Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Czy może mi ktoś wytłumaczyć jakie są różnice między FF, 4/3 i APS-C
Jakie to ma znaczenie dla zdjęcia, dla fotografa? Tak na chłopski rozum bo nie za bardzo rozumiem co znaczy pojęcie pełna klatka to że APS-C jest pośrednie też mi nic nie mówi a tyle zrozumiałem z tego co przeczytałem.
Ostatnio zmieniony przez goltar Pon 08 Lut, 2010, w całości zmieniany 1 raz
Wielkość sensora wpływa na wielkość pojedynczego piksela. IM mniejsza matryca i im więcej pikseli tam upchnęli możesz się spodziewać tym więcej szumów i niższej dynamiki.
Wielkość sensora wpływa na wielkość pojedynczego piksela. IM mniejsza matryca i im więcej pikseli tam upchnęli możesz się spodziewać tym więcej szumów i niższej dynamiki.
Czy może mi ktoś wytłumaczyć jakie są różnice między FF, 4/3 i APS-C
O różnicach w wielkości tzw. matrycy, czyli elementu światłoczułego, juz napisał Ci hijax_pl.
P4v3u napisał/a:
Jakie to ma znaczenie dla zdjęcia, dla fotografa?
Kolosalne.
Prawdziwa fotografia, to operowanie tzw. głębią ostrości, czyli zakresem w którym dany obiekt jest ostry. Piszę dość prosto, bo widzę, że jesteś na etapie poznawczym.
Generalnie im większa matryca w aparacie, tym mniejszy zakres ostrości możesz uzyskać. Daje to efekt, że np. fotografowany człowiek jest ostry ale tło za nim i elementy bliżej, już są rozmazane, stanowiąc pożądany efekt.
Oczywiście nie zawsze jest to efekt dobry, szczególnie tam, gdzie zależy nam właśnie na dużej głębi ostrości, czyli np. w krajobrazie, makrofotografii, ...
Wielkość FF, czyli full frame (36x24mm), odpowiada jednej naświetlonej tzw. klatce błony filmowej aparatu anologowego tzw. małoobrazkowego, szerokości 35mm. Mówi się małoobrazkowego, w przeciwieństwie do tzw. aparatów średnioformatowych, czy wielkoformatowych.
Dumnie nazywana "pełna klatka" (FF) to nadal tylko "mały obrazek".
B o g d a n, tyle że na FF da się łatwiej i taniej uzyskać szeroki kąt. Bo już 15mm to jest bardzo szeroko - dla tego samego kąta w APS-C trzeba by było mieć ok 10mm co nie jest tanie. A jaka jest różnica przy 8mm?
APS-C w porównaniu z FF daje większą głębię ostrości (czyli potrzebne droższe obiektywy aby dały tą samą głębię), przesuwa limit dyfrakcyjny ku większym przesłonom (czyli szybciej się na rozmazuje obraz), daje węższy kąt widzenia.
4/3 do APS-C ma się tak samo jak APS-C do FF. Większa głębia przy tej samej przesłonie i jeszcze większe problemy z szerokim kątem.
Mniejsze sensory maja tylko kompakty. Efekt? Gigantyczna głębia ostrości (na f/2.8 mamy odpowiednik np f/8 na FF), dyfrakcja przy f/5.6, wąski kąt (ale to przy okazji daje nam małe obiektywy).
Zatem moim zdaniem FF jest lepsze do przyrody, krajobrazów portretów. APS-C do makro oraz tanich "długich ogniskowych" czyli spotterów, sportu.
Porównanie możliwości/ograniczeń APS-C - FF jest w najnowszym Digital Foto Video. Bardzo ciekawy artykuł (Ci, którzy mają awersję do wydawania kasy na prasę - zawsze można odwiedzić Empik/stację paliw itp. i przeczytać na miejscu).
Sunders, ja wolę np. FF do wszystkiego, oprócz krajobrazów. W tych, ciężko jest mi porzucić APS-C+10-22mm Ale zawsze można zmienić na FF+12-24mm (tylko jakiś hektarowy Cokin wtedy... )
tyle że na FF da się łatwiej i taniej uzyskać szeroki kąt
Czy ja wiem? Niby faktycznie 15-17mm to już ultraszeroko, ale weź pod uwagę, że w przypadku FF obiektyw musi też dobrze się zachowywać w rogach, które na cropie są poza zasięgiem matrycy.
Po przesiadce na FF jakoś nie mam wrażenia, aby szeroki kąt był taki tańszy. A wręcz przeciwnie.
Do krajobrazów używało się przede wszystkim dużych formatów, i to nie przypadek, bo zwykle krajobraz oglądało się w postaci dużej odbitki. Powiększenie było zatem czynnikiem bardzo ważnym, jeśli nie najważniejszym przy krajobrazach.
Jeśli więc ktoś myśli o oglądaniu krajobrazów co najwyżej na jakiejś niedużej odbitce, albo jeszcze gorzej, bo na monitorze, to niech sobie nie zawraca głowy wielkością matrycy tylko kupuje za 999 zł DP-1 i będzie miał olbrzymi zakres tonalny i wierne kolory i... i zaoszczędzi kasę.
Marian, ma rację. I to nie jest do końca tak, że krajobrazy 'nie lubią' się z pełną klatką. Matryce FF oferują znakomitą dynamikę tonalną, która w zdjęciach pejzażowych jest bardzo istotna. Pożądaną dużą głębię ostrości uzyskuje się poprzez przymykanie przysłony. Wtedy poprawia się też praca obiektywu w narożnikach. Zwykle w zdjęciach krajobrazowych nic nie ucieka i jest wystarczająco dużo światła, a jeśli nie, to matryce FF lepiej znoszą wyższe ISO, nie wspominam już w ogóle o czymś takim jak zastosowanie statywu.
Jak dla mnie zastosowaniem w którym lepiej sprawdzi się APS-C i APS-H niż FF jest np. reportaż (szybkostrzelność) czy 'spotterka' lotnicza (szybkostrzelność połączona z węższymi kątami widzenia przy tej samej jasności). Pewnie są i inne...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 12