Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Witajcie!
Ogladajac forografie np. przbitego balonu postanowilem poszperac jak takie fotki uczynic.
Dowiedzialem sie tyle ze potrzbuje wyzwolic lampe dzwiekowo lub przez bariere optyczna. Do tego aparat na bulb, F11-16, ISO 100.
Teraz pytania - jak wyzwolic lampę? Czy dobrze rozumiem ze musze kupic kostkę z gniazdem pc i podac 5V na to gniazdo w kostce? Czy tez mam zlaczyc te 2 piny?
Znalazlem schematy wyzwalaczy ale jakos nie palam do elektroniki sympatia - czy sa gotowe rozwiazania tego typu?
Jak chcesz wyzwolić dźwiękowo to musisz mieć najpierw jakiś wyzwalacz dźwiękowy. Co do samego wyzwalania lampy to zwarcie na środkowym pinie gorącej stopki lub zwarcie przewodów z kabla PC – wyzwoli lampę.
Żeby doświetlić dobrze obiekt przy f/16 musisz mieć albo bardzo silną lampę albo bardzo blisko ją postawić, więc dobrze wiedzieć jak duży jest obiekt, który chcesz fotografować. Poza tym przy dużej mocy lampy błysk trwa dłużej niż przy małej mocy. Jaad75 jakiś czas temu wskazał fajne opracowanie na ten temat. W tym dziale gdzieś.
@komor - posuzkam w/w opracowania. pamietasz jakies szczegoly bo nie wiem jak zapytac szukajke.
Co do ustawienia lampy to widze to tak ze lampa musi byc ledwo co za kadrem a aparat troche dalej a sam aparat troche dalej.
@mnich - tez tak myslalem ale zeby zatrzymac ruch np. bitego szkla potrzbowalbys hm ... 1/10 000? 1/100 000? Migawka jest za wolna a blysk lampy zatrzymuje ruch - tak bynajmniej wyczytalem.
Co do swiatla to ja to widze tak ze w ciemnym pomieszczeniu i przy bliskosci lampy jak i aparatu nie potrzeba go az tak duzo.
tylko błyskiem. przelot migawki trwa jakieś 1/400-1/500s, nawet jeżeli szczelina naświetli tylko 1/4000 s.
Dlatego IMO BULB bez sensu, każdy dłuższy niż minimalny czas synchronizacji z lampą się nada, bo wtedy jest moment, kiedy migawka jest całkowicie otwarta i wtedy następuje błysk. Stosując jakieś długie czasy trzeba robić zdjęcia w całkowicie ciemnym pomieszczeniu, żeby nie łapać światła zastanego.
tylko błyskiem. przelot migawki trwa jakieś 1/400-1/500s, nawet jeżeli szczelina naświetli tylko 1/4000 s.
Dlatego IMO BULB bez sensu, każdy dłuższy niż minimalny czas synchronizacji z lampą się nada, bo wtedy jest moment, kiedy migawka jest całkowicie otwarta i wtedy następuje błysk. Stosując jakieś długie czasy trzeba robić zdjęcia w całkowicie ciemnym pomieszczeniu, żeby nie łapać światła zastanego.
Tak ale gdy wyzole dzwiekowo to zanim migawka sie otworzy i zamknie to dawno bedzie po wszytkim.
zug [Usunięty]
Wysłany: Wto 16 Cze, 2009
poczekajcie pojawi się Jaad75 i wszystko stanie się "oczywiście oczywiste"
tylko błyskiem. przelot migawki trwa jakieś 1/400-1/500s, nawet jeżeli szczelina naświetli tylko 1/4000 s.
Dlatego IMO BULB bez sensu, każdy dłuższy niż minimalny czas synchronizacji z lampą się nada, bo wtedy jest moment, kiedy migawka jest całkowicie otwarta i wtedy następuje błysk. Stosując jakieś długie czasy trzeba robić zdjęcia w całkowicie ciemnym pomieszczeniu, żeby nie łapać światła zastanego.
tyle tylko ze wtedy musialbys zsynchronizowac otwarcie migawki wyzwolone dzwiekiem z np.tluczonego szkla,pekajacego balona itp. a lampa strzelalaby juz automatycznie,ale jesli trwa to tylko ulamek sekundy,aparat moze nie nadazyc ze zrobieniem zdjecia i moze byc juz po wszystkim
a w trybie BULB synchronizujesz blysk lampy z wydarzeniem(halasem wydanym przez fotografowany obiekt),a aparat masz juz ladnie ustawiony i przygotowany tylko do odpalenia lampy(chociaz wystarczy np.ustawic otwarcie migawki np.na sekunde lub dwie) tylko faktycznie im ciemniej tym lepiej w takim przypadku
Czyli z tego wynika ze lepiej uzywac tanszych flashy o mniejszej mocy lub usatwiac je na mala moc poniewaz te bardziej profesionalne sa mocne ale wolne - dobrze zrozumialem?
Narazie swojego flasha sie nie dorobilem ale mam mozliwosc pozyczeniaS SB-28DX.
Na allegro mozna za ~400zl kupic SB-28DX lub SB-25. Wiem ze nie bedzie pracowal w trybie iTTL ale chyba za taka cene oplacalne jest ich zakup - mam racje?
Za taka cene mozna kupic tez jakiegos sunpaka ale to nie to - to juz nie systemowy ladaujacy sie 3-4sec tylko wolny zamiennik ktory potrzbuje 10-14sec.
Czyli z tego wynika ze lepiej uzywac tanszych flashy o mniejszej mocy lub usatwiac je na mala moc poniewaz te bardziej profesionalne sa mocne ale wolne - dobrze zrozumialem?
Tu nawet nie chodzi moc, a o sposób działania i metodę kontroli siły błysku. Generalnie, małe lampy na stopkę są szybsze, ze względu na to, że zmniejsznie siły błysku odbywa się przez elektroniczne odcięcie czasu trwania tegoż. Dzięki temu speedlighty osiągają zdolność mrożenia ruchu znacznie większą niż ultraszybkie zestawy studyjne typu paczka i głowice, o popularnych monoblokach nie wspominając, choć oczywiście odbywa się to kosztem ilości światła jaką możemy z takiej lampki wykrzesać i stwarza w niektórych sytuacjach konieczność łączenia speedlightów w grupy. Dodatkowo, szystkie lampy używane w zestawie muszą mieć dokładnie ten sam czas trwania błysku, niezależnie którą część kadru oświetlają.
kiler129 napisał/a:
Na allegro mozna za ~400zl kupic SB-28DX lub SB-25. Wiem ze nie bedzie pracowal w trybie iTTL ale chyba za taka cene oplacalne jest ich zakup - mam racje?
Nienajgorasza cena, choć ja kupowałem SB-25 za ~$80, a SB-26 w okolicach $100...
kiler129 napisał/a:
Za taka cene mozna kupic tez jakiegos sunpaka ale to nie to - to juz nie systemowy ladaujacy sie 3-4sec tylko wolny zamiennik ktory potrzbuje 10-14sec.
Czasem ładowania, to się aż tak bardzo nie przejmuj - skręcony na 1/16 mocy speedlight (czas błysku ~1/10.000s) jest w stanie błysnąć 16x zanim uwolni całą energię z kondensatora, a przecież w międzyczasie jeszcze się doładowuje...
A jeszcze co do odpalania - ja bym użył radia do odpalenia zarówno aparatu, jak i fleszy. Jeden odbiornik odpalający aparat, drugi na fleszu i trigger w ręce... Chociaż nie wiem, czy wystarczyło by mi refleksu, żeby nacisnąć spust we właściwym momencie...
Ja widze to tak jelsi chodzi o odpalanie: kadr ustawiony, wszytko gotowe, migawka na te powiedzmy 2sec. Otwieram migawke pilotem, bije szklo, teraz czujnik optyczny (dla np. balonow) lub dzwiekowy (dla szkla) wyzwala lampe, po chwili ekspozycja sie konczy.
Co do lampki - myslisz ze oplaca sie kupic za ta cene 28 lub 25?
W sumie to nie wiem jak ksztaltuja sie ceny w usa teraz - mozesz cos powiedziec na ten temat bo za tydzien sie tam wybieram
p.s. Z tego co przezytalem zarowno sb25 jak i 28 zadnej automatyki miec nie beda po podpieciu do lustrzanek serii D - dobrze mysle?
Wiec w takim razie patrzac na podobna cene sunpaka i nikona wybrac automata czy raczej cos lepszego ale manualnego?
Ja stawiam raczej na opcje druga - przeciez tych ustawien nie zmienia sie co 5 sekund ...
A jeszcze co do odpalania - ja bym użył radia do odpalenia zarówno aparatu, jak i fleszy. Jeden odbiornik odpalający aparat, drugi na fleszu i trigger w ręce... Chociaż nie wiem, czy wystarczyło by mi refleksu, żeby nacisnąć spust we właściwym momencie...
moze byc trudno przy takich predkosciach,jesli blysk lampy rzeczywiscie trwa tylko 1/10000 sek to ciezko by to bylo zgrac z aparatem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 14