Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Kolory w JPG dla Internetu - ICC
Autor Wiadomość
Usjwo 
Optyczny



Pomógł: 25 razy
Posty: 4172
Skąd: Shanghai
Wysłany: Sro 24 Mar, 2010   Kolory w JPG dla Internetu - ICC

Moja walka z kolorami juz troche trwa, wiec kilka watpliwosci i pytan.

Wszedzie slysze ze zapis do web powinien byc bez profilu ICC, a juz absolutnie nie Adobe RGB.
Ja zrobilem nastepujacy test. Zdjecie w PS zapisane do jpg jedno bez profilu ICC, drugie z dolaczonym profilem Adobe RGB (1998).
Otwieram obydwa zdjecia w przegladarce bez CM (w moim przypadku AvantBrowser), obydwa zdjecia sa troche "wyprane" z kolorow w stosunku do oryginalu (z PSa) i wygladaja tak samo.
Te same zdjecia otwarte w przegladarce z CM (Safari), zdjecie bez profilu jest takie samo jak dwa poprzednie, zdjecie z profilem jest takie samo jak oryginal
Te same zdjecia otwarte w Windows Picture and Fax Viewer, wynik taki sam jak dla przegladarki z CM, to z profilem jest dobre.

Jaki jest sens zapisywac bez profilu? Fakt, wtedy wszyscy widza to samo, niewazne ze wszyscy zle. Jak jest profil to przynajmniej niektorzy widza dobrze.
Mozna zapisac jpg bez profilu, zeby wygladal jak oryginal?
Ostatnio zmieniony przez komor Pon 11 Kwi, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Sro 24 Mar, 2010   

Usjwo napisał/a:
Wszedzie slysze ze zapis do web powinien byc bez profilu ICC
Bzdura, powinien być z profilem sRGB, właśnie po to, by np. Safari nie robiło głupot. Oczywiście wcześniej należy konwertować np. Adobe RGB do sRGB. Safari nie radzi sobie prawidłowo ze zdjęciem w sRGB, ale bez dołączonego profilu. Z przeglądarek bez CM w ogóle lepiej przestać korzystać, bo w zarządzanym środowisku to kompletnie bez sensu.
 
 
Usjwo 
Optyczny



Pomógł: 25 razy
Posty: 4172
Skąd: Shanghai
Wysłany: Sro 24 Mar, 2010   

jaad75 napisał/a:
należy konwertować np. Adobe RGB do sRGB


To rozwialo moje wszystkie watpilwosci. Dzieki
Wniosek
1. sAdobe bez ICC - wszyscy widza wyprane kolory
2. sAdobe z ICC - przegladarki z CM widza dobre kolory
3. sRGB bez ICC - "standardowe" czyli wiekszosc widzi dobre kolory
4. sRGB z ICC - wszyscy widza dobre kolory (nawet Safari :wink: )

czyli przede wszstkim konwertowac do sRGB i jak mozna dolaczac ICC :smile:

Ponizej maly przyklad zdjec z roznym zapisem (zeby wszystko bylo jasne)

1. sAdobe bez ICC


2. sAdobe z ICC


3. sRGB bez ICC


4. sRGB z ICC


I teraz mozna zobaczyc kto jaka ma przegladarke :mrgreen:
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Sro 24 Mar, 2010   

Usjwo napisał/a:
1. sAdobe bez ICC - wszyscy widza wyprane kolory
2. sAdobe z ICC - przegladarki z CM widza dobre kolory
3. sRGB bez ICC - "standardowe" czyli wiekszosc widzi dobre kolory
4. sRGB z ICC - wszyscy widza dobre kolory (nawet Safari :wink: )
Żeby to było takie proste... :smile:
Wszystko zależy jeszcze od gamutu monitora na którym oglądasz te obrazki i systemu operacyjnego, którego używasz... Dla przykładu, patrzę teraz na oprofilowanego szerokogamutowca pod Vistą (gamut teoretycznie 137% Adobe RGB) i na Firefoksie 3 wszystkie zdjęcia wyświetlają się prawidłowo (chociaż Adobe RGB bez profilu jest interpretowane minimalnie inaczej - bardzo subtelna róznica), Safari wszystkie zdjęcia bez profilu wyświetla przesycone (z profilem wyglądają tak jak w przypadku Firefoxa), a IE teoretycznie wszystkie powinien wyswietlać tak samo przesycone jak w przypadku Safari, ale Adobe RGB (niezależnie od tego czy profil jest załączony, czy nie) wyświetla troszeczkę (prawie niezauważalnie) mniej nasycone. Jak przypuszczam, drobne róznice wynikają z jakości samej konwersji...
 
 
Usjwo 
Optyczny



Pomógł: 25 razy
Posty: 4172
Skąd: Shanghai
Wysłany: Sro 24 Mar, 2010   

To o czym teraz piszesz to sa juz dzialania po stronie odbiorcy, na robiacy zdjecia nie ma wplywu. Wnioski sa dla odbioru przez przecietnego Kowalskiego, gdzie bardzo maly procent ma skalibrowany monitor i uzywa CM, a bardzo nikly procent uzywa szerokogamutowego monitora. Dla takiego odbiorcy najlepiej wybrac opcje 4. Po drugiej stronie jest opcja 1, tylko ile osob to zobaczy poprawnie :grin: .
Oczywiscie byloby dobrze jakby robiacy mial monitor taki jak Ty. :wink:
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Sro 24 Mar, 2010   

Pomyślałem jeszcze raz i już wiem dlaczego Adobe RGB wyświetla się ciut inaczej w przypadku Firefoksa - FF traktuje je automatem jako sRGB i konwertuje do profilu monitora... Chociaż teoretycznie powinienem dostać wyprane kolory, takie jak na tradycyjnym monitorze i przeglądarce bez CM, a tu różnica jest naprawdę bardzo mała...

Ale wracając do meritum, oczywiście opcja 4 jest najbezpieczniejszą w przypadku wszystkich publikacji sieciowych.
 
 
Tomasz_ 
Rozmowny
FoTo


Posty: 284
Skąd: Kopenhaga
Wysłany: Sro 24 Mar, 2010   

Kalibrowany ekran ma swoj profil, moze on byc bazowany na Standart RGB, ale rownierz na na innych wiekszych np. Adobe RGB
Zdjecie ma swoj profil, ktory przez oprogramowanie jest konwertowany do profilu wyjsciowego dla monitora.
Jesli nie ma profilu zawartego ze zdjeciem zostanie on przydzielony standartowo, np sRGB

Jesli z gory przesadzisz o wyborze sRGB mozesz ryzykowac ze nie wykozystasz pelnych mozliwosci monitora.

Mozesz tez obrac taka polityke ze twoje zdjecia beda pokazywane jednakowo na wszytkich monitorach, musisz przekonwertowac do jak najmniejszego gamutowo profilu, wystarczy np. sRGB
Mozesz takze zapamietac w gifie i pokazywac w 256 kolorach, bedzie wszedzie tak samo pieknie.

Przypiszesz zdjeciu najwiekszy mozliwy gamutowo profil biedzie zdjecie pokazywane wedlug mozliwosci monitora i oprogramowania. Takze to samo zdjecie nigdzie nie bedzie wygladalo tak samo ale na pewno ladniej niz w SRGB albo 256 kolorach

To jest teoria w praktyce rozne programy i systemy operacyjne maja wieksze albo mniejsze mozliwosci.

Osobiscie przypisuje zawsze najwiekszy mozliwy profil, sama mysl ktos wydal 10 000 zl na monitor i oglada moje zdjecia ja na monitorze za 500 zl :roll:
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Sro 24 Mar, 2010   

Tomasz_, niestety nie masz racji. Publikując zdjęcia w sieci robisz wszystko, by jak najwięcej osób widziało możliwie zbliżony obraz, a obecnie zapewnić to możesz wyłącznie poprzez zawężenie przestrzeni do sRGB. Jaki jest sens obróbki na ślepo na monitorze o małym gamucie i przypisywanie największego możliwego, jeśli nie masz zielonego pojęcia, jak w praktyce to zdjęcie się wyświetli? Lepiej zawezić gamut, ale mieć pewność, że odbiorca widzi takie zdjęcie, jak Ty w trakcie obróbki.
 
 
Tomasz_ 
Rozmowny
FoTo


Posty: 284
Skąd: Kopenhaga
Wysłany: Sro 24 Mar, 2010   

jaad75,
Chyba mnie zle zrozumiales.
To jest twój wybór czy psujesz swoje zdjecia. Nie twierdze zeby zamieniac na wiekszy gamut, z pustego w prozne nie przelejesz :-)
Ja nie mowie w jaki sposób Ty czy inni maja pokazywać swoje zdjecia. Ja przedstawiam jaka jest sytuacja a co Ty wybierzesz jest twoja sprawa.

Mowiac prosto albo zawężasz swój gamut do bardzo malego, takiego ktory nie pokaze Ci bogactwa twojego dziela, zawężasz tak ze prawie zniszczysz swoje zdjecie (przesadzam ale tak to wyglada) Za to uzyskasz to, ze najgorszy i najtańszy sprzęt i programowanie pokaze Twoje zdjecie dokładnie tak ja sobie zyczysz, wszedzie bedzie jednakowo "kiepsko". Chyba przyznasz mi ze czym wiekszy gamut tym wieksza mozliwosc na wiecej kolorow i lepsze zdjecie.

Robiac zdjecie i przypisując mu od momentu naciśnięcie na spust dużego gamutu, np. Adobe RGB będziesz mial piękne zdjecie ktore bedzie widziane roznie na roznych monitorach. Zwroc uwagę "roznie" nie znaczy zle, przekłamanie ,czy do kitu. Interpretacja bedzie rozna w zaleznosci od monitora i użytego programu. Z tym ze ta interpretacja i tak zawsze bedzie lepsza niz z gory obkrojona wersja.

Zresztą interpretacje będziesz mial dalej mimo ze zawężasz gamut, tylko na tyle mala ze mniej zauwazalna przy porownaniu.

Musisz teraz wybrac na czym Ci zalezy, jesli robisz strone internetowa i zdjecie ma wspolgrac z reszta kolorow na stronie, oczywiscie rezultat koncowy jest najwazniejszy, czyli obkroje zdjecie tak bardzo zeby wszytko gralo nawet na najgorszym programie i monitorze.

Jesli pojde i zrobie cudo zdjecie to zrobie wszytko zeby zachowac jego jakosc pod każdym wzgledem. Zmniejszenie gamutu to popsuje. Jaki odbiorca ma sprzet i jakie programy uzywa nie jest w zadny sposob moim problemem. Nie tylko moje zdjecia beda kiepsko wygladaly na takim sprzęcie. Za to odbiorcy na sprzęcie lepszym beda sie rozkoszowali (mam nadzieje) :smile:
 
 
Usjwo 
Optyczny



Pomógł: 25 razy
Posty: 4172
Skąd: Shanghai
Wysłany: Czw 25 Mar, 2010   

Tomasz_ W tym przypadku trzeba by caly proces trzymac w sAdobe (camera, monitor, zapis), a potem i tak wiekszosc powie ze wyszla kicha :mrgreen:
Jakims posrednim rozwiazamniem jest sAdobe z ICC, tylko jak autor nie ma szerokogamutowego monitora to tez mija sie z celem.
Mozna powiedziec ze teoretycznie mamy temat rozpracowany :grin: , wiec przejdzmy do praktyki.
Konwersja z sRGB do sAdobe i odwrotnie.
Najpierw z sRGB do sAdobe. Poniewaz sRGB jest "wezszy" wiec konwersja jest/powinna powiedzmy bezstratna. Pewnie zalezy to tez od konwertera (ale narazie to pominmy). No wiec wlasnie czy z sRGB do sAdobe engine "jakos" rozciaga przestrzen, czy jest to tylko zwykle "wkopiowanie"?
W druga strone jest juz gorzej, majac sAdobe musimy przyciac kolory do sRGB.
Teraz ta praktyka :wink:
1. zdjecie z kamery w sRGB
2. otwieramy w PSie i domyslnie otwiera sie w sAdobe
3. wynik zpisujemy w sRGB

Czy konwersja 1->2 cos nam ucina(a w zasadzie rozciaga)? Zakladajac ze 1->2 jest "bezstratna" i jest to sRGB polozone na sAdobe, to czy po konwersji 2->3 otrzymamy 1 (jakies drobne odcchylki pewnie beda w zaleznosci od zastosowanego algorytmu, ale to pomijamy)?
Da sie wymusic otwarcie w PS od razu w orginalnej przestrzeni sRGB?
Jezeli nie to czy nie lepiej robic 1 w sAdobe i miec konwersje tylko 2->3 ?
Zakladamy brak szerokogamutowego monitora i obrobka musi byc w sRGB.

Troche tych pytan jest, ale chce juz kolorowa teorie/praktyke pociagnac do konca i wybrac najlepsze rozwiazanie
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Czw 25 Mar, 2010   

Tomasz_ napisał/a:
Nie twierdze zeby zamieniac na wiekszy gamut, z pustego w prozne nie przelejesz :-)
To raczej Ty mnie nie rozumiesz... Przypisuje sobie gamut jaki chcę - zawsze robię RAW, więc mam do dyspozycji natywny gamut aparatu, a LR i ACR, których używam pracują natywnie w ProPhoto RGB, więc mogę sobie zawęzić gamut na wyjściu zarówno do Adobe RGB, jak i sRGB, czy CMYK. Tu nie chodzi o "bogactwo mojego dzieła" tylko o pokazanie go tak, jak ja chcę, by wyglądało. Obrabiając widzę to, co jest mi w stanie pokazać mój monitor i zależy mi na tym, by wynik mojej obróbki wyglądał na innych monitorach tak, jak go obrobiłem, a nie w przypadkowy sposób. Ponieważ jedyną przestrzenią, którą są przyzwoicie wyświetlić wszystkie monitory jest sRGB, to należy konwertować wynik obróbki do sRGB. Każdy szerokogamutowiec ma nieco inny gamut i tylko nieliczne są w stanie wyswietlić pełne Adobe RGB, więc umieszczając zdjęcie z profilem aRGB w sieci ryzykuję, że niektóre kolory nie będą wyglądały tak jak u mnie w obróbce. Konwersja do mniejszej przestrzeni pozwala tego ryzyka uniknąć, a mało które zdjęcie faktycznie wygląda gorzej w sRGB, niż w aRGB. Dużo częściej zdarza mi się zauważyć większe zmiany kolorów w przypadku konwersji z ProPhoto...
BTW, pomijając już kwestie przekłamań wyświetlania na różnych monitorach, nie dla każdego zdjęcia większy gamut jest rozwiązaniem lepszym. Szerszy gamut, przy zachowaniu tej samej rozdzielczości bitowej, to większe ryzyko wystąpienia bandingu na gładkich przejściach tonalnych... I tu czai się kolejna pułapka - Ty możesz takich artefaktów nie widzieć, a ktoś z lepszym monitorem już tak...

Usjwo napisał/a:
Najpierw z sRGB do sAdobe. Poniewaz sRGB jest "wezszy" wiec konwersja jest/powinna powiedzmy bezstratna. Pewnie zalezy to tez od konwertera (ale narazie to pominmy). No wiec wlasnie czy z sRGB do sAdobe engine "jakos" rozciaga przestrzen, czy jest to tylko zwykle "wkopiowanie"?
Jak ma rozciągać? masz np. nasyconą czerwień, czyli 255.0.0, konwertujesz do aRGB i dostajesz tak samo nasyconą czerwień przy powiedzmy 235.3.11 (strzelam teraz) - problem był taki, że w sRGB bardziej jaskrawego czerwonego już nie mogłeś uzyskać, a w aRGB masz jeszcze trochę cyferek w zanadrzu... :smile:
Usjwo napisał/a:
Teraz ta praktyka :wink:
1. zdjecie z kamery w sRGB
Że niby JPG? A po co taka krzywda na początku?... :razz:
Usjwo napisał/a:
Czy konwersja 1->2 cos nam ucina(a w zasadzie rozciaga)? Zakladajac ze 1->2 jest "bezstratna" i jest to sRGB polozone na sAdobe, to czy po konwersji 2->3 otrzymamy 1 (jakies drobne odcchylki pewnie beda w zaleznosci od zastosowanego algorytmu, ale to pomijamy)?
Jeśli miedzy konwersjami nic nie zmienisz, to straty nie będą zauważalne (choć nie ma całkowicie bezstratnych konwersji), gorzej, jeśli miedzy konwersjami robisz coś z plikiem...
Usjwo napisał/a:
Da sie wymusic otwarcie w PS od razu w orginalnej przestrzeni sRGB?
Oczywiście.
Usjwo napisał/a:
czy nie lepiej robic 1 w sAdobe i miec konwersje tylko 2->3 ?
Oczywiście.
Usjwo napisał/a:
Zakladamy brak szerokogamutowego monitora i obrobka musi byc w sRGB.
Tylko przy tym założeniu musisz brać pod uwagę, że cala obróbka odbywa się praktycznie na ślepo - nie widzisz tego, co tak naprawdę robisz z kolorami...
 
 
Usjwo 
Optyczny



Pomógł: 25 razy
Posty: 4172
Skąd: Shanghai
Wysłany: Czw 25 Mar, 2010   

Troche zamieszalem, ale juz jestem na prostej:
Jezeli nie mamy monitora sAdobe
1. zdjecie RAW - tu jeszcze nie ma zdefiniowanej przestrzeni kolorow
2. CameraRaw - konwersja do PS do przestrzeni sRGB (kto wie jak to wymusic ustawic)
3. Obrobka w sRGB
4. Zapis sRGB z profilem ICC

Jazeli mamy monitor szerokosci conajmniej sAdobe (taka teoretycznie zakladamy :razz: )
1. zdjecie RAW - tu jeszcze nie ma zdefiniowanej przestrzeni kolorow
2. CameraRaw - konwersja do PS do przestrzeni sAdobe (czyli domyslna)
3. Obrobka w sAdobe
4. Konwersja do sRGB
5. Zapis sRGB z profilem ICC

ewwntualnie zamiast 4 i 5 zapis w sAdobe, zeby blysnac przed ciciami i wujkami swoim wypasionym monitorem :mrgreen:
 
 
Tomasz_ 
Rozmowny
FoTo


Posty: 284
Skąd: Kopenhaga
Wysłany: Czw 25 Mar, 2010   

jaad75,

Czesc

Chyba musimy to wziasc od podstaw aby sie zrozumieć.
Widze jedna tendencje u Ciebie, chcesz zeby twoje zdjęcie wygladalo jednakowo i dobrze na kazdym monitorze. To jest dobre zalozenie, tylko moim zdaniem obrales zla droge do realizacji.

Mamy 2 rodzaje profili, te ktore przypisujemy urzadzeniu ktore ma przedstawić nasze zdjęcie np. RGB w przypadku monitorow albo CMYK w przypadku drukarek.
Drugi rodzaj to Profile ktore przydzielamy grafice.
Jesli skupimy sie na monitorach
Zadanie profilu dla monitorow ma cel oddac jak najlepiej rzeczywiste barwy. W jaki sposob robi sie profile i na czym one polegają mogę opisać innym razem.
Mozna zalozyc ze kazdy monitor na swiecie mozna w lepszy albo gorszy sposob wyprofilowac, Bedzie on wtedy wyswietlac najlepiej jak moze kolory w swoim gamucie.
Powstaje tu jednak dylemat. Gamuty te w niezawezonym obszarze RGB beda do siebie przesunięte. Najlepsze monitory poradzą sobie lepiej ponieważ ich gamut jest tak duzy ze powinien zmiescic wiekszosc profili RGB przypisanym zdjęciom.
Mniejsze beda pokazywały zdjęcia bardzo roznie. Beda obcinaly w roznych miejsca kolory co bedzie powodowalo bardzo duze roznice miedzy odbiornikami nawet jednej marki.
Dlatego wymyślono standard RGb, jest tak maly ze wiekszosc monitorow moze go pokazac.
sRGB powoduje faktycznie ze wiekszosc odbiorników pokazuje zdjecia jeszcze gorzej niz by potrafiły.
Wybrano polityke pokazujemy najgorsza mozliwa jakosc ale wszedzie tak samo.
sRGB funkcjonuje w ten sposob ze obcina gamut RGB profilu monitora. Taki monitor nie pokaze juz swoich optymalnych kolorow, tam w tch obszarach gdzie byl kiepski bedzie nadal kiepski, tam gdie byl dobry zostal obkrojony.
sRGB jest profilem stworzonym dla monitorow a nie dla zdjec. Adobe RGB nie jest profilem stworzonym dla monitow ale niektore umieja pokazac ten gamut kolorow.

Profile przypisywane zdjeciom np. Adobe RGB sa stworzone dla potrzeby standardowych. Technicznie wyglada to tak ze przez tabele LAB kazdemu pixelowi sa przypisywane wartosci np. z profilu AdobeRGB. Zdjecie bez profilu nie bedzie pokazane bezblednie, poniewaz urzadzenie odbiorcze nie bedzie wiedzialo jakie kolory ma pokazac. Profil przypisany ma za zadanie pzeniesienie info o zdjeciu w jak najbogatszej formie dalej miedzy uzytkownikami, urzadzeniami/programami ktore ten profil bedzie potrzebowac.
Za kazdym razem jak przenosimy z jednej przestrzeni kolorow do innej mozemy utracic te informacje, ktore juz sie nie da uzyskac.
Np przy konwertowaniu zdjecia z ARGB do sRGB. sRGB ma mniejszy gamut i starata info bedzie nieodwracalna.
Musimy jedna rzecz ustalic: zdjecie z przypisanym profilem o wiekszym gamucie bedzie jakosciowo lepsze niz zdjecie z przypisanym profilem o mniejszym gamucie.

(Masz racje ze mozna przypisyc profil na komputerze w obrobce RAW, ja tak zawsze robie. Moj przyklad byl tylko jednym z przykladow, profil mozesz przypisac w rozny sposob a w tej dyskusji nie o to chodzi.)


Do ogladniecia zdjecia na wyprofilowanym monitorze jest potrzebny program ktory przekonwertuje info o kolorach. Technicznie znowu sa uzywane tabele LAB i poprzez algorytmy sa znajdowane punkty ktore sa odpowiednikami kolorow mozliwych do pokazania na danym monitorze. Jesli zdjecie nie ma przypisanego profilu, bedzie mu on automatycznie przypisany przez program. Stanndardowo sRGB poniewaz lespsze jest najgorsza jakosc niz jakosc przeklamana.

Czym wiekszy gamut zdjecie tym lepsze info dla programu i oczywiscie monitora.


Teraz mozemy miec sytuacje w ktorej gamut zjecia jest mniejszy niz kazdy gamut monitora. Zdjecie bedzie pokazywane na kazdym jednakowo.

Jesli gamut zdjecia jest wiekszy niz wiekszosci monitow, bedzie on obkrojony w zaleznosci od profilu monitora.
Z tym ze na monitorach o wspolnym profilu bedzie pokazywany jednakowo. Czyli wszystkie monitory ktore maja profile oparte na sRGB beda te zdjecie pokazywaly jednakowo.

Jeszcze slowko o programach. Maja one rozne algorytmy do konwertowania profilow, dlatego tez efekty beda sie roznily w zaleznosci jaka przegladarke wybierzemy Niektore programy maja symulacje roznych srodowisk, np. Photoshop.

Posumowujac
To profil urzadzenia ma za zadanie pokazanie man jak najlepiej zdjecia na tym urzadzeniu.
Profil zdjecia ma za zadanie przeniesienie tak duzej informacji aby byla wykozystana na najwiekszej ilosci monitorow.

Mozna przyjac polityke zrobienia zdjecia tak ubogiego w kolory ze ten monitor ktory tylko pokazuje kiepsko bedzie pokazywal kiepsko a i ten monotor ktory pokazuje super bedzie pokazywal kiepsko.

Ale dlaczego nie pokazac zdjecia kipsko na kiepskich a super na tych super monitorach?

To tak jakbys chcial zmniejszyc zdjecia do rozmiaru 150 x 100 tylko dlatego ze sa monitory ktore tylko tyle moga pokazac, a nie bierzesz pod uwage ze sa monitory ktore pokazuja np. 1920x1200. Oczywiscie pokaza twoje zdjecie ale nie dasz im mozliwosci do wykorzystania pelnego obrazu.

Usjwo,

Czesc
Mam nadzieje ze moje paplanie ma jakis sens i dalo odpowiedz na twoje pytania.
Ja mam jedna rade. Zostaw pierwszy przypisany profil i go nie zmieniaj. Kazda zmiana ma negatywne konsekwencje dla zdjecia. Jesli bedzie ku temu jakis powod zawsze mozesz zejsc na nizsza polke, na wyzsza nie wskoczysz w zaden sposob. :mrgreen: 0
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Pią 26 Mar, 2010   

Tomasz_, naprawdę wydaje Ci się, że musisz mi tłumaczyć oczywistości? Wiem jak działa CMS, trochę za długo w tym siedzę... :roll:
Cały czas popełniasz zasadniczy błąd - uważasz, że jeśli obrabiasz zdjęcie na monitorze o gamucie mniejszym od aRGB, to zapisanie go z profilem aRGB, pozwoli pokazać cokolwiek więcej, na jakimś monitorze, będącym w stanie wyświetlić więcej niż aRGB. Gdyby cały CMS działał idealnie, to widziałbyś na tym "ultraszerokogamutowym" monitorze dokładnie to samo, co na monitorze na którym obrabiałeś, ale niestaty nie działa to aż tak idealnie, a ponadto jak już pisałem monitory szerokogamutowe potrafią różnić się znacząco gamutem i powstają przekłamania, które w niektórych przypadkach będą nieakceptowalne. Przykładowo, monitor wyjściowy pokazuje kolor, który mieści się w Adobe RGB, natomiast monitor docelowy już go nie pokazuje (mimo, że może mieć teoretycznie szerszy całkowity gamut), więc kolor ten musi być zastąpiony innym, który mimo, że teoretycznie jest możliwie najbliższym, to będzie w danym przypadku kolorem całkowicie burzącym Twoją wizję obróbki... Zawężając gamut do sRGB pozbywasz się tego typu problemów, bo widzisz, co dzieje się w trakcie obróbki, pomijając, że przypadku konwersji do sRGB w miarę akceptowalnie może zobaczyć Twoje zdjęcia gigantyczna większość, która o zarządzanych aplikacjach, profilach i prawidłowej konfiguracji pojęcia nie ma w ogóle...
Poza tym, powtórzę raz jeszcze - nawet, gdyby CMS działał idealnie i wszyscy mieli poprawnie skonfigurowane systemy i monitory pokazujące >Adobe RGB, to pozostaje jeszcze kwestia, czy szeroki gamut w przypadku danego zdjęcia nie spowoduje niepotrzebnej posteryzacji, jeśli zachowasz tę samą głębię bitową (zwłaszcza, że używane w sieciowych zastosowaniach 8 bitów na kanał, trudno nazwać nadmiarem przejść tonalnych)...
 
 
Tomasz_ 
Rozmowny
FoTo


Posty: 284
Skąd: Kopenhaga
Wysłany: Pią 26 Mar, 2010   

jaad75 napisał/a:
, naprawdę wydaje Ci się, że musisz mi tłumaczyć oczywistości? Wiem jak działa CMS, trochę za długo w tym siedzę... :roll:

:cool:
Cytat:
Cały czas popełniasz zasadniczy błąd - uważasz, że jeśli obrabiasz zdjęcie na monitorze o gamucie mniejszym od aRGB, to zapisanie go z profilem aRGB, pozwoli pokazać cokolwiek więcej, na jakimś monitorze, będącym w stanie wyświetlić więcej niż aRGB.

Raczej nieuwaznie czytasz.
Wrecz przeciwnie twierdze. Monitory moga tylko pokazac to co lezy w ich profilu i nic wiecej.
Takze tu musimy byc zgodni :shock:
Ja przypisujac najwiekszy mi mozliwy profil pozwalam wiekszej ilosci monitorow wykozystania ich mozliwosci i tych ultraszerokogamutowym i tych z profilem sRGB :mrgreen:
Natomiast Ty chcesz powiadomic wlascicieli drogich ultraszerokogamutowym monitorow ze utopili pieniadze w czyms czego nie wykozystaja przy ogladaniu twoich zdjec. :razz:

Cytat:
Gdyby cały CMS działał idealnie, to widziałbyś na tym "ultraszerokogamutowym" monitorze dokładnie to samo, co na monitorze na którym obrabiałeś, ale niestaty nie działa to aż tak idealnie, a ponadto jak już pisałem monitory szerokogamutowe potrafią różnić się znacząco gamutem i powstają przekłamania, które w niektórych przypadkach będą nieakceptowalne. Przykładowo, monitor wyjściowy pokazuje kolor, który mieści się w Adobe RGB, natomiast monitor docelowy już go nie pokazuje (mimo, że może mieć teoretycznie szerszy całkowity gamut), więc kolor ten musi być zastąpiony innym, który mimo, że teoretycznie jest możliwie najbliższym, to będzie w danym przypadku kolorem całkowicie burzącym Twoją wizję obróbki...


Zaraz zaraz, jesli jakis kolor opisany w LAB miesci w profilach 2 roznych monitorow (ktore sa poprawnie wykalibrowane) dlaczego ten kolor mial by byc roznie pokazany na tych monitorach? Tego nie zrozumiale. Z twojego rozumowania wyglada na to ze czym lepszy monitor tym gorzej polazuje kolory a jakosc zdjec bedzie gorsza czym wiekszy gamut moga pokazac.
Moje wszytkie wypowiedzi sa oparte na wrecz przeciwnym zalozeniu. Czym wiekszy gamut monitor moze pokazac tym mniej interpretacji musi robic, tym bardziej dokladnie pokazuje nam zdjecia. Czym wiekszy gamut jest przypisany zdjeciu, tym dokladniekj monitor moze zinterpretowac kolory zdjecia.
Wezmy pod uwage rozne srodowiska.
1 - Nie znam dokladnie statystyki ale sadze ze od 50 do 98 % monitorow na swiecie pracuja na fabrycznych sRGB profilach, bez wyprofilowania/kalibrowania, albo nawet jest przypisany jakis windowsowski czy inny standart.
2 - Mamy ludzi ktorzy albo sobie kupili sprzet wyprofilowany albo cos tam wiedza na ten temat.
3 - No i na koniec mamy male grono ludzi ktorzy wiedza co ogladaja.
Dyskusja na temat pierwszej grupy nie ma zadnego sensu bo rozwiazania nie znajdziesz. Skupmy sie na grupie 2 i 3. Jesli zalozymy ze monitory sa w miare dobrze skalibrowane mozna sobie zadac kilka pytan.
Czy polityka pokazywania gorszej jakosci ale wszytkim rowno jest dobra polityka?
Drugie pytanie ktore mi sie nasuwa jest czy dobrze skalibrowane monitory pzeklamuja barwy czy je tylko interpretuja?

Cytat:
Zawężając gamut do sRGB pozbywasz się tego typu problemów, bo widzisz, co dzieje się w trakcie obróbki, pomijając, że przypadku konwersji do sRGB w miarę akceptowalnie może zobaczyć Twoje zdjęcia gigantyczna większość, która o zarządzanych aplikacjach, profilach i prawidłowej konfiguracji pojęcia nie ma w ogóle...


Jesli ta gigantyczn wiekszosc nie ma pojecia to juz jej nic nie uratuje i tak oglada swiat w monitorze bardzo paskudnie. Nawet zmniejszenie gamutu tu juz nic nie pomoze.
Te problemy o ktorych wspominasz sa na monitorach ktore nie sa profilowane i kalibrowane. Czy jest to twoja publika i czy obarczenie zdjecia sRGB naprawde rozwiazuje Twoj problem?

Cytat:
Poza tym, powtórzę raz jeszcze - nawet, gdyby CMS działał idealnie i wszyscy mieli poprawnie skonfigurowane systemy i monitory pokazujące >Adobe RGB, to pozostaje jeszcze kwestia, czy szeroki gamut w przypadku danego zdjęcia nie spowoduje niepotrzebnej posteryzacji, jeśli zachowasz tę samą głębię bitową (zwłaszcza, że używane w sieciowych zastosowaniach 8 bitów na kanał, trudno nazwać nadmiarem przejść tonalnych)...


Czy aby na pewno uzyskujesz posteryzacje przy przejsciu z wiekszego gamutu do mniejszego?
Przy przejsciu z wiekszego gamutu do mniejszego ucinamy i interpretujemy kolory a nie jak w przypadku przejscia z 12, czy 16 bit na 8 bit zmniejszamy ilosc tonow jednej barwy.
Jesli algorytmy utna barwy z wiekszego gamutu to ich nie zobaczysz, moga tez zinterpretowac je w inny sposob, zobaczysz cos przyblizonego, albo zrobia jedno i drugie. Ale ilosc tonow w danej barwie i obrebie tej samej wartosci bit zostanie taki sam.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 11