Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Sob 17 Paź, 2009 Dynamika tonalna dla matryc z przetwornikiem 12 i 14 bitowym
Wątek wydzielony z tematu o Canonie 7D. goltar
papatki napisał/a:
Akurat w przypadku starego 5D z 12 bitową matrycą i nowszych aparatów z 14 bitowymi przetwornikami różnica jest bardzo duża, i możliwy do wyciągnięcia z rawa zakres tonalny zdecydowanie wyższy. 7D wypada w tej kwestii na pewno gorzej od 40D ale na pewno lepiej od 5D
d.prowadzisz napisał/a:
Delikatnie mówiąc, wątpię.
...a ja uwielbiam takie stwierdzenia, to trochę jak wróżenie z fusów, nie bo ja nie wierzę....
Proponuję zerknąć sobie w takie fajne wykresiki (ze względu na pogodę) dziś nie uda mi się zestawić 5D z 7D w warunkach polowych.
http://www.astrosurf.com/buil/50d/test.htm
Bardzo ładnie widać jak zmienia się czułość spektralna dla poszczególnego koloru pomiędzy 40D/50D/5D/5D mkII.
Proszę sobie również uzmysłowić, że pomiędzy kodowaniem 12 bitów a 14 jest aż czterokrotna różnica w rozpiętości tonalnej (4096 vs 16384).
Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony przez goltar Sob 17 Paź, 2009, w całości zmieniany 3 razy
Jakoś nie widzę związku z tymi 14 bitami a rozpiętością tonalną. Za to widzę na zdjęciach różnicę jaką mam pomiędzy obrazem rejestrowanym na starym 5D i nowym 50D (oczywiście na plus 5D). Robiąc zdjęcia 7D miałem wrażenie, że jest gorzej niż na 50D - WIĘC?
ok - jestem zainteresowany do edukowaniem mnie dlaczego to niby 4 krotnie większe kodowanie nie ma związku z dynamiką (lub jak kto woli zakresem tonalnym) aparatu. Tylko proszę rzeczowo a nie coś w stylu bo fotografowałem i nie widzę różnicy.
Co tutaj tłumaczyć? Jeżeli matryca nie jest w stanie zarejestrować jakiegoś poziomu światła to ten zakres może mieć trylion odcieni, nikt tego nie zobaczy.
matryca czy konwerter AD? no i jak na to wpływa szum
Taki, że jeżeli dolne EV, to wyłącznie szum, to nawet jeśli podzielimy go super dokładnie, wciąż pozostanie bezużyteczny. Pamiętaj, że na mniejszą fotodiodę pada coraz mniej fotonów, więc w pewnym momencie nie ma czego dzielić...
oczywiście mały pikselek zawsze będzie miał znacznie mniejszą sprawność i zawsze będzie produkował większy szum, ale czyżby cała różnica pomiędzy 4096 poziomów a 16348 była w dolnym zakresie histogramu? Zerknijcie sobie w stare testy na dpreview gdzie są wykresy zakresów tonalnych zarówno dla 5D jak i np 40D - polecam, choć zaraz pewnie też ktoś powie, że to nie ma znaczenia i wpływu na dynamikę obrazu....
Nawet po konwersji do 8 bitów 40D ma co najmniej działkę przewagi w światłach od 5D.
btw. pewnie zaraz admin nas zjedzie za OT.
btw2. sam używam 16 bitowej kamery ccd
ale czyżby cała różnica pomiędzy 4096 poziomów a 16348 była w dolnym zakresie histogramu?
Nie, ale to co zyskujesz dzieląc światła na więcej odcieni tracisz z nawiązką na wyższym szumie w cieniu.
papatki napisał/a:
Zerknijcie sobie w stare testy na dpreview gdzie są wykresy zakresów tonalnych zarówno dla 5D jak i np 40D - polecam, choć zaraz pewnie też ktoś powie, że to nie ma znaczenia i wpływu na dynamikę obrazu....
Testy DPreview są mało miarodajne i średnio pokrywają się z rzeczywistością.
Oczywiście wielkość piksela i S/N sensora ma na to wpływ, nie ulega to wątpliwości, ale znając ograniczenia puszek którymi fotografujemy znacznie łatwiej dobrać tak ustawienia aparatu, żeby rezultat był jak najlepszy.
Pozdrawiam!
PS. Szkoda, że w pentaxie nie da się schłodzić matrycy tak do -30 stopnie, wtedy pewnie z tej dynamiki coś by zostało
d.prowadzisz [Usunięty]
Wysłany: Sob 17 Paź, 2009
jaad75 napisał/a:
Testy DPreview są mało miarodajne i średnio pokrywają się z rzeczywistością.
Według nich jednym z największych, o ile nie największym DR może pochwalić się.. A900. FF z największą ilością szumu. Dziwne co?
papatki napisał/a:
Proszę sobie również uzmysłowić, że pomiędzy kodowaniem 12 bitów a 14 jest aż czterokrotna różnica w rozpiętości tonalnej (4096 vs 16384).
Oznacza to, że skoro 5D ma z 8 f-stop, to 40D będzie mieć 32 f-stop? Jak widzisz ilość bitów nie przekłada się w praktyce bezpośrednio na DR.
Dla mnie, jako użytkownika aparatu, fotografa, rozpiętość tonalna oznacza w praktyce zdolność do rejestracji maksymalnie oddalonych od siebie jasnych i ciemnych punktów. Większą zdolność do tego ma 5D, bo ma lepszą matrycę.
Co jest kluczowe, dopiero obraz uchwycony przez nią trafia na przetwornik. Nawet najlepszy przetwornik nie dorobi informacji, której nie zarejestrowała matryca. DR w tym wypadku nie jest kwestią przetwornika. Jest to wybór pomiędzy mniejszym DR opisanym w dokładniejszy, 14 bitowy sposób, a mniej dokładnym, ale za to szerszym spektrum.
Oczywiście później obraz 14 bitowy można bardziej ponaciągać w PS i lepiej znosi on obróbkę, co może dawać złudzenie większego DR. Problem w tym, kiedy w pewnym fragmencie obrazu nie ma czego obrabiać, bo matryca tego nie wyłapała.
Nawiązując do elastyczności 14 bitowego obrazu, podczas stosowania wielokrotnych ekspozycji, taki materiał może okazać się finalnie lepszy na krajobrazy. Wielokrotna ekspozycja eliminuje bowiem ograniczenia DR.
Myślę że nie tylko ja wolę jednak uprawiać fotografię niż grafikę. Może nasza dyskusja jest bardziej o różnicach pokoleniowych niż technice?
Proszę sobie również uzmysłowić, że pomiędzy kodowaniem 12 bitów a 14 jest aż czterokrotna różnica w rozpiętości tonalnej (4096 vs 16384).
Oznacza to, że skoro 5D ma z 8 f-stop, to 40D będzie mieć 32 f-stop? Jak widzisz ilość bitów nie przekłada się w praktyce bezpośrednio na DR.
A dlaczego bity mają odpowiadać przesłonie?
Rozdzielczość przetwornika ADC jest zwykle troszkę większa z uwagi na szumy własne przetwornika lub referencyjnego źródła prądowego. Stabilność temperaturowa samego źródła może być do 20 ppm - a to też negatywnie wpływa na sam pomiar. Generalnie chodzi o różnicę między rozdzielczością przetwornika a dokładnością matrycy. Jestem przekonany że przetworniki ADC w lustrzankach są 16 o ile nie 24 bitowe a tylko dokładność matrycy determinuje czy po odcięciu szumu pozostanie nam 12 czy 14 bitów.
Konkludując - to czy będzie 12 czy 14 czy nawet 16 bitów - nijak się ma do rozpiętości tonalnej analogowego obrazu rejestrowanego przez matrycę.
Natomiast zgadza się że 14 bitowy obraz jest lepiej edytowalny - mamy więcej możliwości mapowania tonalnego - bo przecież wynikowy, wywołany JPG jest ... 8bitowy tylko
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 10