Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Ja mam monitor NEC MultiSync P221W
Posiada on wbudowaną tablicę LUT 10 bitową.
Z czym to się je?
Czy to jest to co się instaluje do systemu NEC Display Solution w którym jest NEC NaViSet?
Tam są jakieś Screeny o nazwie Screen Test Pattern, czy na ich podstawie należy kalibrować monitor kolorymetrem?
Ja na chwilę obecną bawiłem się kalibratorem i po wykonaniu kalibracji nie widzę różnic między BASIC a ADVANCED. Chodzi o zauważalne różnice wizualne po kalibracji.
Oczywiście mogę bardzo źle się posługiwać opcją ADVANCED, ale do tego jeszcze nie doszedłem. Jak coś wykminie to dam znać
No to ja mam pierwsze pytanie...
Po kalibracji chciałem zmienić w PS profil koloru z srgb na ten który dostałem po kalibracji, ale...:
1. nie mogę tego zrobić tak żeby to było już w oknie ACR - tam mam tylko podstawowe osadzone w PS
2. jak zmienie w EDYCJA --> USTAWIENIE KOLORU to i tak jak otworzę opcję PRZYDZIEL PROFIL w EDYCJA to widać, że dalej ma inny profil zamiast przypisanego domyślnie tego z kalibracji, który wybrałem w USTAWIANIE KOLORU
Nie chce mi się za każdym razem tego zmieniać. Wolałbym jakby to się dało zrobić odgórnie i żebym nie musiał w to już ingerować --> JEST TAKA MOŻLIWOŚĆ?
[ Dodano: Sob 31 Mar, 2012 23:48 ]
Tak w ogóle jak zmieniłem w USTAWIENIACH KOLORU na profil z kalibracji to po otworzeniu nowego RAW-a wyskoczyło mi takie okienko :
"Osadzony profil koloru w dokumencie " tu nazwa foty" nie pasuje do bieżącej przestrzeni koloru RGB. Bieżące reguły zarządzania kolorami RGB usuwają profile, które nie pasują do przestrzeni roboczej"
No to niezły gips.
Komor - pytanie, czy warto i czy powinno się polegać na tych dostarczonych przez producenta kalibratora?
Może tablica LUT wbudowana w monitor jest jednak lepszym rozwiazanie, bo po coś to robia producenci monitorów.
Posiada on wbudowaną tablicę LUT 10 bitową.
Z czym to się je?
Z programem, który potrafi tę tablicę obsłużyć. Oprogramowanie NEC potrafi gadać z kalibratorami X-Rite o ile dobrze pamiętam a i jest sporo oprogramowania alternatywnego do NECowskiego, które ową tablicę obsłuży...
AuThoR napisał/a:
a na chwilę obecną bawiłem się kalibratorem i po wykonaniu kalibracji nie widzę różnic między BASIC a ADVANCED.
Różnica jest tylko w sposobie dobrania parametrów. BASIC ma dużo predefiniwoanych nastaw.
AuThoR napisał/a:
No to ja mam pierwsze pytanie...
Po kalibracji chciałem zmienić w PS profil koloru z srgb na ten który dostałem po kalibracji, ale...:
Nie do tego służy profil. Profil monitora podłącz w ustawienia systemu - nie PS.
AuThoR napisał/a:
Tak w ogóle jak zmieniłem w USTAWIENIACH KOLORU na profil z kalibracji to po otworzeniu nowego RAW-a wyskoczyło mi takie okienko :
Szczerze - doczytaj o zarządzaniu kolorem. To na prawdę nie jest czarna magia - wystarczy paro stronicowy opis i wszystko stanie się jasne.
[ Dodano: Nie 01 Kwi, 2012 09:02 ]
Jacek(Baton) napisał/a:
Może tablica LUT wbudowana w monitor jest jednak lepszym rozwiazanie, bo po coś to robia producenci monitorów.
Jest - bo dzięki temu wysyłasz z komputera pełny 8-bitowy sygnał na składową.
AuThoR napisał/a:
No to ja mam pierwsze pytanie...
Po kalibracji chciałem zmienić w PS profil koloru z srgb na ten który dostałem po kalibracji, ale...:
Nie do tego służy profil. Profil monitora podłącz w ustawienia systemu - nie PS.
Jest ustawiony.
hijax_pl napisał/a:
AuThoR napisał/a:
Tak w ogóle jak zmieniłem w USTAWIENIACH KOLORU na profil z kalibracji to po otworzeniu nowego RAW-a wyskoczyło mi takie okienko :
Szczerze - doczytaj o zarządzaniu kolorem. To na prawdę nie jest czarna magia - wystarczy paro stronicowy opis i wszystko stanie się jasne.
Ja pytam bo już nie raz różnego rodzaju artykuły czytałem, które nie dotyczyły strikte problemu/zagadnienia, z którym miałem do czynienia.
[ Dodano: Nie 01 Kwi, 2012 10:54 ]
hijax_pl napisał/a:
AuThoR napisał/a:
No to ja mam pierwsze pytanie...
Po kalibracji chciałem zmienić w PS profil koloru z srgb na ten który dostałem po kalibracji, ale...:
Nie do tego służy profil. Profil monitora podłącz w ustawienia systemu - nie PS.
Ale mam to rozumieć, że w PS w opcjach ustawienia koloru nie mam mieć wybranego profilu z kalibracji? Znajomy, który twierdzi, że się zna mówi mi że powinienem ustawić nie adobe rgb nie srgb tylko właśnie ten profil z kalibracji.
Ps. w tym co zlinkowałem nie jest to dokładnie wytłumaczone - pewnie ktoś kto siedzi w temacie więcej nie potrzebuje, ale jak dla mnie? - nie wiem teraz co w sumie mam mieć ustawione.
Ja rozumie że adobe jest "większy" czyli pod druk...że srgb jak publikujemy w necie (tu kiedyś poruszaliśmy problem innych kolorów fot po zapisie w jpg - chodziło o to że ja zapisywałem w adobergb i miałem inne kolory w ps a inne w przeglądarce picasa i dopiero jak zmieniłem na srgb to problem się rozwiązał) i nie miałem pytań do momentu aż skalibrowałem.
Czy możemy podejść do tego łopatologicznie i wyjaśnić ten temat? Bo czytam te artykuły i niby wiem a w sumie nie wiem...
DLA JASNOŚCI:
1. mam skalibrowany monitor
2. mam ustawiony skalibrowany profil jako domyślny
3. jaki profil mam ustawiać w PS w opcjach koloru?
Powiem prosto - nie mam czasu na to żeby siedzieć w necie i czytać co chwilę inny artykuł bo we wcześniejszym nie wyjaśnili dokładnie tego zagadnienia, ale oczywiście jeśli mi ktoś zapoda konkretny link nie omieszkam przeczytać.
Powiem prosto - nie mam czasu na to żeby siedzieć w necie i czytać co chwilę inny artykuł bo we wcześniejszym nie wyjaśnili dokładnie tego zagadnienia, ale oczywiście jeśli mi ktoś zapoda konkretny link nie omieszkam przeczytać.
Przestrzeń robocza... Czy wiesz co to i do czego jest?
Na chłopski rozum jest to przestrzeń barwna (dany profil?), który mam mieć włączony podczas pracy ze zdjęciem w zależności od tego czy zdjęcie idzie na net czy do druku.
Tak bynajmniej ja to sobie zinterpretowałem
Ps.
Dziękuję za link
No więc tak...po pierwsze żeby nie było, że jestem leń i nie chce mi się szukać przeczytałem cały ten artykuł ARTYKUŁ i właściwie wynika z niego wszystko to co wiedziałem
Czyli to, że najlepiej mieć ustawione w aparacie i w ps adobergb, a podczas pracy podejmujemy decyzję czy chcemy widzieć (a taże później zapisać) zakres kolorystyki adobergb czy też srgb, który da nam takie same kolory w necie.
Dalej jednak nie mam nigdzie informacji czy mam korzystać z tego profilu po kalibracji, który znalazł się na liście rozwijalnej profili w PS. Trochę dla mnie dziwne jeśli nie powinno się z niego korzystać tylko z adobe lub srgb. Myślałem, że właśnie po to kalibrowałem, żeby móc ten profil (skalibrowanych kolorów) używać również w programie PS.
Otwierając jedno zdjęcie trzy razy - za każdym razem z innym profilem:
1. adobeRGB
2. sRGB
2. profil kalibracji "jakaś tam nazwa"
mam 3 różne kolorystycznie zdjęcia - wcześniej na adobe pracowałem jak miałem wywołać foty, na srgb jak wrzucałem do netu i dlatego na chłopski rozum myślałem, że teraz jak ma iść do druku to używam profilu, który wyszedł z kalibracji.
@AuThoR
To nie jest nic nowego, ani nienormalnego, że widzisz różnicę między :
1. Adobe RGB
2. sRGB
3. Profil po kalibracji.
Mogę się mylić, ale wydaje mi się że profil po kalibracji trzeba załadować do systemu jako domyślny, natomiast w PSie korzystać z przestrzeni roboczej AdobeRGB lub sRGB.
Ja i tak jadę na sRGB począwszy od aparatu, a skończywszy na końcowym pliku do netu czy druku.
Wcześniej używałem AdobeRGB, ale w finalnym etapie przygotowanego zdjęcia np. do netu konwersja z adobe na sRGB była nie do przyjecia jeśli chodzi o kolor skóry w portrecie.
Większość labów zwłaszcza tych ogólnie dostępnych w "Marketach" itp. tak mają maszynki ustawione na sRGB, po to by nie mieć problemów z odczytem przynoszonych do obróbki plików od ludności.
Zresztą i tak 90% społeczeństwa tzw. "pstrykaczy" nie wie z czym to się je, a aparaty kompaktowe na których robią fotki domyślnie mają zapisany w ustawieniach profil sRGB
Jedyny słuszny moim zdaniem jest fakt: uzyskać profil kolorów maszynki od labo w którym wywołujemy odbitki i ten właśnie należy załadować do PSa jako profil roboczy, by nie było później niespodzianek.
Tyle tylko, że niewiele labów udostępnia swoje kolory.
Sam kiedyś zaniosłem tą samą odbitkę w AdobeRGB i sRGB i lab w którym na miejscu zrobiono mi przysługę pokazał, ze nie ma znaczącej różnicy.
Powiem tak Adobe RGB z wiadomych względów miał bardziej nasycone kolory skóry, natomiast odbitka z profilu sRGB jakby mniej i myślę, ze na korzyść bo bardziej naturalnie to wyglądało.
Maszynka jak wspomniałem jest ustawiona na profil sRGB ze względów o jakich pisałem wyżej.
Więc od tej pory przestałem się podniecać profilem i zapisem w przestrzeni Adobe RGB.
P.S.
Choć mam profile kolorów jednego z laboratoriów ponieważ zostały mi udostępnione to i tak z tego nie korzystam, bo cena odbitki jest dość wysoka.
Mogę się mylić, ale wydaje mi się że profil po kalibracji trzeba załadować do systemu jako domyślny
Nie mylisz się - trzeba i mam załadowany.
Jacek(Baton) napisał/a:
Jedyny słuszny moim zdaniem jest fakt: uzyskać profil kolorów maszynki od labo w którym wywołujemy odbitki i ten właśnie należy załadować do PSa jako profil roboczy, by nie było później niespodzianek.
Tyle tylko, że niewiele labów udostępnia swoje kolory.
Ja opierając się na wizualności wywołanych fot w "przydrożnym" labie, z którego korzystam stwierdziłem po kalibracji, że rozbieżność kolorystyczna jest akceptowalna i nie muszę się za bardzo bać wywoływania.
Ogólnie moje pytania i tak chciałem poprzeć praktycznym spojrzeniem na wydruki w różnych przestrzeniach. Dla kogoś takiego jak ja czyli trochę bardziej zaawansowanego amatora, który przedstawia prace klientom pewne rzeczy wystarczą...dlatego jak wydruk mi m/w pasuje względem jakiegoś wybranego profilu to i tak całą tą teorię odkładam trochę na bok. Nie ze względu, że błędna
Na chłopski rozum jest to przestrzeń barwna (dany profil?), który mam mieć włączony podczas pracy ze zdjęciem w zależności od tego czy zdjęcie idzie na net czy do druku.
Tak bynajmniej ja to sobie zinterpretowałem
Czyli to, że najlepiej mieć ustawione w aparacie i w ps adobergb
Bo ja wiem? zależy od preferencji. Mając w swoim stylu pracy tylko JPGi to faktycznie w parcie trzeba coś ustawiać. Bo z RAWami to raczej nie ma znaczenia co ustawisz...
AuThoR napisał/a:
Ogólnie moje pytania i tak chciałem poprzeć praktycznym spojrzeniem na wydruki w różnych przestrzeniach.
To zdanie nie ma najmniejszego sensu jeśli się rozumie co to jest zarządzeni kolorem...
AuThoR napisał/a:
Dla kogoś takiego jak ja czyli trochę bardziej zaawansowanego amatora, który przedstawia prace klientom pewne rzeczy wystarczą...
Póki się nie trafi na klienta, który wie o co chodzi - ale fakt.. większość nie ma pojęcia o balansie bieli nawet
AuThoR napisał/a:
dlatego jak wydruk mi m/w pasuje względem jakiegoś wybranego profilu to i tak całą tą teorię odkładam trochę na bok.
Myślałem, że właśnie po to kalibrowałem, żeby móc ten profil (skalibrowanych kolorów) używać również w programie PS.
Taki sposób pracy (tzn. edycja w nietypowym profilu) ma sens np. w drukarniach, gdzie przygotowujesz plik pod konkretne (i tylko to jedno) urządzenie i chcesz wykorzystać prawidłowo jego możliwości. Z tym, że wtedy jako profil roboczy ustawiasz profil drukarki/urządzenia, a nie monitora.
Natomiast typowy dla fotografa sposób pracy to taki, w którym monitor kalibrujesz po to, żeby jak najwierniej wyświetlał kolory, natomiast zdjęcia obrabiać chcesz w standardowej przestrzeni, AdobeRGB (np. do druku offsetowego) lub sRGB (np. do odbitek w przydrożnym labie).
AuThoR napisał/a:
Ogólnie moje pytania i tak chciałem poprzeć praktycznym spojrzeniem na wydruki w różnych przestrzeniach.
To zdanie nie ma najmniejszego sensu jeśli się rozumie co to jest zarządzeni kolorem...
AuThoR napisał/a:
Dla kogoś takiego jak ja czyli trochę bardziej zaawansowanego amatora, który przedstawia prace klientom pewne rzeczy wystarczą...
Póki się nie trafi na klienta, który wie o co chodzi - ale fakt.. większość nie ma pojęcia o balansie bieli nawet
AuThoR napisał/a:
dlatego jak wydruk mi m/w pasuje względem jakiegoś wybranego profilu to i tak całą tą teorię odkładam trochę na bok.
Bazujesz na łucie szczęścia... Nie tędy droga.
hijax_pl, nie obraź się, ale takie odpowiedzi nic nie wnoszą do tematu. Poczytałem trochę, ale moja wiedza jest nadal mała w tym temacie....oczywiście mogę dalej szperać w necie i przedostawać się przez GB informacji, mogę też szukać for, na których będę walczył o odpowiedzi, ale pytam tu bo być może ktoś prosto napisze co i jak.
Taki sposób pracy (tzn. edycja w nietypowym profilu) ma sens np. w drukarniach, gdzie przygotowujesz plik pod konkretne (i tylko to jedno) urządzenie i chcesz wykorzystać prawidłowo jego możliwości. Z tym, że wtedy jako profil roboczy ustawiasz profil drukarki/urządzenia, a nie monitora.
A do czego softproofing?
komor napisał/a:
Natomiast typowy dla fotografa sposób pracy to taki, w którym monitor kalibrujesz po to, żeby jak najwierniej wyświetlał kolory, natomiast zdjęcia obrabiać chcesz w standardowej przestrzeni, AdobeRGB (np. do druku offsetowego) lub sRGB (np. do odbitek w przydrożnym labie).
Zgadza się.
[ Dodano: Nie 01 Kwi, 2012 18:15 ] AuThoR, załóżmy, że napiszę co i jak. Ustawisz sobie PS... I co z tego będziesz miał skoro nadal nie będziesz rozumiał dlaczego tak a nie inaczej? Pojawi się kolejna wersja, zmienią okienko dialogowe.. Będziesz wiedział jak ustawić?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 9