|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lampy błyskowe i oświetlenie - Pomoc w wyborze lampy
haxx - Czw 05 Wrz, 2013 Temat postu: Pomoc w wyborze lampy Witam.
Chcialbym uzyskac pomoc w wyborze lampy odpowiedniej do moich potrzeb i kilka informacji o jej dzialaniu.
Mianowiscie. chcialbym zrobic sobie takie domowe male studio (przeznaczenie wylacznie amatorskie). Przeczytalem ze dobrym sposobem na uzyskanie fajnego swiatla jest rozstawienie 3 lamp (jedna na aparacie i dwie z lewej i prawej strony fotografowanego obiektu). potrzebuje dosc ostrego swiatla do dynamicznych zdjec raczej malego formatu. takich jak "zamrozona" woda lejaca sie do kieliszka. Lecz nie zdecydowalem sie na kupno namiotu bezcieniowego poniewaz chcialbym rownierz fotografowac cos wiekszego jak np jakas osobe. Wiec prosze o info jakie lampy wystarczyly by do moich zdjec.
Nastepna sprawa to ich dzialanie. Czy jezeli np kupie 3 lampy to bede mogl je wyzwalac jednoczesnie bez dodatkowych akcesoriow? czytalem cos o podczerwieni...
I czy bede mogl robic zdjecia dynamiczne na krotkich czasach naswietlania np 1/2000
z wykorzystaniem wszystkich lamp jednoczesnie. Bardzo prosze o propozycje jakis modeli ktore beda kosztowaly w miare malo.
komor - Czw 05 Wrz, 2013
Tanie studio na tanich lampach reporterskich: Studio domowe amatora, tanim kosztem, Doświetlenie pleneru lub małego studia i pewnie jeszcze parę tematów.
Namiot bezcieniowy na pewno nie jest dobrym sposobem na fotografowanie płynów. Poczytaj trochę o tym, klasycznie szkło czy płyny fotografujemy podświetlając je od tyłu.
Co do wyzwalania bez dodatkowych akcesoriów to w małym studio powinno się udać, pod warunkiem, że Twój aparat potrafi błysnąć wbudowaną lampą błyskową w trybie manualnym. Wariant drugi, jeśli wbudowana nie pracuje w manualu: lampy wyzwalane błyskiem wbudowanej potrafią pominąć przedbłysk pomiarowy. Wariant trzeci: poświęcisz jedną z lamp na błyskanie z gorącej stopki aparatu (trochę szkoda). Wariant optymalny: zakup niedrogiego radia, co jest po prostu najwygodniejsze i uniwersalne. Ale można zacząć od fotoceli.
Co do krótkich czasów 1/2000 to będzie z tym kłopot, bo tanie lampy manualne nie pracują w trybie HSS (który zresztą znacząco redukuje ilość dostępnego światła). Zejście poniżej czasu X z lampami reporterskimi się nie uda. Są sztuczki, które pozwalają trochę ten problem ominąć, ale przy pomocy wolnych lamp studyjnych.
haxx - Pią 06 Wrz, 2013
komor czy mowisz o tym--------> https://www.youtube.com/watch?v=LjOK2FK0Izs
5:05
czy takie cos faktycznie sie sprawdza?
a jezeli nie to czy np dwie lampy oswietlenia stalego + jedna lampa blyskowa beda dobrym rozwiazaniem?
Np dwie takie + 2 softboxy------------> http://allegro.pl/lampa-s...3524881524.html i do tego to: -----------> http://allegro.pl/bea-nik...3509219272.html . Podalem tylko przyklad bo za bardzo sie na tym nie znam jezeli jest np cos innego lub tanszego i wystarczajacego na moje potrzeby to prosze o propozycje.
I jeszcze jedno... Czy dobrej jakosci lampy swiatla stalego sa w stanie zastapic błysk? Podkreslam ze nie musze oswiatlac duzego obszaru tylko male pomieszczenie.
------------> https://www.youtube.com/watch?v=oxwWF7CZnm8 znalazlem taki filmik tylko nie moge nigdzie znalesc lamp o ktorych mowi ten koles:)
komor - Pią 06 Wrz, 2013
haxx, pokazany na tym filmie sposób to jeden z przynajmniej dwóch sposobów.
Mieszanie błyskowego ze światłem stałym może być problematyczne ze względu na różnice temperatury światła. Ja proponuję zakup dwóch–trzech tanich manualnych lamp typu YongNuo YN560 (mam, polecam), do tego statywy i modyfikatory o których wielokrotnie pisaliśmy w starszych wątkach.
haxx napisał/a: | Czy dobrej jakosci lampy swiatla stalego sa w stanie zastapic błysk? |
Zarówno błysk jak i stałe ma swoje wady i zalety. Przy fotografii ludzi błyskowe powoduje, że ludzie się nie krzywią i nie mają zwężonych źrenic. Z kolei światło stałe ma tę zaletę, że łatwiej modelować i przewidywać efekt oświetleniowy. Ale do światła stałego musisz zakupić znacznie droższe modyfikatory, odporne na wyższą temperaturę, podejrzewam też, że szybciej zżółkną od użytkowania.
Studyjne lampy błyskowe wyposażone w piloty, podobnie jak przy świetle stałym, łatwiej przewidywać (o ile piloty nie są znacząco przesunięte od palnika błyskowego), a nie potrzeba już odpornych temperaturowo modyfikatorów. Ale nadal jest to sprzęt mało mobilny, którego nie zabierzesz w plener bez źródła zasilania. Jak widzisz wszystkie te rozwiązania są do czegoś dobre, a do czegoś innego niekoniecznie.
haxx napisał/a: | znalazlem taki filmik tylko nie moge nigdzie znalesc lamp o ktorych mowi ten koles:) |
Scott Kelby to Amerykanin, używa pewnie sprzętu dostępnego tam, a niekoniecznie u nas. Poza tym raczej nie musi oszczędzać.
Andrzej.M. - Pią 06 Wrz, 2013
Na a...o znajdziesz sporo lamp studyjnych w cenie ok.300zł - więc taki zestaw spokojnie ci wystarczy - zwłaszcza że są one wyposażone w światło pilotujące - stałe - więc bedziesz dobrze widział co i jak oświetlasz. W przeciwieństwie do tanich "reporterskich" lampek.
Oczywiście łatwiej też do nich o akcesoria typu softboxy, wrota czy spoty.Najlepiej kupić 3-4 tego samego typu - bedziesz miał ze wszystkich jednakowe światło , a nie "od sasa do lasa". Fotografująć z fleszem nie musisz stosować krótkich czasów - bo flesz może dawać od 1/10 000 s do 1/250s zależnie od ustawienia i mocy. Oczywiście tanie małej mocy - mogą dawać jakiś wycinek tego zakresu , ale nawet one powinny "mrozić" lecącą kroplę wody. Nawet najmniejsza studyjna lampa 80Ws ma moc przeliczeniową - liczbę przewodnią ok 30, czyli są to dość mocne lampy. A przecież nie brakuje i takich co mają po 800 i więcej Ws. Na domowe potrzeby wystarczą ci z powodzeniem te najmniejsze , byle miały regulację mocy (im więcej stopni tym lepiej), bo możesz mieć problem z zejściem z wartością przysłony poniżej 5,6 przy 80 ISO.
cybertoman - Pią 06 Wrz, 2013
Lampy studyjne z czasami 1/10000 to rarytas i nie naleza do tanich. Tanie lampy studyjne nic nie zamroza.
hijax_pl - Pią 06 Wrz, 2013
haxx napisał/a: | czytalem cos o podczerwieni... | Tzw fotocela. Musisz wtedy mieć możliwość wyzwolić wbudowaną lampę w aparacie w trybie M, najsłabszym możliwym błyskiem (albo zakryć palnik) haxx napisał/a: | I czy bede mogl robic zdjecia dynamiczne na krotkich czasach naswietlania np 1/2000 | Np nowe Quantuumy z serii Move/Puls po maksymalnym skręceniu dadzą taki czas.
cybertoman - Pią 06 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | Np nowe Quantuumy z serii Move/Puls po maksymalnym skręceniu dadzą taki czas. | po maksymalnym skreceniu czy na pelnej mocy? Poza tym, w specyfikacji podany jest czas t0.5, wiec wlaciwosci "mrozace" to ok. 1/700.
Metz mecastudio TL-300 ma np 1/5120, co daloby ca. 1/2000 t0.1.
hijax_pl - Pią 06 Wrz, 2013
cybertoman napisał/a: | po maksymalnym skreceniu czy na pelnej mocy? | Napisałem po maksymalnym skręceniu. No i fakt - to t05.
Ale są też inne quantuumy - z serii HS: http://www.optyczne.pl/39...Digital_HS.html
cybertoman - Pią 06 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | Napisałem po maksymalnym skręceniu. | Przeczytalem. Co rozumiesz pod pojeciem "maksymalne skrecenie"?
hijax_pl - Pią 06 Wrz, 2013
Minimalna moc.
cybertoman - Pią 06 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | nowe Quantuumy z serii Move/Puls | to sa monobloki a te sa przeciez najszybsze przy maksymalnej mocy.
Długi - Wto 17 Wrz, 2013
Kupiłem nikona D3100 18-105 VR robię dużo zdjęć w ciemnościach i mam zamiar kupić lampę błyskową ale za śmieszne pieniądze nie znam się na żadnych parametrach lamp bo jestem nowicjuszem w fotografi co myślicie jak na początek kupiłbym : http://allegro.pl/lampa-b...3541890753.html
hijax_pl - Wto 17 Wrz, 2013
cybertoman napisał/a: | to sa monobloki | Taaak? Nie wiedziałem :-/ Długi napisał/a: | co myślicie jak na początek kupiłbym | Jeśli taka cena się utrzyma to - spoko.
haxx - Nie 22 Wrz, 2013
ja moze ekspertem nie jestem ale z tego co sie dowiedzialem i z forum i z roznych poradnikow w internecie to jezeli robisz duzo zdjec w ciemnosci to moim zdaniem lepiej jest wydac duzo wiecej ale na cos pewnego. mam tu na mysli lampe systemowa (czyli firmowa nikona). ja za kilka miesiecy zmieniam aparat na nikona d 7100 i chce kupic taka wlasnie lampe http://allegro.pl/lampa-n...3565971054.html
Andrzej.M. - Nie 22 Wrz, 2013
Długi napisał/a: | robię dużo zdjęć w ciemnościach i mam zamiar kupić lampę błyskow |
Co to znaczy??? Jakiego rodzaju zdjęcia?
Bo jeśli w całkowitej ciemności to albo oryginalna albo Metza ze wspomaganiem AF - a to do najtańszych nie należy. Nie każda współpracująca z systemem to ma.
Spinq - Pon 23 Wrz, 2013
haxx kilka informacji.
Czas błysku synchronizacji (to co ustawiasz w aparacie) może być równy nawet 1 sekundzie a ty będziesz miał obraz zamrożony (jeżeli użyjesz lampy błyskowej), pod warunkiem, że gdy wcześniej zrobisz zdjęcie bez lampy i wyjdzie Ci całe czarne. Lampa systemowa (reporterska) potrafi błyskac z czasem nawet 1/15000 sekundy. Jeżeli nie masz światła zastanego (dowolne stałe oświetlenie) to niezależnie od tego jaki masz czas ustawiony w aparacie będziesz miał ruch zamrożonony, bo twoim czasem będzie tylko czas błysku.
Jeżeli zaczynasz zabawę z błyskaniem nie idź w lampy studyjne. Mija się to z celem. Kup systemówki i blendy. Są zdecydowanie bardziej mobilne, mają przyzwoitą moc i dają dobre efekty. Do większosci amatorskich zastosowań wystarczą. Wystarczą do fotografii wody (bo są szybsze niż dowolne studyjne, z wyjątkiem najnowszego generatora profoto), wystarczą do fotografii ludzi, bo zawsze ze statywem i parasolką (tylko odbijająca) będziesz mógł otrzymać przyjemne miękkie światło. Ostre światło - czysta lampa lub przez parasolkę przepuszczającą. A kolejnym świetnym źródłem światła, które stosunkowo prosto modyfikować jest słonce.
haxx - Pon 23 Wrz, 2013
Spinq doceniam Twoja pomoc jednak temat juz troche ma i wczesniej bardzo pomogl mi jeden z moderatorow (Komor) i tak wlasnie zrobilem jak mowisz:) narazie kupilem 2 lampy yongnuo jako lampy pomocnicze a kiedy to pod koniec roku zmienie aparat na inny kupie lampe systemowa
Pozatym jest dokladnie jak mowisz lampy nie zajmuja miejsca i latwo je przenosic wiec z lampami studyjnymi dalem sobie spokoj
Andrzej.M. - Pon 23 Wrz, 2013
haxx napisał/a: | lampy nie zajmuja miejsca i latwo je przenosic wiec z lampami studyjnymi dalem sobie spokoj |
Niby dobrze - jeśli koniecznie w plener, jeśli zaś w pomieszczeniu- studyjne mają coś czego nie mają tamte - światło pilotujące przy którym można oświetlenie dokładnie ustawić. Tak by efekt był z góry znany a nie zgadywany.
komor - Pon 23 Wrz, 2013
AndrzejM.Makuch napisał/a: | Tak by efekt był z góry znany a nie zgadywany. |
Można się jeszcze nauczyć przewidywać, a nie zgadywać.
A tak poważnie to twarda, ale dobra szkoła, używać błyskowego bez pilotów. Choć oczywiście głównym powodem polecania takiej drogi jest kompromis możliwości i budżetu. Relatywnie niskim kosztem można mieć i domowe studio, i zestaw w plener, a jeszcze jak jedna z lamp będzie z TTL-em to i reporterski zestaw błyskowy da się z tego zrobić.
cybertoman - Pon 23 Wrz, 2013
Jako pilota mozna od bidy zaaplikowac jakis reflektorek LED Cree. Czy osiagaja znamionowe 4000 lm to inna para kaloszy, ale daje niezle.
haxx - Wto 24 Wrz, 2013
W przyszlosci moze kupie sobie jakas studyjna ze swiatlem pilotujacym. narazie interesuje mnie aparat i kupno do niego lampy systemowej. i wydaje mi sie ze do tego typu fotografi http://tinypic.com/view.p...=5#.UkGVxD_eKSE (oczywscie robiona w dzien przy dobrym swietle) taki zestaw jak narazie mi wystarczy. w przyszlosci do innych fotografi lampa studyjna bedzie mi byc moze potrzebna. zostala juz wymieniona jedna propozycja http://www.optyczne.pl/39...Digital_HS.html
ale jak narazie korzystam z tego co mam i nie narzekam na brak miejsca na przechowywanie tego
masza - Pią 29 Lis, 2013
maja899 napisał/a: | A jaka dla dziewczyny najlepsza? Jestem osobą uczącą się dopiero . |
Dla dziewczyny to różowa chyba będzie najlepsza. Dla dopiero uczącej się proponuję bladoróżową.
Mam nadzieję, że pomogłam.
|
|