Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Stosujmy jakąś jednak dyscyplinę i precyzję. Galimatias błędów albo niezrozumienia, np nie zalecałem użycia konkretnie +2 lecz plusa, a to ile ten plus ma mieć to zależy od tego jaki chce mieć udział światła zastanego.
Rozmazanie to jeszcze inna sprawa, nie wszystko na raz.
Najpierw wyjaśnijmy sobie błąd polegający na naświetlaniu białej sukni za pomocą -2, a później zajmiemy się krótszym czasem naświetlania aby zmniejszyć rozmazanie.
Marian,
Tam są dwa przykłady w pierwszym 1/15 nie ma błysku i naświetlenie jest ok.
W drugim jest 1/60 i błysk i prześwietlenie i problem, który trzeba rozwiązać.
Teraz chyba wszystko jasne?
Ostatnio zmieniony przez SlawGaw Czw 04 Cze, 2009, w całości zmieniany 1 raz
teodor2424 [Usunięty]
Wysłany: Czw 04 Cze, 2009
Wszystko po kolei bo to bardzo ważna sprawa żeby dojść do jakiegoś spójnego ładu.
jestem początkującym więc proszę o wyrozumiałość i prostym językiem określanie tych teorii
Radzę najpierw spróbować jak najlepiej ustawić ekspozycję światłem zastanym, jak najbardziej przybliżając się do pożądanej wartości czasu, np. manipulując ISO. Następnie skracając czas trzeba będzie odpowiednio zmniejszać udział światła zastanego i zwiększać udział błysku, ale jeśli lampa pracuje w TTL, to wraz ze zwiększaniem udzialu błysku maleje szansa na prawidłowe naświetlenie białej sukni. Byłoby najlepiej mieć w lampie tryb GNC albo inny tryb wyliczający błysk na podstawie odległości i przysłony.
teodor2424 [Usunięty]
Wysłany: Czw 04 Cze, 2009
Marian napisał/a:
Radzę najpierw spróbować jak najlepiej ustawić ekspozycję światłem zastanym, jak najbardziej przybliżając się do pożądanej wartości czasu, np. manipulując ISO. Następnie skracając czas trzeba będzie odpowiednio zmniejszać udział światła zastanego i zwiększać udział błysku, ale jeśli lampa pracuje w TTL, to wraz ze zwiększaniem udzialu błysku maleje szansa na prawidłowe naświetlenie białej sukni. Byłoby najlepiej mieć w lampie tryb GNC albo inny tryb wyliczający błysk na podstawie odległości i przysłony.
czyli pomiar matrycowy ustawienie ekspozycji z lekkim wskazaniem na -..EV dla krótszego czasu migawki, lekkie doświetlenie pary młodej lampa z jakimś dyfuzorem i/lub kompensacja lampy trochę na -..EV.
A reszt zależy już od kadru
teodor2424, Przyjmując że w kościele nie ma za dobrego światła i zakamarki są ciemne można pi razy drzwi zrobić coś takiego:
1. będąc w kościele ustaw sobie pomiar matrycowy - żeby drabinka pokazywała ilość zastanego w kościele (punktowy na suknię ci trochę zamiesza) i żeby doświetlić drugi plan ustaw tak aparat żeby drabinka była m/w na -1EV
2. ustawiając aparat staraj się nie przekroczyć przy w miare statycznym kadrze 1/20 (możesz oscylować w czasach około 1/20 - 1/60)
3. ISO między 400-800max
4. po zrobieniu zdjęcia sprawdź na monitorze :
- jeśli widzisz przepaloną suknię daj lampe na minus
- jeśli nie doświetlasz drugiego planu balansuj czasem (1/20-1/60) i ISO(400-800)
Nie można dać "złotego przepisu" na dobre zdjęcie w takich warunkach...ale jakieś wyjściowe złożenia można przyjąć - to trochę pomoże.
ustawienie ekspozycji z lekkim wskazaniem na -..EV dla krótszego czasu migawki, lekkie doświetlenie pary młodej lampa z jakimś dyfuzorem i/lub kompensacja lampy trochę na -..EV.
Tak.
Choć obie korekcje trzeba sobie dobrać do konkretnych warunków, zastane raczej na - ale błysk to już może być różnie.
czyli pomiar matrycowy ustawienie ekspozycji z lekkim wskazaniem na -..EV dla krótszego czasu migawki, lekkie doświetlenie pary młodej lampa z jakimś dyfuzorem i/lub kompensacja lampy trochę na -..EV.
Po kolei.
Na początek nic nie kombinuj z korygowaniem lampy, ma być zero korekcji lampy, a zajmij się pomiarem światła zastanego. I w związku z tym, czy twój matrycowy potrafi tak dobrać ekspozycję zastanego światła aby biała suknia była prawidłowo naświetlona?
Jeśli tak, to jesteś szczęściarz, bo masz doskonały matrycowy i możesz go użyć. Jeśli nie to lepiej użyć punktowego skierowanego na białą suknię, albo centralnie ważonego.
Dalszy ciąg porad w zależności od tego czy masz doskonały matrycowy, czy musisz jednak użyć punktowego pomiaru, albo centralnie ważonego, no i czy używasz trybu M, no i czy masz aparat oraz lampę mogącą pracować w trybie GNC lub jego odpowiedniku dobierającym błysk na podstawie tylko przysłony i odległości pobranej z systemu ustawiania ostrości.
Guide Number Controlled flash, czyli kontrolowana liczba przewodnia, ale w czym to ma pomóc skoro D90 Nikon z obiektywem D (dystans, a nie Digital) z lampą SB-600 ma w automacie błysk wyliczany także na podstawie odległości i przysłony.
Marian napisał/a:
Na początek nic nie kombinuj z korygowaniem lampy, ma być zero korekcji lampy, a zajmij się pomiarem światła zastanego.
teodor2424 to zrobił, zajął się pomiarem światła zastanego i wyszła mu suknia naświetlona prawidłowo przy 1/15
Marian napisał/a:
I w związku z tym, czy twój matrycowy potrafi tak dobrać ekspozycję zastanego światła aby biała suknia była prawidłowo naświetlona?
Widocznie tak, skoro teodor2424 był zadowolony z naświetlenia na 1/15, a za to przeszkadzało mu poruszenie.
Marian napisał/a:
Jeśli nie to lepiej użyć punktowego skierowanego na białą suknię, albo centralnie ważonego.
Użycie punktowego skierowanego na białą suknię spowoduje zakłamanie pomiaru światła w przybliżeniu o -2 EV, teodor2424 to zrobił przez ręczne skrócenie czasu z 1/15 na 1/60 czyli -2EV, dwie metody ale efekt ten sam.
Cytat:
Dalszy ciąg porad w zależności od tego czy masz doskonały matrycowy, czy musisz jednak użyć punktowego pomiaru, albo centralnie ważonego, no i czy używasz trybu M,
teodor2424 pisze że używa trybu M, a w tym momencie nie jest istotne jak mierzy światło i czy ma doskonały tryb matrycowy czy nie.
Jaka w tym momencie będzie twoja rada?
Moja jest od początku taka sama, w tej sytuacji korygować błysk na - , bo jeśli suknia jest prześwietlona to jest to wina mocnego błysku. AuThoR, także tak uważa. Zakładam że możesz wiedzieć więcej niż ja w tym temacie, więc czekam na dalszy ciąg, może się czegoś nauczę.
Dosyć ciemna sala weselna. para młoda tańczy. Aparat na M, bez lampy światłomierz wskazuje przy ISO640 f3,5 do poprawnego naświetlenia (pomiar matrycowy) 1/15s wszystko jest ok ale w tańcu i z ręki zdjęcie poruszone i wszytko bierze w łeb.
zakładam SB-600 no i teraz robią się schody: ustawiam Tryb M, ISO640 f3,5 czas 1/60 co jest już lepszym wynikiem i daje na drabince ok -2EV.
łapię ostrość na twarzy Pani młodej i strzelam fotkę.
Wynik słabo oświetlone tło i prześwietlona suknia Pani Młodej.
co w takim wypadku trzeba robić jak się zachowywać??
Zatem zakładając że 1/15 daje prawidłowe naświetlenie bez lampy, to przy czasie 1/60 ilość uwzględnionego światła zastanego jest 4-krotnie mniejsza od ilości potrzebnej do prawidłowego naświetlenia tła. Tło więc będzie ciemne i z tym się musisz pogodzić.
Nie napisałeś jakiego trybu używasz w lampie. Zakładając że to jakiś TTL, to skoro w dużej części kadru jest ciemno a tylko suknia jest jasna, to automatyka TTL wysyła za dużo światła, bo duży jest udział ciemnych miejsc w kadrze. TTL niestety tak już ma, że im więcej będzie ciemnych miejsc w kadrze tym więcej światła wyśle, tym większe niebezpieczeństwo prześwietlenia.
Co robić? Ja twojego sprzętu nie znam. Albo wyłączyć tą TTL-owską automatykę lampy, przechodząc do trybu GNC, jeśli aparat i lampa na to pozwala. Albo jeśli TTL w lampie jest powtarzalny, to eksperymentalnie szukać potrzebnej korekcji błysku. Albo przejść do trybu manualnego lampy i zająć się obliczeniami wykorzystującymi odległość, tyle że wtedy trzeba by mieć skalę odległości na obiektywie. Albo... itp.
Najwygodniej jest posiadać sprzęt pozwalający skorzystać z pierwszego sposobu.
Zatem zakładając że 1/15 daje prawidłowe naświetlenie bez lampy
powiem szczerze, że nie rozumie co znaczy dla ciebie w ciemnym kościele "prawidłowe naświetlenie bez lamy" skoro nie chodzi tutaj o całkowite naświetlenie tła zastanym tylko o rozjaśnienie tła na tyle żeby nie było za ciemne i żeby było przyjazne dla oka - jeśli to masz na myśli to ok.
Marian napisał/a:
Zakładając że to jakiś TTL, to skoro w dużej części kadru jest ciemno a tylko suknia jest jasna, to automatyka TTL wysyła za dużo światła, bo duży jest udział ciemnych miejsc w kadrze. TTL niestety tak już ma, że im więcej będzie ciemnych miejsc w kadrze tym więcej światła wyśle, tym większe niebezpieczeństwo prześwietlenia.
TTL lampy powinien prawidłowo doświetlić główny obiekt na którym będzie ustawiana ostrość dopiero użycie TTL-BL spowoduje przepalenia ponieważ wtedy właśnie lampa będzie błyskała mocniej
TTL - ma na celu doświetlić prawidłowo obiekt główny
TTL-BL - wyzwala mocniejszy błysk w celu doświetlenia drugiego planu
Więc jeśli używał samego TTL w 600-tce to wg mnie zrobił jak najbardziej prawidłowo
Jeśli nie ma sporej praktyki w robieniu zdjęć z lampą to też nie sądzę, aby przejście na manual mu pomogło....co więcej może mu trochę zaszkodzić
powiem szczerze, że nie rozumie co znaczy dla ciebie w ciemnym kościele "prawidłowe naświetlenie bez lamy"
Np. zapewniające prawidłowe naświetlenie białej sukni.
Nikona nie znam. Automatyki, nie tylko błysku, nie radzą sobie jeśli dominuje czerń albo biel w kadrze. W Nikonie jest inaczej?
[ Dodano: Pią 05 Cze, 2009 17:42 ]
AuThoR napisał/a:
TTL - ma na celu doświetlić prawidłowo obiekt główny
Ale czy potrafi to zrobić gdy czerń albo biel wypełnia kadr? Przecież wiadomo, że nie potrafi.
[ Dodano: Pią 05 Cze, 2009 17:43 ]
AuThoR napisał/a:
Więc jeśli używał samego TTL w 600-tce to wg mnie zrobił jak najbardziej prawidłowo
Ale TTL aparatu zachował się nieprawidłowo. Na automatyce nie można polegać gdy dominuje czerń lub biel.
teodor2424 [Usunięty]
Wysłany: Pią 05 Cze, 2009
Zgadzam się z AuThoR-em.
Moim zdaniem w kościele trzeba dobierać tak parametry żeby uzyskać możliwie mocne doświetlenie światłem zastanym jednakże uwzględniając jeden parametr ważny do ostrych nieporuszonych fotek czyli czas migawki.
A czas w większości przypadków będzie za długi by nie było poruszenia trzeba go skrócić oczywiście kosztem niedoświetlenia,a to już trzeba korygować lampą błyskową aby chociażby para młoda była dobrze doświetlona.
Jednakże większość parametrów trzeba dobrać metoda prób i błędów łącznie z kompensacją błysku lampy na minus.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 11