Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Sob 14 Lis, 2009 Jak obliczyć czas naświetlania w trybie Bulb?
witam wszystkich mam pytanko jak obliczyć czas naświetlania w trybie pulb gdy wynosi on ponad 30s ,wiadomo że muszę to zrobić ręcznie np.wężykiem ale jak ustalić długość ekspozycji
Ostatnio zmieniony przez komor Sob 14 Lis, 2009, w całości zmieniany 1 raz
jackuz, zacznij od tematu nowego a nie podpinaj się pod istniejący i to jeszcze nie w temacie
Do czego chcesz dobrać? Kolejne czasy są dwa razy większe od poprzednich. Czyli 1s 2s 4s 8s 15s 30s.. i dalej 60s 2min 4min 8min 15min 30min 1h 2h 4h 8h 15h itp itd W ten sposób zwiększasz ekspozycję z krokiem 1EV
jackuz, wydzieliłem temat do osobnego wątku. Co do meritum to zależy co chcesz uzyskać, ale długie czasy przeważnie używa się do jakichś celów specjalnych i używanie pomiaru światła w tych warunkach nie wydaje się specjalnie przydatne, przynajmniej jeśli chodzi o cyfrową matrycę, a nie analogowy film.
Ja czas na przykład do zdjęć nocnych dobieram eksperymentalnie - robię jedną fotę i patrzę czy jest za jasno czy za ciemno i odpowiednio zwiększam/zmniejszam czas. Jeśli jakość wyświetlacza w Twoim aparacie utrudnia Ci ocenę czy ekspozycja jest OK, to można nauczyć się co pokazuje histogram i jak się ma to potem do efektów na komputerze.
A przy okazji to widzę, że mieszkasz w miejscowości w której żyje połowa mojej rodziny…
jackuz, ja zazwyczaj ustawiam maksymalne ISO i otwieram przysłonę, a następnie pozwalam aparatowi dobrać czas, na ogół w takich warunkach mieści się w 30 s. Potem zmieniasz parametry według następujących zasad:
dwukrotnie zmniejszenie/zwiększenie ISO to -/+1EV
dwukrotne wydłużenie/skrócenie czasu naświetlania to +/-1 EV
około 1,4-krotne (pierwiastek z 2, jak się zastanowisz nad tym, czym jest przysłona i znasz trochę geometrii to łatwo wymyślisz dlaczego ) domknięcie/otwarcie przysłony (mnożysz liczbę F) to -/+1 EV
Nie musisz oczywiście mnożyć sobie tego wszystkiego. W aparacie możesz ustawić, z jakim krokiem zmieniasz parametry. Na ogół jest to 1/3 lub 1/2 EV.
Wydłużasz czas zyskując parę EV, a potem stosownie do tego ograniczasz czułość i/lub domykasz przysłonę
Przykładowo. Aparat mierzy, że potrzebuje 10 sekund na ISO 1600 i F/2.8
W takim razie możesz sobie ustawić 20 sekund, F/2.8 i ISO 800 (+1EV na czasie, -1 na ISO)... albo 40 sekund, F/2.8 i ISO 400 (+2EV na czasie, -2 na ISO)... albo 80 sekund, F/4 i ISO 400 (+3EV na czasie, -1 EV na przysłonie i -2EV na ISO)... albo 320 sekund, F/5.6 i ISO 200 (policz sam )
Oczywiście kroki nie muszą wynosić 1EV. Chyba każda puszka pozwoli przynajmniej na dokładność co do 1/3 EV (nie licząc ustawień ISO, tutaj różnie bywa)
Chyba że się ma dobry światłomierz
Moje analogowe body mierzy w zakresie -6.5 ~ 20 EV, gorzej z cyfrówką bo tu tylko 0 ~ 21 EV. To mnie jednak nie dziwi. Najdłuższe ekspozycje cyfrówką jakie do tej pory robiłem były może po pół godziny. Trudno jednak mówić o jakimś specjalnym zadowoleniu z rezultatów. Cudów nie ma, matryce nie są stworzone do tak długich ekspozycji.
Moje analogowe body mierzy w zakresie -6.5 ~ 20 EV
Właśnie - zawsze mnie to ciekawiło w tych LXach. To nie jest pomiar ustalający parametry, ale kontrolujący czas ekspozycji? Bo czujnik jest - że tak powiem - zwykły...
palindrom napisał/a:
Cudów nie ma, matryce nie są stworzone do tak długich ekspozycji.
hijax_pl,
To jest pomiar live. Czujnik w prawdzie zwykły ale w nietypowym miejscu - vis a vis kliszy. Detektor i klisza są naświetlane jednocześnie. Jeżeli ze wstępnego oszacowania wyszło że potrzebna jest ekspozycja 100s, to może ona trwać 100, 101 albo np. 62. Podczas ekspozycji światłomierz kontroluje czy po prostu już wystarczy. To daje dużą przewagę przy zmieniających się warunkach oświetleniowych.
Mógłbym odżałować kamerkę internetową żeby ją rozebrać i przypiąć do pleców element Peltier'a, jednak swojej kaDwudziestce tego nie zrobię
Monastor,
prawda li to, jednak nie o to chodzi Bez stackowania nie moglibyśmy podziwiać takich fajnych astrofotografii jakie dziś każdy zamożniejszy amator zrobić (którego stać na dobry teleskop i solidny montaż z napędem, że o innych ...... nie wspomnę). Kilka rzeczy jest jednak trudno zrobić bez kliszy. Na przykład solarygrafii albo zwyczajnego zapisu ruchu gwiazd na niebie. Pierwsze takie zdjęcie zrobiłem z 10 lat temu zenitem. Nie wyobrażam sobie choć w połowie tak dobrego zdjęcia zrobionego Pentaksem (2h ekspozycji). Gdyby chciał zrobić zdjęcie jakiejś budowli mocno obleganej przez ludzi to chyba też zdecydowałbym się na niskoczułą, wysokorozdzielczą kliszę (może być dowolny techniczny panchromat), sporą przesłonę i ciężki filtr ND...
Gorzej jakby mi ktoś potrącił statyw. Gorzej dla tego kogoś
To jest pomiar live. Czujnik w prawdzie zwykły ale w nietypowym miejscu - vis a vis kliszy. Detektor i klisza są naświetlane jednocześnie.
To wiem
palindrom napisał/a:
Jeżeli ze wstępnego oszacowania wyszło że potrzebna jest ekspozycja 100s, to może ona trwać 100, 101 albo np. 62. Podczas ekspozycji światłomierz kontroluje czy po prostu już wystarczy. To daje dużą przewagę przy zmieniających się warunkach oświetleniowych
A tego nie - i właśnie o to w moim pytaniu chodziło - dzięki
Kilka rzeczy jest jednak trudno zrobić bez kliszy. Na przykład solarygrafii albo zwyczajnego zapisu ruchu gwiazd na niebie.
Czemu trudno? Solarigrafii nigdy nie próbowałem, ale to chyba kwestia zostawienia aparatu na bardzo długo i ustawienia go tak, żeby strzelał dużo klatek z ekspozycją na słonce. Fakt, że wygodniej i taniej jest skorzystać z pudełka z dziurką i materiałem światłoczułym niż kotwiczyć gdzieś cyfrówkę na parę tygodni/miesięcy.
Natomiast z ruchem gwiazd nie widzę problemu. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że cyfrówką łatwiej o dobre efekty. Stacking kolejnych fotek robionych bez prowadzenia na paralaktyku i tyle. Każde zdjęcie tego typu zrobione analogiem, jakie w życiu widziałem, było dość konkretnie zaszumione, nierzadko z zielonym, czy czerwonawym niebem. Za to z cyfry wychodzą elegancko (chyba, że się faktycznie uprzesz na jedną ekspozycję).
Grunt to nie składanie tego ręcznie, klatka po klatce w PSie, czy innym GIMPie. Na szczęście jest odpowiednie oprogramowanie i nie musimy składać setek, czy tysięcy klatek na piechotę.
Co przegapiłem?
Cytat:
To jest pomiar live. Czujnik w prawdzie zwykły ale w nietypowym miejscu - vis a vis kliszy. Detektor i klisza są naświetlane jednocześnie. Jeżeli ze wstępnego oszacowania wyszło że potrzebna jest ekspozycja 100s, to może ona trwać 100, 101 albo np. 62. Podczas ekspozycji światłomierz kontroluje czy po prostu już wystarczy. To daje dużą przewagę przy zmieniających się warunkach oświetleniowych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 11