optyczne.pl forum.optyczne.pl
 
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy



Poprzedni temat :: Następny temat
Wchodzę w analogi
Autor Wiadomość
SlawGaw 
Optyczny



Pomógł: 48 razy
Posty: 1886
Wysłany: Wto 17 Lis, 2009 20:01   

xneon, ja jestem z pomorskiego więc raczej tobie nie pomogę w wyszukaniu "zacofanego" labu ww okolicach, może jedynie w tych większych miastach uchował się jakiś wyspecjalizowany zakład, generalnie będzie ciężko i drogo.
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






garreth 
Maniak
Nikonier-analogowiec



Pomógł: 16 razy
Posty: 975
Skąd: W-wa/Jastrzębnik
Wysłany: Wto 17 Lis, 2009 21:03   

SlawGaw napisał/a:
Hehe proponuję jeszcze zabawę w gumę (to taka fotograficzna technika gdzie odbitki wywołuje się wodą), szklane negatywy świetnie się do tego nadają. :mrgreen:

a może zaproponować gumę na cyjanotypii? :P
 
 
palindrom 
Optyczny
inaczej



Pomógł: 23 razy
Posty: 1143
Skąd: Wrocław, PL
Wysłany: Sro 18 Lis, 2009 12:34   

xneon,
Negatywy czarno-białe możesz niewielkim kosztem wywołać sam. Kupujesz Hydrofen, ocet, Fomafix, korex po dysze (może być KrokusTank800 na Alledrogo) i zbierasz kilka litrowych butelek. Co z tym potem zrobić?
http://www.korex.net.pl/artykuly/4.html
Tu jest wszystko. Proces Cz-B jest tani, szybki i łatwy (temperatura pokojowa). Jedynie musisz zadbać o ciemnię (łazienka ze zgaszonymi światłami, najlepiej w nocy i bez domowników ;) ) oraz o utylizację utrwalacza. W razie czego możesz wysłać do mnie, odzyskam sobie srebro :mrgreen:
Dobrze zainwestowane pięć dych :)

Jeżeli masz ochotę zainwestować kilka setek (małe kilka...), kupujesz jakiś nieduży powiększalnik (Opemus się nada) wraz z filtrami wielogradacyjnymi, zegarem, kuwetami i szczypcami. Do tego paczkę papieru i masz pewność że zdjęcia będą zrobione w tradycyjny sposób :mrgreen:
 
 
xneon 
Entuzjasta



Pomógł: 2 razy
Posty: 560
Wysłany: Sro 18 Lis, 2009 12:38   

w coś takiego bawi się ojciec mojego znajomego i ewentualnie do niego z tym bym się udał - ale dzięki za przypomnienie
 
 
garreth 
Maniak
Nikonier-analogowiec



Pomógł: 16 razy
Posty: 975
Skąd: W-wa/Jastrzębnik
Wysłany: Sro 18 Lis, 2009 19:52   

palindrom napisał/a:
Co z tym potem zrobić?
http://www.korex.net.pl/artykuly/4.html

jakby było coś niejasnego, to polecam post bobrzykosa z tego wątku na korexie :smile:
 
 
anonimus
Początkujący


Pomógł: 12 razy
Posty: 41
Wysłany: Wto 01 Gru, 2009 21:58   

1. Zabawa w analogi nie jest tańsza!
1.1 negatyw barwny: błona + wołanie + odbitki
1.2. negatyw cz-b (najlepiej robić samemu więc dodaj jednorazowy koszt srzętu ciemniowego): błona + chemia + papier
1.3 slajdy: błona + wołanie + ramki + magazynki i jednorazowy wydatek na zakup rzutnika i ekranu.

2. Negatywy kolorowe większość labów robi obecnie: negatyw > skan > odbitka Czyli tak samo jak slajd (kiedy chcesz odbitkę).

3. U mnie zacofany zakład woła slajdy (na maszynie wieszakowej) za 15 zł; dla porównanie Fotojoker woła slajd za kilka złotych, ale rysuje np. rysuje błony.

4. Moja rada nie rób wszystkiego za jednym razem. Najpier jedna technika, a dopiero później następne. Jeśli chcesz się chwalić swoimi zdjęciami ja zdecydowałbym się na czarnobiałe. Za taniochę można kupić nawet sprzęt wielkoformatowy. Musisz wtedy kupić: powiększalnik, 3 kuwety, lampę ciemniową, zegar ciemniowy, 2-3 szczypce, koreks, 1-2 termometrów ciemniowych, ewentualnie płukarkę. Do zamieszczania zdjęć w necie wystarczy Ci płaski skaner (są naprawdę tanie).

5. Jeżeli chodzi o cz.-b. to na początek polecam np. Ilford PAN 400 lub PAN 100 (do małego ziarna). Kup paczkę w hurtowni to będzie tanio. Próbowanie wielu materiałów nie ma sensu bo i tak nie masz doświadczenia by porównać. Naucz się jednego materiału dobrze, a później próbuj inne. Jako chemia do dużego ziarna wystarczy wywoływacz uniwersalny (nawet do papieru). Do małego Mikrophen - niby jest drogi, ale wydajny. Do papierów dowolny wywoływacz. Jako przerywacz trochę octu do wody. Utrwalacz może być uniwersalny.

6. Tu możesz zobaczyć co można osiągnąć na starym sprzęcie: http://www.daniellauda.co...php?idm=1&id=15
 
 
xneon 
Entuzjasta



Pomógł: 2 razy
Posty: 560
Wysłany: Wto 01 Gru, 2009 22:10   

no kurde, nie wiem, kiedy uzbieram tyle kasy żeby np. używane body 20D kupić
dlatego chciałem zacząć od analoga - obiektywy mam (50/1.4, helios 44-4, w m42 jeszcze bym pogrzebał), a w ten sposób mam za relatywnie niskie pieniądze coś w miarę porządnego

co do c41 - tak mi suszycie głowę, że pójdę zapytam znajomego, czy jeszcze się w to bawi

zauważ anonimus, że jak zapłacę sobie za takie wołanie + odbitki to na drugi raz będę mniej strzelał a więcej myślał - i mam wrażenie, że muszę się tak fizycznie przejechać, dostać szkołę, bo nie czuję postępu w moich pracach (po galerii trudno ocenić komuś z zewnątrz, chyba że zajrzysz do tych z mojej sygnatury)
 
 
anonimus
Początkujący


Pomógł: 12 razy
Posty: 41
Wysłany: Sro 02 Gru, 2009 10:08   

Pooglądałem sobie Twoje zdjęcia i uważam, że ogólnie nie jest źle. Niektóre zdjęcia nawet bardzo fajne. Masz chyba jeden problem. Przypuszczam, że w sumie nie wiesz po co je robisz. To jest często największy problem. Miliony ludzi robi zdjęcia, setki tysięcy robi dobre, tysiące świetne - tylko po jaka cholerę? I pokazują je na dodatek darmo w internecie :D A życie z fotografowania to już zupełnie jest trudne. Albo trzeba trzepać chałtury na weselach, albo biegać z aparatem na każde zawołanie jako nędzny reporter, albo fotografować seryjnie produkty w studio, albo wymyślać jeszcze inne wytrychy na wyciągnięcie kasy. Fotografia analogowa to zupełny archaizm. Co z tym można robić? Parę wystaw, parę prac gdzieś sprzedać i co dalej? Pozostaje jedynie zabawa. W moim przypadku to już przyzwyczajenie. I tak będę miał setki wywołanych filmów, tysiące slajdów w ramkach. Jak dołożę jeszcze kilka to nic się nie stanie. :D

[ Dodano: Sro 02 Gru, 2009 10:14 ]
"zauważ anonimus, że jak zapłacę sobie za takie wołanie + odbitki to na drugi raz będę mniej strzelał a więcej myślał" - niby tak, ale zauważ, że nawet w czasach analogów było kilka rodzajów fotografów. Jedni robili kilka ujęć, inni walili całe serie. Mój kolega kiedyś został wysłany na reportaż. Siedział w terenie 2 tygodnie. Do roboty dostał setkę błon po 36 klatek :D Z drugiej strony są tacy co chodzą sobie z małym aparatem i robią po góra kilka ujęć. Zabawne, że jedni i drudzy pracują profesjonalnie.
 
 
xneon 
Entuzjasta



Pomógł: 2 razy
Posty: 560
Wysłany: Sro 02 Gru, 2009 10:15   

teraz może wygląda to nawet lepiej, bo zrobiłem ostre porządki w galerii, ale masz rację - i w związku z tą racją przechodzę teraz kryzys wartości (przyjemność jest, i owszem, ale już nie taka jak kiedyś) i zastanawiam się, czy faktycznie w te analogi wchodzić

może nie wydawać kasy na 50e czy 5 tylko zenita 12xp, zostanie sporo na wywoływanie, będę miał af do heliosa?
 
 
sigmiarz 
Optyczny



Pomógł: 11 razy
Posty: 1785
Skąd: Łódź
Wysłany: Sro 02 Gru, 2009 13:49   

jak kupisz zenita w dobrym stanie... jaki AF, o czym Ty piszesz... ?? :shock:
 
 
xneon 
Entuzjasta



Pomógł: 2 razy
Posty: 560
Wysłany: Sro 02 Gru, 2009 15:27   

coś pomieszałem?
 
 
mavierk 
Temu Panu już podziękujemy
never knows best



Pomógł: 93 razy
Posty: 7368
Skąd: Lubin / Wrocław
Wysłany: Sro 02 Gru, 2009 15:36   

Filmy filmy... ja tam zaczynałbym z rossmanami :)

dobra, jeśli nikt nie ma nic przeciwko, to dobiję się do wątku, oczywiście z pytaniem o sprzęt.

Wiem, że wielu z Was ma spore doświadczenie w fotografii analogowej i wie co by chciał, co jego zdaniem jest dobre, a co nie..

Dlatego mam prośbę o troche przydługawe podpowiedzi, jakie aparaty z jakiego systemu są Waszym zdaniem najlepsze? Generalnie interesuje mnie:
Canon FD / Nikon (chociaż z tym mam niezłe obeznanie) / m42 (Chinony.. coś jeszcze? / nie-ZSRR dalmierze / Minolta / Pentax / Fuji

no i... pytanie jeszcze o w miarę dostępne turbojasne szkła (Jak Porst 55/1.2 czy 135/1.8) z zakresu 24-135mm.

Wiem, że to pytanie bardzo ogólne, ale zasadniczo brakuje mi takich zbiorczych informacji. Dobrze, że kiedyś doszkoliłem się, jeśli chodzi o średni format :D
 
 
 
ghost 
Optyczny
związkowiec :)



Pomógł: 69 razy
Posty: 3210
Skąd: Silesia
Wysłany: Sro 02 Gru, 2009 15:52   

aparaty jak aparaty :razz:
bierz fd albo minolty - nie pasują do cyfry, więc są tanie :-)

do fd to a-1 - piękny aparat, ale zwykle trzeba przesmarować jakiś fragment mechanizmu lustra. jak nie zaczyna gwizdać, aż się zatnie.

do md - xd-7, x700, x500.

olki mają świetne body om1 i 3 (mechaniczne), om 2 i 4 (mmmmmmmmmm) i tańsze dwucyfrowe (np. om 40 mam i bardzo sobie chwalę). problem jest ze szkłami bo są 2x droższe od poprzednich.

jeżeli m42 to albo jakiś chinon, albo spotmatic :-)

turbojasne szkła zawsze są idiotycznie drogie, ale jeżeli jeszcze pasują do jakiegoś eosa - szaleństwo.
 
 
 
anonimus
Początkujący


Pomógł: 12 razy
Posty: 41
Wysłany: Sro 02 Gru, 2009 16:27   

Powiem tak, nie ma jednej rady dla wszystkich, każdy ma inne przyzwyczajenia. Są tacy co lubią aparaty studyjne i ja ich rozumiem, Możliwość ustawiania obiektywu w różnych płaszczyznach do błony daje niesamowite możliwości, no i ultra mała głębia ostrości. Dzięki temu można robić zdjęcia z ostrością i nieostrością w różnych odległościach od aparatu jednocześnie. Z drugiej strony taki efekt można osiągnąć montując w komputerze kilka zdjęć.

Średni format też jest fajny, mały natomiast jest najbardziej popularny i w sumie najtańszy. Mój kolega przesiadł się ostatnio na dalmierze. Obecnie uważa, że Zeisse i Leiki to najlepsze aparaty na świecie. No i gada jakieś peany na cześć niemieckiej optyki. Jest to jednak tylko jeden punkt widzenia. Ogólnie w analogach najważniejsze jest szkło i błona. Body to kwestia realizowania czasów. Jeżeli nie robi się szybkiej reporterki to wystarczy MF. Po co AF? Ale jest kilka zalet fotografii analogowej względem cyfry. Zwyczajnie pewne obiektywy wypadają kiepsko z matrycą, a jeszcze gorzej z cyfrową pełną klatką. Ogromne winietowanie, itd. na błonie często nie występuje bo nie ma znaczenia kąt padania. Dlatego do analoga można podczepić świetne szkła za niewielką cenę.

Jeżeli chodzi o Zenitha to jest to wyjątkowo toporny aparat! Miałem ich około 10 i wiem, że mają 2 zalety: cenę i fakt, że są światłoszczelne :D Wad jest dużo więcej" kiepski światłomierz, nawalające pokrętła, nawalający licznik, walenie lustra, walenie migawki, awaryjna migawka, bardzo mało widać w wizjerze, mały zakres czasów, zacinanie się migawki w niskich temperaturach, współpraca z lampą tylko na 1/30 s, i jeszcze parę. Jeżeli chodzi o ruską (ZSSR) optykę, to każdy egzemplarz bywa inny. Ogólnie sprzęt niezły. Dlatego najlepiej kupić moim zdaniem solidny niemiecki lub japoński aparat na M42 z jasną matówką z klinem i dobrym światłomierzem. Ale to tylko do cz-b. Do slajdów najważniejsze cechy to pole widzenia w wizjerze (świetnie sprawdzają się dalmierze, oraz bardzo dobry światłomierz, bo na slajdzie nie ma możliwości poprawiania naświetlenia.

A jeszcze jedno jest fajne w analogu i cz-b. błonach. Można stosować filtry, które naprawdę wiele zmieniają. Czerwony, pomarańczowy, niebieski filtr całkowicie modyfikują ekspozycję. Nie da się tego osiągnąć w cyfrze, bo nawet kiedy ustawimy odcienie szarości i założymy filtr czerwony to aparat będzie robił kolorowe zdjęcie i zamieniał je na kolorową szarość, czyli wszystkie kanały (RGB) będą takie same. Może jest jakiś knyf na to ale ja go nie znam. Z tego co wiem monochromatyczne matryce stosują chyba tylko astronomowie.
 
 
xneon 
Entuzjasta



Pomógł: 2 razy
Posty: 560
Wysłany: Sro 02 Gru, 2009 17:17   

reasumując - jeśli nie zenit, to...?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 13