Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Pon 19 Kwi, 2010 Jak robic zdjecia w muzeum
Witam wszytskich
Ostatnio miałem okazję odwiedzić muzeum lotnictwa wziąłem więc swój niedawno nabyty fociak i zacząłem pstrykać. Na początku robiłem zdjęcia z manuala ale nie potrafiłem dobrać przysłony oraz czasu ekspozycji. więc przerzuciłem na automat. Zdjęcie wydawać by się mogło ok ale jakieś takie dziwne http://yfrog.com/j1img1664rj ni to ostre widać takie ciemne miejsca nie dokładne kontury.Później jednak wewnątrz muzeum było dość ciemno i lampy z góry świeciły. No i zacząłem pozycja menu "P" portrety w manualu, czy to dobrze sam nie wiem do dziś. Zdjęcia wychodziły ok ale jakieś dziwne. Proszę http://yfrog.com/0simg1769kj i to http://yfrog.com/jyimg1814ij
Poradźcie mi młodszemu fotografowi co powinien uczynić by stać się lepszym fotografem.
Jak wy radzicie sobie w muzeum jakich ustawień aparatu, obiektywów, przysłon?
Dziękuję bardzo z wypowiedzi
Nie wiem czy o to Tobie chodzi, ale wygląda na to że zdjęcia z wnętrz zostały dość mocno popsute przez wewnętrzne odszumianie JPGów (zakładam że brałeś JPGi prosto z puszki, a nie wywoływałeś RAWy?). Na tym dwupłatowcu chyba w ogóle nie trafiłeś z ostrością a ten drugi samolocik jest poruszony...
Zdjęcie na zewnątrz z kolei ma słabą ostrość bo przysłona została ustawiona na f/22 a tu już daje znać o sobie limit dyfrakcyjny przysłony.
kinxsize napisał/a:
Jak wy radzicie sobie w muzeum jakich ustawień aparatu, obiektywów, przysłon?
To niestety nie tak prosto Nie ma przepisu na odpowiednie ustawienia np dla muzeum.
Przy takim słabszym świetle to raczej statyw albo jasne obiektywy.
(zakładam że brałeś JPGi prosto z puszki, a nie wywoływałeś RAWy?)
Masz na myśli że moje zdjęcia powinny zostać zapisane w RAW-ach? I dopiero później zrzucone i przerobione np. na JPGi ? Tak robią profesjonalni fotografowie?
zug [Usunięty]
Wysłany: Wto 20 Kwi, 2010
kinxsize napisał/a:
moje zdjęcia powinny zostać zapisane w RAW-ach?
czy powinny, powiedzmy że tak bo mając taki plik raw masz możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze.
możesz też zapisywać jednocześnie w dwóch formatach Raw i jpg.
z pliku jpg ciężko coś "wyciągnąć" raw daje większe możliwości.
w poradniku do którego linka podał hijax_pl, jest też artykuł odnośnie Raw.
było też u nas trochę o tym
http://forum.optyczne.pl/viewtopic.php?t=10633 http://forum.optyczne.pl/viewtopic.php?t=5297
Masz na myśli że moje zdjęcia powinny zostać zapisane w RAW-ach? I dopiero później zrzucone i przerobione np. na JPGi ? Tak robią profesjonalni fotografowie?
Nie, nie. Profesionalisci robia od razu w jpg, bo sa na tyle profesionalni ze wiedza co i jak poustawiac, mniej zaawansowani robia w RAW'ach bo zawsze mozna poprawic niedorobke (sam robie w CRdwojkach )
A na serio to zalezy co Ci potrzebne i co umiesz. Jak potrafisz obrobic lepiej niz soft aparatu i masz czas to rob w RAW. Jak nie potrafisz albo nie masz czasu to rob w RAW + jpg i ucz sie, moze kiedys wrocisz do starych zdjec i bedziesz zalowal ze nie ma RAWa.
Dość dobry pomysł na początek, ale na dłuższą metę trzymać tyle GB zdjęć to troszkę masakra Tu kolega Hijax_pl dość fajną stronkę podrzucił więc poczytamy, obejrzymy, pomyślimy i pstrykniemy aż do skutku
zug [Usunięty]
Wysłany: Wto 20 Kwi, 2010
Usjwo napisał/a:
Jak nie potrafisz albo nie masz czasu to rob w RAW + jpg i ucz sie,
Masz na myśli że moje zdjęcia powinny zostać zapisane w RAW-ach? I dopiero później zrzucone i przerobione np. na JPGi ? Tak robią profesjonalni fotografowie?
Nie, wielu fotografów robi od razu w JPG (zresztą na tym forum jest gdzieś dyskusja RAW vs JPG), ale miałem wrażenie że sporo detali na zdjęciu zostało zniszczonych przez automatyczne odszumianie i kompresję.
Usjwo napisał/a:
Profesionalisci robia od razu w jpg, bo sa na tyle profesionalni ze wiedza co i jak poustawiac
To czy to jest JPG czy RAW nie ma znaczenia jeśli źle się korzysta z AF, jeśli się nieumiejętnie dobiera czas.
kinxsize, technicznie rzecz biorąc zrobienie zdjęcia to poprawne ustawienie parametrów ekspozycji w aparacie, czyli ustawienie korpusu oraz ustawienie ostrości układu optycznego (obiektywu).
Nad ostrością nie ma się co rozwodzić - źle ustawiaona może dać w rezultacie rozmycie planów, mniej lub bardziej istotnych.
Ekspozycja to zgranie ze sobą trzech parametrów: czasu naświetlania, przysłony i czułości. Ich odpowiednia kombinacja da poprawne naświetlone zdjęcie. Ale.. (w skrócie mówiąc) od czasu otwarcia migawki zależy w jakim stopniu uda nam się zamrozić ruch, od przysłony - głębia ostrości, od czułości - spadek jakości zdjęcia (szumy i utrata szczegółów).
Zatem świadome fotografowanie to de facto umiejętne dobieranie tych czterech parametrów (ostrość, przysłona, czas migawki, czułość) do efektu który chcemy uzyskać.
Zostało ono zrobione przy następujących ustawieniach:
Długość ogniskowej: 20.0mm
Przysłona: f/3.5
Czas ekspozycji: 0.040s (1/25)
Czułość ISO: 1600
Przy takim czasie jest duża szansa żeby zdjęcie się lekko rozmazało w wyniku drżenia ręki. Czy korzystasz z obiektywu z IS? Czy ten IS był włączony?
ISO jest dość wysokie zatem JPG został silnie odszumiony i stracił szczegóły, co daje efekt "nieostrości". Ogólnie w warunkach jakie były (około 4EV) dość ciężko się robi dobre zdjęcia z ręki...
W takiej sytuacji zdecydowanie przydałoby zmniejszenie ISO, a to w konsekwencji wymusi jakieś podparcie, czy to postawienie na poręczy aparatu, czy też użycie statywu,
Przy takim czasie jest duża szansa żeby zdjęcie się lekko rozmazało w wyniku drżenia ręki. Czy korzystasz z obiektywu z IS? Czy ten IS był włączony?
ISO jest dość wysokie zatem JPG został silnie odszumiony i stracił szczegóły, co daje efekt "nieostrości". Ogólnie w warunkach jakie były (około 4EV) dość ciężko się robi dobre zdjęcia z ręki...
W takiej sytuacji zdecydowanie przydałoby zmniejszenie ISO, a to w konsekwencji wymusi jakieś podparcie, czy to postawienie na poręczy aparatu, czy też użycie statywu,
Więc korzystam z obiektywu 18-55 ef-s czyli stabilizacja była włączona cały czas tylko miałem ustawione aby była włączona przy pstryknięciu, mogę również ustawić ciągła stabilizację. Która jest lepsza? Chciałem również zabrać ef-s 55-250mm ale to chyba w ogóle nie zdało egzaminu. Właśnie ISO moje to 1600 to przy jakim ISO można robić również dobre zdjęcia? Ja to wyszedłem z założenia im więcej tym lepiej ale czy przy np. ISO 400 zdjęcie było by równie szczegółowe itd..?
skasowany [Usunięty]
Wysłany: Wto 20 Kwi, 2010
kinxsize napisał/a:
przy jakim ISO można robić również dobre zdjęcia? Ja to wyszedłem z założenia im więcej tym lepiej ale czy przy np. ISO 400 zdjęcie było by równie szczegółowe itd..?
Widzę, że dla Ciebie najlepszą radą jest jednak pierwsza w tym wątku, której udzielił Ci hijax:
hijax_pl napisał/a:
http://szerokikadr.pl/poradnik/
Polecam przerobienie podstawowych lekcji...
Właśnie ISO moje to 1600 to przy jakim ISO można robić również dobre zdjęcia? Ja to wyszedłem z założenia im więcej tym lepiej ale czy przy np. ISO 400 zdjęcie było by równie szczegółowe itd..?
Tak w telegraficznym skrócie - im wyższa czułość (ISO) tym gorsza jakośc zdjęcia. Niestety im mniejsza czułość tym dłuższy czas naświetlania potrzebny do uzyskania poprawnej ekspozycji...
Cały myk polega na zrównoważeniu czasu (żeby nie poruszyć zdjęcia) i czułości (żeby nie stracić szczegółów).
Poradniki poradnikami, ja bym proponował choćby instrukcję która była dołączona do aparatu Tam to wszystko powinno być wyjaśnione.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 9