Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Postarałem sie w miarę przystępnie wytłumaczyć o co chodzi.
W razie potzreby służe pomocą
[ Dodano: Sro 30 Wrz, 2009 16:45 ]
Jacek(Baton) napisał/a:
Ja miałem na mysli film 35mm który jest wywoływany w C41 i skan negatywu, a później nadruk.
Bo naświetlania raczej papieru nie ma.
Naswietlanie papieru ciagle jest używane w printerach fotrograficznych. To że obraz naświetla laser niczego nie zmienia. Przetwarzanie cyfrowe "komponuje" obraz otrzymany z zeskanowanego negatywu nastepnie zespół laserów naświetla papier fotogarficzny, który potem wedruje do chemii
Dziś wjechał monitor NEC P221W, macie jakieś pojęcie o sprzetowej kalibracji.
Czego potrzebuję oprócz kalibratora. Bez kalibracji i tak jest mega, jednak chetnie bym sie pokusił... Odsyłam do lektury zwłaszcza rozdz.4 "jakość i reprodukcja" w którym jest napisane, że oprogramowanie potrzebne do sprzętowej kalibracji bedzie dostępne od lutego tego roku. Skąd je wziąć
No nie mam żadnego, chociaż z testów wynika, że monitor na fabrycznych całkiem niezłe osiągi ma
Myślałem o Spyder 3 Pro.
Nie wiem też co oznacza ta 10 bitowa paleta LUT (Programmable 10-bit LUT), czy można to wywołać z menu OSD, czy softem kalibratora?.
Do tej pory trzymałem się tego, że w WinXP we właściwościach ekranu>ustawienia>zaawansowane>zarzadzanie kolorami>jako domyslny miałem Adobe RGB.
Dalej w ustawieniach kolorów PS też Adobe RGB, nie wspominam o 40D gdzie tez mam profil Adobe RGB.
Zapis do jpg konwertuje do profilu sRGB.
W ustawieniach ekranu jak już to powinienneś mieć ustawiony profil dostaczony przez producenta monitora. Co i tak ma sie nijak do prawidłowo i dobrze zrobionego profilu pod konkretny monit stojący na twoim biurku.
Tablica LUT to inaczej tabelka z wartościami kolorów dla dwóch róznych przestrzeni barwnych (wejście->wyjście, w przypadku monitora jest to Lab->RGB). To jest już głębsze profilowanie i nie jest to prosta kwestia poklikania w OSD.
Jacek(Baton), proponuję przeczytać sobie http://trurl.asua.org.pl/...index.xml#intro , wiele może się wyjaśnić.
Programowalny LUT monitora jest właśnie po to, żeby nie robić tego, co napisał tupisac w LUT karty graficznej. Unikamy wówczas niepotrzebnych strat gradientów koloru w procesie przetwarzania obrazu (dane o obrazie idą bez zbędnych modyfikacji przez kartę graficzną, dopiero LUT monitora kalibruje obraz dostarczany na przetworniki końcowe).
Witam
Zapopmniełem dodać szczegół:
test jest naswietlony na printerze Fuji Frontier 570 i to trzeba miec fizycznie,
test , który jest do pobrania ze strony nalezy wyświetlic w programie garficznym i wtedy dostroic monitor (szczególy na stronie internetowej)
Oczywiście mozna skalibrowć monitor przy uzyciu kalibratora ale powyższy sposób jest prostszy i co ważne pozwala dopasować własne odbitki do konkretnej maszyny a to po przeprowadzenieu testów pozwala na zrobieie odbitek bez korekcji ze strony labu.
Ma to sens tylko wtedy gdy to co wysiwetla się na monitorze domowym było jak najbardziej podobne do odbitki. Oczywiscie jest róznica nie do pokonania - monitor świeci a odbitka odbija światło. Generalnie kolory niedrukowalne nie wyjdą na papierze foto. Jes mozliowsc zainstalowania symulacji przestrzeni barwnej maszyny co da mozliowść podejrzenia jakie kolory nie będa widoczne na odbitce.
Takie dostrojenie działa, jest wielu klientów , którzy sie "dopasowali" i z zastrzeżeniem "bez korekcji" osiagaja bardzo dobre wyniki .
Monitor daje bdb wyniki na testach z linków które podaliście. Powiem tylko, że wcześniej też sie na nich opierałem. Dziękuję.
Tylko niech mi jeszcze ktoś wytłumaczy pewną rzecz.
W PSie mam ustawona przestrzeń kolorów Adobe RGB i do takiej przestrzeni konwertuje Tiff z RAWa, ale nie o tym chciałem.
Tylko jak np. jpga przekonweruje do sRGB to jego wyglad (nasycenie barw) rózni sie gdy patrze na zdjecie w PS, a tym samym zdjęciem ogladanym w podgladzie obrazów Winda (niewiele, ale sie rózni) mimo tej samej przestrzeni kolorów. Czy to róznice wynikajace z przetwarzania obrazu przez PS i podglad windowsa?
Jeszcze tylko pytanie : jaki profil kolorów ustawić we właściwosciach ekranu/zaawansowane/zarządzanie kolorami (monitora, czy Adobe RGB.icc)
W PSie mam ustawona przestrzeń kolorów Adobe RGB i do takiej przestrzeni konwertuje Tiff z RAWa, ale nie o tym chciałem.
Nie wiem jakiej wołarki używasz, ale jeśli jest to LR lub ACR, to lepiej używać przestrzeni ProPhoto i oczywiście nie konwertować do TIFF-a, tylko otwierać w PS jako Smart Object (dopóki go nie zrasteryzujesz, masz możliwość powrotu do edycji RAW-a w ACR)
Jacek(Baton) napisał/a:
Czy to róznice wynikajace z przetwarzania obrazu przez PS i podglad windowsa?
Różnice wynikają z tego, że podgląd obrazów w Windows (w Viście pełnoekranowy) nie jest w pełni zarządzany, czyli nie uwzględnia profilu monitora zakładając (zazwyczaj błednie), że wyświetla on dokładnie przestrzeń sRGB.
Jacek(Baton) napisał/a:
jaki profil kolorów ustawić we właściwosciach ekranu/zaawansowane/zarządzanie kolorami (monitora, czy Adobe RGB.icc)
Zawsze monitora - na początek profil producenta, ale najlepiej ten, który wygenerujesz sprzętowym kalibratorem.
Monitor mam NECa P221W generalnie jestem zadowolony, bo widzę teraz róznice miedzy PVA a TN jakie miałem.
profile mam P221W z RGB monitora i jeszcze jeden tez dostarczony z monitorem Diamont Tron NF CRT at 9300K. Ten drugi kojarzy sie z monitorami CRT.
Używam LR i PS CS3.
Zgadzam się z przedmówcami. Najprościej będzie tak:
Ustawienia PS: sRGB IEC61966-2.1 (PS jako program do obróbki grafiki zarządza kolorami - uwzględnia profile barwne, po to sa pytania PS czy zachować kolory, przekonwertować itd
Z tego co mi wiadomo ani ACDSee ani Irfan Viev nie zarządzaja kolorami wystarczy otworzyć plik w RGB i tak sam w CMYK
Jedna uwaga przestrzeń RGB to tylko sugestia jak unterpretować kolory do prawidłowego ("") zarządzania potrzebny jest profil
ADOBE RGB jest właściwe dla urządzeń świecących i przyjmujących światło - jest to max przestrzeń możliwa do wyswietlenia
sRGB... 1966-2.1 to max przestrzeń mozliwa do wydrukowania - w jakiejkolwiek technologii, żeby było dobrze na papierze fot potzrebny profil maszyny, o którym piosłaem wczesniej. Jest on dobry tylko do jednego modelu maszyn np. FUJI FRONTIER
Z tego co mi wiadomo ani ACDSee ani Irfan Viev nie zarządzaja kolorami wystarczy otworzyć plik w RGB i tak sam w CMYK
Irfan zarządza połowicznie (nie uwzględnia profilu monitora), ACDSee w wersji Pro jest całkowicie color aware.
Darek Pawłowski napisał/a:
ADOBE RGB jest właściwe dla urządzeń świecących i przyjmujących światło - jest to max przestrzeń możliwa do wyswietlenia
Absolutnie nie - po pierwsze istnieją, monitory mogące wyświetlić do 137% Adobe RGB, a po drugie, przestrzeń CMYK zawiera kolory, które nie zawierają się w sRGB, a są częścią Adobe RGB.
Wiec wracając do mojego pytania:
Rozumiem, ze zawsze obraz(zdjecie) bedzie sie rózniło nasyceniem barw jesli je ogladamy w PSie i np. w przegladarce. Nawet jesli maja ta sama przestrzeń kolorów np. sRGB. Czy wy też tak macie?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 9