Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Wysłany: Nie 30 Sty, 2011 Parasol czy softboks - co lepsze?
Witam.
Zastanawiam sie nad zakupem niedrogiego zestawu dwoch lamp do domowego studia. Co bedzie lepszym rozwiazaniem parasolka czy softbox?
Znalazlem takie dwa zestawy:
skuter78, pozwoliłem sobie zmienić tytuł Twojego wątku, bo temat o początkowych zakupach do amatorskiego studia już jest w tym dziale, a może przyda się wątek właśnie tak zatytułowany jak obecnie.
skuter78 napisał/a:
Ktory z nich bedzie lepszy.
I tu tradycyjna odpowiedź: zależy do czego.
Tak ogólnie to parasolka „sieje” światłem raczej dość szeroko (i przy okazji do tyłu), natomiast softboks ma z definicji dość ograniczony zakres rozsyłu światła (choć wszystko zależy też od konstrukcji). Teoretycznie softboks powinien zawierać drugą płaszczyznę dyfuzyjną, która zwiększa jednorodność powierzchni świecącej. Ale w tanich konstrukcjach czasem tej drugiej płaszczyzny brakuje.
Parasolki przeważnie łatwiej rozłożyć i złożyć, softboks może być w tym upierdliwy, no i po złożeniu zabiera więcej miejsca.
Do pracy tu i tam (plener studio) polecam parasolki. Mają przede wszystkim tą zaletę, że są łatwe, szybkie w rozłożeniu i możesz sterować szerokością strumienia światła. To co możesz uzyskać jedną parasolką może wymagać kilku SB. Ale jak słusznie zauważył komor,
Tez dodam swoje i jako amator wole parasolki ze wzgledu na ich praktycznosc,tym bardziej jesli trzeba zrobic zdjecia w terenie gdzie trzeba sie przemiescic jeszcze.
To ja tez jako amator. Parasolka to bardzo ladne swiatlo, ale jak pisal komor sieje na wszystkie strony. W malym, bilalm, domowym studio da ladny miekki efekt i to wsztsko. O inne "set upy" bedzie ciezko
Usjwo, właśnie w małym ciasnym pomieszczeniu „sianie” może być przeszkodą, bo ściany blisko. W terenie to mniejszy problem, bo odbite od parasolki i utracone światło już się raczej od niczego innego nie odbije.
Nie do końca się z Wami zgodzę komor i Usjwo. Zależy jakiej parasolki użyjemy to po 1 a po 2 w małym (białym) pomieszczeniu sb też będzie siał światłem. Będzie to robiło każde, silne źródło światłą. Prosta zasada - światło odbije się od ściany i wróci na fotografowany obiekt z drugiej strony jeszcze bardziej zmiękczone. Generalnie jedynym ratunkiem są czarne ścianki do wyłączenia światła.
To jest oczywiste, że to co nie padnie dokładnie na obiekt/modela to poleci dalej i się odbije. W każdym razie biała parasolka nie jest zabezpieczona w żaden sposób od drugiej strony, ani z boku itd. Stąd największy odsetek „siania”.
Tak przy okazji to zauważyłem, że wypowiedź Usjwo zrozumiałem całkowicie na opak
a po 2 w małym (białym) pomieszczeniu sb też będzie siał światłem. Będzie to robiło każde, silne źródło światłą. Prosta zasada - światło odbije się od ściany i wróci na fotografowany obiekt z drugiej strony jeszcze bardziej zmiękczone. Generalnie jedynym ratunkiem są czarne ścianki do wyłączenia światła.
Niekoniecznie. Wystarczy softbox z fartuchem i gridem w niewielkiej odległości od oświetlanego obiektu, przy dużej odległości od ścian i tla. Równie prosta zasada.
@komor:
Istnieja parasolki "zabezpieczone od drugiej strony" - majace warstwe czarnej tkaniny na zewnatrz.
@jaad75:
Softbox z fartuchem i gridem to juz troche bardziej zlozone narzedzie, dajace specialistyczny efekt. Prosciej byloby chyba uzyc strip softbox zwany tez stripbox, tzn. waski w porownaniu do wysokosci. Wydaje mi sie jednak ze skuter78 mogl miec na uwadze raczej cos prostego, podstawowego, jesli waha sie miedzy parasolka a softbox.
I tu znow wracamy do pytania, "zalezy do czego?" Softboxes, zarowno z dodatkowymi modifikatorami (grid, fartuch) jak i bez, sa glownie stosowane w fotografi reklamowej (produktow, zywnosci, etc.). Parasolki natomiast sa bardzo popularne w fotografi portretowej. Ja osobiscie, uzywajac parasolek z czarnym pokryciem, nie mam zadnego problemu z sianiem switla na wszystkie strony, nawet w malych pomieszczeniach. Dla mnie, do portretu, parasolka daje bardziej naturalne oswietlenie, niz softbox. Chyba ze chce sie uzyskac jakies szczegolne efekty, ale wtedy to i softbox moze nie wystarczyc.
Jescze jedno, parasolki z odpinanym czarnym pokryciem mozna stosowac zamiast softboxes, odwracajac zestaw lampa/parsolka czasza w strone przedmiotu fotografowanego, po odpieciu czarnego pokrycia. Efect moze nie jest dokladnie taki sam jak przy uzyciu prawdziwej softbox, ale ma sie wtedy do pewnego stopnia "dwa w jednym". Nie wiem tylko czy takie parasolki "przychodza" w zestawach. Negatywna ich strona jest to ze wewnetrzna biala warstwa nie jest wykonana z gestej blyszczacej thaniny "satin" lub thaniny srebrzonej, ale po prostu z bialej przeswiecajacej thaniny. Wiec kiedy taka parasolka jest stosowana w jej podstawowej roli (jako reflector) - czy to z czarnym pokryciem czy bez - to straty swiatla sa wieksze. (Czarne pokrycie nie "zwieksza" odbicia swiatla - co niektore reklamy probuja klientom wciskac - ale te czesc swiatla przedostajaca sie przez biala tkanine pochlania.) Jesli ma sie silna lampe to moze warto takiej kombinacji sprobowac. Ja osobiscie nigdy tego nie probowalem (uzywam parasolki wylacznie jako reflectory), wiec nie namawiam ani nie odradzam.
Bobby, convertibles, czyli wspominane parasolki 2 w 1 są jedynymi parasolkami, których używam, ale robię to wyłacznie ze względu na poręczność tego rozwiązania, a nie jakość światła. Nie jest prawdą, że nie sieją światłem wokół - sieją, bo jak każda parasolka odbijająca mają dość szeroki kąt świecenia, a skrócenie dystansu parasolka-lampa powoduje gorsze wypełnienie modyfikatora i zmianę charakteru światła.
Co do czarnego materiału w convertibles, to bywa, że jest on dodatkowo podszyty srebrną folią odbijającą (w moich nie jest), więc wtedy dostajesz w pozycji odbijającej coś pośredniego między parasolką srebrną, a białą.
Oczywiście w pozycji shoot-through zawsze część światła odbija się do tyłu i na boki - to jest nie do uniknięcia, więc trzeba mieć albo murzyny, albo ściany w dużej odległości, albo pomalowane np. na czarno/ciemno szaro.
Nie zgodzę się też z tym, że parasolka daje naturalniejasze światło. Softbox w założeniu był symulacją tzw. północnego okna, przez długi czas uważanego za światło idealne do fotografowania ludzi. Parasolka, to jak by nie było okrągłe źródło światła, więc bliżej jej do symulacji światła słonecznego, ewentualnie okrągłej lampy... Osobiście, w większości przypadków wolę prostokątne bliki w oczach, sugerujące światło z okna. Parasolka, zwłaszcza shoot-through, przez swój szerszy, mniej zdefiniowany strumień na pewno więcej wybacza jeśli chodzi o dokładność ustawienia...
Dla mnie, do portretu, parasolka daje bardziej naturalne oswietlenie, niz softbox.
Czemu? Chodzi o kąt rozsyłu światła czy coś innego? Bo jeśli dobrze zrozumiałem, to pisząc o likwidowaniu „siania” światłem miałeś na myśli białe parasolki odbijające (a), czy bardzo rozpowszechnione biały typu shoot-through ale z takim kapturem z tyłu? (b)
a.
b.
W kontekście stosowania speedlightów to typ a. jest pewnie mało praktyczny, ze względu na duże pochłanianie światła, o czym pisałeś.
@komor:
Mialem na mysli biale parasolki odbijajace (a). Dla mnie daja one ladnie rozproszone swiatlo, ktore jednoczesnie nieco jakby "ogarnia", czy "spowija" fotografowany obiekt.
Przy tym, swiatlo glowne wciaz wystarczajaco odcina sie od swialta wypeniajacego. Mnie taki efect bardzo sie podoba, ale nie twierdze ze ma absolutna wyzszosc. Ten typ parasolki jest tez bardzo przydatny do fotografowania z jednym swiatlem.
Parasolek typu (b) osobiscie praktycznie nie uzywalem. Chociaz, gwoli scislosci musze przyznac, ze kiedys chyba chcialem zobaczyc jaka jest strata swiatla jesli uzywa sie parasolki typu shoot-through w porownaniu do tej "satinowej", czy tej "srebrzonej", uzywanej "in bounce mode". O ile sobie mgliscie przypominam, nie bylo to az tak duzo; moze okolo 2/3 stopnia przyslony. Ale bylo to dawno, wiec nie twierdze w 100%.
Przedstawiona na zalaczniku parasolka typu (b) rzeczywiscie daje ogromny rozsiew. Zle zrozumialem Twoj wczesniejszy post - myslalem, ze miales na mysli typ shoot-through ale uzywana jako reflektora (w "bounce mode"), piszac ze nie zabezpieczona z drugiej strony. (Wtedy "druga strona" to byloby zewnatrz czaszy parasolki.)
[ Dodano: Pią 04 Lut, 2011 01:05 ]
jaad75,
nie pisalem ze "nie sieja swiatlem wokol". Wokol to mozna rozumiec 360 stopni w plaszczyznie (kolo), albo 360 stopni w przestrzeni (kula). Napisalem, ze nie mam problemu z sianiem swiatla na "wszystkie strony". Jest prawda, ze czarne pokrycie blokuje sianie swiatla na zewnatrz czaszy parasolki.
Co do absolutnej naturalnosci swiatla, to moze byc temat-rzeka, wiec moze lepiej otworzyc osobny watek... Tu zapytam tylko, a) gdzie jest najbardziej naturalne swiatlo: w domu przy polnocnym oknie? w softbox'ie? na otwartej przestrzeni w dzien pochmurny? czy w cieniu wielkiego drzewa (albo w lesie) w dzien sloneczny?; b) czy slonce to sztuczne zrodlo swiatla? Ale na ten watek, to pytania czysto retoryczne.
Zalozyciel tego watku, skuter78, prosil o pomoc w wyborze miedzy parasolka a softbox'em. Ciekaw jestem, czy go jeszcze nasze wywody interesuja, czy tez moze przeczytal pierwszych pare postow, podjal swoja wlasna decyzje, kupil zestaw ktory mu najbardziej odpowiada, fotografuje i wiecej tu nie zaglada...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
forum.optyczne.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze.
Technologia ta jest wykorzystywana w celach reklamowych i statystycznych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy,
a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk.
Korzystanie z serwisu Optyczne.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 10