|
forum.optyczne.pl
|
 |
Pomagamy w wyborze obiektywu - Nie chcę popełnić błędu - szeroki kąt do 60d
casualbeer - Wto 30 Wrz, 2014 Temat postu: Nie chcę popełnić błędu - szeroki kąt do 60d Witam,
Mam prośbę o mała radę dotyczącą doboru szerokokątnego obiektywu do Canona 60d.
Nie będę owijał w bawełnę i od razu zaznaczam, że ma być to prezent dla mojej lubej. Sam nieco fotografuję, potrafię ocenić jakość zdjęcia - rozumiem także parametry, które charakteryzują obiektyw. Nie zmienia to faktu, że krytyka wyostrza się wraz z doświadczeniem a części właściwości nie da się wyrazić prostą tabelką... stąd moja prośba o pomoc.
Na chwilę obecną znalazłem następujące obiektywy, które w mojej ocenie dobrze spełniałyby funkcję "szerokiego kąta":
Sigma 10-20 mm f/4.0-f/5.6 DC EX HSM / Canon
Tamron 10-24 mm f/3.5-f/4.5 Di-II LD Aspherical IF/Canon
Tokina AT-X 12-28 f/4.0 AF PRO DX / Canon
Trochę drożej (ale co tam - kto powiedział, że trzeba jeść codziennie ) :
Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II / Canon
Canon 10-22 mm f/3.5-f/4.5 EF-S USM
Przy kwocie około 2 tysięcy złotych wybór jest całkiem pokaźny ( przy obiektywach do 1000 zł nie miałem takich dylematów ) i drży mi trochę rękę przed kliknięciem "kupuj"
Czy macie jakieś doświadczenie z tymi obiektywami i jesteście w stanie polecić (lub odradzić!), któryś z nich ?
Zainteresowana fotografuje przede wszystkim w plenerze - zdarza się również trochę architektury. Pomieszczenia są raczej rzadkością.
Sunders - Wto 30 Wrz, 2014
Obecnie wybierałbym między Canonami EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM a 10-22 mm f/3.5-f/4.5 EF-S USM, z wyjątkiem sytuacji w której najważniejszym priorytetem jest światło - wtedy Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II / Canon .
komor - Wto 30 Wrz, 2014
sigma 10-20mm F/4-5.6 czy Sigma 10-20mm F/ 3.5
jaki obiektyw szeroki kąt
Porada - obektyw szerokokątny. Który wybrać?
który obiektyw szerokokątny najlepiej się sprawuje do 2k
Szeroki kąt (UWA) do APS-C Canon
Ultra szeroki kąt do architektury (Canon APS-C)
muzyk - Sro 01 Paź, 2014
Ten:
Cytat: | Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II / Canon |
casualbeer - Czw 02 Paź, 2014
Dziękuję bardzo za udzielone odpowiedzi!
Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
casualbeer, czy przyszłościowo myślisz o pozostaniu na APS-C, czy będziesz chciał kupić FF? Z doświadczenia wiem, że puszki zmienia się stosunkowo często, a szkła jeśli nie sprawiają problemów, zostają "na całe życie". Ja do szerokiego kupiłem niegdyś Sigmę EX 12-24 DG HSM używam do dziś. To najszerszy zoom na FF i nie ryba jaki jest dostępny na rynku.
muzyk - Czw 02 Paź, 2014
Wymienioną Tokinę moża w razie zmiany na ff sprzedać, albo zostawić i używać jako szerokiej stałki 15 lub 16 mm ze światłem 2.8.
kozidron - Czw 02 Paź, 2014
muzyk napisał/a: | w razie zmiany na ff sprzedać, albo zostawić i używać jako szerokiej stałki 15 lub 16 mm ze światłem 2.8. |
to nie jest dobra rada, uzywanie tego obiektywu na ff pod canonem co prawda jest możliwe ale dość mocno "przycina" jego własności użytkowe.
muzyk - Czw 02 Paź, 2014
Hmm jest napisane, że albo albo...
poza tym, nawet użytkując to szkło na ff nie trzeba tego ciągnąć w nieskończoność i zawsze można kupić dużo droższy 16-35 2.8, bądź 14 2.8 ...
ewentualnie Samyanga 14 2.8 bez af.
Z drugiej strony: wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8.
Nie ma takich?
Szkoda zatem, że tak deprecjonujesz przydatność takiego rozwiązania na ff.
P.S. Poza tym w temacie idzie o szkło na apsc...
Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
muzyk napisał/a: | wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8. | yyy a po kiego do szerokiego 2.8?
moronica - Czw 02 Paź, 2014
Wojmistrz, a cos w tym niezwyklego, ze uzywa sie szerokich szkiel np do akcji w trudnych warunkach oswietleniowych?
muzyk - Czw 02 Paź, 2014
Zapytaj się np. tych, którzy skonstruowali 14 L czy Nikkora zdaje się 14-24 2.8 i jeszcze żądają za to taaaaaką kasę...
Czyżby wybryk konstruktorów?
Czy szeroki kąt wiąże się tylko z krajobrazami, gdzie 2.8 nie potrzeba?
Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
moronica, nie no spoko, ja swoje i tak przymykam w okolice 8-11.
moronica - Czw 02 Paź, 2014
Wojmistrz, widocznie albo robisz przy dobrym swietle albo ze statywu i temat ci sie nie rusza. ale na tym sie opcje nie koncza
Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
Nie no nie neguję potrzeby posiadania szkiełka o ten ~1EV jaśniejszego. Po prostu, sam nie odczułem takiej potrzeby, szczególnie teraz, fotografując i filmując Canonem 6D.
muzyk - Czw 02 Paź, 2014
Szeroki kąt i 2.8 to jest po prostu poszerzenie możliwości fotografii kreatywnej.
Stąd moje zdanie, żeby w razie przejścia na ff nie pozbywać się od razu Tokiny, szkła z af, które na ff przy 15/16 mm pozostaje szerokim a przy tym jasnym.
moronica - Czw 02 Paź, 2014
Wojmistrz, ale tu nie jest o twoich potrzebach. spytales, po kiego szerokie szklo 2.8 to sie dowiedziales, nie odwracaj teraz kota ogonem
Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
moronica, no właśnie nie odwracam. Napisałem tak, bo mi się nie przydaje takie światło w bardzo szerokim szkle. GO i tak przy tym żadne
kozidron - Czw 02 Paź, 2014
muzyk napisał/a: | Z drugiej strony: wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8. |
odpowiedziałeś sobie na to pytanie we własnym poście.
muzyk napisał/a: | Szkoda zatem, że tak deprecjonujesz przydatność takiego rozwiązania na ff.
|
tak, zdecydowanie uważam że to nie najlepszy pomysł.
muzyk napisał/a: | Poza tym w temacie idzie o szkło na apsc... |
tak, tu masz rację. Dodatkowo jestem odmiennego zdania niż Wojmistrz, raczej uważam że powinno się dobierać szkła pod to czym obecnie robi się zdjęcia. Zresztą całej masie ludzi wystarczy aps-c.
Wojmistrz - Czw 02 Paź, 2014
Moje pytanie nie było takie głupie, ponieważ prawie wszyscy których znam, którzy posiadali Canona 60D, planuje lub przesiadło się już na 6D, ze mną włącznie.
nienietaktak - Czw 02 Paź, 2014
Wojmistrz napisał/a: | szczególnie teraz, fotografując i filmując Canonem 6D. |
czyli przymykasz, żeby mieć jak największą głębię i nie martwić sie o ostrość podczas filmowania
Wojmistrz - Pią 03 Paź, 2014
Z oświetleniem? I tak mam hiperfokalną na tym szkle w okolicy 1,7m. Z resztą, do filmowania tego akurat obiektywu staram się nie używać.
Sunders - Pią 03 Paź, 2014
muzyk napisał/a: | wskaż na rynku szkło 15 16 mm na pełną klatkę w cenie do 2000 zł, z af i światłem 2.8 |
Tokina 16-28/2,8 kosztuje niecałe 4 setki więcej od Tokiny 11-16/2,8 a jest zdecydowanie sensowniejszym szkłem pod FF. Za kolejne kilka setek więcej można nabyć używkę Canona 16-35/2,8 II. Nie podnosiłbym jako istotnej zalety AF-a Tokiny 11-16/2,8 na FF - ani nie jest specjalnie dobry, ani niezbędny.
kozidron napisał/a: | powinno się dobierać szkła pod to czym obecnie robi się zdjęcia |
Dokładnie. To, że Tokina 11-16/2,8 jest na 15-16mm używalna na FF nie oznacza wcale, że ma sens jej posiadanie po pozbyciu się puszki APS-C.
muzyk - Pią 03 Paź, 2014
Sunders napisał/a: | ani nie jest specjalnie dobry, ani niezbędny.
|
To prawda.
Cała ta dyskusja o przydatności Tokiny 11-16 sprowadza się do
kupna tego obiektywu pod APSC, a w razie zmiany na FF albo sprzedanie go od razu, albo używanie dalej n 15 i 16 mm, bo np. 16-28 nowy jest droższy, a przy tym odsprzedaż używanej Tokiny 11-16 wiąże się z jakąś tam stratą - dajmy na to 500 zł, zatem razem 900 - 1000 zł na wymianie szkła. I tylko tyle.
Nikogo nie namawiam, aby kupował to szkło specjalnie pod FF.
kozidron - Pią 03 Paź, 2014
nie ma to jak sytuacja kiedy wątek żyje własnym życiem a OP może się tu już nawet nie zalogować tak sobie tylko pomyślałem
komor - Pią 03 Paź, 2014
To niestety coraz częstszy wariant na tym forum…
|
|