Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
F/1.8, czy 1.4, są w ogóle rzadko używane w warunkach sztucznego oświetlenia, a przy mocnych lampach wręcz kłopotliwe do osiągnięcia. Podstawowy zakres przysłon w warunkach studyjnych, to zwykle f/5.6-16, a w fotografii produktowej czasem przymyka się szkła nawet bardziej... Ja przy Speedlitach (z regulacją do 1/64 mocy) nie otwieram nigdy szerzej niż f/2.8... Tu chodzi też o właściwą kontrolę, a szeroko otwarta przysłona takiej nie daje, chyba, że masz całkowicie zaciemnione pomieszczenie.
A co do ogniskowej i odejścia - masz tu pełny kadr z 77mm, przy odległości jakieś 2m...
Jak dla mnie na APS-C to warto mieć zarówno 85 1.8 jak 50 1.4 . W pierwszej kolejności i tak kupiłbym 50 1.4 ponieważ od biedy E-lką na 100 mm w dużym studio też portrety porobie.
a czy przy takiej stałce 1.8 nie da się ratować ISO lub zwiększaniem/zmniejszaniem przysłony zamiast kupować 2 szkła?? Rozumiem, że zawodowcy nie zastanawiają się bo mają cały arsenał szkieł do wyboru do koloru...
Ale też wszystko zależy od efektu jaki ma zamiar się osiągnąć...przpalenie czy niedoświetlenie..można też jak napisałeś regulować oświetleniem...
Ja też nie jarzę. Zresztą mieć studio, oświetlenie i nie mieć 2-3 stałek, w sumie nie tak drogich? Bo nie rozmawiamy w końcu o 35L czy 135L, tylko o względnie tanich 85/1.8 czy 50/1.4. To po co cyrk ze studiem?
Moim zdaniem w fotografii studyjnej wcale nie potrzeba stałek. Szkła są zwykle przymknięte, a bokeh słabo widoczny, więc użycie zooma nie pozbawi nas szczególnie dużo w kwestii jakości, a będzie na 100% wygodniejsze... Stałki są ważniejsze w plenerze i fotografii z dużym udziałem światła zastanego.
Jaad75, chyba nieco źle się wyraziłem. Jeśli rozmawiamy o amatorskiej rozbudowie sprzętu, to ja na pewno zacząłbym od szklarni, a nie świateł czy studia. Chyba że kolega Heding ma możliwość skorzystania gdzieś, albo chce komercyjnie się wyspecjalizować w studyjnej fotografii, to wtedy rzeczywiście może stałki nie są potrzebne.
Ale już tak na marginesie to mi się bardzo podobają portrety z małą głębią ostrości, więc pewnie nawet w studio bym chciał zakładać 85/1.8, gdybym miał. Czy założenie filtra szarego, żeby obniżyć ilość światła, wpłynęłaby na degradację obrazu?
Czy założenie filtra szarego, żeby obniżyć ilość światła, wpłynęłaby na degradację obrazu?
Na pewno nie pozostałoby obojętne.
komor napisał/a:
Jeśli rozmawiamy o amatorskiej rozbudowie sprzętu, to ja na pewno zacząłbym od szklarni, a nie świateł czy studia.
A ja z perspektywy czasu uważam wręcz przeciwnie. Dużo więcej daje poznawanie natury i zachowania światła przy użyciu najprostszych nawet zestawów oświetleniowych, niż przypinanie najdroższych szkieł bez tej wiedzy... Kiedyś usłyszałem tekst, że kontrola nad światłem, to to, co pozwala odróżnić "good photographer" od "great photographer" - i to jest fakt... A światła najlepiej uczyć się samemu tworząc kontrolowane środowisko...
A ja ostatnio przeczytałem, że światła najlepiej uczyć się przy pomocy okna i ekranu. W ogóle to świetna strona, wiele o lampach się naczytałem i ostatnio nawet spróbowałem techniki o której i Ty wspominałeś, jaad75, czyli manualne ustawienia ekspozycji przy używaniu lampy błyskowej (napisałeś, że tylko na M jest sens używać lampy ). Choć używałem tylko lampy wbudowanej w 400D to i tak rezultaty obiecujące.
Wszystko pięknie (BTW, to też jest jakaś tam forma kontrolowanego środowiska), tylko jesteś wtedy uzależniony od światła dziennego. Przy sztucznym oświetleniu nie ma tego problemu i możesz eksperymentować o dowolnej porze dnia i nocy, w dowolnym miejscu - nawet garażu, czy piwnicy...
Wiem, wiem. Mnie też wkurzają te porady fotografów mieszkających w Kaliforni, którzy piszą, że "outdoor" to można sobie na stałe ustawić parametry na Manual, bo przecież słońce zawsze świeci tak samo... Chyba nigdy nie byli w Polsce, gdzie zachmurzenie i poziom słońca może się zmienić w kilkanaście minut.
Chłopaki, bo w Kaliforni Słońce nigdy nie zachodzi;-)
Tutaj jaad ma dużo racji. W studiu ze swiatłem zewnętrznym trudno jest używać przysłon typu f/1.4-2.8. Trzeba mieć albo słabiutkie lampki, albo duże studio, żeby je odsunąć daleko. A jeśli się ma studio o krótkim odejściu, to dłuższe ogniskowe (powiedzmy powyżej 100 mm) odpadają.
Co innego plener, gdzie o tło trzeba zadbać. Wtedy nawet ze spokojem długie lufy można wykorzystywać do portretów. A nawet przy maksymalnie otwartych przysłonach dobrze jest minimalnie doświetlić lampą błyskową.
orbs [Usunięty]
Wysłany: Czw 19 Cze, 2008
zapomnieliscie chlopaki ze w studio mozna robic zdjecia uzywajac nawet 1.4 - przy zastosowaniu szarego filtra - ND8 - na ten przyklad, oraz odpowiedniego odsuniecia
swiatla od modela. Minus pracy z takim filtrem jest taki ze obiektyw slabo widzi i moga pojawiac sie wpadki z zagubiona ostroscia - dlatego trzeba dowalic pilotem na max aby bylo jak najjasniej przed wykonaniem zdjecia.
jaad75 napisał/a:
Wszystko pięknie (BTW, to też jest jakaś tam forma kontrolowanego środowiska), tylko jesteś wtedy uzależniony od światła dziennego. Przy sztucznym oświetleniu nie ma tego problemu i możesz eksperymentować o dowolnej porze dnia i nocy, w dowolnym miejscu - nawet garażu, czy piwnicy...
nic nie zastapi swiatla dziennego - nic nie zastapi duzego okna z gesta firanka
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 15