Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
"...nic nie tracąc z pełnego 8-bitowego zakresu składowych RGB dostępnego na wejściu."
Chodzi o to, że jak już powykrzywiasz charakterystykę na wejściu monitora (czyli LUT karty graficznej), to tracisz pewien zakres bitowy potrzebny np. do prawidłowego odwzorowania przejść tonalnych. W lapie mam tak, że jeśli coś ma RGB (2,2,2) albo około, to jest to wyświetlane nie jako obszar o stałej jasności, ale sposteryzowany w linie wzorek
No ale w su mnie, jak to mawia mój ojciec, nie jest ładne co ładne, lecz co się komu podoba
dr11, S-IPS, H-IPS to tylko odmiany IPS.
Przy okazji panel H-IPS jest używany w NEC 2690WUXi i m.in.. nowym iMac'u
Ale ok. Znalazłem panel IPS który ma sterowanie 10bitowe na składową. To LM240WU4 produkcji LG. Ale np żaden panel Hitachi nie ma takiego sterowania..
Zatem można założyć że modele z wyższej półki mają specjalne matryce, o rozszerzonej magistrali danych (i mogą wykorzystać LUT) podczas gdy modele prostsze/tańsze mają magistralę 8-bit (gdzie LUT jest tylko hasłem marketnigowym) - np Eizo S1961
No dobra, a już wiesz, jak się ma LUT w graficznej do LUT w monitorze? I dlaczego wprowadzono konfigurację tego ostatniego w monitorach do celów graficznych (10/12 i 12/14 bitów)?
Też. Wprowadzono głównie po to, żeby nie tracić informacji przy podwójnej konwersji sygnału.
Cytat:
When we calibrate a monitor, we are just adjusting a lookup table (LUT) on your computer's graphics card. What this means is that if Aperture says "I want to see a pixel with the value (128, 0, 0)--a value of 128 for red, 0 for green, and 0 for blue," the graphics card looks up what value it needs to send to the monitor (maybe (129, 1, 0)) to produce that color. [...]
In addition to the LUT on your graphics card, your monitor also has an internal LUT. When you say "display (128, 0, 0)," that value actually gets modified twice (at least) before you see it. On higher end monitors, like the Eizos and NECs, you can bypass the graphics card and instead calibrate the monitor itself. That reduces the number of conversions that a color goes through, before being displayed, making your color more accurate.
Jak ustawiasz punkt bieli w karcie graficznej, przesuwasz linie odwzorowania RGB tak, żeby monitor wyświetlił to poprawnie. Robiąc to, niejednokrotnie ucinasz informacje, które są wysyłane do monitora. Już na etapie karty graficznej.
Programując LUT monitora wysyłasz z karty pełną informacje o obrazie. O jakości ustawienia punktu bieli (i innych kalibracyjnych parametrów) decyduje wówczas rozdzielczość LUT monitora i jakość profilu.
czornyj napisał/a:
Matryce w laptopach mogą sobie być podświetlane choćby brylantowymi LED - i tak będzie to padlina. Pozytywne opinie o tego typu sprzęcie może pochodzić wyłącznie od bezkrytycznych daltonistów. Wraz z zakończeniem produkcji Thinkpada T60p z Flexview era znośnych matryc w laptopach zakończyła się definitywnie.
Niestety, koleś nie ma racji. Jeśli matryca podświetlana jest źródłem o sprzętowo korygowalnej temperaturze barwowej (RGB-LED), to odpada drastyczna korekcja punktu bieli, która robi kaszanę na niemal każdym ekranie laptopa. Oczywiście, szeroki gamut i 6 bitów, to na dzień dobry duże "odstępy" między kolorami, a więc większa posteryzacja i skłonność do bandingu w gradientach, ale nie jest to bardzo często dostrzegalne na zdjęciach. Problemem jest typowa wada matryc TN, czyli zmiana barwy wraz ze zmianą kąta patrzenia, ale jesli ekran nie jest bardzo duży, to od biedy da się z tym żyć (ja żyję z 18.4"). Nie zaryzykowałbym obróbki bardzo ważnych zdjeć, czy grafiki pod drogą reklamę na laptopie, czy wogóle LCD z matrycą TN, ale do mniej wymagających prac mój obecny laptop nadaje się zupełnie nieźle.
jaad75, dużo jest racji w tym, co napisałeś. Sam 75% obrazków jakie pokazuję pochodzi z laptopa Jednak w krytycznych kolorowo sytuacjach (a chyba taką będzie przygotowanie zdjęcia do druku, proofing z profilem labu itd.) wypada popracować na czymś lepszej jakości.
mavierk Temu Panu już podziękujemy never knows best
Pomógł: 93 razy Posty: 7364 Skąd: Lubin / Wrocław
Wysłany: Sro 18 Lis, 2009
kurde.. po co chodzić na studia, na optycznych wszystkiego Cię nauczą
Jak za LUTem jest downsampling do 8 bitow oznacza to że z 256 poziomów wejściowych mamy powiedzmy 220-230... Przy sterowniau matrycą >10bit na składową mamy tych poziomów nadal 256 - czyli nie tracimy jakości sygnału
Czy odróżnisz dwa obrazy między którymi jest różnica powiedzmy 10 odcieni? Będziesz widział który jest gorszy a który jest lepszy?
dr11 napisał/a:
hijax_pl, a S-IPS? 8-14 ?
Mała uwaga dot tego schematu. Ostatni żółty box reprezentuje monitor. Z tym że sama matryca od reszty elektroniki jest oddzielona w miejscu wskazanym strzałką "8-14bit".
Tzn DAC jest w matrycy. A LUT... np takie Eizo zaprojektowało specjalnego scalaka który robi za LUTa
Zależy jak dobra jest matryca, te z górnej półki są nawet 16-to bitowe.
Cytat:
Czy odróżnisz dwa obrazy między którymi jest różnica powiedzmy 10 odcieni? Będziesz widział który jest gorszy a który jest lepszy?
Tak, szczególnie przy dużych, jednolitych, ciemnych powierzchniach i słabej matrycy (w sensie rozdzielczości bitowej). Np. widzę to teraz na laptopie. Widziałem też na swoim Szajsungu TN, który mimo, że miał bardzo dobre jak na tego typu matrycę kolory, gubił przejścia tonalne w cieniach.
gdyby kogoś interesowała taka opinia to:
Kupiłem w końcu tego Della, o którego parę postów temu pytałem i... kilka słów o zmianie:
1) pierwsza myśl po podłączeniu i ustawieniu na biurku - ALE MIEJSCA! i to zarówno na pulpicie jak i na biurku! (przypominam - miałem NECa 19' 991SB niecałe 40KG nieżywej wagi ) także pierwszy duży pozytyw, patrząc pod kątem fotografii - więcej miejsca przy obróbce!
2) kolory - powiem szczerze że jestem mile zaskoczony - porównanie z moim monitorem dało dwie myśli - 1. wreszcie widzę szczegóły w cieniach (kineskop w moim monitorze już nie domagał) 2. kolory na zdjęciach są prawie identyczne tylko lekko chłodniejsze (porównując z odbitkami teraz jest lepiej NEC ze względu na dotknięty wiekiem kineskop lekko ocieplał barwy, po przestawieniu w OSD opcji kolorów na "Warm" zdjęcia praktycznie nie mają różnic w kolorach!
3) czerń - tego się bałem - ale na szczęście okazało się, że jest wystarczająco czarna
4) kąty widzenia - SUPER!
5) podświetlenie - jest bardzo OK jest równo plus monitor nigdzie nie wpada w jakiś zafarb
6) mam wgrany profil ICC z płytki
7) REWELACYJNA regulacja monitora
...
na razie tyle z wrażeń - ogólnie jestem bardzo zadowolony
PS. niestety trafił mi się model "made in china" ale jest na szczęście ok
Sz@kal,
Dzięki za opinię... Możesz jeszcze napisać jak się go używa w ciemnym pomieszczeniu? Na przykład nocą? Słyszałem opinie że trzeba skręcić jasność do 0, bo inaczej wypala gałki oczne
Zastanawiam się już od dłuższego czasu czy nie wymienić mojego 10-letniego już compaqa P1220 - już nie ta ostrość, kolorki też się trochę rozjeżdżają... Ale mam prawdę mówiąc uraz do LCD, głównie ze względu na fatalną jakość obrazu na innej rozdzielczości niż natywna. Chyba że w nowych panelach jest to poprawione?
głównie ze względu na fatalną jakość obrazu na innej rozdzielczości niż natywna. Chyba że w nowych panelach jest to poprawione?
Im wyższa gęstość pikseli na matrycy tym mniej ten efekt jest widoczny, ale nadal jest i zawsze będzie z przyczyn oczywistych. Ale pytanie: po co Ci zmiana rozdzielczości na niższą? Gry?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 10