Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: goltar
Pią 19 Lut, 2010
Nikkor 50mm 1.8D vs 50mm 1.4D vs 35mm 1.8 - f2
Autor Wiadomość
dragossani 
Entuzjasta



Pomógł: 13 razy
Posty: 710
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010   

Przed wyborem tego typu szkła trzeba sobie sprecyzować trzy rzeczy:
1. korpus DX czy FF
2. fotki raczej w pomieszczeniach czy raczej plener
3. ulubione kadrowanie: A - grupy osób, B - cała postać, C - plan amerykański, D - popiersie, E - twarz, F - detale twarzy

Decyzja jest łatwiejsza przy korpusie FF bo pasują klasyczne, dobrze sprawdzone ogniskowe. 35mm do kadrów typu A i B, przy C i D widać już wyraźne przerysowania, E to już karykatury. 50mm do A zwykle za ciasno, świetny od B do D, dalej przerysowane. 85mm zwykle używa się do kadrów D i E, choć na otwartej przestrzeni można zejść do C i B (co widać po fotkach w tym wątku). Do typowych E oraz do F większość osób preferuje dłuższe ogniskowe: 105mm, 135mm, 200mm. Nadają się nawet do szerszych planów ale pod warunkiem że mamy dość miejsca na manewry. Co do pracy w pomieszczeniach to z 35mm i 50mm pracuje się dobrze, z 85mm jest już ciasno i kłopot, dłuższe to albo na koncertach albo w kościele.

Na DX sytuacja zmienia się diametralnie, a dokładniej to o 1,5x ;-) Do kadrów typu A nawet obiektyw 35mm może być za wąski. Z 35mm pracuje się jak z 50mm na FF. Z 50mm na DX mniej więcej jak z 85mm na FF (dokładnie odpowiada to 76mm). Komfortowe da się więc dojechać do literki D. Kadr E jest już nieco przerysowany ale na siłę można. Kupując 85mm do DX nastawiamy się na E i F lub pracę w zupełnie otwartym terenie. Co do pracy w pomieszczeniach to 35mm jest OK, z 50mm bywa już niewygodnie. Co za tym idzie - najtańszy zestaw czyli korpus DX i obiektyw 50mm w pomieszczeniach jest dość nieporęczny. Cokolwiek dłuższego to tylko w plener.

Co do jasności szkieł - przy portretach mała głębia to dobra rzecz. Trzeba jednak pamiętać, że na zdjęciach tego typu szczególnie istotne jest odcięcie głównego elementu od tła, a nie tylko sam bokeh. Wpływa na to głównie ostrość szkła dla danej przysłony. Dlatego też Nikkor 50mm f/1.8D daje efekty przyzwoite ale nie powalające. Winna jest kiepska ostrość w zakresie f/1.8-f/2.5 (dalej jest już OK). Na przykład na f/2.0 bokeh jest już całkiem przyjemny ale fotkę psuje nam mydło na krawędziach postaci. Przy tych samych ustawieniach Nikkor 50mm f/1.4D wycina nam postać z tła jak żyletką - między innymi za to dopłaca się te paręset złotych.

Podsumowując:

Nikkor 35mm f/1.8G DX: Tylko do DX, do kadrów B-D, bardzo przydatny w pomieszczeniach. Biorąc pod uwagę współczynnik cena/jakość obrazowania, zdecydowanie wart zakupu.

Nikkor 50mm f/1.8D: Tani standard na FX, prawie-portretówka na DX. Trochę zbyt mydlany przy szerokim otwarciu przysłony.

Nikkor 50mm f/1.4D: Jak wyżej z tym, że ostrzejszy po otwarciu i dodatkowy krok w kierunku maksymalnego światła.

Nikkor 50mm f/1.4G: Od wersji D różni się brakiem pierścienia przysłony, wbudowanym silnikiem AF (istotne dla właścicieli korpusów bez wbudowanego napędu) i trochę innym rozkładem ostrości. W centrum jest mniej ostry niż D ale na brzegach nieco ostrzejszy.

Nikkor 85mm f/1.8D: Tania portretówka pod FX. Na DX jest wąsko i mocno czuć, że to już tele. Niezły kompromis cena/jakość obrazowania.

Nikkor 85mm f/1.4D: Genialna, jasna portretówka, dająca niesamowity bokeh (nazywana "cream-machine"). Dość kosztowna.

Do portretów nadają się jeszcze 105mm f/2D DC, 135mm f/2D DC i 200mm f/2G ale osobom sięgającym po te modele zwykle nie trzeba już nic tłumaczyć.

Dla pasjonatów są jeszcze szkła manualne, np. 50mm f/1.2 AIS albo 58mm f/1.2 Noct-Nikkor. Świetne optycznie ale kosztowne, trudno dostępne i wymagające wprawy w posługiwaniu się nimi (przydaje się też odpowiednia matówka).
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






karolina_b 
Nowy


Posty: 7
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010   

dragossani dzieki za to proste wytlumaczenie 'co do czego'. Nie bardzo jednak rozumiem o co chodzi z tym korpusem DX i FF :oops: :mrgreen:

Myslalam, ze Nikkor 50mm 1.4/G jest lepszy od Nikkor 50mm 1/4d ? Jak dla mnie ta starsza wersja odpada, bo nie mam silnika w d5000.
Szukam czegos w miarę uniwersalnego narazie. Chce robic i troche portretów, troche zblizen twarzy i sylwetki.
 
 
dragossani 
Entuzjasta



Pomógł: 13 razy
Posty: 710
Skąd: Poznań
Wysłany: Pią 02 Lip, 2010   

Chodzi o wielkość matrycy światłoczułej w korpusie aparatu cyfrowego. FF (Full Frame) czyli matryca pełnoklatkowa, w Nikonie oznaczana jako FX, odpowiada rozmiarowi klatce filmu w aparacie analogowym. Tej wielkości matryce Nikon montuje w swoich aparatach klasy profesjonalnej. DX (inaczej APS-C) to oznaczenie mniejszych matryc, montowanych zwykle w lustrzankach Nikona z niższego segmentu. Wielkość matrycy wpływa na wiele rzeczy, w tym na pole widzenia obiektywu. Wady i zalety małych i dużych matryc pokrótce wyjaśnia ten artykuł:
http://jedrak.com/format-fx-i-dx-wady-i-zalety/

Nikkory 50mm w wersji D i G są porównywalne. Każdy z nich ma swoje wady i zalety. Ja kupując obiektyw 50mm wybrałem wersję D bo jest nieco tańsza i łatwiej dostać w dobrej cenie używany egzemplarz, napęd AF z mojego aparatu napędza go bardzo sprawnie (lepiej niż wbudowany silnik w wersji G), jest nieco ostrzejszy w centrum kadru (przy portretach narożniki nie są tak ważne), no i posiada pierścień manualnej regulacji przesłony co jest dla mnie istotne przy wykorzystywaniu go do makrofotografii z pierścieniami pośrednimi bez przeniesienia automatyki.

D5000 to korpus bez silnika, z matrycą formatu DX. Do wyboru masz zatem: Nikkor 35mm f/1.8G DX lub Nikkor 50mm f/1.4G. Ten pierwszy jest tańszy i ma szersze pole widzenia więc chyba lepiej zacząć od niego. Generalnie dobrze mieć oba.
 
 
karolina_b 
Nowy


Posty: 7
Wysłany: Pią 02 Lip, 2010   

dragossani dziękuję za fachową więdze :) czyli lepiej bylo brac np Nikona d200 zamiast d5000??



Wyobraźcie sobie, że poszłam dzisiaj po tego Nikkora 50mm 1.4G a pan obsługujący stwierdził, że Nikkor 50 mm 1.8 mi wystarczy. A ja na to, że mam nikona D5000, jestem początkująca i potrzebuję mieć silniczek w obiektywie. Pan powiedział, że na 100% ten obiektyw go ma :| Nie wiem skąd wzieli tego buraka skoro ja, będąc raczkująca w temacie wiem, ze nie.

W kazdym badz razie zakupiłam 50mm 1.4G i jestem mega zadowolona. Jakość zdjęć nieporównywalna. Długa droga przede mną, ale fajniej się uczyć na lepszym sprzecie.
Wybaczcie moją amatorską rękę ;) ale musiałam Wam pokazać 'moje' najlepsze modelki, fotki z dzisiaj:

2.jpg
Plik ściągnięto 9259 raz(y) 207,64 KB

1.jpg
Plik ściągnięto 9286 raz(y) 249,43 KB

 
 
dragossani 
Entuzjasta



Pomógł: 13 razy
Posty: 710
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 03 Lip, 2010   

Akurat D200 zamiast D5000 to raczej średni pomysł. Oczywiście D200 to aparat z wyższego segmentu, doskonale wykonany i posiadający szereg zalet ale dość leciwy już i wyposażony w matrycę typu CCD, która ma niższą rozdzielczość i wyższe szumy. Zdjęcia nieco by na tym ucierpiały. Można jednak było rozważyć zakup modelu D90, który jest nieznacznie droższy od D5000, a ma silnik AF w korpusie, lepszy wyświetlacz, drugi wyświetlacz na górze korpusu, lepszy wizjer, dodatkowe kółko nastaw, mocniejszą baterię i system CLS do sterowania lampami błyskowymi. Nie ma się jednak co przejmować - D5000 to świetny sprzęt i możesz się na nim sporo nauczyć i zrobić mnóstwo fajnych zdjęć, zanim jego niedostatki zaczną Ci doskwierać i sięgniesz po coś z wyższej półki.

Gratuluję zakupu obiektywu. Panu w sklepie należy natomiast pogratulować wiedzy - nie zazdroszczę klientom tego sklepu.

Zdjęcia sympatyczne. Widzę, że oba zrobione na maksymalnie otwartej przesłonie (f/1.4). Otwieranie przesłony wpływa na zmniejszanie głębi ostrości, co przy portretach daje przyjemny dla oka efekt rozmycia tła. Warto jednak znać umiar bo otwarcie takiego obiektywu do maksimum przy fotografowaniu twarzy z bliska, daje nam głębię ostrości liczoną w milimetrach. Ma to swoje negatywne skutki. Nietrudno o całkowicie rozmytą fotkę - wystarczy minimalna niedokładność w ustawieniu ostrości i zdjęcie wychodzi nieudane. Ostrząc na oczy, nos mamy już nieostry. Jeśli fotografowana osoba stoi nieco pod kątem to często jedno oko wyjdzie ostre, a drugie już nie. Zwykle nie wygląda to za dobrze więc warto rozważyć przymknięcie nieco przysłony obiektywu, np. do f/2.5.

Przy ujęciach całej postaci stoimy nieco dalej, głębia ostrości wypada nieco większa - można więc odważniej otwierać przesłonę. Jest jednak inny powód dla którego warto się nad tym najpierw dwa razy zastanowić. Chodzi o ostrość (rozdzielczość) obiektywu. Zerknij na ten wykres:
http://optyczne.pl/159.4-...%87_obrazu.html
Widać wyraźnie, że najgorszą rozdzielczość mamy przy przesłonie f/1.4. Wraz z przymykaniem przesłony rozdzielczość się poprawia. Jeśli chcemy uzyskać zdjęcie o którym można na pierwszy rzut oka powiedzieć że jest ostre, obiektyw musi nam dać co najmniej 30 lpmm. Twój obiektyw osiąga ten poziom po przymknięciu do około f/1.8. Mam podobny obiektyw (wersję D) i portrety całej postaci zwykle robię przy przesłonie f/2.0 bo wtedy mam idealny kontrast między ostrością pierwszego planu, a rozmyciem tła.

To na co możemy sobie pozwolić jeśli chodzi o otwieranie przesłony, zależy od jakości obiektywu. Zerknij na tę fotkę:
http://www.pbase.com/erestor/image/98081575
Kompozycja kadru do bani ale odcięcie postaci od tła genialne. Zwróć uwagę, że ustawiona przesłona to f/1.4. Twoim obiektywem to zdjęcie wyszłoby mydlane. Tutaj mamy jednak zastosowany obiektyw Noct-Nikkor 58mm f/1.2, który przymknięty do f/1.4 daje już bardzo ostry obraz. Po prostu warto znać kres możliwości sprzętu na którym się pracuje.
 
 
karolina_b 
Nowy


Posty: 7
Wysłany: Sob 03 Lip, 2010   

dragossani dzieki za wskazówki. Fajnie, ze nie jestes jedna z tych osob co duzo mówi, ale niestety nic sensownego :roll: Rozumiem juz, ze dla zdjec portretowych musze bardziej przymykac przysłonę, żeby cała twarz była wyraźna :) Poćwiczę to napewno.

A jakaś rada jak ocieplic kolor skóry?? Czasem wychodzi nieciekawie
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 03 Lip, 2010   

karolina_b napisał/a:
Rozumiem juz, ze dla zdjec portretowych musze bardziej przymykac przysłonę, żeby cała twarz była wyraźna :) Poćwiczę to napewno.

Poczytaj o głebi ostrości
karolina_b napisał/a:
A jakaś rada jak ocieplic kolor skóry?? Czasem wychodzi nieciekawie

1) rób zdjęcia w RAW, po czym w komputerze popraw balans bieli
2) ustaw WB na PRE wykonaj zdjęcie pomiarowe, korzystając z tzw "szarej karty", następnie rób zdjęcia korzystając z zaprogramowanej wartości balansu bieli. Ta metoda daje najlepsze rezultaty, jednak trzeba ją powtarzać za każdym razem kiedy zmienia nam się oświetlenie..
 
 
karolina_b 
Nowy


Posty: 7
Wysłany: Sob 03 Lip, 2010   

hijax dziękuje. Niestety nie wiem co to szara karta :P

poprawki robisz w photoshopie?
 
 
lupo57 
Optyczny
wiem że nic nie wiem



Pomógł: 18 razy
Posty: 1523
Skąd: Milanówek
Wysłany: Sob 03 Lip, 2010   

karolina_b napisał/a:
hijax dziękuje. Niestety nie wiem co to szara karta :P

poprawki robisz w photoshopie?



http://pl.wikipedia.org/wiki/Balans_bieli

http://www.allegro.pl/ite...ki_f_v_gdy.html
 
 
hijax_pl 
Moderator
click-o-matic!



Pomógł: 472 razy
Posty: 22471
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 03 Lip, 2010   

Szara karta to po prostu powierzchnia o jednolitym kolorze... szarym ;)
Możesz użyć nawet kartki papieru, te co się kupuje dają "gwarancję", że równomiernie odbijają wszystkie kolory ;)
http://www.allegro.pl/lis...=8867&country=1

Kolorystykę poprawisz też w Picasie ;)
 
 
karolina_b 
Nowy


Posty: 7
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010   

dziekuje Wam wszystkim za porady. Nacykałam chyba z tysiąc zdjęc ku uciesze mojej rodziny :mrgreen:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,15 sekundy. Zapytań do SQL: 18