Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
hijax_pl, weź sobie wywołaj RAW-a do 48-bitowego TIFF-a i pobaw się suwakiem Exposure w LR na RAW-ie i na wywołanym TIFF-ie (np. +4EV), potem wrzuć oba pliki do PS-a (znowu w 48-bitowym TIFF-ie) na różne warstwy i zmień tryb mieszania na Difference...
jaad75, czy mam rozumieć, że porównujesz wywoływarki?
Zapytam inaczej... Ładuje RAWa do LR. Eksportuję go do TIFFa 16bit/kanał ProPhoto i dołączam do kolekcji. W obu plikach ustawiam korektę ekspozycji na +4EV po czym oba zdjęcia (tiff i raw) eksportuję ponownie do formatu TIFF/16 w celu umieszczenia na warstwach w PS. Czy przy ustawieniu mieszania na Difference wynikowy obraz będzie jednolitą czarną plamą?
Nie porównuję pozornie taką samą operację na pliku RAW i TIFF zrobiona w tym samym programie, czyli Lightroomie.
To raczej oczywiste Co oczywiście nie oznacza, że format TIFF jest gorszy
Inaczej mówiąc - bierzemy plik RAW - za pomocą dcrawa demozaikujemy bez interpolacji (-q 0) i zapisujemy do TIFFa 16bit - Możemy taką operację sobie wyobrazić jako przekopiowywanie z grupy 2x2 senseli do pojedynczego piksela informacji RGB (dodatkowy G zlewamy) i zapisujemy wynikowy obraz jako TFF/16
Można powiedzieć, że to dokładna kopia RAW? Myślę, że nie będzie dużym nadużyciem stwierdzenie, że tak.
Teraz zamiast RAWa bierzemy TIFFa i wykonujemy na nim takie same operacje jak przy wywoływaniu RAWa, czyli wyznaczamy poziom czerni, ustalamy WB itd...
Różnice, o których mówisz wynikają z dużo bardziej skomplikowanych algorytmów przetwarzania danych RAW w porównaniu z prostym skalowaniem danych w formacie TIFF.
W zasadzie juz odpowiedz dostalem, ale podraze jeszcze watek w celach naukowo-poznawczych.
Camera Raw dziala na sorowym pliku czyli dla kazdego pixla mamy informacje z czterech sensorow (czy jak to zwal):
RG
GB
Jezdzac suwakiem Expozycja zmieniamy zawartosc tych czterech sensorow (wedlug jakiegos algorytmu) i camera raw jeszcze raz przelicza nam pixele.
Po zapisaniu do *.PSD (jpg, tiff, etc.) dostajemy skladowe RGB + Luminancje i jezdzac
suwakiem Expozycja zmieniamy te skaldowe.
Wyniki tych dwoch operacji sa znaczaco rozne, wiec chyba informacji w rawie jest wiecej i kazde wywolanie powoduje jakas utrate danych.
Mozliwe tez ze pod suwakiem Expozycja w PS jest tak mierny algorytm ze nie radzi sobie tak dobrze jak Camera Raw.
Jezdzac suwakiem Expozycja zmieniamy zawartosc tych czterech sensorow (wedlug jakiegos algorytmu) i camera raw jeszcze raz przelicza nam pixele.
ACR zmieniając ekspozycję czy jakikolwiek inny parametr de facto na nowo demozaikuje obraz. I w sumie najciekawsze to to co się dzieje podczas tego procesy - w zależności od użytego profilu kamery proces przebiega inaczej. W telegraficznym skrócie, każdy zdemozaikowany i zinterpolowany piksel wynikowego obrazu jest:
- poszczególne składowe RGB podlegają korekcji zgodnie z macierzą kalibracji
- nakładane są korekcje krzywej tonalnej (krzywe zapisane w profilu)
- dla każdego piksela wykonywana jest interpolacja trzyliniowa by znaleźć nowy, poprawny tryplet HSL (korekcja koloru)
W zależności od profilu cześć tych operacji może być wykonana przed korekcją ekspozycji albo po.
W przypadku plików TIFF korekcja ekspozycji to po prostu mnożenie/dzielenie wartości każdego piksela.
Usjwo napisał/a:
Wyniki tych dwoch operacji sa znaczaco rozne, wiec chyba informacji w rawie jest wiecej i kazde wywolanie powoduje jakas utrate danych.
Powiedzmy, że aparat zapisuje RAWy 12 bit. Oznacza to, że RAW to jest plik TIFF z 12 bitowymi danymi RGGB, które podczas demozaikowania zamieniasz na zapis TIFF z 16bit danymi RGB.
Usjwo napisał/a:
Mozliwe tez ze pod suwakiem Expozycja w PS jest tak mierny algorytm ze nie radzi sobie tak dobrze jak Camera Raw.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 9