Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
dr11, mierzy po to aby oszacować jasność sceny. Jak obiektyw potrafi przekazać informację o odległości ostrzenia - to też jest brane pod uwagę. W ogóle to sprawa wyznaczenia energii błysku to dość skomplikowana sprawa ;D
CYTAT: "Korpusy Nikona (z którymi miałam do czynienia) pozwalają ustawić ogólną korektę ekspozycji nawet, jeśli aparat jest w trybie manualnym. Umożliwia to wpływanie na pomiar." Neil van Niekerk
Czy to oznacza, że jeżeli ustawię na M czas i przysłonę to co jeszcze mogę zmienić korektą ekspozycji, czyli kombinacją przycisków na body +/- plus rolka główna??
Czy to oznacza, że jeżeli ustawię na M czas i przysłonę to co jeszcze mogę zmienić korektą ekspozycji, czyli kombinacją przycisków na body +/- plus rolka główna??
Przesuwasz zero na drabince ekspozycji.
Korekta wpływa na wartość odczytywaną ze światłomierza. W trybie M nic ona nie zrobi - nie zmieni ani czasu ani przysłony ustawionej - zdjęcie się naświetli tak samo (o ile nie masz autoISO)
W trybach pół/automatycznych korekta zostanie wzięta pod uwagę i na nowo zostaną wyznaczone parametry ekspozycji (czas lub przysłona lub czułość)
Pomieszczenie ciemne. Pomiar pokazuje, że przy ustawieniu ISO 800, f/2.8, 1/60, EV pokazuje 4 szczeble na minus. Wydłużenie czasu nie wchodzi w grę bo będzie poruszenie. Jak ustawić lampę w trybie TTL, żeby obiekt był poprawnie naświetlony i tło również. Chodzi mi o ustawienie ekspozycji na lampie. Jak ustawić błysk lampy?
lukemeng, no jeśli Ci pokazuje -4EV to raczej tak będzie o ile nie ustawisz dodatkowych lamp. Czy to ma być portret? Zdjęcie na tle ulicy? Mówisz o poruszeniu trzymanego aparatu czy też aparat stoi na statywie a nie chcesz by się scena poruszyła?
[ Dodano: Pon 13 Gru, 2010 13:58 ]
lukemeng napisał/a:
Chodzi mi o ustawienie ekspozycji na lampie. Jak ustawić błysk lampy?
np. kościół, para młoda, albo kościół i chrzest.Bez statywu - poruszenie aparatu.Scena się rusza
Chciałbym zrozumieć zależność ekspozycji na body do ekspozycji lampy. Czy wszystkie zdjęcia muszę robić f/2.8 czy wchodzi w grę zmiana na mniejszą dziurę i tym samym wspomagając się lampą, czyli tą ekspozycją? Czy ja dobrze rozumuję? Czy ekspozycja lampy, a kompensacja mocy błysku lampy to to samo? (oj czuję, że mi za chwilę pojadą o instrukcji itp )
Ale Cie wzielo... Pobaw Ty sie manualem aparatu i lampy, to potem bedziesz wiedzial, w czym automat usiluje Cie wyreczyc. A ta zabawa na chlopski rozum to tak:
Swiatlo zastane (to to ktore widac, gdy lampa nie blyska) i blysk (to, co generuje lampa i po odobiciu wpada przez obietyw) sumuja sie. Jesli zastanego jest za malo do poprawnej ekspozycji, (powiedzmy zalozonej, zeby nie dyskutowac o pojeciu "poprawna") to trzeba doswietlic lampa. Lampa jest na manualu, no to ustawiamy na poczatek 1/16 i robimy zdjecie. Wyszlo za ciemne, to podbijamy, wyszlo za jasne, to skrecamy. Tak dlugo, az nam sie spodoba. No i teraz chcesz zmienic przyslone z 2.8 na 4. Czyli polowe swiatla diabli biora, w tym polowe zastanego i polowe ustawionego blysku. Do uzyskania wymaganej ekspozycji trzeba wiec podwoic blysk i dodac go jeszcze troche dla kompensacji utraconej polowki zastanego.
Wracamy na 2.8 i to samo na automacie - w korpusie jest swiatlomierz, wiec zamiast metody prob i bledow aparat wysyla najpierw blysk zwiadowczy i dokonuje pomiaru swiatla gdy ten wraca przez obiektyw. Swiatlo zastane zna, wiec po "odjeciu" go od pomiaru probnego widac, jak blysk wplywa na espozycje. Teraz mozna wyliczyc, jak mocno trzeba blysnac, by uzyskac zalozona ekspozycje. Robimy zdjecie - wg. Ciebie jest niestety niedoswietlone, i to o 1EV - tak z histogramu by wynikalo. Informujemy o tym fakcie aparat ustawiajac korekcje blysku o 1EV, co po chlopsku znaczy: "Ty, jak bedziesz nastepnym razem liczyl, to dodaj do wyliczonego blysku 1EV, bo ci knoty wychodza". I tak bedzie robil. A jesli teraz zwiekszysz przyslone do 4, to wszystko odbedzie sie dokladnie tak samo, tylko wynik wyjdzie inny i lampa blysnie mocniej. A jakie beda tego skutki, to sam zobaczysz.
cybertoman opisał postępowanie całkowicie manualne, które oczywiście w warunkach reporterki ślubnej jest niepraktyczne. Nie wiem czy w ogóle ktoś tak pracuje? lukemeng zaproponował (słuszne moim zdaniem) podejście opisywane wielokrotnie na forum, czyli puszka na M a lampa w TTL. W moich skromnych doświadczeniach reporterskich (przedszkolnych i knajpianych, nie ślubnych) sprawdza się to dobrze. Parametry manualnej ekspozycji na puszce ustawiamy tak, żeby być zadowolonymi z efektów, biorąc pod uwagę możliwości sprzętu, czyli na ile możemy i chcemy otworzyć obiektyw oraz jak wysokie ISO jesteśmy w stanie zaakceptować. Jakaś tam niedoświetlona ekspozycja światła zastanego z tego wyjdzie, pozostałe światło załatwi lampa. Z tym, że im gorzej z zastanym tym więcej pocić się będzie lampa a efekty mogą być gorsze, bo stosunek zastanego do błyskanego będzie niekorzystny (czyli ciemny drugi plan, itd.).
W opisanej sytuacji:
lukemeng napisał/a:
Pomiar pokazuje, że przy ustawieniu ISO 800, f/2.8, 1/60, EV pokazuje 4 szczeble na minus.
ja bym jednak zwiększył ISO tak, żeby zmniejszyć to –4EV na drabince. Jak doświadczenie forumowe uczy, lepiej mieć doświetlone dobrze zdjęcie na ISO 1600 niż niedoświetlone na ISO 800 i potem wyciągać za uszy w komputerze. Mojego Canona 50D na pewno ta zasada dotyczy, myślę, że Nikona D90 jednak w jakimś stopniu też.
To ja tez tu sie podepne, jak juz rozmawiacie o pomiarach i blyskaniu. U mnie w zestawie 40D + 580EX (aparat w M,lampa w ETTL) zdarza sie (bardzo zadko wprawdzie, bo moze mialem trzy takie przypadki w ciagu 1.5 roku, ale ja duzo nie blyskam) ze lampa wali pelna moca, tzn zdjecie jest totalnie przepalona, calosc prawie biala. Wydaje mi sie (bo ciezko to zasymulowac, a zdaza sie rzadko) ze dzieje sie to wtedy kiedy wczesniej blyskam w sciane lub sufit, a potem przestawie palnik "na wprost" . Mial ktos kiedys taki przypadek?
stefan09 [Usunięty]
Wysłany: Sro 15 Gru, 2010
Widzę, że ten temat to bardziej powszechny problem
Jeszcze jedno pytanie. Na czym polega synchronizacja z długimi czasami naświetlania? W instrukcji jest: "Fotografowanie w trybie synchronizacji z długimi otwarcia migawki umożliwia uchwycenie wyraźnego obrazu zarówno obiektu, jak i tła dzięki zastosowaniu dłuższego czasu otwarcia migawki."
Przecież równie dobrze mogę ustawić normalny błysk wypełniający i uzyskam ten sam efekt. Różnic pomiędzy tymi błyskami (wypełniający i sync.[slow]) przy tych samych parametrach ekspozycji nie zauważyłem. Mógłby ktoś wyjaśnić o co w tym chodzi?
stefan09, jest różnica w proporcjach błysku i zastanego między wypełniającym, a slow sync. Poza tym, "wypełniać" błyskiem możesz również przy dużej ilości zastanego, gdzie dłuższe czasy naświetlania nie są konieczne, a często przydać się może wręcz HSS. Do tego dochodzi jeszcze efekt kurtyny, na którą chcesz synchronizować w przypadku slow sync...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9