Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

optyczne.pl forum.optyczne.pl  
•  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Statystyki  •  Rejestracja  •  Zaloguj  •  Galerie  •   Ulubione tematy

----- R E K L A M A -----



Poprzedni temat :: Następny temat
Test obiektywu Canon EF 28 mm f/1.8 USM
Autor Wiadomość
Arek 
Redaktor



Pomógł: 289 razy
Posty: 14055
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

jaad75 napisał/a:
Powiedziałbym raczej, że cecha... :roll:


A ja bym powiedział, że wada. Krzywizna pola (która w ogólności jest dość skomplikowaną powierzchnią) wraz z wadami pozaosiowymi powoduje spadek rozdzielczości na brzegu kadru. A więc jest oceniana i mierzona w testach, choć nie bezpośrednio, bo często niemożliwe jest jednoznaczne określenie co i w jakim stopniu wpływa na spadek rozdzielczości. W ogólności jest to kombinacja aberracji chromatycznej, sferycznej, komy, astygmatyzmu i właśnie krzywizny pola.
 
 
Reklama

Pomógł: 0 razy
Posty: 1
Skąd: Optyczne.pl






MasterB 
Maniak



Pomógł: 14 razy
Posty: 864
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

AM napisał/a:
Wiekszosc robi na pelnej dziurze by uciec od problemu kompozycji nazywajac swoje zdjecia plastycznymi bo posiadaja wielokolorowa papke.


A to jest dobre, podoba mi się :mrgreen:

Mea culpa...
 
 
B o g d a n 
Optyczny
obserwator


Pomógł: 125 razy
Posty: 3421
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

AM napisał/a:
Wiekszosc robi na pelnej dziurze by uciec od problemu kompozycji nazywajac swoje zdjecia plastycznymi bo posiadaja wielokolorowa papke.
He, he, ... trochę zabrzmiało to tak jakbyś miał kompakta i zazdrościł tym co mają lustrzanki i jasne szkła. :wink:
Odpowiednio kontrolowany zakres i miejsce ostrości wraz z tą "kolorową papką" jest przecież jednym z podstawowych i bardzo ważnych elementów kompozycji właśnie.

Arek napisał/a:
A ja bym powiedział, że wada. Krzywizna pola (która w ogólności jest dość skomplikowaną powierzchnią) wraz z wadami pozaosiowymi powoduje spadek rozdzielczości na brzegu kadru.
Czyli potwierdzasz, że tak się dzieje.
Jeśli tak, to czy badając bynajmniej ostrość poza centrum, nie powinno się w testach ustawiać ręcznie ostrości na ten obszar, na którym ostrość chcemy zmierzyć?
Mierzenie wszystkiego na raz z zarejestrowanego obrazu z małej odległości być może jest błędem, który daje dysproporcje do realnych odczuć użytkownika.

Być może soft do obróbki pomiarów sobie z tym nie poradzi (nie wiem) ale może dopiero wtedy wynik byłby adekwatny do tego co robi fotograf. Fotograf przecież jeśli ma obiekt z boku, to na nim ustawia ostrość. Manualnie albo ręcznie zmieniając punkt AF'a.

Myslę, że przy krótkich ogniskowych i dużych otworach względnych, może to mieć szczególne i istotne znaczenie.
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

Arek napisał/a:
W ogólności jest to kombinacja aberracji chromatycznej, sferycznej, komy, astygmatyzmu i właśnie krzywizny pola.
Ale wpływu krzywizny pola można się pozbyć, ostrząc na konkretne punkty poza centrum kadru - wiecej roboty, ale test jest bardziej miarodajny, bo bardziej odpowiada rzeczywistym warunkom, w których wykonuje się zdjęcia. Czyli dokładnie to, o czym pisze Bogdan...

B o g d a n napisał/a:
Odpowiednio kontrolowany zakres i miejsce ostrości wraz z tą "kolorową papką" jest przecież jednym z podstawowych i bardzo ważnych elementów kompozycji właśnie.
AM ma jednak rację, że zrobienie w tle kolorowej papki rozwiązuje wiele problemów kompozycyjnych i sprawia, że tłem w zasadzie nie trzeba się przejmować. Dobre skomponowanie zdjęcia z wieloma planami i widocznymi elementami w tle jest o wiele większym wyzwaniem... Choć oczywiście nie oznacza to, że większość użytkowników jasnych szkieł w związku z tym umieszcza temat w centrum kadru...
 
 
mir 
Entuzjasta
Mir



Posty: 580
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

Powiedzmy szczerze, nie jest to obiektyw marzeń żadnego z Nas. Domniemuje, że jeżeli pojawi się jakiś nowszy-lepszy obiektyw tego typu, ten odejdzie do lamusa. Obecnie, kiedy szeroka fotografia zwłasza przez śluby i pejzarze jest modna i popularna, rozmyte rogi go kompromitują. Wyjściem z tego pata może jest nowy samyang, który jako 14 na APS-C daje 22,4 mm co oczywiście nie jest 28 ale może i lepiej.
 
 
goltar 
Optyczny



Pomógł: 33 razy
Posty: 3212
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

mir napisał/a:
Powiedzmy szczerze, nie jest to obiektyw marzeń żadnego z Nas. Domniemuje, że jeżeli pojawi się jakiś nowszy-lepszy obiektyw tego typu, ten odejdzie do lamusa.
Już taki jest, nazywa się 24L II ;) (choć fakt że jest nieco szerszy).
 
 
jaad75 
Temu Panu już podziękujemy
Klub Pierdzieli



Pomógł: 474 razy
Posty: 16537
Skąd: Salwator
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

mir napisał/a:
Wyjściem z tego pata może jest nowy samyang, który jako 14 na APS-C daje 22,4 mm co oczywiście nie jest 28 ale może i lepiej.
Co ponad 1EV ciemniejszy, manualny, pełnoklatkowy UWA ma wspólnego z omawianym obiektywem?
 
 
Arek 
Redaktor



Pomógł: 289 razy
Posty: 14055
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

jaad75 napisał/a:
Ale wpływu krzywizny pola można się pozbyć, ostrząc na konkretne punkty poza centrum kadru - wiecej roboty, ale test jest bardziej miarodajny, bo bardziej odpowiada rzeczywistym warunkom, w których wykonuje się zdjęcia.


Oczywiście. Spróbuj jednak tak przetestować choć jeden obiektyw z nietrywialną krzywizną pola, a zobaczysz ile to roboty. Śmiem twierdzić, że będzie Ci bardzo trudno uzyskać miarodajne i powtarzalne rezultaty, choćby ze względu na problemy z ucieczką od astygmatyzmu i CA.
 
 
AM 
Maniak


Pomógł: 8 razy
Posty: 759
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

Cytat:
Powiedziałbym raczej, że cecha...

Dopoki moja matryca jest plaska to nieplaska plaszczyzne ostrosci uznaje za wade.

jaad75 napisał/a:
Chyba żartujesz...

Wyciales czesc wypowiedzi i z mojej moze nieudanej ironi faktycznie wyszla glupota. Chyba nie bedziemy sie o to spierac?

B o g d a n napisał/a:
Odpowiednio kontrolowany zakres i miejsce ostrości wraz z tą "kolorową papką" jest przecież jednym z podstawowych i bardzo ważnych elementów kompozycji właśnie.

Odpowiednio kontrolowany... A ilu uzytkownikow magicznej 85L albo 200L cokolwiek kontroluje? Zwykle mamy do czynienia z umieszczeniem tematu w kadrze zgodne z przedszkolem kompozycji a potem maksymalne otwarcie szkla i plastyczne zdjecie samo sie robi. Wyodrebnic temat na zdjeciu czyms innym niz wycieciem wszystkiego innego to jest kompozycja.
W wielu wypadkach mamy wrecz do czynienia ze zwracaniem uwagi widza na bokeh jako taki a nie temat zdjecia. Gdy obok postaci pojawiaja sie skupiska jasnych dyskow to kazdy po kursie psychofizjologii widzenia powie, ze widz skieruje na ten "piekny bokeh" wzrok i tam go zatrzyma. Widz z malym obyciem w teorii fotografii powie, ze zdjecie jest moze i zabawne, ale nudne i mdle. Takich ludzi na forach fotograficznych nazywa sie ignorantami, niegotowymi do przyjecia prawdziwej fotografii a prawda jest taka, ze Ci domorosli fotografowie pieja z zachwytu nad takim zdjeciem bo te dyski sa takie ladne. Ja tu widze jednak pewien problem.
Zreszta jak mozna mowic o swiadomej kompozycji z glebia ostrosci w duecie 85L+5DII? Matowka pokazuje swoja dziwna wizje rozkladu ostrosci w kadrze a nie to co bedzie na zdjeciu.
Kiedys fotografka slubna podpisujaca sie Kalina powiedziala w wywiadzie, ze lubi 85L bo na pelnej klatce samo robi portrety, nie trzeba miec tla, a w reportazu slubnym to przyjemna cecha, bo nic nie poradzisz na to, ze slub i wesele odbywaja sie w nieciekawej scenerii.
 
 
cybertoman 
Optyczny
AmatorFotografowania



Pomógł: 11 razy
Posty: 2906
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

Arek napisał/a:
a zobaczysz ile to roboty
Nie trzeba tego robic recznie. Jesli wybieracie nalepsze z 40 no to jest co robic. Babrze sie wlasnie z API Canona i pomiarowy program nie wyglada trudno.

1.Trzeba ustawic focus na nieostro, rekord wynikowy wyzerowac.

powtarzac:
2. Obfotografowac caly fmin-max, zaimportowac obrazki, przepuscic przez imatest i wpisac do bazy danych, zamieniajac gorsze wyniki lepszymi.
3. Posunac focus o jeden krok.

tak dlugo, az znow wszystko bedzie nieostre. W ten sposob na pewno przejdziemy przez najlepsze centrum i rogi. Za pierwszym razem.

i koniec.

[ Dodano: Wto 13 Kwi, 2010 17:39 ]
AM napisał/a:
Dopoki moja matryca jest plaska to nieplaska plaszczyzne ostrosci uznaje za wade.
A co sadzisz o obiektywach tilt-shift? Scheimpflug ist Scheisse?
 
 
Arek 
Redaktor



Pomógł: 289 razy
Posty: 14055
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

cybertoman, zapewniam Cię, że nie jest tak prosto.
 
 
cybertoman 
Optyczny
AmatorFotografowania



Pomógł: 11 razy
Posty: 2906
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

Arek, jako, ze diabel w szczegolach siedzi - przyjmuje zapewnienie.
 
 
AM 
Maniak


Pomógł: 8 razy
Posty: 759
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

cybertoman napisał/a:
A co sadzisz o obiektywach tilt-shift? Scheimpflug ist Scheisse?

Schiempflug nie zmienia plaszczyzny ostrosci tylko ja obraca. Plaskie nadal jest plaskie choc nie rownolegle.
 
 
as... 
Entuzjasta



Pomógł: 4 razy
Posty: 731
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

Arku,
nie zapominajcie w swoich testach o użytkownikach matryc 8mp..
Dobrze aby było w rozdzielczości o informacji ile obiektyw uzyskuje na 8mp.
 
 
ghost 
Optyczny
związkowiec :)



Pomógł: 69 razy
Posty: 3214
Skąd: Silesia
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010   

minolta robiła kiedyś szkło VFC - Variable Field Curvature. ;-)

a swoją drogą ciekawe na ile przeciętnie kiepskie rogi w podwójnych gaussach wynikają z krzywizny pola ostrości.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FIsilverBrown v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,45 sekundy. Zapytań do SQL: 13