
To będzie dokładnie to samo, tylko ISO trzeba by było ustawić na ok. 50 w zależności jaka to matryca.
 
 
maziek 
Optyczny
zdjęcia robię głową



Pomógł: 22 razy
Posty: 5163
Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Nie 21 Cze, 2020   

Negatyw napisał/a:
Rozumiem, że jakby amplituda rowka miała max. pół kilometra to zakres amplitudy i tak byłby ograniczony
Tobie się wydaje, że analog to magia i można na milimetrze nagrać kilometr a może i nieskończoność. Nie można, bo płyta nie jest idealna i jej ograniczenia materiałowe są większe niż CD. Zresztą analogicznie do możliwości zmniejszania negatywów czy skalowania czegokolwiek. Nie wiem co masz na myśli mówiąc, że w moim sprzęcie zwiększyłem próbkowanie? Czy pisałem o zwiększeniu próbkowania, czy dalszym zwiększeniu DR - możliwości istniejącej w standardzie CD jak w każdej obróbce cyfrowych danych bez zmieniania czegokolwiek?

Mam wrażenie, że dyskutujesz z kimś innym, przecież ja nie napisałem, że z dużego niedoświetlenia negatywu coś da się wydobyć, w ogóle nie pisałem o jakimkolwiek wydobywaniu, zauważyłem jedynie, że film ma większą tolerancję błędów naświetlania co wielokrotnie uratowało mi zdjęcia, mimo że wiele lat nie miałem w ogóle światłomierza tylko o ile nie robiłem na oko, to posiłkowałem się obracaną tabelą naświetlania. Ale żeby nie było wyszedłem i cyknąłem zdjęcie jak piszesz, jest pełne zachmurzenie, plecami do słońca - oczywiście niebo wypalone, podobnie jak kilka innych jasnych przedmiotów w polu widzenia.
 
 
Negatyw 
Optyczny



Pomógł: 17 razy
Posty: 1057
Skąd: Reda
Wysłany: Nie 21 Cze, 2020   

Jedno jest pewne, nie można porównać muzyki analogowej do fotografii analogowej bo są one w zupełnie innych miejscach w porównaniu do ich cyfrowych odpowiedników. W przypadku muzyki analogowej można kupić nowy sprzęt w cenie od ok. 200 zł za zabawkę do 50 000 zł za gramofon najwyższej klasy. Jakość muzyki będzie proporcjonalna do ceny i dla najwyższej ceny sprzętu i dobrej jakości płyt, jakość muzyki analogowej będzie wyższa od jakości muzyki z CD. To co jest piętą achillesową CD to zbyt niska częstotliwość próbkowania i żadne zabiegi nic tu nie pomogą. Stan fotografii analogowej jest znany. Od lat nie produkuje się sprzętu analogowego, który mógłby konkurować z takim Nikonem D6, bo Fotonk zadał pytanie "klisza" kontra najlepsze matryce. Jeżeli wziąć odpowiednik matrycy jaka jest w D6 (jest jedną z lepszych, nie wiem czy najlepsza), małoobrazkową "kliszę" 24x36 mm to nie widzę możliwości zrobienia chociażby podobnego jakościowo zdjęcia do tego z D6. Możliwości fotograficzne samego sprzętu to przepaść, możliwości matrycy z D6 i kliszy to następna przepaść.
 
 
maziek 
Optyczny
zdjęcia robię głową



Pomógł: 22 razy
Posty: 5163
Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

Zgadzam się, choć moim zdaniem za łatwo idzie Ci porównanie winylu z CD, zwłaszcza że sam piszesz, że niuansów związanych z próbkowaniem czy zakresem częstotliwości nie słyszysz i mocno podejrzewam, że nie słyszy ich 99 czy 99,9% - a 90 czy 99% tych co twierdzą, że słyszą, to tylko im się wydaje. Ale może tylko dlatego tak mi się wydaje, że sam mam dębowe ucho :) . Byle g. cyfrowe w sensie generowanego sygnału a przede wszystkim zgodności tego co odtwarza z tym, co zostało zapisane - jest lepsze od analoga. Z zasady. I zapewne mozna wyrafinowaniem analogowego sprzetu tę różnice niwelować w dużej mierze, tylko własnie CD to ma od urodzenia, a analog o to musi walczyć. Porównując natomiast "tak normalnie" do magnetofonu kaseciaka, czy nawet szpuli lub dobrego gramofonu, czyli do sprzętu na dobrym choć niewyuzdanym poziomie - to ta różnica jest IMO duża. IMO ona jest na poziomie różnicy pomiędzy najtańszymi kiedyś aparatami jak jakiś tam Certo SL czy Smiena a obecnymi ich odpowiednikami cyfrowymi.
 
 
TomPL2 
Optyczny


Pomógł: 26 razy
Posty: 1271
Skąd: Z Warmii
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

Negatyw napisał/a:
Jedno jest pewne, nie można porównać muzyki analogowej do fotografii analogowej bo są one w zupełnie innych miejscach w porównaniu do ich cyfrowych odpowiedników. W przypadku muzyki analogowej można kupić nowy sprzęt w cenie od ok. 200 zł za zabawkę do 50 000 zł za gramofon najwyższej klasy. Jakość muzyki będzie proporcjonalna do ceny i dla najwyższej ceny sprzętu i dobrej jakości płyt, jakość muzyki analogowej będzie wyższa od jakości muzyki z CD. To co jest piętą achillesową CD to zbyt niska częstotliwość próbkowania i żadne zabiegi nic tu nie pomogą.

I na jaki aspekt muzyki, wg kolegi, tak zbyt niska częstotliwość wpływa?
 
 
Negatyw 
Optyczny



Pomógł: 17 razy
Posty: 1057
Skąd: Reda
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

Nie będziemy roztrząsać aspektów muzyki. Jeżeli zakres częstotliwości muzycznych jest od 20 Hz do 20 kHz to jakim cudem można wiernie zapisać przebieg częstotliwości 20 kHz próbkując z częstotliwością 44 kHz?
Nie będziemy też roztrząsać czy ktoś słyszy lepszą jakość muzyki z płyty analogowej, czy nie słyszy, tylko wydaje mu się, że słyszy. Miałem kolegę, który na każdych badaniach okresowych okulistycznych nie potrafił odczytać niektórych plansz z numerami. Zawsze twierdził, że nie jest żadnym daltonistą ani częściowym daltonistą, tylko pokazują ma plansze w jednym kolorze, gdzie nie da się niczego odczytać. Już sam fakt, że w przypadku muzyki analogowej powstają nowe coraz lepsze konstrukcje gramofonów, których jakość muzyki można bez kompleksów porównać do muzyki z CD, tak w przypadku fotografii analogowej by robić porównania do fotografii cyfrowej trzeba wypożyczyć eksponat z muzeum.
 
 
maziek 
Optyczny
zdjęcia robię głową



Pomógł: 22 razy
Posty: 5163
Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

Hasłowo to częstotliwość próbkowania powinna być dwukrotnie wyższa od próbkowanego sygnału, aby móc odtworzyć go bez zniekształceń - w przypadku CD mamy jak piszesz, czyli do progu 20k jest jeszcze zapas (o ile wiem, "technologiczny"). Więc w czym problem?
 
 
TomPL2 
Optyczny


Pomógł: 26 razy
Posty: 1271
Skąd: Z Warmii
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

Otóż to. Co prawda to tylko cytat z wiki ale:
Na dźwiękowych płytach kompaktowych można zarejestrować częstotliwości do 22,05 kHz - częstotliwiści Nyquista dla sygnału próbkowanego z częstotliwością 44,1 kHz.
 
 
Negatyw 
Optyczny



Pomógł: 17 razy
Posty: 1057
Skąd: Reda
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

TomPL2 napisał/a:
Otóż to. Co prawda to tylko cytat z wiki ale:
Na dźwiękowych płytach kompaktowych można zarejestrować częstotliwości do 22,05 kHz - częstotliwiści Nyquista dla sygnału próbkowanego z częstotliwością 44,1 kHz.

Ale jak dalej przeczytacie to będzie:
"W uzasadnionych przypadkach celowe jest, aby częstotliwość próbkowania była znacznie wyższa niż to wynika z pasma sygnału. Dzięki temu łatwiej uniknąć zniekształceń aliasingowych"
"Aliasing – nieodwracalne zniekształcenie sygnału w procesie próbkowania wynikające z niespełnienia założeń twierdzenia o próbkowaniu. Zniekształcenie objawia się obecnością w wynikowym sygnale składowych o błędnych częstotliwościach (aliasów)."
"Najbardziej powszechnie stosowane częstotliwości próbkowania w cyfrowym przetwarzaniu sygnałów dźwiękowych to 44,1 kHz, 48 kHz, 96 kHz i 192 kHz."
"Chociaż większość studiów nagraniowych stosuje sprzęt nagraniowy próbkujący sygnał z częstotliwością będącej wielokrotnością 48 kHz, ostateczny wynik wymaga zwykle przekształcenia do standardowej formy dystrybuowanej na CD." Czyli konwersja do wspomnianego próbkowania 44,1 kHz.
 
 
TomPL2 
Optyczny


Pomógł: 26 razy
Posty: 1271
Skąd: Z Warmii
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

No konwersja i co z tego? Nikt nie twierdzi, że kodowanie do standardu CD jest idealne, że nie wnosi jakichś zniekształceń - każde kodowanie wnosi. Ale nie pisz o jakichś "cudach", bo zakres częstotliwości muzycznych od 20 Hz do 20 kHz jest faktem.
Ostatnio zmieniony przez TomPL2 Pon 22 Cze, 2020, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
maziek 
Optyczny
zdjęcia robię głową



Pomógł: 22 razy
Posty: 5163
Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

Pytanie, czy CD to uzasadniony przypadek, bo czytając tutaj https://pl.wikipedia.org/wiki/CD-Audio mamy: Próby wyparcia CD-Audio przez nowsze i jakoby lepsze standardy takie jak SACD i DVD-Audio zakończyły się niepowodzeniem. Jak wykazały liczne testy odsłuchowe przeprowadzane przez rozmaite zespoły profesjonalistów zajmujących się inżynierią dźwięku, dalsze podnoszenie częstotliwości próbkowania i zwiększanie ilości bitów na próbkę nie daje żadnej słyszalnej korzyści. W warunkach podwójnie ślepej próby, przy normalnych poziomach głośności, okazało się, że żaden ze słuchaczy nie był w stanie odróżnić odsłuchiwanych próbek.
 
 
Negatyw 
Optyczny



Pomógł: 17 razy
Posty: 1057
Skąd: Reda
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

maziek napisał/a:
Pytanie, czy CD to uzasadniony przypadek, bo czytając tutaj https://pl.wikipedia.org/wiki/CD-Audio mamy: Próby wyparcia CD-Audio przez nowsze i jakoby lepsze standardy takie jak SACD i DVD-Audio zakończyły się niepowodzeniem. Jak wykazały liczne testy odsłuchowe przeprowadzane przez rozmaite zespoły profesjonalistów zajmujących się inżynierią dźwięku, dalsze podnoszenie częstotliwości próbkowania i zwiększanie ilości bitów na próbkę nie daje żadnej słyszalnej korzyści. W warunkach podwójnie ślepej próby, przy normalnych poziomach głośności, okazało się, że żaden ze słuchaczy nie był w stanie odróżnić odsłuchiwanych próbek.

To tak jakbyś chciał wyprzeć robienie zdjęć smartfonami. Większość będzie robiła zdjęcia smartfonami, nieliczni aparatami fotograficznymi, których liczba sprzedawanych sztuk zmniejszy się poniżej 10% sprzedawanych w najlepszych czasach. Zwykłemu zjadaczowi chleba wystarczy smartfon i CD-Audio.
 
 
maziek 
Optyczny
zdjęcia robię głową



Pomógł: 22 razy
Posty: 5163
Skąd: Chełm I stolica PRL!
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

Nie no, tam jest napisane, że wielokrotne eksperymenty w reżimie ślepej próby, pokazały, że nie ma różnicy (nie da się odróżnić jeszcze częstszego próbkowania od tego ze standardu cd).

Nie jest tam napisane, że owszem jest różnica, ale i tak masy kupią co tańsze czy bardziej dostępne.
 
 
Dżozef 
Entuzjasta


Pomógł: 4 razy
Posty: 534
Wysłany: Pon 22 Cze, 2020   

TomPL2 napisał/a:
bo zakres częstotliwości muzycznych od 20 Hz do 20 kHz jest faktem.

Ale jest to zakres dla młodzieży, słuch niestety psuje się już od urodzenia powoli i podstępnie. Słyszałem za młodu "jęk" wydawany przez włos balansu w budziku nawet jeśli wywaliłem go z sypialni do kuchni, a dziś nie jestem pewien czy głośniki wysokotonowe w moich kolumnach jeszcze działają a w ogóle to już wolę dźwięk z samego telewizora bo lepiej słychać pasmo mowy niż z centralnego w zestawie kina.
Tak więc spoko, wybredny słuch jest problemem przejściowym :lol:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 14