forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - Nie chcę popełnić błędu - szeroki kąt do 60d

casualbeer - Wto 30 Wrz, 2014
Temat postu: Nie chcę popełnić błędu - szeroki kąt do 60d
Witam,

Mam prośbę o mała radę dotyczącą doboru szerokokątnego obiektywu do Canona 60d.

Nie będę owijał w bawełnę i od razu zaznaczam, że ma być to prezent dla mojej lubej. Sam nieco fotografuję, potrafię ocenić jakość zdjęcia - rozumiem także parametry, które charakteryzują obiektyw. Nie zmienia to faktu, że krytyka wyostrza się wraz z doświadczeniem a części właściwości nie da się wyrazić prostą tabelką... stąd moja prośba o pomoc.

Na chwilę obecną znalazłem następujące obiektywy, które w mojej ocenie dobrze spełniałyby funkcję "szerokiego kąta":

Sigma 10-20 mm f/4.0-f/5.6 DC EX HSM / Canon
Tamron 10-24 mm f/3.5-f/4.5 Di-II LD Aspherical IF/Canon
Tokina AT-X 12-28 f/4.0 AF PRO DX / Canon

Trochę drożej (ale co tam - kto powiedział, że trzeba jeść codziennie ) :
Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II / Canon
Canon 10-22 mm f/3.5-f/4.5 EF-S USM

Przy kwocie około 2 tysięcy złotych wybór jest całkiem pokaźny ( przy obiektywach do 1000 zł nie miałem takich dylematów ) i drży mi trochę rękę przed kliknięciem "kupuj" :)

Czy macie jakieś doświadczenie z tymi obiektywami i jesteście w stanie polecić (lub odradzić!), któryś z nich ?

Zainteresowana fotografuje przede wszystkim w plenerze - zdarza się również trochę architektury. Pomieszczenia są raczej rzadkością.

Sunders - Wto 30 Wrz, 2014

Obecnie wybierałbym między Canonami EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM a 10-22 mm f/3.5-f/4.5 EF-S USM, z wyjątkiem sytuacji w której najważniejszym priorytetem jest światło - wtedy Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II / Canon .
komor - Wto 30 Wrz, 2014

sigma 10-20mm F/4-5.6 czy Sigma 10-20mm F/ 3.5
jaki obiektyw szeroki kąt
Porada - obektyw szerokokątny. Który wybrać?
który obiektyw szerokokątny najlepiej się sprawuje do 2k
Szeroki kąt (UWA) do APS-C Canon
Ultra szeroki kąt do architektury (Canon APS-C)

muzyk - Sro 01 Paź, 2014

Ten:
Cytat:
Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II / Canon

casualbeer - Czw 02 Paź, 2014

Dziękuję bardzo za udzielone odpowiedzi!
Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014

casualbeer, czy przyszłościowo myślisz o pozostaniu na APS-C, czy będziesz chciał kupić FF? Z doświadczenia wiem, że puszki zmienia się stosunkowo często, a szkła jeśli nie sprawiają problemów, zostają "na całe życie". Ja do szerokiego kupiłem niegdyś Sigmę EX 12-24 DG HSM używam do dziś. To najszerszy zoom na FF i nie ryba :) jaki jest dostępny na rynku.
muzyk - Czw 02 Paź, 2014

Wymienioną Tokinę moża w razie zmiany na ff sprzedać, albo zostawić i używać jako szerokiej stałki 15 lub 16 mm ze światłem 2.8. :idea:
kozidron - Czw 02 Paź, 2014

muzyk napisał/a:
w razie zmiany na ff sprzedać, albo zostawić i używać jako szerokiej stałki 15 lub 16 mm ze światłem 2.8. :idea:


to nie jest dobra rada, uzywanie tego obiektywu na ff pod canonem co prawda jest możliwe ale dość mocno "przycina" jego własności użytkowe.

muzyk - Czw 02 Paź, 2014

Hmm jest napisane, że albo albo...
poza tym, nawet użytkując to szkło na ff nie trzeba tego ciągnąć w nieskończoność i zawsze można kupić dużo droższy 16-35 2.8, bądź 14 2.8 ...
ewentualnie Samyanga 14 2.8 bez af.
Z drugiej strony: wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8.

Nie ma takich?
Szkoda zatem, że tak deprecjonujesz przydatność takiego rozwiązania na ff.

P.S. Poza tym w temacie idzie o szkło na apsc...

Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014

muzyk napisał/a:
wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8.
yyy a po kiego do szerokiego 2.8?
moronica - Czw 02 Paź, 2014

Wojmistrz, a cos w tym niezwyklego, ze uzywa sie szerokich szkiel np do akcji w trudnych warunkach oswietleniowych?
muzyk - Czw 02 Paź, 2014

Zapytaj się np. tych, którzy skonstruowali 14 L czy Nikkora zdaje się 14-24 2.8 i jeszcze żądają za to taaaaaką kasę...
Czyżby wybryk konstruktorów?
Czy szeroki kąt wiąże się tylko z krajobrazami, gdzie 2.8 nie potrzeba?

Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014

moronica, nie no spoko, ja swoje i tak przymykam w okolice 8-11.
moronica - Czw 02 Paź, 2014

Wojmistrz, widocznie albo robisz przy dobrym swietle albo ze statywu i temat ci sie nie rusza. ale na tym sie opcje nie koncza
Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014

Nie no nie neguję potrzeby posiadania szkiełka o ten ~1EV jaśniejszego. Po prostu, sam nie odczułem takiej potrzeby, szczególnie teraz, fotografując i filmując Canonem 6D.
muzyk - Czw 02 Paź, 2014

Szeroki kąt i 2.8 to jest po prostu poszerzenie możliwości fotografii kreatywnej.
Stąd moje zdanie, żeby w razie przejścia na ff nie pozbywać się od razu Tokiny, szkła z af, które na ff przy 15/16 mm pozostaje szerokim a przy tym jasnym.

moronica - Czw 02 Paź, 2014

Wojmistrz, ale tu nie jest o twoich potrzebach. spytales, po kiego szerokie szklo 2.8 to sie dowiedziales, nie odwracaj teraz kota ogonem :P
Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014

moronica, no właśnie nie odwracam. Napisałem tak, bo mi się nie przydaje takie światło w bardzo szerokim szkle. GO i tak przy tym żadne :)
kozidron - Czw 02 Paź, 2014

muzyk napisał/a:
Z drugiej strony: wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8.


odpowiedziałeś sobie na to pytanie we własnym poście.

muzyk napisał/a:
Szkoda zatem, że tak deprecjonujesz przydatność takiego rozwiązania na ff.


tak, zdecydowanie uważam że to nie najlepszy pomysł.

muzyk napisał/a:
Poza tym w temacie idzie o szkło na apsc...


tak, tu masz rację. Dodatkowo jestem odmiennego zdania niż Wojmistrz, raczej uważam że powinno się dobierać szkła pod to czym obecnie robi się zdjęcia. Zresztą całej masie ludzi wystarczy aps-c.

Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014

Moje pytanie nie było takie głupie, ponieważ prawie wszyscy których znam, którzy posiadali Canona 60D, planuje lub przesiadło się już na 6D, ze mną włącznie.
nienietaktak - Czw 02 Paź, 2014

Wojmistrz napisał/a:
szczególnie teraz, fotografując i filmując Canonem 6D.

czyli przymykasz, żeby mieć jak największą głębię i nie martwić sie o ostrość podczas filmowania ;)

Wojmistrz - Pią 03 Paź, 2014

Z oświetleniem? I tak mam hiperfokalną na tym szkle w okolicy 1,7m. Z resztą, do filmowania tego akurat obiektywu staram się nie używać.
Sunders - Pią 03 Paź, 2014

muzyk napisał/a:
wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8


Tokina 16-28/2,8 kosztuje niecałe 4 setki więcej od Tokiny 11-16/2,8 a jest zdecydowanie sensowniejszym szkłem pod FF. Za kolejne kilka setek więcej można nabyć używkę Canona 16-35/2,8 II. Nie podnosiłbym jako istotnej zalety AF-a Tokiny 11-16/2,8 na FF - ani nie jest specjalnie dobry, ani niezbędny.

kozidron napisał/a:
powinno się dobierać szkła pod to czym obecnie robi się zdjęcia


Dokładnie. To, że Tokina 11-16/2,8 jest na 15-16mm używalna na FF nie oznacza wcale, że ma sens jej posiadanie po pozbyciu się puszki APS-C.

muzyk - Pią 03 Paź, 2014

Sunders napisał/a:
ani nie jest specjalnie dobry, ani niezbędny.

To prawda.

Cała ta dyskusja o przydatności Tokiny 11-16 sprowadza się do
kupna tego obiektywu pod APSC, a w razie zmiany na FF albo sprzedanie go od razu, albo używanie dalej n 15 i 16 mm, bo np. 16-28 nowy jest droższy, a przy tym odsprzedaż używanej Tokiny 11-16 wiąże się z jakąś tam stratą - dajmy na to 500 zł, zatem razem 900 - 1000 zł na wymianie szkła. I tylko tyle.
Nikogo nie namawiam, aby kupował to szkło specjalnie pod FF.

kozidron - Pią 03 Paź, 2014

nie ma to jak sytuacja kiedy wątek żyje własnym życiem a OP może się tu już nawet nie zalogować ;) tak sobie tylko pomyślałem ;)
komor - Pią 03 Paź, 2014

To niestety coraz częstszy wariant na tym forum…

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group