Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Czw 04 Sty, 2007 Pytania o przestrzeń kolorów.
Pytanie pierwsze.
Jakie będą praktyczne następstwa oddania do laba zdjęcia Adobe RGB? Zawsze oddawałem sRGB i nie było problemów, ale słyszałem, że przy Adobe RGB spadnie dynamika, a może wcześniej lab przekonwertuje do sRGB? Czy to prawda??
Pytanie drugie.
Jak ma się przestrzeń kolorów do fizyki (elektroniki aparatu)?? Zakładając, że mamy 8 bitów na jedną składową koloru, to na czym polega cała zabawa z przestrzeniami?? Maksymalna ilość barw jest 256x256x256 i tego nic nie zmieni. Czy ta przestrzeń kolorów to przypisanie pewnej palety barw do tych wartości?? Czyli było by to powiedzmy wzbogacanie pewnych odcieni kosztem innych, bo mamy ograniczoną ilość.
sRGB to przestrzen kolorow, ktrora jest najczesciej wykorzystywana w aparatach cyforwych. Dlaczego? Gdyz jedynie ta przestrzen sa w stanie zaprezentowac monitory (z wyjatkiem malej liczby profesjonalnych urzadzen). Jednak coraz czesciej spotykamy sie z tym, ze aparat umozliwia nam zapis zdjec np. jako AdobeRGB. roznice dobrze widac na ponizszym rysunku:
Jak widac, przestrzen AdobeRGB jest "wieksza" od sRGB. niestety roznicy tej nie stwierdzimy na monitorze (99.999% z nich pracuje w sRGB). Roznica widoczna bedzie dopiero na wydruku. Pamietajmy, ze kolory drukowane na papierze naleza do przestrzeni CMYk, ktora jest wieksza od sRGB, ale zawiera sie w AdobeRGB.
W praktyce to czy na wydruku zdjecie zapisane w sRGB czy w AdobeRGB bedzie ladniejsze, zalezy od specyfiki zdjecia (kolorow) oraz przede wszystkim umiejetnosci osoby, ktora bedzie drukowala. Musi ona przed ostatecznym procesem drukowania przekonwertowac sRGB lub AdobeRGB do CMYk. Mozna to zrobic samemu, np. w Photoshopie i polegac na swojej intuicji.
Jezeli masz 8 bitow, to cala przestrzen sRGB. Przestrzen AdobeRGB ma wieksza ilosc barwa. Pamietajmy tez, ze konwersja z sRGB do AdobeRGB na kompie nic nam nie da, bo nie mozna stworzyc czegos z niczego! Jedynie mozliwosc zapisania w danej przestrzeni kolorow przez aparat da zaowazalne efekty.
AD 2.
czesciowo juz odpowiedzialem. tak na prawde to w sRGB masz 16.5 mln kolorow, a scislej przejsc tonalnych. Gdy zastosujesz RAWa 12 czy 14 bitowego, to masz wieksza kontrole nad obrazem i wybierasz w jakiej przestrzeni go zapisac.
mam nadzieje, ze wiecej wyjasnilem niz namotalem
konrad
Ostatnio zmieniony przez eska Czw 04 Sty, 2007, w całości zmieniany 1 raz
Remol, robisz zdjęcia w RAW-ie i potem możesz zrobić z tym co zechcesz. Proponuję indywidualne podejście w tym temacie po konsultacji w labie w którym wywołujesz zdjęcia.
Remol, robisz zdjęcia w RAW-ie i potem możesz zrobić z tym co zechcesz. Proponuję indywidualne podejście w tym temacie po konsultacji w labie w którym wywołujesz zdjęcia.
Zrobię eksperyment. Oddam do labu to samo zdjęcie robione w kilku wersjach, sRGB ,AdobeRGB, może jeszcze coś wymyślę dodatkowego.
Pytanie czy obrabiasz te zdjęcia na skalibrowanym monitorze ?? jeśli tak rób w RAWach i raw konwerterem zapisuj do AdobeRGB z tego względu że to bogatsza przestrzen, później po skońzconej obróbce przekonwertuj do profilu ICC labu i to co zobaczysz na monitorze bedziesz miał na odbitce z labu. A co do pytania to lab nie konwertuje tego spowrotem do sRGB tylko na własną przestrzen utworzona dla konkretnej maszyny, chemii i papieru
Pytanie czy obrabiasz te zdjęcia na skalibrowanym monitorze ?? jeśli tak rób w RAWach i raw konwerterem zapisuj do AdobeRGB z tego względu że to bogatsza przestrzen, później po skońzconej obróbce przekonwertuj do profilu ICC labu i to co zobaczysz na monitorze bedziesz miał na odbitce z labu. A co do pytania to lab nie konwertuje tego spowrotem do sRGB tylko na własną przestrzen utworzona dla konkretnej maszyny, chemii i papieru
Ostatnio wyszedł niezły pasztet. Oddałem do laba zdjęcia z D50 i kilka z C-50. Zdjęcia w Olku C-50 były w formacie .jpg najwyższej jakości. D50 robił RAW-y, obrabiałem je w albo NC-NX, albo w RawShooter i powstały .jpg też najwyższej jakości. Nie wiem dlaczego, ale zdjęcia z D50 wyszły w porównaniu z Olkiem C-50 tragicznie. Jakieś nędzne kolory, wszystko do niczego, jak kiedyś z taniej małpy z plastikową soczewką. Na monitorze jedne i drugie są OK. Narazie nie kapuję co jest nie tak.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 15