| 
				
					| 
							
								|  | forum.optyczne.pl 
 |  |  Pomagamy w wyborze obiektywu - Nie chcę popełnić błędu - szeroki kąt do 60d
 
 casualbeer - Wto 30 Wrz, 2014
 Temat postu: Nie chcę popełnić błędu - szeroki kąt do 60d
 Witam,
 
 Mam prośbę o mała radę dotyczącą doboru szerokokątnego obiektywu do Canona 60d.
 
 Nie będę owijał w bawełnę i od razu zaznaczam, że ma być to prezent dla mojej lubej. Sam nieco fotografuję, potrafię ocenić jakość zdjęcia - rozumiem także parametry, które charakteryzują obiektyw. Nie zmienia to faktu, że krytyka wyostrza się wraz z doświadczeniem a części właściwości nie da się wyrazić prostą tabelką... stąd moja prośba o pomoc.
 
 Na chwilę obecną znalazłem następujące obiektywy, które w mojej ocenie dobrze spełniałyby funkcję "szerokiego kąta":
 
 Sigma 10-20 mm f/4.0-f/5.6 DC EX HSM / Canon
 Tamron 10-24 mm f/3.5-f/4.5 Di-II LD Aspherical IF/Canon
 Tokina AT-X 12-28 f/4.0 AF PRO DX / Canon
 
 Trochę drożej (ale co tam - kto powiedział, że trzeba jeść codziennie ) :
 Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II / Canon
 Canon 10-22 mm f/3.5-f/4.5 EF-S USM
 
 Przy kwocie około 2 tysięcy złotych wybór jest całkiem pokaźny ( przy obiektywach do 1000 zł nie miałem takich dylematów ) i drży mi trochę rękę przed kliknięciem "kupuj"
   
 Czy macie jakieś doświadczenie z tymi obiektywami i jesteście w stanie polecić (lub odradzić!), któryś z nich ?
 
 Zainteresowana fotografuje przede wszystkim w plenerze - zdarza się również trochę architektury. Pomieszczenia są raczej rzadkością.
 Sunders - Wto 30 Wrz, 2014
 
 Obecnie wybierałbym między Canonami EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM a  10-22 mm f/3.5-f/4.5 EF-S USM, z wyjątkiem sytuacji w której najważniejszym priorytetem jest światło - wtedy Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II / Canon .
 komor - Wto 30 Wrz, 2014
 
 sigma 10-20mm F/4-5.6 czy Sigma 10-20mm F/ 3.5
 jaki obiektyw szeroki kąt
 Porada - obektyw szerokokątny. Który wybrać?
 który obiektyw szerokokątny najlepiej się sprawuje do 2k
 Szeroki kąt (UWA) do APS-C Canon
 Ultra szeroki kąt do architektury (Canon APS-C)
 muzyk - Wto 30 Wrz, 2014
 
 Ten:
 
  	  | Cytat: |  	  | Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II / Canon | 
 casualbeer - Czw 02 Paź, 2014
 
 Dziękuję bardzo za udzielone odpowiedzi!
 Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
 
 casualbeer, czy przyszłościowo myślisz o pozostaniu na APS-C, czy będziesz chciał kupić FF? Z doświadczenia wiem, że puszki zmienia się stosunkowo często, a szkła jeśli nie sprawiają problemów, zostają "na całe życie". Ja do szerokiego kupiłem niegdyś Sigmę EX 12-24 DG HSM używam do dziś. To najszerszy zoom na FF i nie ryba
  jaki jest dostępny na rynku. muzyk - Czw 02 Paź, 2014
 
 Wymienioną Tokinę moża w razie zmiany na ff sprzedać, albo zostawić i używać jako szerokiej stałki 15 lub 16 mm ze światłem 2.8.
   kozidron - Czw 02 Paź, 2014
 
 
  	  | muzyk napisał/a: |  	  | w razie zmiany na ff sprzedać, albo zostawić i używać jako szerokiej stałki 15 lub 16 mm ze światłem 2.8.   | 
 
 to nie jest dobra rada, uzywanie tego obiektywu na ff pod canonem co prawda jest możliwe ale dość mocno "przycina" jego własności użytkowe.
 muzyk - Czw 02 Paź, 2014
 
 Hmm jest napisane, że albo albo...
 poza tym, nawet użytkując to szkło na ff nie trzeba tego ciągnąć w nieskończoność i zawsze można kupić dużo droższy 16-35 2.8, bądź 14 2.8 ...
 ewentualnie Samyanga 14 2.8 bez af.
 Z drugiej strony: wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8.
 
 Nie ma takich?
 Szkoda zatem, że tak deprecjonujesz przydatność takiego rozwiązania na ff.
 
 P.S. Poza tym w temacie idzie o szkło na apsc...
 Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
 
 
 yyy a po kiego do szerokiego 2.8? 	  | muzyk napisał/a: |  	  | wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8. | 
 moronica - Czw 02 Paź, 2014
 
 Wojmistrz, a cos w tym niezwyklego, ze uzywa sie szerokich szkiel np do akcji w trudnych warunkach oswietleniowych?
 muzyk - Czw 02 Paź, 2014
 
 Zapytaj się np. tych, którzy skonstruowali 14 L czy Nikkora zdaje się 14-24 2.8 i jeszcze żądają za to taaaaaką kasę...
 Czyżby wybryk konstruktorów?
 Czy szeroki kąt wiąże się tylko z krajobrazami, gdzie 2.8 nie potrzeba?
 Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
 
 moronica, nie no spoko, ja swoje i tak przymykam w okolice 8-11.
 moronica - Czw 02 Paź, 2014
 
 Wojmistrz, widocznie albo robisz przy dobrym swietle albo ze statywu i temat ci sie nie rusza. ale na tym sie opcje nie koncza
 Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
 
 Nie no nie neguję potrzeby posiadania szkiełka o ten ~1EV jaśniejszego. Po prostu, sam nie odczułem takiej potrzeby, szczególnie teraz, fotografując i filmując Canonem 6D.
 muzyk - Czw 02 Paź, 2014
 
 Szeroki kąt i 2.8 to jest po prostu poszerzenie możliwości fotografii kreatywnej.
 Stąd moje zdanie, żeby w razie przejścia na ff nie pozbywać się od razu Tokiny, szkła z af, które na ff przy 15/16 mm pozostaje szerokim a przy tym jasnym.
 moronica - Czw 02 Paź, 2014
 
 Wojmistrz, ale tu nie jest o twoich potrzebach. spytales, po kiego szerokie szklo 2.8 to sie dowiedziales, nie odwracaj teraz kota ogonem
   Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
 
 moronica, no właśnie nie odwracam. Napisałem tak, bo mi się nie przydaje takie światło w bardzo szerokim szkle. GO i tak przy tym żadne
   kozidron - Czw 02 Paź, 2014
 
 
  	  | muzyk napisał/a: |  	  | Z drugiej strony: wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8. | 
 
 odpowiedziałeś sobie na to pytanie we własnym poście.
 
 
  	  | muzyk napisał/a: |  	  | Szkoda zatem, że tak deprecjonujesz przydatność takiego rozwiązania na ff. 
 | 
 
 tak, zdecydowanie uważam że to nie najlepszy pomysł.
 
 
  	  | muzyk napisał/a: |  	  | Poza tym w temacie idzie o szkło na apsc... | 
 
 tak, tu masz rację. Dodatkowo jestem odmiennego zdania niż Wojmistrz, raczej uważam że powinno się dobierać szkła pod to czym obecnie robi się zdjęcia. Zresztą całej masie ludzi wystarczy aps-c.
 Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
 
 Moje pytanie nie było takie głupie, ponieważ prawie wszyscy których znam, którzy posiadali Canona 60D, planuje lub przesiadło się już na 6D, ze mną włącznie.
 nienietaktak - Czw 02 Paź, 2014
 
 
  	  | Wojmistrz napisał/a: |  	  | szczególnie teraz, fotografując i filmując Canonem 6D. | 
 czyli przymykasz, żeby mieć jak największą głębię i nie martwić sie o ostrość podczas filmowania
   Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
 
 Z oświetleniem? I tak mam hiperfokalną na tym szkle w okolicy 1,7m. Z resztą, do filmowania tego akurat obiektywu staram się nie używać.
 Sunders - Pią 03 Paź, 2014
 
 
  	  | muzyk napisał/a: |  	  | wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8 | 
 
 Tokina 16-28/2,8 kosztuje niecałe 4 setki więcej od Tokiny 11-16/2,8 a jest zdecydowanie sensowniejszym szkłem pod FF. Za kolejne kilka setek więcej można nabyć używkę Canona 16-35/2,8 II. Nie podnosiłbym jako istotnej zalety AF-a Tokiny 11-16/2,8 na FF - ani nie jest specjalnie dobry, ani niezbędny.
 
 
  	  | kozidron napisał/a: |  	  | powinno się dobierać szkła pod to czym obecnie robi się zdjęcia | 
 
 Dokładnie. To, że Tokina 11-16/2,8 jest na 15-16mm używalna na FF nie oznacza wcale, że ma sens jej posiadanie po pozbyciu się puszki APS-C.
 muzyk - Pią 03 Paź, 2014
 
 
  	  | Sunders napisał/a: |  	  | ani nie jest specjalnie dobry, ani niezbędny. 
 | 
 To prawda.
 
 Cała ta dyskusja o przydatności Tokiny 11-16 sprowadza się do
 kupna tego obiektywu pod APSC, a w razie zmiany na FF albo sprzedanie go od razu, albo używanie dalej n 15 i 16 mm, bo np. 16-28 nowy jest droższy, a przy tym odsprzedaż używanej Tokiny 11-16 wiąże się z jakąś tam stratą - dajmy na to 500 zł, zatem razem 900 - 1000 zł na wymianie szkła.  I tylko tyle.
 Nikogo nie namawiam, aby kupował to szkło specjalnie pod FF.
 kozidron - Pią 03 Paź, 2014
 
 nie ma to jak sytuacja kiedy wątek żyje własnym życiem a OP może się tu już nawet nie zalogować
  tak sobie tylko pomyślałem   komor - Pią 03 Paź, 2014
 
 To niestety coraz częstszy wariant na tym forum…
 
 |  |